[WN] Paard uit the USA importeren, ervaring of nu mee bezig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Paard uit the USA importeren, ervaring of nu mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:40

Hallo allemaal,

omdat het aanbod van goeie appaloosa's zeker merries ontzettend beperkt is, niet alleen in aantal, maar ook qua kwaliteit en bloedlijnen hier in europa,
denken wij erover een merrie of 2 uit amerika te gaan importeren.
Wie heeft er ervaring mee,en wat voor ervaring was dat?
Wie deed dit al eens, wat zijn de kosten etc,etc etc.

Graag serieuze reacties, maar eigenlijk verwacht ik hier geen andere :).

Mocht je liever per pb reageren, please do so.

Bedankt alvast voor de tips,tricks en reacties!

Romkabouter

Re: Paard uit the USA importeren, ervaring of nu mee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:28

Maar denk je ook dat de vraag groot is dan?
Lijkt me niet onbelangrijk om te weten :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 19:35

Romkabouter schreef:
Maar denk je ook dat de vraag groot is dan?
Lijkt me niet onbelangrijk om te weten :D

Geen idee waarom je deze reactie geeft, zoals ik al zei, graag serieuze reacties.
(of moet ik even erin meegaan en zeggen, "hoe bedoel je dat,Rotkabouter? " :D )

Ikzelf zou graag een goede gezonde appie merrie, of 2 hebben, flink aan de maat en gezond.
De vraag naar gezonde goede paarden uit andere bloedlijnen dan eewig goer,amazing blue etc zal zeker aanwezig zijn, of ie groot is dat weet ik niet, en maakt mij persoonlijk ook niks uit.

_Aniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:40

Ik heb hier geen ervaring mee maar laatst stond er wel een stuk over in de Bit.
Daar stonden ook verschillende tips, dingen waarop je moet letten en de kosten bij.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:47

Merries kosten het meest om te importeren, daarna hengsten en het goedkooptst zijn ruinen. Dit heeft te maken met de gezondheidstest die ze moeten ondergaan en vooral de quarantaine tijd. Quarantaine is een 'vol pension stalling'-prijs.

Wat betreft het vliegen: paarden worden in een container vervoerd. In één container zijn 3 plekken. Maar een container neemt een bepaalde hoeveelheid plek in, in het vliegtuig. Prijs voor een ticket is dus per container. Het goedkoopst is dus als je de 3e plek opvult met een ander paard. Vervoersbedrijven kunnen hiervoor zorgen, maar dan kan het dus zijn dat je paarden even moeten wachten tot die plek gevuld is.

Verder weet ik niets over de prijzen en export/import vergunningen/prijzen. Ik heb mijn paard naar Canada vervoerd en omdat ik emigreerde zat ik in elk geval niet met import/export kosten. Wel met vervoer naar quarantaine stal in Belgie, testen, stallingskosten, vervoer naar Luxemburg, ticket, vervoer naar quarataine stal in Calgary, testen, quarantaine stalling en vervoer naar pensionstal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:48

Ik heb mijn Paint hengst uit Amerika geimporteerd; in 2005 daar gekocht als 3 maanden oud veulen ( toen nog bij de moeder) en in juli 2006 hebben we hem opgehaald.
Paard heeft totdat hij deze kant op kwam bij de fokker gestaan, daar is hij ook afgespeend etc.
Begin juni 2006 is hij toen op transport naar Nedpoint in Oklahoma gegaan waar hij 1 maand in quarantaine heeft gestaan voordat hij vandaar uit naar Houston ( Texas) ging om op het vliegtuig te gaan. We kregen zelf ook een retour ticket en zijn dus mee gevlogen en hebben er een 2 weekse vakantie aan geknoopt.
De paarden moeten diverse onderzoeken ondergaan, die verschillen per staat, op allerlei ziektes.
Transport van New Mexico ( waar het paard gefokt is) naar Oklahoma kwam op ca. $600,-, bloedonderzoeken, verzekering etc. zal nog eens een $ 400,- gekost hebben, dan heb je de quarantaine en vlucht via Nedpoint, die kosten liggen op het moment rond de $4500,- per paard ( maakt niet uit of je er 1,2 of meer hebt omdat ze per paard in 1 vak van een container gaan. Alleen veulens of mini's passen soms met 2 of 3 in een container vak). Voor zover ik weet betaal je altijd dezelfde prijs per vak, de meeste tranporteurs berekenen nl. een all- in prijs voor quarantaine/ vlucht, etc.
Dan krijg je bij aankomst op Schiphol nog de kosten van de gezondheidsverklaring en invoer/ BTW ( maar bij een fokdier ( merrie of hengst) kan de invoer vervallen; wij waren toen nog eens ca. 700,- ( euro) kwijt. Dan heb je nog transport binnen Nederland, als je het laat doen is dat ook weer een aardig kostenplaatje.

