[WN] Pony doet moeilijker met westernzadel?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isaenjelte

Pony doet moeilijker met westernzadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 21:39

Hey! Ik heb vroeger met mijn moeders pony dressuur gereden, toen ze dit zadel op kreeg deed ze noooooit moeilijk... Western is echt super maar als ik het zadel erop leg, doet de pony ontzettend moeilijk, het zadel is perfect op maat gemaakt. Weten jullie waar dit temaken mee kan hebben? /3

Zoe_97

Re: Pony doet moeilijker met westernzadel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:41

een westernzadel weeg veel meer

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:42

Het klinkt toch of het niet lekker ligt. Is het met kale boom gepast? Als je nu met je dressuurzadel rijdt doet ze het wel allemaal goed of is het al een tijd geleden dat ze met dressuurzadel gereden is?
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 04-12-12 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:43

Western zadel past niet altijd - in tegenstelling wat beweerd wordt door sommigen.

Dus het kan er gewoon aan hebben gelegen dat het niet pastte

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:43

isaenjelte schreef:
Hey! Ik heb vroeger met mijn moeders pony dressuur gereden, toen ze dit zadel op kreeg deed ze noooooit moeilijk... Western is echt super maar als ik het zadel erop leg, doet de pony ontzettend moeilijk, het zadel is perfect op maat gemaakt. Weten jullie waar dit temaken mee kan hebben? /3

wie heeft dit zadel perfect op maat gemaakt?
en hoe is dat gedaan?

een westernzadel heeft geen kussens .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:44

Op maat gemaakt: door wie?

isaenjelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 21:45

capopjekop schreef:
Het klinkt toch of het niet lekker ligt. Is het met kale boom gepast? Als je nu met je dressuurzadel rijdt doet ze het wel allemaal goed of is het al een tijd geleden dat ze met dressuurzadel gereden is?

Ja helemaal goed aangepast... Dressuur gaat echt niet meer met deze pony, ze loopt veeleer beter met Western, maar wel raar dat ze nooit moeilijk deed met t' zadel! :j

isaenjelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 21:47

mirgino schreef:
isaenjelte schreef:

wie heeft dit zadel perfect op maat gemaakt?
en hoe is dat gedaan?

een westernzadel heeft geen kussens .

Mijn moeder heeft het laten doen, ze weet altijd wel goed door wie hoe en wat ze laat doen, haar lesgever Jan Pieter heeft haar advies gegeven naar wie dacht ik...

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:47

Westerzadel is behoorlijk anders voor een paardenrug. Het weegt anders, verdeelt de druk anders, ligt op 'vreemde' plekken en de ruiter zit anders. Kan aan een verkeerd passend zadel liggen maar ook aan het wennen. Haal iemand erbij die er verstand van heeft en laat je paard en zadel apart van elkaar en samen goed nakijken!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:49

vaak zijn westernzadels te lang en laten de laatste 3 ribben niet vrij. Hierdoor wordt de rug weggedrukt en het bekken verkeerd gekanteld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:50

Een paardenrug kan veranderen. Door veel rijden en trainen kan de bespiering beter worden en dan kan een op maat gemaakt zadel, of een goed aangepast zadel zomaar naar verloop van tijd niet meer passen.

Ik zou er nog een keer een goede zadelpasser bij kunnen halen. En een pad doet ook heel veel. Je zou je kunnen afvragen wat er de laatste tijd anders is geworden waardoor ze zo reageert. Hebben jullie een andere pad, is je paard ineens veel bespierder geworden of zelfs afgevallen? Heb je al een keer een osteopaat of chiropractor naar de rug laten kijken?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:54

isaenjelte schreef:
Ja helemaal goed aangepast... Dressuur gaat echt niet meer met deze pony, ze loopt veeleer beter met Western, maar wel raar dat ze nooit moeilijk deed met t' zadel! :j

Dit begrijp ik even niet... Heb je een zadel op maat laten maken? Of een bestaand zadel aan laten passen? Want aan laten passen kan nl niet met een westernzadel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:13

Zirano schreef:
vaak zijn westernzadels te lang en laten de laatste 3 ribben niet vrij. Hierdoor wordt de rug weggedrukt en het bekken verkeerd gekanteld.

Hoe kom jij bij deze wijsheid? Vaak zijn ze te lang? Ik ben heel benieuwd naar je bron..

