[WN] Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NRJ

Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 07:56

Wat ik mij afvraag is hoe het uitziet met de gezondheid van deze rassen?
Heel vaak wordt aangeraden om te laten testen op erfelijke ziektes, komen deze in het algemeen veel voor of ligt het voornamelijk aan de afstamming van het betreffende paard?
En de algemene gezondheid, hoe is men daar over te spreken? Benen, hoeven, spieren, koliekgevoeligheid, e.d.?
Hoe oud wordt de gemiddelde Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa?

De reden voor mijn vragen is eigenlijk heel simpel: als de tijd rijp is om een nieuwe vriend voor het leven te kiezen, wil ik alvast weten binnen welk ras ik ga zoeken :) En voor mijn keuze speelt gezondheid toch wel een grote rol, want het is de bedoeling om een jaartje of 20 van hem/haar te kunnen genieten :j Uiteraard weet ik dat niets zeker is in het leven, maar om onnodig leed te voorkomen lijkt het me toch wel verstandig :)

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen!

Rumpleteaser

Re: Gezondheid Quarter/Paint/Amerikaanse appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:39

Mijn paard (Quarter) en zijn familie zijn allemaal kerngezond (afkloppen!!!!). Prima hoeven, sterke benen, geen gekke dingen dus. Elk jaar netjes naar de tandarts en de chiropractor en daar komt ook nooit echt iets schokkends uit.

Er is inderdaad sprake van enkele erfelijke ziektes binnen een paar bloedlijnen, daar kun je veel informatie over vinden op internet.
Persoonlijk denk ik niet dat het ras 'Quarter' veel gezonder of veel ongezonder is dan veel andere rassen. Veel zal toch afhangen van hoe je met je paard omgaat denk ik :)

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 08:45

Mijn vorige quarter is 17 geworden en als ie geen banketstaaf ongeneeselijke blessure opgelopen had, nog wel een stuk ouder ook, kerngezond. Ik heb nu een 2 jarige en daar leven zelfs de grootouders nog van, respectievelijk 18, 21 ,19 en nog iets in die richting. Zijn ook in prima gezondheid, heb ze namelijk zelf bekeken :) . Wel is insulineresitentie een ding, had mijn oude paard ook last van, maar met een goed voerbeleid ( zonder al te veel suikers ) helemaal geen last van. Inderdaad zijn er een paar vervelende erfelijke ziektes die in bepaalde bloedlijnen voorkomen, maar daar is inderdaad een hoop over bekend en over te vinden op internet. Appaloosa's ook prima hoor, alleen moet je dan geen voorkeur hebben voor veel manen en staart.........die hebben de meeste niet.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:06

Kleine samenvatting van enkele van de ziektes:

HYPP
Ook wel Impressive-syndroom genoemd omdat het enkel voorkomt bij nakomelingen van de hengst Impressive.

Hyperkalemic periodic paralysis is een spieraandoening die aanvallen van spiertrillingen veroorzaakt. Sommige paarden kunnen hier zelfs van flauwvallen, of verlammingsverschijnselen aan de luchtwegspieren krijgen.De aanvallen kunnen verschillen in heftigheid en duur.

Na een ernstige aanval kan er een plotse dood voorvallen. De oorzaak zou liggen in een verhoogd kalium-gehalte in het bloed. Bij quarters staat de hypp-status op het stamboekpapier vermeld en krijgen H/H paarden geen papier meer. Dit is een ziekte waarbij de dragers ook symptonen/aanvallen hebben:

video van een hypp-aanval bij een N/H paard
http://www.youtube.com/watch?v=TpReUsLfDcE

HERDA
Is ook nog wel vrij gekend, hier zijn ook veel lijsten met dragers van terug te vinden. De grootste vererver van deze ziekte was Poco Bueno (95%), die in heel veel bloedlijnen terug te vinden is.
http://www.bringinglighttohypp.org/HERDACarriers_1_.pdf
(Enkele bekende namen: Doc's Remedy, Doc O Lena, Great Pine, Poco Tivio, Smart Little Lena, Zippo Pine Bar)

De huidaandoening Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA) wordt veroorzaakt door een fout in de collageenvezels in de diepere lagen van de paardenhuid. Deze vezels fungeren normaal gesproken als een soort lijmlaagje tussen de huidlagen, zodat deze tegen elkaar worden gehouden.

Bij een paard met HERDA werkt dit principe niet goed meer. Hierdoor verzwakt de huid van rug en nek en deze kan gemakkelijk oprekken en plooien vormen. De huid kan hierbij snel scheuren of het veroorzaakt blaren op de rug, gevuld met vocht of bloed. De blaren laten duidelijke littekens achter
als ze eenmaal geheeld zijn.

