[WN] Flower voor het eerst western op de foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Flower voor het eerst western op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 19:54

Flower is een 11 jarige Connemara pony. Ik heb haar vanaf 3 jaar. Ze is recreatief gereden, meestal engels.
Sinds ik op een nieuwe, super gezellige western stal sta, toch onze ' droom' western aan het proberen te verwezenlijken.
Dit gaat helaas niet zonder slag of stoot, Flower is (door mij) niet altijd even briljant gereden (ik was nog een beginner toen ik haar inreed), maar ik vond dat het nu wel al zo'n verbetering heeft doorgemaakt dat ik een klein beetje tevreden naar de foto's kan kijken. Wat niet wil zeggen dat ik nog een laaaaaange weg te gaan heb, maar goed :P

Flower ala western paard

Net opgestapt
Afbeelding

stap stap
Afbeelding

Even wat rond draven/joggen, (let niet op mijn moeilijke hoofd haha)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afentoe stapje harder, alleen kan ik het dan niet meer uit zitten en ga ik dom zitten
Afbeelding
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 7458-1.jpg

Beetje galop (wat nog erg moeilijk is :( )
Afbeelding
Afbeelding
http://smartiechick.nl/gallery/albums/u ... 7533-1.jpg

'ho' vanuit draf, dat gaat nog klote
Afbeelding

backup
Afbeelding

Stapje 'overstappen'
Afbeelding

knappert :)
Afbeelding

en klaar!
Afbeelding

Ik weet dat er nog veelste veel verbeter punten in zitten. Maar wij komen van zo ver weg dat er wel al een hele stap gemaakt is...

heidinuyten

Re: Flower voor het eerst western op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:03

Ik vind dat het er al netjes uitziet, voor een connemara kan ze goed door als westernpaardje, het tuig staat haar super goed.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:56

Staat hartstikke leuk hoor, knap stel. Denk dat je het nodige commentaar krijgt op je scharenbitje, be prepared!;)
Ennuh, ga maar eens ff shoppen voor mooie bijpassende westernlaarzen! Dan is het plaatje helemaal compleet!! :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:02

Ja een setje mooie laarzen staan hoog op de wishlist :D!

Het scharenbitje ja, ik rij er liever ook niet mee :( Maar het gaat echt niet anders. Iedereen mag het van mij komen voelen op snaffle ;-) Ik zou het liever daarmee doen. Heb wel een zacht mogelijk mondstuk trouwens en het is maar baby-shank.

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:04

Wat leuk dat je tegenwoordig western rijd! Het ziet er al goed uit! Maar zoals je zelf zegt gaat het bij de stop niet helemaal goed. Je trekt aan de teugels, terwijl je juist ruimte moet geven, dus je hand naar voren moet brengen. Maar oefening baart kunst! Ga zo door :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:07

Flower!! :+:
Ze is knap als western poown!!
Zo jammer dat ik haar niet kan bijrijden...

(whats upje gehad met foto's?)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:13

xRowina schreef:
Wat leuk dat je tegenwoordig western rijd! Het ziet er al goed uit! Maar zoals je zelf zegt gaat het bij de stop niet helemaal goed. Je trekt aan de teugels, terwijl je juist ruimte moet geven, dus je hand naar voren moet brengen. Maar oefening baart kunst! Ga zo door :)

Ja het gaat nog echt poedersuiker. Ze rukt je compleet uit het zadel en loopt dan gewoon door XD

Ik trek opzich niet, ik doe een poging begrenzen tot waar ze haar hoofd mag bewegen, en zij trekt daar dus in. Maar goed, dit werkt zo duidelijk ook niet :P
Degene die haar traint is hier volop mee bezig en bij haar gaat het nu wel goed; en de eerste 4x nadat zij heeft gereden bij mij ook, en daarna begint dit weer. Ik doe het denk ik met aanrijden al fout. Maar goed, work in progress :P

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:33

Ziet er erg leuk uit, het staat haar inderdaad heel goed! :j

Ik snap het alleen even niet, waarom kan je haar alleen op shank rijden en niet gewoon op een snaffle bit?
Ik vind persoonlijk dat je je paard eerst goed moet hebben lopen op een snaffle voordat je een shank kan afwisselen, ik heb hier namelijk zelf ook ervaring mee met mijn eigen paard en ik heb er erg veel profijt van gehad haar eerst op snaffle goed door te rijden.