En daarnaast, stel dat een zadel idd te lang is, wat ik maar zelden zie maar goed, dan zou dat intereferen met de buiging en niet leiden tot wegdrukken van de rug, dit omdat het achterste deel van het westernzadel enkel de skirts zijn en niet tot veel minder gewicht dragen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:17

En toch kunnen de skirts en de vorm ervan wel degelijk invloed hebben op het feit of een paard met een korte rug wel of geen last heeft van dat zadel. Waarom zouden ze anders round skirt zadels hebben uitgevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:20

Citaat:
Dressuur gaat echt niet meer met deze pony, ze loopt veeleer beter met Western, maar wel raar dat ze nooit moeilijk deed met t' zadel! :j

Mag ik vragen naar waarom en wat er niet meer gaat met deze pony en dressuur?
Misschien ligt daar een antwoord?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:28

Cassidy schreef:
En toch kunnen de skirts en de vorm ervan wel degelijk invloed hebben op het feit of een paard met een korte rug wel of geen last heeft van dat zadel. Waarom zouden ze anders round skirt zadels hebben uitgevonden?

Tuurlijk, een zadel behoort te passen, ik protesteerde mn tegen de suggestie dat veel wn ponys met te lange zadels rondlopen. Te lang is nooit goed maar de gevolgen werden in mijn ogen wel gedramatiseerd.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:45

Ik probeer aan te geven dan vaak n pony een kortere rug heeft en dat het moeilijk is om daar een westernzadel op te kopen. Ik zeg dit beroepsmatig. Ik ben paardensportmasseuse en heb paardenosteopathie gedaan vandaar

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 00:55

In mijn ogen is zelfs iets te lang niet erg als een paard goed bol is en zijn achterhand goed onder zijn lichaam heeft. Je krijgt problemen met de lengte als de skirts in het paard drukken OF als je kleine cirkels rijdt en je duidelijk ziet dat de skirt in het paard drukt.

Maar dan nog zie je een paard niet direct vreemd doen als er verder niks is.

Ik heb een pony van 1.42m en daar liggen al 10 jaar westernzadels op, passend en wel.

Denk ook eerder aan rug/lijf problemen. veranderingen in spieren/voeding, zadel dat niet (meer )goed ligt, of een pad die irriteerd.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:05

Wat doet je paard? En enkel met zadelen of wanneer je haar rijdt? Gebruik je een achtersingel met je westernzadel? Heb je eens een ander westernzadel geprobeerd? Wat is het probleem wanneer je haar dressuur rijdt?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:39

Isa, jullie zadel komt toch van Eurohorse?
Misschien is het een idee even contact met Evelien op te nemen :)

(ik ben trouwens Marlous, het baasje van Guusje)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:41

troi schreef:
Zirano schreef:

Hoe kom jij bij deze wijsheid? Vaak zijn ze te lang? Ik ben heel benieuwd naar je bron..

En daarnaast, stel dat een zadel idd te lang is, wat ik maar zelden zie maar goed, dan zou dat intereferen met de buiging en niet leiden tot wegdrukken van de rug, dit omdat het achterste deel van het westernzadel enkel de skirts zijn en niet tot veel minder gewicht dragen..

Ik heb ook een tijd moeten zoeken naar een westernzadel voor mijn arabier, omdat een aantal zadels te lang waren. ;)
Maar dat zou dan inderdaad met de buiging te maken moeten hebben en niet het wegdrukken.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:52

In het lendenen gebied gaat ook het bekken kantelen. Zodra het zadel op de achterste ribben liggen wordt door de verkeerde ligging er druk op uitgeoefend. Hierdoor kanteld het bekken verkeerd dus wegdrukken van rug. Doordat het bekken verkeerd kanteld wordt de rugspier korter dus wegdrukeffect van de rug

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:40

Een goed passend zadel is nooit te lang. Want als het wel te lang is past het dus niet! 8-) 8-)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:02

_/-\o_ _/-\o_

isaenjelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 18:49

Fem_daf schreef:
Westerzadel is behoorlijk anders voor een paardenrug. Het weegt anders, verdeelt de druk anders, ligt op 'vreemde' plekken en de ruiter zit anders. Kan aan een verkeerd passend zadel liggen maar ook aan het wennen. Haal iemand erbij die er verstand van heeft en laat je paard en zadel apart van elkaar en samen goed nakijken!

Bedankt! Het gaat steeds beter omdat we alles nog iets voorzichtiger doen! :j