Hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 21:33

Wie rijdt er met hoefschoenen endurance en met welke en hoe bevallen ze?

Wij rijden veel asfalt en eigenlijk wil ik, voor de achterhoeven, eens hoefschoenen proberen.

Voorkeur gaat uit naar hoefschoenen die makkelijk aan te doen zijn en die niet over de kroonrand komen, met uitzondering van de HAF hoefschoenen.

Alle tips zijn welkom. :)

arun

Re: Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 08:18

Hoefschoenen zijn niet geschikt voor endurance (naar mijn mening). Hoefschoen is wel geschikt voor trekruiters en als noodhulp voor het geval je tijdens wedstrijd ijzer verliest.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:44

Ik heb ook hoefschoenen overwogen destijds en uiteindelijk toch gekozen voor duplo kunststof beslag.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 17:14

Ik bedoel dus de hoefschoenen van FRA ipv HAF :P :o :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 17:15

MyrtheJ schreef:
Ik heb ook hoefschoenen overwogen destijds en uiteindelijk toch gekozen voor duplo kunststof beslag.

Duplo's moeten toch ook zo'n 1 x per 8 weken worden vervangen?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:16

Ik kon er in principe twee beslagbeurten mee rijden, ook alleen maar asfalt ;)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:17

Ik volg dit topic even mee.
Mijn pony loopt gevoelig op asfalt.
Pak nu grotendeels de berm.
Ijzers zijn hier geen optie, heb een dominante pony die nog weleens een trap uitdeelt.
Zit ook aan hoefschoenen te denken.
Heb er alleen totaal geen verstand van

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 21:19

arun schreef:
Hoefschoenen zijn niet geschikt voor endurance (naar mijn mening).

Kun je hier een paar argumenten voor geven?

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:47

Hoeveel ruiters op hoger nivo rijden met hoefschoen? Ik ken er geen en dat is misschien wel omdat daar redens voor zijn. Grootste probleem is dat ze vaak knellen of loskomen, lastig aan te doen is ook veel gehoord probleem, schuren hoor je ook wel. Ze zijn vrij duur. Snelheid in de endurance is ook te hoog voor hoefschoenen. Concept/idee is goed maar voor korte afstand en matige snelheid alsook noodoplossing als je ijzer verliest onderweg zodat je verder kan tot iemand nieuw ijzer kan zetten.

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 05:48

Ik heb renegades en die doen het beste met de kortere afstanden, maar ze gaan ook makkelijk mee in de 160km. Zodra je voor de hogere afstanden gaat vind ik de glue-on's beter, je hoef dan geen zorgen te maken over schuren, steentjes ect in de boots.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:46

Ik ga ze binnenkort laten aanmeten. Ik rij veel over asfalt en de hoefjes slijten
te snel. Ik ga voor het Cavallo simple model. Ik ga ze minimaal 1 maximaal 2 keer
per week gebruiken. Dit model vind ik mooi, en ziet er goed afgewerkt uit met zacht
leren randen om schuren/wondjes tegen te gaan. Ik denk dat als de hoefschoenen
een goede pasvorm hebben dit sowieso al veel minder is.

Mensen met hoefschoenen: hebben jullie zelf de maat opgemeten?
Want daar lees ik verschillende dingen over..

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:53

Misschien is het in Nederland nog niet zo ingeburgerd, in de USA gebruiken ze meer hoefschoenen dan ijzers in de endurance.
En inderdaad wat classic_life zegt, de glue on's zijn echt super populair.

Ik ga binnenkort ook de renegates proberen. Eens kijken hoe het me zelf gaat bevallen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:49

Endurance in de USA en in Europa is niet te vergelijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:58

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:36

Kan die pagina niet openen, wel heel fijn dat ze zoiets onderzocht hebben.....

Barbara14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:40

je kan overal met hoefschoenen rijden ,
maar als je ooit wedtstrijden wil gaan rijden dan zou ik ze niet om doen omdat als je in de wedstrijd ring zit en je hebt ze nog om , dan word je gediscalificeerd.

groetjes

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:44

Bij endurance mag je ze toch gewoon om laten :?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:50

Ik heb hoefschoenen altijd interessant gevonden, maar word afgeschrikt door de vele spookverhalen erover.

