[WN] Western leren rijden, inclusief paard (Zuid-Limburg)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Western leren rijden, inclusief paard (Zuid-Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:29

Afgelopen April heb ik een Appaloosa gekocht, opzich niet heel bijzonder maar ik wil het roer omgooien, als hij oud genoeg is om te worden ingereden wil ik dit graag Western laten doen. Hij is momenteel (sinds Mei) een jaar, dus hij mag nog wel even lekker groeien en zich ontwikkelen.

Maar ik wil eigenlijk wel de Western sport eens onder de loep nemen, ik wil graag lessen gaan nemen en eigenlijk op het nulpunt weer beginnen, 'opnieuw leren paardrijden'. Daar heb ik dus minimaal drie jaar de tijd voor, om de basis te leren, om te leren wat belangrijk is, om echt te leren over de sport, over de paarden, over het hele doen het laten.

Nu heb ik via een ander topic hier deze link gevonden: http://wran.eu/western-trainers/ Heel interessant en behulpzaam, maar wat is in Limburg een goede stal om als dressuur/recreatie ruiter te beginnen met lessen, me te gaan informeren etc?

En bovenal is het te doen? Is het mogelijk om in drie jaar genoeg te leren over het western rijden? Is het mogelijk dat als Reno oud genoeg is om hem te laten inrijden ik ervaren genoeg ben hem (nadat hij fatsoenlijk is ingereden, natuurlijk dan ook via een westernstal) daarin verder te begeleiden?

Alles is welkom, tips, ervaringen, wat je maar invalt! :)
Alvast bedankt!

crazycactus

Re: Western leren rijden, inclusief paard (Zuid-Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:14

Goh die lijst mag ook wel weer eens bijgewerkt worden... zie adressen langskomen die al lang niet meer kloppen.
Pauls western stable is van eigenaar verandert, daar richten ze zich met name op cutting. En bij Hagenbeck ook wel. Misschien net ff de grens over naar duitsland??

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 10:15

crazycactus schreef:
Goh die lijst mag ook wel weer eens bijgewerkt worden... zie adressen langskomen die al lang niet meer kloppen.
Pauls western stable is van eigenaar verandert, daar richten ze zich met name op cutting. En bij Hagenbeck ook wel. Misschien net ff de grens over naar duitsland??

Oke dat is dan weer minder... ik vond Pauls western stable namelijk wel goed klinken, leek me een goede lesstal. :oo Wat zou je me adviseren in Duitsland?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:22

Ik zit zelf in t hoge noorden, maar bokker hiphopje woont in Limburg en staat net over de grens met haar paardje. Zij is erg tevreden over de instructie daar. Misschien kun je met haar contact opnemen.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:24

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:52

hiphopje zit boven Venlo dus dat is veels te hoog

in Hagebeck zat Tom Calie maar ik weet niet of dat nog zo is
in Peer Belgie zit ook een redelijk goed trainster heb ik gehoord maar dat is ook niet vlakbij
zo zuidelijk zou ik het verder niet weten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 12:40

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:16

goh, hier Hiphopje. Toevallig zag ik dit topic en als limburgse trok het mijn aandacht.
Ik sta met mijn paardje inderdaad op de Easy Horse Ranch in Pfalzdorf, net voorbij Goch en heb daar les van Martina. Maar dat is inderdaad wel een eindje rijden van Simpelveld af!!! Maar je kan haar altijd vragen, er komen ook wel eens klanten voor een heel weekend of een paar dagen training. Ik ben erg blij met mijn stekkie en lesgeefmens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:59

Maar het zou dus wel een optie kunnen zijn? Om 'opnieuw' te beginnen en dan mijn paard ook western te laten inrijden? Het is dus niet zo dat ik na die drie jaar te weinig ervaring heb?

Hagenbeck is in Wijnandsrade, is een stal die op veel evenementen komt maar ik heb er tot noch toe alleen maar negatieve dingen over GEHOORD. Even gehoord met hoofdletters, heb er dus geen ervaring mee en wil niet bevooroordeeld zijn! ;)

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:33

Nadieh haarsma zit in Vlodrop. Deze geeft op les op haar eigen paard. Daarnaast doet ze ook paarden western beleren.
Leuke instructrice... Arrows hier op bokt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:39

Dankje callychanel, dan ga ik haar eens PB'en!

Heeft iemand ervaring met T&C Western Stables in Brunssum?

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:58

Ze zit nu nog in amerika. Maar volgens mij kwam ze aan het einde van de maand weer terug.
Dus mocht ze niet reageren, dan weet je waarom.

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:42

KBTP schreef:
Dankje callychanel, dan ga ik haar eens PB'en!

Heeft iemand ervaring met T&C Western Stables in Brunssum?

Yep, hiero *\o/*
Bij T&C kun je gewoon leren rijden hoor, ook al ligt (nu nog) de nadruk op het koeienwerk. Daar gaat verandering in komen, heb begrepen dat in de toekomst ook andere onderdelen getraind gaan worden. Maar voor de basis kun je er nu ook gewoon terecht. Ook voor het evt. laten inrijden van je paardje.
Ik ken de heren T&C al tien jaar, zijn zoon en vader en hebben nu 4? jaar geleden PWS overgenomen. Tim is een fijne trainer, leuke vent zowiezo, die je in alle rust leert "omschakelen". Het kan heel goed hoor, ik ben na bijna 25 jaar overgestapt en ik zal je heel eerlijk zeggen, spijt als haren op mijn hoofd dat ik het niet eerder heb gedaan. T&C Stables is ook gewoon een hele gezellige stal, leuke mensen! Ik heb het telefoonnummer hier, als je dat evt. wilt hebben. Of kijk op http://www.tncwesternstables.nl , site is niet erg up to date, maar nummers staan daar ook.
Veel plezier met de mooiste manier van paardrijden *D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 01:05

Gefeliciteerd met je nieuwe paard!