Meestal wordt HERDA pas opgemerkt als het paard wordt ingereden en er een zadel op de rug komt. Paarden met HERDA zijn om deze reden ongeschikt als rijpaard. Bij deze ziekte hebben de dragers er geen last van. Hier is het dan wel zeker oppassen geblazen bij het fokken; twee dragers kunnen wel een homozygote voortbrengen!

foto's van paarden met herda:
http://imageshack.us/photo/my-images/52/1herda.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/843/1hhherda.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/90/herda4.jpg/

GBED
Is een ziekte die bij pasgeboren veulentjes voorkomt. Wanneer je fokt met twee dragers van GBED heb je 25% kans op een veulen dat geen glucose in het lichaam kan opnemen en dus niet kan aansterken na de geboorte.

De spieren blijven slap wat ervoor zorgt dat het veulen kracht tekort komt om te rennen, te lopen en in sommige gevallen zelfs te staan. Een veulen zal nooit langer dan achttien weken blijven leven,
echter overlijdt het veulen gewoonlijk binnen een week na de geboorte of zelfs al in de buik van de merrie, waardoor GBED een reden blijkt te zijn voor menig abortus bij QH merries.

Door de universiteit van Minesota wordt geschat dat ongeveer 10% van alle Quarter horses drager zou zijn van dit gen. De ziekte zóu afkomstig zijn van King/Zantanon bloedlijnen (die dus ook heeel veel voorkomen).
Er wordt echter bitter weinig getest op deze ziekte. Als de merrie hier niet op getest is, is het aan te raden om te opteren voor een GBED N/N hengst om de kansen op deze ziekte te verkleinen.

PSSM
PSSM staat voor Polysaccharide Storage Myopathy en is een chronische vorm van spierbevangenheid.

De paarden willen echt niet meer vooruit, zijn lui en lusteloos, struikelen heel veel en bijten soms bij het opstappen of bij beendruk. Ze hebben ook moeite met het geven van de achterbenen en kunnen ook enorm chagrijnig zijn, wat fel kan verbeteren met aangepaste voeding.

Verder hebben deze paarden ook veel last van de kou, dekens zijn absoluut nodig anders hebben ze er eens zo veel last van. Dit kan behandeld worden door suikerarme voeding, veel vetten toevoegen
via olie en speciale voeding, magnesium oxide en vitamine E en selenium.

Naast de aangepaste voeding moeten deze paarden aan een heel strak schema getraind worden, een dagje anders kan voor hen al erge gevolgend hebben. Het wordt veroorzaakt door het verkeerd werkende enzymen (vooral door suikers en zetmeel, minder door de suikers uit het fructaan van gras)

Daardoor kunnen de suikers uit voeding niet goed worden gebruikt in de spieren, en krijgen ze dus een extreme verzuring en heel veel spierpijn. Vroeger werd deze ziekte nog al eens verward met Hypp, omdat er zo weinig over alle ziektes bekend was. Hypp kan echter enkel bij Impressive-nakomelingen voorkomen. Bij PSSM zijn er nog geen échte verervers bekend.
(Meer info vind je wel via facebook op het PSSM forum, daar hebben al heel veel mensen met dragers hun paarden in een lijst laten opnemen om zo bepaalde bloedlijnen te kunnen uitsluiten)

Het is zo dat het hier niet uitmaakt of het de homozygote vorm of gewoon een drager is, het paard zal er altijd last van hebben. Eerst kon de ziekte enkel getest worden met een spierbiopt, ondertussen is 1 vorm (die bij quarters en paints voorkomt) ook gewoon met haren trekken te testen.

OLWS
Het Overo Lethal White Syndrome (OLW-syndroom of OLWS) houdt in dat het
laatste deel van de darmen, dat in verbinding staat met de anus, de zenuwbanen niet goed zijn ontwikkeld. Daardoor is sprake van een verlamming van de darmen. Het gevolg is dat de peristaltiek, welke zorgt voor het doorvoeren van de inhoud door de darmen, ontbreekt.

Het veulen lijkt normaal bij de geboorte, maar begint meestal binnen twaalf uur koliekverschijnselen te vertonen als gevolg van het niet goed ontwikkelde darmstelsel. Omdat OLWS altijd dodelijk is, worden Overo Lethal White veulens meestal meteen geëuthanaseerd.

Een Overo Lethal White veulen wordt wit of bijna helemaal wit geboren. Het veulen zal meestal binnen 24 uur koliekverschijnselen krijgen en zal binnen 48 tot 72 uur overlijden.