Momenteel kan ik rustig 4 keer in de week 3 kwartier buiten rijden over het asfalt, maar meer helaas nog niet... Om toch een keer in de week een leuke tocht (denk 20 tot 40 kilometer) te kunnen maken lijken ze me ideaal.
Maar ik vraag me toch af, moet je dat dan heel langzaam opbouwen? Hoe langzaam? Als het paard eelt moet ontwikkelen om ze lang te kunnen dragen lijkt het mij toch niet erg prettig zitten, of zie ik dat verkeerd?
Verder schijnt mijn hoefsmid paarden behandelt te hebben die door hoefschoenen misvormde hoeven hadden gekregen. Door de druk op de kroonrand was de hoef anders gaan groeien.
En hoe lang gaan hoefschoenen nu eigenlijk mee?

Toch allemaal dingen waardoor ik denk nou, toch maar niet...

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:58

Ik wil misschien Banholt starten dit jaar. Op de website wordt aangeraden om met 4 kant beslag te rijden.
Nu heeft mijn paard zeer harde hoeven en loopt over ieder boden type met een vaste stap. Is nooit gevoelig. Hij heeft ook nog nooit iets onder z'n hoeven gehad.

Misschien neem ik 't risico wel en start gewoon barefoot ipv met hoefschoenen. Wil er absoluut geen ijzers onder, al helemaal niet voor 1 wedstrijd....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:14

Psydoxy, ieder jaar zijn er in Banholt ruiters die het proberen met hun blootvoetse paarden, veel daarvan worden toch afgekeurd. Je kan het erop wagen, maar misschien kan je beter een andere wedstrijd uitkiezen waarbij ijzers minder noodzakelijk zijn! UHR raden ze ook ijzers aan, maar vond ik bv weer prima te doen zonder.
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 18-02-13 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:20

Ik heb de simpelste easyboots die er zijn, zonder gaiters. Bevallen me prima. Ik rijd geen wedstrijden maar wel veel buitenritten op een flink tempo. Doe ze eigenlijk alleen aan op grote ritten als ik veel over het harde rijd. Ik heb ze puur voor wat extra bescherming bij lange ritten, omdat ik niet aan ijzers wil beginnen. Ook met de paardenvierdaagse in september ga ik ze gebruiken.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:31

MyrtheJ schreef:
Psydoxy, ieder jaar zijn er in Banholt ruiters die het proberen met hun blootvoetse paarden, veel daarvan worden toch afgekeurd. Je kan het erop wagen, maar misschien kan je beter een andere wedstrijd uitkiezen waarbij ijzers minder noodzakelijk zijn! UHR raden ze ook ijzers aan, maar vond ik bv weer prima te doen zonder.

Of het is gewoon een goede wedstrijd om hoefschoenen te testen ;)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:58

Psydoxy : één der basisregel in de endurance is "op wedstrijd test je niets dat doe je op trainingsritten"
Wat is je probleem met beslag? Je doet nu klasse 1 en op de typisch zanderige nederlandse wedstrijden lukt dat wel blootvoets. Als je verder wil gaan zal je er ooit toch niet omheen kunnen dat beslag nodig is hoor. Mijn beslag inclusief widiapunten is na ca 6 weken (in 't seizoen) zilverpapier.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:11

Probeer zolang mogelijk te rijden zonder gaten in z'n hoeven te laten slaan. Heb nog nooit een paard gezien met zulke super hoeven. Dat wil ik zolang mogelijk zo houden. Ben bang door met ijzers te gaan rijden dat hij toch minder 'getraind' wordt de op de zool.

Met hoefschoenen kan ik het afwisselen. Met ijzers heb je geen keuze.
@Arun.... ohh, I know. De wedstrijd is pas in juni, dus nog tijd genoeg om een paar keer toe oefenen met schoenen tijdens de training.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:23

Getraind worden op de zool? Zelfs zonder ijzers lopen ze niet op de zool hoor. Je bedoeld waarschijnlijk dat ze harder word en vreest dat ze door ijzers weken zal worden. Dat week worden ligt eerder aan de smid die teveel zool wegsnijd.

Mijn wedstrijd paard heeft ook keiharde hoeven maar staat altijd rondom beslagen. Bij mij gaan er ijzers onder zodra we ze doorrijden tot hun pensioen, geen één die klaagt hoor behoudens mijn beurs als de smid gekomen is :) .