Keep up the good work en jullie komen er zeker wel! ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:37

ten eerste moet je als beginner altijd op snaffle rijden. als je overgaat nop shanks, moet je paard -en jij !- de neckreining beheersen, en eenhandig rijden.
je trekt veels te veel, je ziet nergens release.ze heeft een dressuurhouding, met een scherp westernbit. zoals in de krul trekken...en nooit met 2 handen op een shank, tenzij een -korte !- correctie.
en in een bocht geen binnenteugel aannemen,maar alleen de buitenteugel aanleggen!
zelf aanleren gaat niet, je hebt goede instructie nodig...

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:42

spicegirl schreef:
ten eerste moet je als beginner altijd op snaffle rijden. als je overgaat nop shanks, moet je paard -en jij !- de neckreining beheersen, en eenhandig rijden.
je trekt veels te veel, je ziet nergens release.ze heeft een dressuurhouding, met een scherp westernbit. zoals in de krul trekken...en nooit met 2 handen op een shank, tenzij een -korte !- correctie.
en in een bocht geen binnenteugel aannemen,maar alleen de buitenteugel aanleggen!
zelf aanleren gaat niet, je hebt goede instructie nodig...

Mee eens! Wou het alleen niet zo zeggen, omdat het op de een of andere manier altijd verkeerd overkomt als ik zoiets typ :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:44

Ben het echt met spicegirl eens. Erg leuk paard die zo te zien goed haar best doet maar je slaat in haar opleiding een fikse stap over, een beetje vergelijkbaar met een stang gebruiken in de b dressuur omdat het paard niet naar een trens wil luisteren. En als je trainer niet goed is met een snaffle, dat begrijp ik uit je verhaal, dan wellicht een andere vragen om eens te kijken, daar kun je enkel van leren toch?

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:28

Dat ziet er goed uit zeg! heel mooi paardje ook :D

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 22:47

Thanx voor de tips!

Het is lastig zien zo van een paar fototjes natuurlijk, maar ze (op uiteraard wat stukjes na) is los in haar mond hoor. En ja bij een normale opvoeding begin je op een normaal bit maar door een hoop omstandigheden is dat hier helaas niet meer te doen (die fase zijn we met haar 11 jaar helaas al ruim voorbij, reed hiervoor ook niet voor niets altijd op hackmore; een van de redenen geweest om haar te koop te zetten, kwam er niet meer uit). Maar kom gerust keer langs en proberen hoor, wat jullie zeggen, alle hulp is welkom en die neem ik met 6 handen aan!

Het rijden is nu gewoon al zoveel leuker voor beide partijen dat ik de hoop weer inzie dat het ooit helemaal goed gaat.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:53

Maar als ik het goed begrijp is ze ook western ( reining) ingereden, daarna op dressuur gegaan, en nu weer terug naar western?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:53

als jij de teugels zo kort neemt, en 2 handig, en steeds een binnenteugel aanneemt, is het maar voor 1 partij leuk.en dat is niet je paard.
je kan echt niet "zomaar "zo 'n bit gebruiken. netzomin als een stang en trens. leeftijd heeft er hier niet veel mee te maken (alleen op shows ),maar de niveau van africhting. een westernbit mag niet gebruikt worden, om een paard in te tomen. dan zal je weer naar de basis moeten.als ze niet luistert naar een snaffle, is het geen goed (gereden) westernpaard.
en je hebt niet veel aan een langskomende bokker, neem les. van een goede instructeur.
westernrijden komt heel wat meer bij kijken, als een westernzadel en een shank.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:56

ziet er goed uit room! ^^

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:32

Hey, eindelijk foto's!!

Fijn dat je nu wel western kan rijden. Weet idd waar jullie vandaan komen en hoop dat je nu in de opbouw zit met Flower.
Weet ook dat Flower een aantal dingen nog goed weet :) Dus die zul je snel genoeg tegenkomen.