Het OLWS-gen is gekoppeld aan het Frame Overo patroon. De meeste Frame overo paarden zijn dus OLWS N/O (en dus drager) Maar niet alle dragers hebben vlekken; solids, tobiano's en zelfs quarters kunnen ook OLWS-drager zijn. En men heeft ondertussen ook ontdekt dat niet alle Overo-gevlekte paarden het OLWS-gen dragen. Dus waarschijnlijk is de vererving van het patroon afhankelijk van meerdere genenparen.

Dragers hebben dus geen ziekte, maar in de homozygote vorm is het dodelijk. Hierdoor komt het dus dat er niet gefokt mag worden met 2 frame overo's. Als beide paarden hun OLWS-gen doorgeven aan het veulen (25%kans), heb je een Lethal White veulen. Daarbij worden de kansen op een overo-gevlekt veulen niet verhoogd door 2 dragers te kruisen, dit blijft maar 50%

Enkele foto's van lethal white veulens:
http://imageshack.us/photo/my-images/851/oohorse.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/219/olws.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/98/witveulen.jpg/

Verbeteringen, aanvullingen, extra info,... altijd welkom :)

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 14:07

Mooie samenvatting Tinniie :j

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 15:43

Jullie hebben dus goede ervaringen wat betreft de algemene gezondheid met Quarters, dat is al fijn om te horen! :D Ik dacht dat er misschien meer beenproblemen zouden voorkomen, omdat ze toch veelal meer spiermassa hebben.
Rumpleteaser, uiteraard ligt het eraan hoe je met je paard omgaat, maar sterker nog, op dat moment van aankoop is het belangrijkste hoe degenen voor jou er mee omgegaan zijn ;)
Spekkie01, over de voeding, hier ben ik altijd heel bewust mee bezig geweest, ca. 80% ruwvoer en daarnaast Subli ponybrok/structuurmuesli, lijnzaadolie en (hartog)lucerne. Mijn vroegere pony werd erg heet ;) Ik meen ergens gelezen te hebben dat Pavo niet zo goed is voor Quarters door het hoge suikergehalte? Met welk (samenstelling van) voer hebben jullie goede ervaringen?
Tinniie, wat betreft de afstamming zijn er begrijp ik wel een aantal voorkomende ziektes waar ik zeker op moet letten. De foto's van Herda vind ik er echt verschrikkelijk pijnlijk uitzien |(
En er zijn dus ook een aantal ziektes die niet afstamming gerelateerd zijn.
Tegenwoordig wordt er steeds meer getest op erfelijke afwijkingen (je ziet het ook steeds vaker voorbij komen in verkoopadvertenties), maar het lijkt me verstandig om bij aankoop te vragen of ook getest is op PSSM en eventueel GBED (als mijn oog op een ruin valt is de laatste natuurlijk verwaarloosbaar).
Enorm bedankt voor de heldere uitleg. Daar heb je aardig wat werk aan gehad zeker! :o

Allemaal bedankt voor de tips en antwoorden!
Laatst bijgewerkt door NRJ op 12-09-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:44

Elk ras heeft z´n eigen specifieke bemerkingen waar je op moet letten. Zo moet je goed naar de hoeven/het beenwerk kijken van Quarters en Paints, ze hebben immers smalle benen en kleine hoefjes. Dit moet echter wel blijken op een keuring (en als KWPN-ers regelmatig OCD hebben, doordat ze zo snel groeien en van die lange stelten krijgen - elk ras heeft wel iets).

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 16:01

Ffortuna, dat was ook mijn gedachte vandaar de vragen naar ervaringen van mensen. Dunne benen, smalle hoeven en veel spiermassa is normaal geen goede combinatie... Maar natuurlijk zijn ze niet allemaal zo gebouwd!
Voordat ik tot het aankopen van een paard overga, zal er eerst een klinische en röntgenologische keuring plaatsvinden. Het is geen garantie, maar biedt weer iets meer zekerheid.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 17:21

Van de topsport quarters uit het verleden, die dus gewoon met drie jaar oud in de futuritys hebben gelopen, zijn er vele die tussen de 27 en 33 jaar oud zijn geworden, http://www.allbreedpedigree.com/mateus+van+ark B.V. is 22 en nog erg gezond.
Veel roping en barrel paarden zijn top rond hun 15e.
Hoop dat je een leuke vriend gaat vinden.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 19:21

MidnightPSan, dat zijn hele respectabele leeftijden :)
Ik hoop het ook!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:52

