Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

En zo, ja.... hoe fanatiek ben je? Wil je bijv. van beginner naar amateur etcetera? Natuurlijk (denk ik) dat elk westernpaard bijvoorbeeld moet reageren op "neckreining", maar als je geen wedstrijden gaat rijden, en wel lekker in de bak voor jezelf & je paard trainen, maakt het niet zoveel uit of je je handen wat wijder uit mekaar zet, of juist je binnenhand hoog..... Maar als je fanatiek bent en echt verder wilt in de wedstrijden, denk ik dat je handen áltijd weer terug moeten naar je "uitgangspunt" en dat is; naast mekaar, net iets boven de knop. Tenslotte moet je daar naar toe, als je op één hand wilt gaan rijden. Misschien heb je hier wat aan?!

" Daar snapt 'ie volgens mij geen barst van, dus wordt dat toch dubbel werk?
En doe nu niet zo negatief over je "noorse quarter", bij ons op stal staan er ook 2, die western gereden worden en dat gaat écht heel leuk.
Maar ze zijn ook heel leuk en misschien moet je er harder aan werken om datgene te bereiken wat je wilt, maar uiteindelijk krijg je hierdoor wel respect voor je "noorse quarter"!!!!
Ik kan er niet zo goed tegen dat mensen afgeven op een bepaald ras
.... Maar je kunt je paardje aanleren om goed te reageren op de neckreining d.m.v. binnenhand van de hals, richting aangeven (dus niet trekken aan je binnenteugel), buitenteugel tegen de hals en voor het nageeflijk krijgen van je paard 2 handen omhoog zetten en opdrijven (tegen het bit aan). Wanneer je paard zich hiertegen verzet, kun je best je handen wat wijder uit elkaar zetten om je paard te leren wat de bedoeling is, als je daarna (nadat je paard zijn hoofd geeft) je handen maar weer terug brengt naar de uitgangspositie
(boven de knop) om vervolgens verder te rijden puur op je "neck reining".
, tenslotte krijgt je paard hierdoor ook meer "eelt" in zijn mondhoeken en de bedoeling van de stang is toch om met zo minimaal mogelijk druk (één hand) het gewenste resultaat te krijgen?!
) ook zijn hoofd laag houden op het moment dat ik alleen maar mijn hand naar rechts beweeg, maar zover zijn we nu eenmaal nog niet.
)