Conditie problemen / Hartslagmeter trainin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Conditie problemen / Hartslagmeter trainin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:15

Tijd voor een eigen Topic voor Hillie en haar conditie problematiek

Dit is Hillie

Afbeelding

8 jaar oud, loopt overdag in de wei in een kudde van 5, staat 's avonds in een ruime stal van 4 bij 5 waar ze contact heeft met de buren.
Zolang ik haar heb ( 4,5 jaar) heeft ze een slechte conditie.
En elk jaar was er wel iets waardoor we er niet hard aan hoefden te werken ( mijn kind heel ziek, zij drachtig, ik ziek) maar nu zijn we toch echt begonnen.

problemen :
- zeer slechte conditie. Ze is nu niet meer super slank na haar dracht ( 1,5 jaar geleden), maar ook toen ze er zo bij stond als in mijn profiel gold hetzelfde.
Wat is een slechte conditie in dit geval : galop in het bos vindt ze prachtig maar na 300 meter is het echt klaar.
- een half uur rijden in de bak .. en ze is op.
- ze is heel snel buiten adem, en wat erger is, het duurt heel lang voor ze weer een beetje op adem is ( na een galopje in de bak kan dat zo 10 minuten duren )
- een eenvoudig oefencrossje en deze dame moet tussen de hindernissen door stappen.

- Haar bloed is goed ( tenminste ,dat heb ik al drie keer laten controleren , afgelopen jaar niet)
- uiteraard hebben mensen mij al verteld dat ze gewoon aangepakt moet worden en dat ze zich moe gedraagt als ze geen zin meer heeft en het een trucje van haar is, tot diegene er zelf op gaat zitten en voelt wat er gebeurd ...

Ik heb via de eventingshop en moxiesport een cursus over trainen met de hartslagmeter gevolgd, en dat is mijn laatste optie voor ik haar echt van voor naar achter laat onderzoeken.

Vandaag was dag 1. Niet de meest fijne dag om een poging te doen blubber in de bak, blubber buiten.
Mijn doel was om een beetje gevoel te krijgen bij haar hartslag en haar in ieder geval onder haar omslagpunt te rijden.Bbij een koudbloed werd mij aangeraden om onder de 145 te blijven.

Rusthartslag : 43 ( heb ik al vaker gemeten)

Zodra we stappen aan een lange teugel in de bak, wordt haar hartslag 70, pak ik haar ietsjes op ( lang en laag met wat voltes) zitten we op 80
Draf heb ik na 1 minuut gestopt. Ze vloog naar de 135.

Ook nog een poging gedaan om buiten even ons lange pad af te draven. Helaas was het grootste deel te glad. Maar ook nu weer wat interessante ontdekkingen.

- ze is inderdaad echt angstig buiten, haar hartslag schiet omhoog als ze iets spannends ziet. en wat ik erg leuk vond is dat als ik op dat moment afstap en naast haar loop, haar hartslag net zo hard daalt.
- ook opvallend, toen we op weg terug omdraaiden om het pad nogmaals te doen en ze daar erg boos om werd , en heel sterk in protest kwam ( hé het is bijna donker baas ik wil naar huis, wat maak je me nou !) , toen ging haar hartslag NIET(amper) omhoog.
Leuk punt uit de cursus, als ze echt bang zijn gaat de hartslag omhoog/ als ze klieren niet :D

Afin toch een stukje kunnen draven, en daar ging ook de hartslag snel omhoog maar wel lager dan in de bak ( 125 , maar gezien de blubber buiten geen stuk kunnen doen dat een minuut draven was)

Terug in de bak uitstappen, dan komt haar hartslag dus niet onder de 72.. pas op stal daalde hij na een paar minuten.
al met al iets meer dan een half uur gereden)

Mijn conclusies :
- hoge rusthartslag
- hele hoge hartslag terwijl ze amper iets doet
- hartslag gaat maar heel langzaam weer omlaag, na amper iets doen
- binnenvetter die toch echt gevoelig is.
- conditie opbouwen, buiten met heel veel stappen en heel weinig galopperen ( vandaag door de blubber dus niet aan toe gekomen)

woensdag , als het weer het toe laat ga ik kijken hoe ze het aan de longe doet.

Vragen :
- zijn dit abnormale hartslagen voor een koudbloed ?
- tips hoe we deze dame in een goede conditie kunnen krijgen zodat ze deze zomer TREC kan rijden, en eens een oefencrossje kan lopen zonder tussen bijna alle hindernissen te moeten stappen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 07:23

Dit zijn normale hartslagen. In stap 60-80 is heel normaal, dat de HF pas onder de 60 daalt als je echt stilstaat ook. In draf 125-135 is normaal, echt niet abnormaal hoog. In galop zal jouw paard vermoedelijk op 150-160 zitten.
Je kunt de hartslag van een paard ook (vrijwel) niet omlaag trainen! Dus dit zullen de waardes blijven zijn, ook als je paard wel in conditie is. Waar je aan kunt zien dat de conditie omhoog gaat, is de snelheid van herstellen.
Ademhaling is geen maat voor conditie bij zwaardere paarden. Vaak gaan koudbloeden 'panten' (hijgen) om hun warmte kwijt te raken als het zweten nog niet op gang is gekomen.