Je kan dus per paard bij de aankoopsom rustig nog eens 5000,- optellen, misschien meer afhankelijk van vervoerders/ ( bloed) testen, verzekeringen, etc.

Nedpoint ( http://www.nedpointquarterhorses.com/in ... &Itemid=26 ) kan je heel veel informatie geven , o.a. over hun kosten natuurlijk maar ook over alle extra's die er ( per staat) bij komen. Er worden paarden gevlogen vanaf New York en vanaf Houston naar Schiphol ( Nedpoint werkt va. Houston). Bij de prijs van Nedpoint is het vervoer van Oklahoma naar Houston inclusief en dus een retour ticket voor de koper ( dan moet je wel helpen groomen in het vliegtuig en wachten op de gezondheids keuring op Schiphol en dat laatste kan soms erg lang duren :( )

Of het in deze tijd haalbaar is voor de handel vraag ik me af, voor jezelf als je daar een heel goed, en goed geprijsd, dier kan kopen is het mogelijk wel de moeite waard. Vrienden van me hebben er over gedacht een tijdje geleden een hele goed dier deze kant op te halen; kosten plaatjes totaal kwam op 8500,- tot 10.000 euro uit, dat was het paard dubbel en dwars waard, maar het is toch een hele hoop geld.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 24-06-12 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:53

Je hebt pb.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:12

Dankjullie voor alle reacties al, Elcid, don't worry, als er al veulens gefokt worden moeten ze zo leuk zijn om ze zelf te willen houden, niet zomaar voro de handel, zou niet haalbaar zijn in deze tijd...

ik heb een hoop huiswerk, ik weet wat me te doen staat.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:13

freeride schreef:
Geen idee waarom je deze reactie geeft, zoals ik al zei, graag serieuze reacties.

Dat is een serieuze vraag :)
Of wil je er niet mee fokken en is het voor eigen gebruik? Dat staat er namelijk niet bij ;)

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:23

heb erover gedacht, maar ik vond uiteindelijk hier mijn droom(in nederland)
Maar vind je het hier niet of in europa, dan zou ik zeker daar gaan kijken.
succes iig

gr
an(highwood)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:31

Nadieh hier op bokt heeft een leuke grote appaloosa merrie te koop staan. 3 jaar.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 20:37

Romkabouter schreef:
freeride schreef:

Dat is een serieuze vraag :)
Of wil je er niet mee fokken en is het voor eigen gebruik? Dat staat er namelijk niet bij ;)

ik heb gewoon een ongelooflijke voorliefde voor merries,vooral om ermee te rijden en werken en omgaan, noem het een afwijking, maar ik kan het niet helpen ;). en ja, bij hoge uitzondering als ik die merrie echt fantastisch vind, wil ik daar een veulen van,(zoals nu met mijn helaas pssm pos.geteste merrie) maar nooit met het idee om te verkopen, wat niet betekent dat er nooit iets verkocht wordt, maar tis gewoon niet met die opzet.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:14

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:31

Ik heb inmiddels 6 merries vanuit de VS geimporteerd. Heel vaak word er gelogen over wat je wilt kopen dus of ga zelf kijken of zorg ervoor dat de verkoper iemand is die je ook echt kan vertrouwen. Helaas is een groote naam ook geen garantie voor een gezond paard - heb ik "the hard way" moeten leren.
Ik heb een kennis in duitsland die al appaloosas vanuit de VS heeft gekocht, als je wilt kan ik haar vragen bij welke fokker zij heeft gekocht :)
Naast de koopprijs moet je hat paard naar de quarantainestation vervoeren (soms zal dit de verkoper aanbieden als het niet te ver is) kosten zijn afhankelijk van het afstand.
Nedpoint is een heel goed adres maar de kosten zijn inmiddels al boven de $5000 voor quarantaine en vlucht. Sergio Elia kan ik niet aanbevelen - mijn merrietje was helemaal stuk en kon niet meer lopen :( Maar er zijn ook nog andere bedrijfen die import service aanbieden - Nedpoint heeft de meeste ervaring maar is niet de goedkoopste...
Wat HippoLogic schrijft over de import klopt zo niet (vanuit de VS). Merries zijn het goedkoopst, hengsten wat duurder (wegen extra tests in de VS dacht ik) en ruinen zijn het duurst omdat er in Schiphol meer belasting over betaald moet worden omdat ze niet voor de fok gebruikt kunnen worden maar een puur luxe item zijn. Overigens is de belasting die op Schiphol betaald moet worden of deze maand verhoogt worden of worden ze in juli verhoogt dus afhankelijk van het koopprijs zou er EUR 1000 of meer bij kunnen komen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:41

Volgens mij ben ik hier iets tegengekomen over import via canada wat goedkoper zou zijn dan via USA vliegen. Ik dacht zelfs voor US paarden, maar hoe en wat verder geen idee.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:46

Neem eens contact met nkprecious hier op bokt.
Zij importeert regelmatig paarden uit de VS

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:42

tamary schreef:
Volgens mij ben ik hier iets tegengekomen over import via canada wat goedkoper zou zijn dan via USA vliegen. Ik dacht zelfs voor US paarden, maar hoe en wat verder geen idee.