Ik vind Spirithorses een fijne plek.
Western in de ruime zin van het woord; het is geen typische Westernstal - wat ik zelf wel als een voordeel zie. :)

Er is veel aandacht voor paardenwelzijn en voor houding en zit van de ruiter, wat ik erg belangrijk vind, helemaal bij een jong paard. :)

Ze zitten net over de grens bij Maastricht.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 01:12

Heb vroeger eens op Hagenbeck een lesje genomen western.
Het had me goed bevallen! Maar mijn interesses lagen meer bij engels.
Heb met een verzorgpony daar ook gereden in de bak, woonde een paar huizen ervandaan.
Vond het heel fijn rijden daar, ongeveer 3 jaar geleden een nieuwe binnenbak gemaakt. Ze hebben fijne stallen en sommige kunnen paarden zelfs naar buiten kijken naar de weides.
Ook hebben ze een stapmolen en hele fijne uitrijdmogelijkheden!
En ze hebben opfokken voor jaarlingen. :D
En zijn ook veel bezig met koeien, die daar ook staan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:56

ik zou je ook nadieh aanraden. ze heeft ook veel ervaring met appaloosa's.
helaas is hier in het zuiden verder niks en persoonlijk zou ik zowel hagenbeck als TNC niet aanraden als je echt zelfstandig wilt leren rijden.
Tom Calie is inderdaad weg bij hagenbeck.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:27

MamaJella schreef:
Bij T&C kun je gewoon leren rijden hoor, ook al ligt (nu nog) de nadruk op het koeienwerk. Daar gaat verandering in komen, heb begrepen dat in de toekomst ook andere onderdelen getraind gaan worden. Maar voor de basis kun je er nu ook gewoon terecht. Ook voor het evt. laten inrijden van je paardje.

Wie gaat de lessen daarvoor dan geven?

@TS, ik zou ook Nadieh aanraden; http://www.arrowsallaroundhorses.nl/ Hier in het zuiden zijn maar heel zeldzaam goede trainers te vinden. Hagenbeck zou ik je niet aanraden. Ik heb vroeger jaren in merkelbeek gereden toen het nog pauls western stables was, over T&C nu kan ik je niet veel vertellen. Zeker ken ik Tim wel, maar hij zit alleen in het koeienwerk. Als ik een andere richting op wil met mijn paard wil ik graag een trainer die daar ervaring in heeft, ook wedstrijdresultaten en dat is daar niet aan de orde.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:29

Ik zou zeggen ga gewoon eens bij de verschillende stallen langs en kijk naar de lessen, hoe die gegeven worden en doe op iedere stal een proefles nemen.

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:32

hoi,
in weert zit een western stal; blue stables de stal is nog niet helemaal af maar over het algemeen is het er al erg mooi!:)

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:46

poeki01 schreef:
hoi,
in weert zit een western stal; blue stables de stal is nog niet helemaal af maar over het algemeen is het er al erg mooi!:)

Ik heb hier goede dingen over gehoord, geven erg fijn les en beleren ook zowel "engels" als Western.
Een linkje is misschien handig http://www.bluestables.nl/

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:50

TurdusMerula schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe paard!

Ik vind Spirithorses een fijne plek.
Western in de ruime zin van het woord; het is geen typische Westernstal - wat ik zelf wel als een voordeel zie. :)

Er is veel aandacht voor paardenwelzijn en voor houding en zit van de ruiter, wat ik erg belangrijk vind, helemaal bij een jong paard. :)

Ze zitten net over de grens bij Maastricht.

Inderdaad :j

www.spirithorses.be

girly66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:49

Ligt eraan, wat je wilt doen met je paard.

Hagenbeck stables is een fijne stal, scoren ook goed in

de koeienklassen. Bij T&C wordt ook cutting met koeien gewerkt

maar als je kijkt naar de scores valt dat een beetje tegen.

en in de teampenning zie je teams die kunnen amper

galopperen. Wil je allround en een prima trainster

zou ik voor Nadieh Haarsma gaan

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:34

samirah schreef:
poeki01 schreef:
hoi,

Ik heb hier goede dingen over gehoord, geven erg fijn les en beleren ook zowel "engels" als Western.
Een linkje is misschien handig http://www.bluestables.nl/

en wie zit daar???????????????
ik heb nog nooit zo'n maffe site gezien waar nog niet eens op staat wie de eigenaren zijn, wie er dan les geeft of paarden traint, maffe boel daar

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:44

Zie 1 naam bij contact.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:57

pff, inderdaad, als je maar genoeg door klikt vind je inderdaad een naam maar dan blijft nog steeds de vraag of zij alles doet of gedeeltelijk

waarom is het zo moeilijk om op de homepagina jezelf voor te stellen
ook wel handig om te weten wat zo'n iemand kan en gepresteerd heeft
foto is ook wel zo leuk, weet je tenminste wie je zoeken moet als je daar op stal komt