[WN] Rugproblemen en western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShiningStar1

Rugproblemen en western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:08

Ik heb nog al vrij veel problemen met mijn rug. Eigenlijk is mijn hele onderrug kapot. Maar ik zou graag terug beginnen met rijden. Alleen weet ik niet wat.

Tot iemand zei waarom niet western? Pleasure meer bepaald. Zij zelf heeft ook heel veel last van haar rug en als ze western rijd heeft ze totaal geen last.
Zijn er nog mensen met rugproblemen die pleasure rijden? Hebben jullie veel last of toch niet? :)

Sodeletuut

Re: Rugproblemen en western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:10

Heeft het niet meer met het zadel te maken dan met de discipline?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:11

Ik weet dat die persoon minder last heeft omdat het vlakkere gangen zijn en ook trager waardoor je minder schokken krijgt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:12

Maar dan moet je wel beschikken over een paard met die gangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:12

Wat werkt hangt van jouw specifieke klachten af, de vlakkere gangen van een pleasure getrained paard kunnen helpen maar er zijn ook veel rugpatiënten die gangenpaarden rijden hierom. Wat voor jouw werkt zal je moeten uitproberen (overleg ook even met de instructeur voor de les).

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:14

Daarom dat ik graag eens wil proberen om te kijken of het echt wel minder pijn gaat doen dan :j

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:14

Ik heb hetzelfde TS, lees even mee :)
Ook ik zou graag weer in het zadel kruipen..

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:15

Misschien kan je ook eens bij ijslanders gaan kijken. Tolt is veel beter uit te zitten voor mensen met rugproblemen omdat er helemaal geen zweefmoment is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:16

Idd wat Rije zegt. Een pleasure gefokte QH/PH/Appie zal idd een vlakkere gang hebben. En als ze dan ook nog van nature een fijne rustige jog hebben is dat voor iemand met rugproblemen idd makkelijker uitzitten.

Ja ik heb rugproblemen, instabiele nek en rugwervels. Bij mij zit het dus hoog ipv laag, maar tis voor mij idd prettiger op een paard te zitten met vlakke gangen. Mijn Lena kan allemachtig heerlijk joggen, en dan voel je je rug veel minder. Het draakje Clips heeft daarintegen veel meer beweging, en er zijn dagen dat ik die echt niet hoef te rijden.

Je zou het eens kunnen proberen op een westernpaard, wie weet bevalt het je.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:20

Ja alleen nu nog een westernpaard vinden :j Vind het zo zonde om naar een manege te gaan, en dan merken dat het toch niet lukt.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:20

Ik lees ook even mee. Maar ik denk wel dat je voor je slechte rug beter een gangenpaard kunt hebben. Heb zelf geen gangenpaard en spreek uit ervaring..........(ook slechte rug: vastgezette wervels en artrose).

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:21

Ja heb discopathie en hernia (op 1 wervel) en artrose.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:33

ShiningStar1 schreef:
Ja alleen nu nog een westernpaard vinden :j Vind het zo zonde om naar een manege te gaan, en dan merken dat het toch niet lukt.

Tja je bent van harte uitgenodigd hier eens langs te komen het testen. Maar ik zit zon roteind voor je uit de buurt (Noord Duitsland).

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:36

Oh dat is inderdaad wat ver :=

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:44

Da's inderdaad een aardig rugprobleem.. Kan je er wel redelijk mee functioneren? Pijn?
Ik heb geregeld last van mijn rug; mijn si-gewricht staat dan weer scheef. Ik ben redelijk hypermobiel, dus dat gaat gemakkelijk. Volg al n tijd rugtraining met n speciaal apparaat in afd ziekenhuis om onderrug te sterken, wat helpt.
Ik heb jaren geleden eens een ijslander gehad vanwege mn rug. Op zich zat de tolt geweldig en stil... Maar daar gebruik je veel teugel voor en veel opleiding voor het paard. Daarbij zijn het pittige paardjes.
Ik zou, als ik jouw en jullie..rugproblemen had, zeker gaan voor een gangenpaard. Dit is echt comfortabel en minder hobbelig.
Ik rij western, ken het verschil..vandaar de keuze. ;)

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 21:56

mobiel ben ik niet :n door de discopathie uitstralingen naar beide benen en door die hernia nog een andere uitstralende pijn naar mijn linske been. Dus jij zou eerder zeggen gangenpaard ipv western? :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 21:59

Het is per paard verschillend. Ik heb artrose in mijn rug en scheve wervels.
Rijden op een paard met veel beweging is niet te doen. Op mijn pleasure paard heb ik nergens last van. Tijdje terug ook op een ijslander gereden. Buiten dat ik bijna mee kan lopen zit het erg confortabel! Alleen denk ik dat het slechtg is een gangen paard in één gang te rijden. :j

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 22:09

ik denk ook dat het slecht is om een gangenpaard in 1 gang te rijden.
Heb miss een paardje dat ik is mag proberen, pleasure gereden :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:12

Ik heb veel last van mijn rug en heupen. Heb ook een herniaoperatie gehad en 2 zware buikoperaties..Om het leuker te maken ook toen ik 16 was knie verbrijzeld.

