Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Romkabouter schreef:Zit je dan niet gewoon teveel aan je bit als je stopt?
rapido schreef:Een stop is geen kwestie van uit een galop even aan het bit trekken en hij stopt want dan drukt het paard zn rug weg en gooit zn kop omhoog! zo moet het dus niet. Een sidepul is ook best pijnlijk als je er te hard aan trekt! Eerst eens goed aan de basis werken dus!
Basis is in principe heel simpel en kan met een gewoon snaffle bitje.
je gaat stappen dan ga je terug zitten, zeg je whoa, hou je druk op de teugels tot het paardje stopt en een paar passen achterwaarts is gegaan. Dit blijven herhalen tot het paardje al stopt wanneer jij terug gaat zitten en menig paard leert dat heel snel want ze staan maar wat graag stil! Gaat dit goed dan bouw je uit naar draf en uiteindelijk een hand galopje.
het achterwaarts gaan zorgt er voor dat het paardje zijn achterhand er goed onder gaat zetten.
Moet een beetje les gever toch ook wel kunnen vertellen!?
En ik zal mijn lesgever vragen om eens een ander bitje mee te brengen, wie weet heb ik gewoon het verkeerde bitje erin hangen nu
_Cindy schreef:Je mag L5 en L4 alle leeftijden op een bosal rijden, L3 dacht ik ook maar dat weet ik niet zeker. Je moet toch eerst de basis laten zien in de L5 en L4 voor je reining kan gaan starten.
Ik rijdt bitloos bij de WRAN, net voor het eerst gestart in de L5. Overigens knap dat je zo snel leert western rijden.
Het zadel is door een professionele zadelpasser gepast met de kale boom, daar ben ik dus 100% zeker van dat het goed is. Hij is vorige maand terug geweest voor een check-up en alles was nog in orde. De rug wordt regelmatig gecontroleerd door de osteopaat. Verder merk ik ook niet dat hij ergens vast zit, integendeel hij is juist veel soepeler geworden sinds we terug serieus beginnen trainen zijn. Romkabouter schreef:_Cindy schreef:Je moet toch eerst de basis laten zien in de L5 en L4 voor je reining kan gaan starten.
Nee hoor, je kan bij de DRHA gewoon meteen reining starten
. _Cindy schreef:Gimme_spurs, wat bedoel je dat je met bosal weinig te vertellen hebt? Ook met bit 'trek' je hem niet de bocht door lijkt me.
). Dat moet je echt met neckreining doen inderdaad. En daarbij, mocht je paardje eens flink in protest gaan en ervandoorgaan is de enige manier om hem/haar te stoppen via een kleine volte middels neckreining. Trekken heeft absoluut geen zin. Neckreining vind ik sowieso één van de eerste "te installeren" knopjes