Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
.) vooral op de zit heb moeten rijden (op je zit terugnemen en drijven, sturen) en dat ik dus zowieso de laatste jaren eigenlijk weinig, altans minder, op teugelhulpen heb gereden. Dat op je zit rijden zie je ook duidelijk terugkomen in de westernsport, want je doet uiteindelijk alles met je benen en dus inderdaad zeer weinig met de mond. Ik weet niet of meer mensen dit zo ervaren????
tessastone schreef:De stal waar ik les zegmaar heeft een kwpnr staan die eigenlijk altijd engels is bereden en die hebben ze omgeschoold naar westernmaar of beide ook mogelijk is / een goede combi is weet ik niet. persoonlijk denk ik dat dit vrij verwarrend is voor het paard..
Bo_Cassey schreef:tessastone schreef:De stal waar ik les zegmaar heeft een kwpnr staan die eigenlijk altijd engels is bereden en die hebben ze omgeschoold naar westernmaar of beide ook mogelijk is / een goede combi is weet ik niet. persoonlijk denk ik dat dit vrij verwarrend is voor het paard..
Ik vraag dit dus echt als groentje he? Ik weet niet hoe de westernhulpen zijn, dus ik heb geen idee in hoeverre dat verwarrend voor het paard werkt. Maar het ziet er wel heel anders uit iig.
beheers ook nog maar net de basis van het westernrijden... Het is een compleet ander principe van rijden, er zijn natuurlijk wel overeenkomsten maar de manier van denken is anders. Wanneer je begint met engels paardrijden, mag je eerst stappen.. dan draf.. en vervolgens wordt de galop je aangeleerd (tenminste dat was zo bij mij),,, terwijl je bij westernrijden veel meer vanuit het paard denkt, je leert het paard als het ware stap voor stap van neus tot staart volledig te controleren: Je begint met hoofd en hals, vervolgens de schouders, ribben en achterhand. Als je het hoofd en de hals niet onder de knie hebt kan je nooit goed aan de schouders gaan werken, enzovoorts (aldus mijn instructrice). Wat de verwarring betreft denk ik dat het zowieso beter is voor een paard als je een constante lijn aanhoud in je training, maar dat is mijn mening
Ik zou in ieder geval zeker inderdaad eens wat western proeflessen nemen, meer dan de moeite waard!
Bo_Cassey schreef:western lijkt me heel leuk, ik zou graag daarin les willen volgen wanneer ik daar geld voor heb. Alleen hebben we hier geen westernstal....... misschien een keer een cursusweek ofzo? Ik ben echt nieuwsgierig.
Wat ik me afvraag: kan een paard zowel dressuur als western worden beleerd? Dat je kan kiezen wat je vandaag eens gaat doen zeg maar?