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar het is echt niet gemakkelijk om een volledig gezonde quarter, paint of app te kopen.ik ken je budget natuurlijk niet.Al helemaal niet 1 die al gereden is, ik weet dat ik nu heel veel mensen tegen me in het harnas jaag, maar ik wil het niet mooier maken dan het is. Hartstikke leuk hoor wat MidnightPsan zegt, maar ik wil de foto's wel zien van de paardjes die op 3 jaar de futurity liepen en dan nog 2 of 3 jaar zijn uitgebracht in de sport, de foto's van de gewrichten bedoel ik dan. Dan naast alle ziekten die tinniie heeft genoemd, zijn quarters en paint veel gevoeliger voor hoefkatrolontsteking, door de smalle hoge hoefjes, de appies hebben dat minder, die hebben iets vaker gemiddelde hoeven.er zijn natuurlijk ook quarters en paints met normale hoeven he. dan heb je nog de ziekte MH, op zich komt dat niet zo frequent voor, maar vaker bij de amerikanen dan bij de overige rassen, haflingers zijn wel gevoeliger, MH zorgt ervoor dat paarden erg ziek worden van entingen en lokale verdovingen, en doodgaan aan narcose, niet onbelangrijk als je een jong hengstje koopt en die wil laten castreren. Verder komt KS ook relatief veel voor. kies er iig voor om een volledige keuring met foto's van benen hoeven knieen en rug te laten uitvoeren, en pssm zou ik altijd laten testen. hypp ook als er Impressive in voorkomt. Herda zou ik zeker ook laten testen, tenzij het een ruin betreft die al lang gereden is en geen enge littekens vertoont.OLWS is enkel belangrijk om te testen als je wilt fokken, bij een ruin dus niet nodig.
Succes in je zoektocht, hou ons op de hoogte ;).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 19:55

Mijn oudste quarter zijn 20 en 22 en lopen nog als een kieviet. Maar het is zeker met de nieuwere lijnen wel verstandig om het een en ander te laten testen. Herda is op zich geen noodzaak omdat als een paard al gereden wordt dat geen probleem hoeft te zijn. Hypp eigenlijk alleen als er impressive in voor komt. Vooral PSSM is iets wat er in kan sluipen omdat een paard geen symptonen hoeft te hebben om positief te zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:14

Een vriend voor het leven kies je niet, die vind je of vind je niet.

De kans is best groot dat je op zoek naar naar een QH en dan thuis komt met een vuilnisbakkie waar je als een blok voor gevallen bent :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:30

Freeride; wellicht ligt dat toch echt aan jouw soort paarden ligt waar je kijkt.

Ik heb mijn paard tot zijn 17e in de NRHA geshowed, waaronder zelfs nog een NRHA EK in Zwitserland.
Uiteindelijk besloten om hem een rustiger leven te geven, maar dat mag ook wel op zijn leeftijd. Hij was netjes als 2 jarige broke gemaakt en was op zijn 17e nog steeds ''clean'' op de foto, ondanks veel showen.

Daarnaast heb ik nog een paard die geshowed is op futurities (Franse, Belgische, Oostenrijkse). Hij is nu nog jong, maar zeker nog in topconditie.

IK denk dat blessures meer afhangen van verzorging, stalmanagement en de manier van rijden. En uiteraard van het feit dat je niet kan verwachten dat je voor 3.000 euro een paard kan kopen die én helemaal goed is én top loopt op shows. Het is onzin om te stellen dat alle paarden maar gelijk op zijn op jonge leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-12 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:32

eens met H86 :j
een gezond paard kopen is 1 ding, gezond houden een 2e ...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:36

Als je de kans wilt vergroten dat je paard gezond blijft, moet je zéker geen topsport willen gaan bedrijven.

Maar de TS heeft het niet over topsport gehad, zelfs niet eens over sport. Dus waarom hier de topsport weer naar boven komt drijven, is mij persoonlijk onduidelijk.
De TS is op zoek naar "een vriend voor het leven" en niet naar een "paard om (top)sport mee te bedrijven"

Daarnaast zijn de methodes en de grenzen daarvan om een paard "gezond" te houden voor iedereen anders. Wat voor de één acceptabel is, is dat voor de ander absoluut niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 20:49

PSSM is geen chronische vorm van spierbevangenheid, spierbevangenheid is één van de syptomen.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:27

Mijn paard is 20 jaar QH ze doet het nog prima ook oudere ouders ik ben tevreden.
ook mijn 20 jaar oude new forest loopt als een gek.
het zit echter in de verzorging, trainen, voeding.

echter kan ieder paard weleens ziek of kreupel worden.

succes met zoeken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:45

de erfelijke ziektes kan je op testen. de rest is het net als met ieder ander paard..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:49

En het is afhankelijk van de verantwoording van een fokker of je met een dier gaat fokken met een erfelijke aandoening, of dit juist niet gaat doen...