Gewoon een simpel opbouwschema gaan gebruiken: 1 minuut stap/1 minuut draf, gedurende een half uur, uitbouwen tot een uur, daarna draf gaan uitbouwen: 1 minuut stap/2 minuten draf, etc.
Bij voorkeur en niet meer dan 3x per week trainen, 2x met dezelfde intensiteit, 3e keer een stapje hoger, tenzij herstel langer gaat duren ipv gelijk blijft of beter wordt. Na zo'n sessie van 1 min stap / 1 min draf van een half uur zou je binnen 10 minuten toch wel weer in stap op een HF van zo'n 70 moeten zitten.

arun

Re: Conditie problemen / Hartslagmeter trainin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:34

Niets abnormaal aan die waarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:43

Niet te blind staren op de HF waardes. Wat vooral interessant is, is om bij te houden hoe snel ze herstelt en eventueel wat de maximale waarde is voor intervaltraining, maar ik verwacht dat dat voorlopig nog niet van belang is. :)

Als een paard/mens actiever wordt, zal de hartslag hoe dan ook gaan stijgen. Immers de spieren hebben meer bloed nodig aangezien er activiteit gevraagd wordt. Hierdoor zal er vaker bloed moeten worden rond gepompt en gaat de hartslag om hoog. Dit is vooral paard/ras afhankelijk en niet afhankelijk van de conditie. Immers met een betere conditie hebben de spieren alsnog meer bloed nodig. ;) Een hartslagmeter is absoluut een heel leuk speeltje, maar staar je er niet op blind.

Voor het opbouwen van de conditie zou ik Ibbels schema aan houden en goed blijven kijken naar je paard. Zo nu en dan een stapje op de plaats is echt geen probleem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:50

@arun interessant om te horen dat jullie die waarden normaal vinden. Jammer dat je opmerking zo beperkt is, want ze heeft wel degelijk een probleem om in conditie te komen.

mijn hartslagmeter ervaring is met warmbloeden en dan lagen de waarden stukken lager.

Maar als het omslagpunt bij een koudbloed rond de 140 -150 ligt, dan zit je daar met een draf van 145 dus toch al boven ?
En een paard moet je in zijn training niet te vaak ( max 1x per 4 dagen ) boven zijn omslagpunt trainen. Dat betekent in mijn geval dat ik maar 1x per 4 dagen langer dan een minuut kan draven ......

@ibbel Dankjewel voor je tips. Ik denk dat het inderdaad maar op die manier moet. Toch vindt ik het bizar dat een gezond dier zo staat te panten..... maar het klopt wel dat ze ook niet zo snel zweet...
Eigenlijk gewoon de mensenmanier dus. ( om conditie op te bouwen ).
En dat een dier wat de hele dag buiten is , niet 3x per week 45 minuten kan werken of een uur kan buitenrijden zonder doodmoe te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:53

@judith dankjewel ... Nee de interval training is niet echt van belang nog :)
Als ex sporter ( zonder paard, veel wedstrijden ) weet ik toch wel wat van trainingsleer maar het blijft me verbazen hoe slecht haar basis conditie is.

Goed om te horen dat even tanden op elkaar , pas op de plaats en een "dom" schema aanhouden toch de beste oplossing is. Dan dus maar even geen normale dressuur training of buitenrit met stalgenoten. Eerst een fatsoenlijk basisconditie zien te krijgen.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:03

MariekeB schreef:
Dan dus maar even geen normale dressuur training of buitenrit met stalgenoten. Eerst een fatsoenlijk basisconditie zien te krijgen.

Maar tijdens dressuurtraining kun je toch ook een schema van 1 minuut stap dan 1 minuut draf enz. aanhouden en opbouwen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:20

Uiteraard, en in het bos kun je ook dressuur trainen. Maar het is toch wat beperkt dan :) .
Het is voldoende om haar soepel te houden.

Ik ben overigens benieuwd of ze dat wel aankan. een half uur 1 minuut stap/draf afwisselen.
Dat is nml al best veel. Dus het zou kunnen dat we 2 minuut stap/ 1 minuut draf moeten beginnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:57

Je komt rond de 150 echt nog niet in het anaerobe gebied, hou daar maar 180 voor aan. Je maakt het jezelf veel te moeilijk, zo te lezen. Lekker het bos in, ieder paard kan 1 minuut stap 1 minuut draf aan gedurende 30 minuten, of je paard moet een zwaar hartprobleem hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:12

Ibbel schreef:
Je komt rond de 150 echt nog niet in het anaerobe gebied, hou daar maar 180 voor aan. Je maakt het jezelf veel te moeilijk, zo te lezen. Lekker het bos in, ieder paard kan 1 minuut stap 1 minuut draf aan gedurende 30 minuten, of je paard moet een zwaar hartprobleem hebben.