Eerlijk heb ik vaak last. Soms kom ik kreupel mijn auto uit, maar ga toch rijden. De draf van mijn paardje is super, maar als ik echt last heb is galop het fijnst. Ik rij sowieso, daar valt niet echt over te praten bij mij. Heb dus ook wel gehad dat het niet ging en er met geen mogelijkheid vanaf kon komen ;-)

Het scheelt enorm als je op je paard de overgangen ook voor elkaar hebt.

Ik wilde na de hernia eens een gel zitting op mijn zitting proberen, maar dat is me afgeraden. Ik heb al dubbel gel in mijn seat. En net als met een niergordel ga je van alles ondersteunen en helpen, maar je gaat er min of meer afhankelijk van worden.
Het beste is als je zoveel mogelijk buik en rugspier oefeningen doet, want dan wordt je het sterkst in dat gebied.

Ik heb al heel vaak gehoord dat mensen toch over gaan op ijslanders of gangenpaarden. Een ijslander zit super van een gangenpaard weet ik het niet. Bij ons staan er nu 2 en die worden met westernzadel gereden. Volgens mij heeft 1 van de dames rugklachten en schijnt het te schelen.

Daarnaast moet je ook echt op een paardje rijden met goed ruggebruik en daar ook aan werken. Als je een paard laat rondhobbelen, is het sowieso al niet fijn uit te zitten.

's winters heb ik bivj wel last van mijn knie en ik hoor wel vaker dat mensen last hebben, maar ik doe bij kou een brace onder mijn broek en de warmte scheelt mij altijd enorm. Misschien verstandig om daar eens naar te kijken bij je rug. Heb ik zelf niet gedaan, omdat ik mijn rug echt sterk wil hebben en dagelijks rij.
Maar feitelijk stappen we een paard los, werken en stappen hem uit. Zelf gaan we er koud op en stappen na alle inspanning bezweet af. Jezelf opwarmen en een cooling down geven is ook weer verstandig. Zo zijn er al heel veel dingen die het je iets makkelijker kunnen maken. Perfect zal het niet worden, dus luister naar je eigen lichaam en grenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:25

Een gangenpaard tolt ook gewoon hoor net als een ijslander.
Zou dat meer aanraden denk ik. Mijn quarter zit fijn en loopt vlak, maar dit is niet genoeg denk ik.
Op een gangenpaard zit je veel stiller.
Iemand zei dat 1 gang rijden misschien slecht is (ts?) Maar sommige gangenpaarden hebben alleen stap tolt en evt galop dacht ik.
Die gang rijden is goed want daar zijn ze voor gemaakt :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 22:34

Misschien is een Rocky mountain horse wat voor je,hebben tolt, maar kunnen ook,, normaal ''lopen en western gereden worden. Het zijn ook paarden met een rustig temperament en vlakke gangen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 04:39

Hier geen rugklachten (gelukkig) maar wel ervaring met ijslanders, ik zit op mijn pleasure-type-paard een stuk rustiger. Ik zou dan ook eerder gaan voor een ander type gangenpaard dan een ijsco, er zijn wel adressen waar je dat kan uitproberen. (zijn vast te vinden op het gangenpaarden gedeelte)
Persoonlijk zweer ik bij de jog van mijn eigen paard, maar die heeft dan ook wel een hele fijne vlakke gang :j

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 07:35

ok dan ga ik is op zoek naar gangenpaarden :)

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:13

Ik heb 3 hernia's en arthrose in mijn onderrug en ben pas begonnen met western rijden. Hiervoor reed ik een grote KWPN'er. Ik krijg nu wel hinder van mijn rug maar dat komt omdat ik nu moet doorzitten. Bij mijn eigen paard deed ik dat gewoon niet. Ook de galop zat ik makkelijker op mijn eigen paard dan op de quarter die ik nu rijd. Maar dat kan ook zeker liggen aan het feit dat ik nog helemaal moet omschakelen in het rijden en het paard dus waarschijnlijk nog niet lekker loopt door mijn toedoen.

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 09:24

In het begin zal het zeker wel aanpassen zijn..