De lijst van Tiniie is iig al een goed startpunt....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:34

Een paard kopen is altijd een risico. Je krijgt bij geen 1 ras de garantie dat ie 20 jaar mee gaat.

De lijst van Tiniie goed lezen en evt opslaan is een goede wat betreft de voorkomende aandoeningen.

Verder een kenner meenemen als je gaat kijken, want een leek wordt vaak voor de gek gehouden.
Meer dan 1 keer gaan kijken, filmen en bij serieuze interesse laten keuren. Meer kun je niet doen.

Wij kochten een 4 jarige gereden, goedgekeurd en alles. Met 8 laten inslapen. Gekanteld hoefbeen en niet duidelijk waarom.

Ik heb nu een 14 jarige New Forest. Heb ik 10 jaar en was al ingereden. Laatst foto's laten maken van hoeven en spronggewrichten. Ondanks reining gereden, kreeg hij een compliment. Veearts vond zijn spronggewrichten zelfs erg mooi voor zijn leeftijd.
Is dan wel een ander ras, maar even ter vergelijking.

De quarter is een groot ras en er zijn gelukkig al veel testen. En eerlijk is, eerlijk. De quarters hier zijn best prijzig, dus men wil meer zekerheid dan als men een pony van 500 euro koopt. Waar een hoge vraagprijs van een quarter niet altijd iets zegt over gezondheid, karakter en prestatievermogen.....

Als het om alleen een vriend gaat en je wil er recreatief western mee rijden. Koop dan een gezonde en brave pony. Je kan beter een goede pony hebben, dan een slechte quarter.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 00:52

ik denk dat je gewoon geluk moet hebben, maar dat lijkt me met elk ras.

bij een paard wat al gereden is kan er door de vorige eigenaar verkeerd getraind zijn, maar koop je een groen jong paard kunnen er ook dingen erfelijk zijn die pas later aan het licht komen.

ik heb van allebei een geval staan, heel veel pech terwijl ik zelf zo zorgvuldig mogelijk met mijn paarden om ga en altijd ben gegaan.

maar het is wel een geweldig ras wat bekend staat om een super fijne instelling!
veel succes bij je zoektocht!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 06:31

als het quarter horse een zwak ziekelijk ras zou zijn , dan zou het zeker niet het grootste ras ter wereld zijn met meer dan 4.000.000 geregistreerde paarden.
heb al mijn hele leven quarters die in verschilende stallen op topnivo presteren en heb eentje gehad met moeilijke voeten en that's it. al de rest blakend van gezondheid en showcarrieres van hun 3 tot 12 en langer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:58

En wat die smalle, hoge, voetjes betreft en dunne beentje; mijn Paint heeft normale voeten en een stel zeer stevige benen en dat hadden zijn ouders en voorouders ook. Die is dan ook gefokt als ranch horse met veel voorouders die specifiek voor het koeien en ranchwerk zijn gefokt en die hebben echt wel een steving onderstel nodig. Overigens wil dun niet zeggen dat de benen dan kwetsbaarder zijn.
Halter paarden hebben van die enge kleine, nauwe, voetjes en dunne beentjes met idioot veel spiermassa, een goed gefokte Quarter/ Paint is normaal in verhouding, zonder een overdreven zwaar lijf of overdreven zware spieren, dat werkt alleen maar in hun nadeel als werkpaard.
Dus als je op zoek gaat kan je het beste kijken naar "werkpaarden" bloed ;) , liefst geen halterbloed en dan dan doel ik op de echte halterpaarden wiens prestatie "mooi stilstaan" is :D :o .
Ik ben zelf ook niet zo gek van pleasure gefokte paarden, maar dat is persoonlijk; ben ook geen pleasure ruiter /3 }:0

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 08:21

Wat denk ik ook meespeelt bij de quarter/paint is dat elke hengst mag dekken. Waardoor de bloedspreiding zeer groot kan zijn wat natuurlijk positief is voor de gezondheid. ik zou vooral erg goed kijken naar de afstamming van het paard en in hoeverre er sprake is van inteelt/lijnteelt. Want ook al mag elke hengst dekken het is natuurlijk wel zo dat de ene hengst veel meer dekt dan de andere waardoor er wel degelijk bloedlijnen zijn met veel inteelt