Een haflinger ( en andere koudbloeden) komt met 150 in het anearobe gebied, die 180 geldt voor warmbloeden.
Dit komt omdat ze een hele andere verdeling hebben van spiervezels ( fast(type 2b) en slow twitch (type 1) ) .Daaroor overtrain je een koudbloed dus ook vele sneller dan een warmbloed.

een warmbloed heeft een 33,33,33% verhouding ( de derde type 33 past zich aan naar gelang het soort training)
Een volbloed heeft 60% type 2b vezels
een koudbloed heeft 60% type 1 vezels ...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:48

Eh, zo zwart/wit is dat niet hoor. Sowieso is het meer een verschil in type paarden. Want een engels volbloed heeft ook andere verhoudingen in type spiervezels dan een arabisch volbloed en door training worden ook spiergroepen verder gericht getraind. Plus dan moet je eerst de maximale hartslag weten van jouw paard. Dan kun je ook pas de rest van de grenzen bepalen.

Daarnaast is een haflinger geen koudbloed.. Fjorden en IJslanders wel.
Als je precies wilt weten hoe dat zit met verzuringsgrens en welke waardes je met jouw type paard wilt aanhouden, neem dan eens contact op met Tonkie Collée. Zij heeft meerdere IJslanders naar de 160km en meerdaagse endurancewedstrijden gereden.
Haar website (waar ook veel info te vinden is over trainen) is:
http://tonkie.home.xs4all.nl/
Specifieke trainingsinfo:
http://tonkie.home.xs4all.nl/download.htm
Laatst bijgewerkt door Djilna op 11-12-12 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:56

Ter toelichting, ik heb ook op die IJslanders van Tonkie getraind en heb zelf een arabier.
Ik moest haar IJslander tijdens een wedstrijd onder de 140 slagen p/m houden om te vookomen dat het lichaam te warm zou worden (dan duurt het langer voor de hartslag zakt). Tijdens trainingen reden we harder.
Als ik met mijn arabier hartslag 140 aanhou ga ik een heel stuk harder.. Dus wat voor haar paarden 12km/h is is voor die van mij zo'n 15 a 16km/h (afhankelijk van terrein ed)

Nu heeft een koudbloed een naar verhouding kleiner hart dus inderdaad is wat hartslag 60 is voor een fjord/ijslander is hartslag 40 voor een arabier (even grofweg hè ;) ) Maar of de verzuringsgrens daar een op een mee samenhangt weet ik nog zo net niet. Dus inderdaad aan Tonkie vragen ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:01

Plus dat die verzuringsgrens helemaal niet zo'n drama is, zeker niet in trainingen, zolang je maar rustig uitdraaft/-stapt nadat je in het anaerobe gebied hebt gereden. Melkzuur is nl ook prima brandstof voor je spieren, als je je paard (of jezelf) maar de kans geeft het even op te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:09

Of een Haflinger een koudbloed is , is dan weer een andere discussie :)
En dank voor je nuancering op het gebeid van verhoudingen ins spiervezels. Ik heb zo'n mooi rijtje gemiddelden hier staan en daar houd ik me maar aan ( je moet wat :) )

Maar ik ben blij met de link die me gaf, Ik had contact met http://www.moxiesport.nl ... ze is arts en onderzoekt in Utrecht veel op het gebied van trainen van paarden, maar begeleidt vooral Eventers ( topsporters). Heb daar ook een cursus gedaan, kan ik iedereen aanraden.

Juist omdat ze echt heel slecht is met haar conditie ( altijd al, en ik rijd haar 3x per week + 1x iets "gezelligs" als longeren, grondwerk, vrijheidsdressuur of whatever ) , wil ik nu voorzichtig zijn.
Vanui Moxiesport gaf ze aan dat ik haar wel eens voordurend kan overtrainen.

Daar waar voor een gemiddelde warmbloed een dressuurtraining vaak een hersteltraining is voor het paard ( terwijl je als mens kan zitten zweten ), kwam zij het wel tegen dat zo'n zelfde training voor een Fries een zware anearobe training bleek te zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:18

Overtrainen kan eigenlijk alleen als je geen of een te korte hersteltijd/rust geeft ;)
Bij het verbeteren van de conditie is rust net zo belangrijk als het trainen zelf. Anders breek je het lichaam af ipv dat het sterker wordt.
Trainingsprikkel -> rust/herstel-> sterker lichaam -> nieuwe trainingsprikkel
na een zware training is 72uur rust aan te raden. Maar dan heb ik het echt over flink trainen in duur of intensiteit.