Bitkeus bemoei ik me niet mee.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:13

Toydoll schreef:
Thanx voor de tips!

Het is lastig zien zo van een paar fototjes natuurlijk, maar ze (op uiteraard wat stukjes na) is los in haar mond hoor. En ja bij een normale opvoeding begin je op een normaal bit maar door een hoop omstandigheden is dat hier helaas niet meer te doen (die fase zijn we met haar 11 jaar helaas al ruim voorbij, reed hiervoor ook niet voor niets altijd op hackmore; een van de redenen geweest om haar te koop te zetten, kwam er niet meer uit). Maar kom gerust keer langs en proberen hoor, wat jullie zeggen, alle hulp is welkom en die neem ik met 6 handen aan!

Het rijden is nu gewoon al zoveel leuker voor beide partijen dat ik de hoop weer inzie dat het ooit helemaal goed gaat.

Tuurlijk is het lastig te zien vanaf de foto's daarom wou ik er ook niet zo'n reactie neerzetten. Het zijn foto opnames en die kunnen heel anders overkomen dan dat het werkelijk is.
Maar wat ik ook zie net als spicegirl is dat de shank om de verkeerde redenen gebruikt word. De shank dient eenhandig gereden te worden en niet op twee handen, je ziet hier ook dat je haar nog te veel vasthoud op de shank, dit zou veel losser moeten. En inderdaad de leeftijd van het paard heeft er niks mee te maken, mijn merrie is ook 11 jaar en die rijd ik ook op snaffle en heel af en toe op shank. Neem les van een goede instructeur, daar zullen jij en je paard veel meer van leren en veel meer aan hebben :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:46

Zit er geen goede westerntrainer bij je in de buurt? Weet niet welke regio je zit?

De hulpen zoals ze hier op de foto staan, zijn niet het allerhandigst..

Overigens, ik zie dan weer wel vaak dat westernruiters gewoon op twee handen rijden met een shank, dus dat is facultatief denk ik :+

*edit* En scholen op een shank kan dan volgens mij weer wel, als je t goed doet tenminste :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 15-11-12 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:53

Volgens mij schreef de TS net dat er iemand haar paard ook omschoolt, dus dan neem ik aan dat dat ook instructie inhoudt...

Waarom dan geen western hackamore?? Die zijn er ook, vind een shank ook zo heftig, aangezien jullie samen nog veel moeten leren...

Succes verder!!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:03

Zou zelf eerst goed les nemen op een paard dat wat minder verleden heeft, het klinkt nu alsof je elke keer het werk van je lesgever teniet doet. In jou zit en houding is nog wel een flinke verbetering mogelijk. Met zo'n bitje rijden is niks mis mee maar dan moet je het als ruiter wel goed doen.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:29

Iets wat ik denk te zien, maar niet zeker weet....ben je nou aan het stoppen op een vilt/snipper bodem. Mocht je dat inderdaad aan het doen zijn, kan ik je nu al vertellen dat je paard nooit mooie stops gaat maken.

Italo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:32

Western zadels zijn gewoon top!! Echt wel een knap paardje zeg :o

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:33

mellamoshan schreef:
ziet er goed uit room! ^^

Thanx!!

Flows is inderdaad toen ze 3/4 was getraind door Ed Gosen. Ze is prima op neckreining te rijden trouwens; dan kan ze lekker op de voorhand vallen en luistert ze verder prima, al sloffend door de bak ;-) Ik rij wel eens met een neck-rope :)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:50

MissFreubel schreef:
Iets wat ik denk te zien, maar niet zeker weet....ben je nou aan het stoppen op een vilt/snipper bodem. Mocht je dat inderdaad aan het doen zijn, kan ik je nu al vertellen dat je paard nooit mooie stops gaat maken.

Dat dacht ik ook al te zien, maar aangezien TS aangeeft op een westernstal te staan, dacht ik het verkeerd te hebben.

Mooi paardje TS! Kijk verder wat je met de tips hier kunt, er zit wel wat in namelijk, maar eigenlijk zou een filmpje veel meer vertellen dan wat foto's.