Wees hier érg voorzichtig mee. De grensovergangseisen tussen USA en CANADA zijn érg streng en als er papieren niet goed zijn en je kunt hier als eigenaar niet direkt aktie op ondernemen en/of de vervoerder neemt het dier niet mee terug, dan wordt het ter plekke afgemaakt !!!

Ik heb een paard uit Canada geïmporteerd (en dat was toendertijd NIET goedkoper) en de grote/bekende USA-vervoerder die ik had benaderd om het te regelen wilde niet eens de grensformaliteiten aangaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:56

,,goede,, moeten toch ook wel dichter bij huis in Europa te vinden zijn!? echter kost alles wat goed is ook veel geld.
Zelfs in deze tijd.

Ik denk dat je wel heel goed de weg moet weten om in de States een goed paard te vinden bij een vooral betrouwbaar adres. Als leek moet je daar niet aan gaan beginnen is mijn mening.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:07

Ik heb 3 paarden geimporteerd uit de VS en dit is allemaal afgehandeld door Ned Point in Pauls Valley Oklahoma. Ik kan je hun erg aanbevelen, zij zijn erg professioneel en zeer betrokken bij de paarden en hun eigenaren.

Voordeel van een paard aanschaffen in de VS, is dat er meer aanbod is en de prijzen zijn gunstiger. Zelfs met het vervoer naar Nederland. Wel zou ik een gunstige dollarkoers afwachten ;)

Ook zou ik een paard kopen bij een erkende trainer of handelsstal..het zou prettig zijn als je daar enkele betrouwbare contacten hebt daar.

Voor een merrie of hengst betaal je minder invoerkosten.

Succes er mee :)

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:14

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:29

Ik heb zelf al een paar keer EZ2Spot quarantaine gebruikt, ook in Texas, van Terry en Dianne Nielsen.
Overigens bij mij niet voor grote paarden maar voor mini's, maar zij doen ook veel Quarters enzo. Wellicht de moeite waard om bij hun eens te informeren.
Ik ben erg tevreden over ze, paarden komen monter, fris en goed verzorgd aan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:09

Tosadog schreef:
Ik heb zelf al een paar keer EZ2Spot quarantaine gebruikt, ook in Texas, van Terry en Dianne Nielsen.
Overigens bij mij niet voor grote paarden maar voor mini's, maar zij doen ook veel Quarters enzo. Wellicht de moeite waard om bij hun eens te informeren.
Ik ben erg tevreden over ze, paarden komen monter, fris en goed verzorgd aan.

Wij hebben hun ook al 2x gebruikt om paarden te transporteren. Echt hele goede ervaringen mee, paarden komen hier aan met spiksplinter nieuw halster + nieuw (goed) touw, en super goed verzorgd. *D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:32

hobbelheks schreef:
quarterH schreef:
Nadieh hier op bokt heeft een leuke grote appaloosa merrie te koop staan. 3 jaar.

arrows dus
http://www.bokt.nl/markt/ad/37864/3-jar ... rn-gereden

Dank je hobbelheks, wederom een amazing blue afstamming trouwens, en een kleindochter van de hengst Stormy Star, die is de vader van mijn merrie, en er zijn inmiddels 4 kids inclusief mijn merrie van hem pssm positief getest...kan stormy niks aan doen, en zijn eigenaar ook niet natuurlijk, is weinig van bekend geweest, lange tijd, maar toch, als ik stormy star in de pedigree tegenkom, sta ik op scherp.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:35

rapido schreef:
,,goede,, moeten toch ook wel dichter bij huis in Europa te vinden zijn!? echter kost alles wat goed is ook veel geld.
Zelfs in deze tijd.

Ik denk dat je wel heel goed de weg moet weten om in de States een goed paard te vinden bij een vooral betrouwbaar adres. Als leek moet je daar niet aan gaan beginnen is mijn mening.

hmm goede appaloosa's met maat zijn hier niet echt meer te vinden, goed is voor mij fysiek gezond en dan ook nog een beetje ander bloed dan zoals ik al zei eeuwig Goer en Amazing Blue, zeldzaam hier in Europa.
Kleintjes genoeg, maar iets met meer maat is of niet in orde of komt weer van de 2 hiervoor genoemden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:50

Wat ik me altijd afvraag...
Als je nou een paard in de US gevonden hebt dat je wilt hebben en je koopt het, dan duurt het nog een tijdje voordat hij in Nederland is. Wat als er in die tijd iets gebeurt met hem? Zijn daar speciale verzekeringen voor? Of is dat risico gewoon voor jou als nieuwe eigenaar en heb je pech als er iets gebeurt?

Het lijkt mij een heel eng idee als je zelf hier in Nederland zit en je paard wordt half Amerika doorgecrosst.