Als je te weinig doet duurt het eeuwen voor je resultaat ziet.
Tonkie Collee is inspanningsfysioloog dus weet ook alles van training. Denk goed om haar info naast die van Carolien Munsters van Moxiesport te zetten voor jezelf. Juist door de verschil in ervaring met type paarden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:46

Ik ga zeker contact opnemen met Tonkie Collee. Heel benieuwd of ze me kan helpen met die dame van me.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:10

Is het probleem niet gewoon de slechte warmte afgifte?
Persoonlijk zou die meter eerst effen thuis laten en eerst lange pittige en vlotte staptrainingen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:16

arun schreef:
Is het probleem niet gewoon de slechte warmte afgifte?
Persoonlijk zou die meter eerst effen thuis laten en eerst lange pittige en vlotte staptrainingen doen.

Dat zou heel goed kunnen. Ze zweet weinig, en als ze zweet komt dat laat op gang ( alleen met wintervacht zweet ze makkelijker ) maar staat zo te pompen na een galop dat je denkt dat ze ter plekke instort.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:35

En anders eens iemand erop zetten en jij met de fiets ernaast. Kijken wat dat met de hartslag op zich doet. Ik heb eens gehoord van een combinatie dat het dier de druk van de ruiter voelde en daar slecht tegen kon. Het is de moeite waard. Of dat ze juist meer steun heeft met iemand op de fiets er naast of een ander paard erbij.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:38

En wel of geen wintervacht tijdens het werk heeft ook invloed op de hartslag. Kan maar zo 10 slagen schelen (dus met vacht is harder werken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:26

Meloves schreef:
En anders eens iemand erop zetten en jij met de fiets ernaast. Kijken wat dat met de hartslag op zich doet. Ik heb eens gehoord van een combinatie dat het dier de druk van de ruiter voelde en daar slecht tegen kon. Het is de moeite waard. Of dat ze juist meer steun heeft met iemand op de fiets er naast of een ander paard erbij.

buiten met een ander paard erbij is ze absoluut veel relaxter.
Bedoel je met druk van de ruiter , het gewicht of dat de ruiter druk zet op het paard om iets te doen ?

Maar dat lost haar vreemde conditie probleem nog niet op helaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:29

Dat vreemde conditie'probleem' zit vermoedelijk eerder tussen jouw oren (wat evt ook daadwerkelijk een invloed op je paard kan hebben) dan dat er daadwerkelijk een conditieprobleem is. Ik lees iig nergens een schematische aanpak van conditieopbouw tot nu toe.
Ga nou gewoon eens een maandje 3x per week die 1 min/1 min training oppakken, weet dat 70-80 in stap normaal is, 130-140 in draf óók, en kom dan over een maand eens vertellen hoe ze het doet, qua herstel. Ik wed dat je dan opeens een paard met enige basisconditie hebt.

Gooi desnoods, voordat je start, een fles water over de hals heen, zodat ze al koeling heeft voordat je gaat panten en zweten.

Of, anders gezegd, je hebt je paard tot nu toe helemaal nog niet getraind, laat staan overtraind.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:39

Hm 4 weken lang 1 om 1 is wel héél weinig. Ik zou eigenlijk per week wel wat erbij doen.
Dus bijv:
week 1: 3dgn 1 draf-1 stap (15x =30min totaal)
week 2: 3dgn 2 draf-2 stap (8x =32min totaal)
week 3: 3dgn 3 draf-2 stap (7x =35min totaal)
week 4: 3dgn 4 draf- 2 stap (6x = 36min totaal)
En elke week goed in de gaten houden hoe ze het doet en evt een stapje terug als je twijfelt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:10

Los van alle goede suggesties hierboven zou ik ook het lijf meenemen: pijn verhoogt hartslagen en kan blokkerend werken. Zorg dat je zadel past bij zowel ruiter als paard. Daarnaast moet energie ook ergens vandaan komen: kijk eens goed naar je voerbeleid, zowel ruwvoer als aanvullend voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:19

Hilli schreef:
Los van alle goede suggesties hierboven zou ik ook het lijf meenemen: pijn verhoogt hartslagen en kan blokkerend werken. Zorg dat je zadel past bij zowel ruiter als paard. Daarnaast moet energie ook ergens vandaan komen: kijk eens goed naar je voerbeleid, zowel ruwvoer als aanvullend voer.

- 1x per jaar osteopaat
- 1x per jaar paardentandarts
- 1x per jaar zadelpasser
is mijn normale beleid

Voer is inderdaad iets waar ik nog eens goed naar kan kijken. Ga ik doen.