[WN] Western en Engels naast elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Preludia

Western en Engels naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:54

Hi iedereen! Sinds kort is mijn aandacht enorm getrokken door het western rijden. Ik ben nog nooit in aanraking gekomen met die 'tak van sport', maar ik ben er onwijs nieuwsgierig naar, en ik wil eigenlijk eens een paar lessen erin gaan nemen. Want in mijn ogen lijkt het de meest ideale en prettigste manier van het omgaan met paarden.
Misschien denken jullie nu: ga lessen dan! Maar ik ben sinds kort een bijrijdster van een Engels gereden paard en daar wil ik absoluut nog niet mee stoppen (tenminste het komende jaar nog niet). Nu is mijn vraag: is het te doen om de twee stijlen naast elkaar te rijden? Of raak je dan in de war en moet je focussen op één stijl? Ik hoor graag wat jullie ervaringen hierin zijn, zodat ik kan beslissen of ik op dit moment een paar westernlessen kan proberen.

Alvast enorm bedankt als je een tip hebt, en wellicht kan ik binnenkort meepraten in dit deel van het forum! :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:59

In principe kun je het naast elkaar doen, maar houdt er rekening mee dat de eigenaar daar wellicht anders over denkt en dat niet ziet zitten.

In de tijd dat western in NL nog veel kleinschaliger was, kende ik een pony die Z-dressuur was (bij de paarden) en die heel verdienstelijk meeliep op het NK, en dat tegelijk; dus zowel dressuur als westernwedstrijden.
Met het huidige niveau zal die combi op NK-niveau wat lastiger worden, maar in de basis kun je het best combineren.

Anoniem

Re: Western en Engels naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:01

Oh, het NK niveau is alleen maar slechter geworden de afgelopen jaren hoor. Goede ruiters blijven weg bij het NK, dus maak je daar niet druk om :D

Met 2 verschillende paarden moet het zeker te combineren zijn, al lijkt mij een focus op 1 sitjl toch beter.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:38

ik rijd beide discipline's op twee verschillende paarden (nooit en te nimmer aan te raden om twee stijlen bij 1 paard toe te passen, ik weet er namelijk 1 en dat is echt niet eerlijk tegenover je paard)

ik moet zeggen dat ik het super te combineren vind namelijk het volgende; als iets niet oplosbaar is bij mijn westernpaardje druk ik er een stukje engels in en dan valt het kwartje soms wat makkelijker en andersom ook.
in de war raken als je op je paard zit, nee echt niet je hebt een ander zadel ander hoofdstel en dan ben je echt niet geneigd om dressuur op je westernpaard te doen of andersom

hoop zo wat duidelijk te zijn zo niet vraag gerust

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 20:07

Dank jullie wel, dit geeft zeker een hoop duidelijkheid! Ik was inderdaad van plan om met verschillende paarden te rijden. Fijn dat ik weet dat het goed te doen is, dan ga ik binnenkort maar eens een lesje plannen! Heeft iemand toevallig ervaring met een leuke en goede stal rondom Utrecht?

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:39

Preludia schreef:
Dank jullie wel, dit geeft zeker een hoop duidelijkheid! Ik was inderdaad van plan om met verschillende paarden te rijden. Fijn dat ik weet dat het goed te doen is, dan ga ik binnenkort maar eens een lesje plannen! Heeft iemand toevallig ervaring met een leuke en goede stal rondom Utrecht?

kijk jij hebt nog geen paard (en) voor jezelf dus kun je het zo makkelijk proberen of het te combineren is, je rijd op een engelse manier op een verzorgpaard
nu ga je les nemen op een westernpaard zo kun je kijken of het voor jezelf te combineren is (want ik denk wel dat het persoons afhankelijk is, de een leert
natuurlijk wel makkelijker dan de ander) en stel het is niet te combineren kun je dan nog aanvoelen welke discipline je beter ligt

ik wens je veel succes en helaas kom ik uit het hoge noorden dus kan je niet helpen bij het aanraden van een goede westernstal in en of rondom Utrecht

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:50

hollywood86 schreef:
Oh, het NK niveau is alleen maar slechter geworden de afgelopen jaren hoor. Goede ruiters blijven weg bij het NK, dus maak je daar niet druk om :D

Met 2 verschillende paarden moet het zeker te combineren zijn, al lijkt mij een focus op 1 sitjl toch beter.

hier ben ik het mee eens. het kan wel, maar op een gegeven moment gaat je voorkeur uit naar 1 bepaalde stijl en ga je die aan nemen, lijkt mij.
zo rij ik een dressuur gereden paard ook westernmatig. omdat daar mijn voorkeur (mijn hart) ligt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:52

Als recreatie ja, als sport nee.
Neem ankie als voorbeeld. Extreem goede engelsruiter natuurlijk. Maar in western bakt ze er in de sport naar verhouding niet zo veel van.
Het is (op hoog niveau) te verschillend om goed te kunnen combineren. Je zal altijd meer naar het een neigen wat het ander benadeeld.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:32

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:28

quarterH schreef:
Als recreatie ja, als sport nee.
Neem ankie als voorbeeld. Extreem goede engelsruiter natuurlijk. Maar in western bakt ze er in de sport naar verhouding niet zo veel van.
Het is (op hoog niveau) te verschillend om goed te kunnen combineren. Je zal altijd meer naar het een neigen wat het ander benadeeld.

Dat valt nog wel iets te nuanceren, maar zolang je inderdaad niet verwacht de top of subtop te gaan halen is het prima te combineren.
Mits inderdaad op twee verschillende paarden.

Wel lijkt het me dat als je in één van de sporten eenmaal op (sub)top niveau gereden hebt het wel een stuk moeilijker wordt om bepaalde zaken los te laten in de andere tak.

Een mens hoort echter wel slim genoeg te zijn om te kunnen schakelen tussen twee sporten. Alleen zoals QH zegt hoog niveau zal er waarschijnlijk niet in zitten zolang je niet ergens een focus oplegt.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:46

ik rij ook gewoon doordeweeks engels en op zaterdag western.
Met 2 verschillende paarden . Ik leer bij het western meer mijn zit te gebruiken en op een beter manier.
Met de bekken en diep zitten, dat is mijn grootste probleem, maar daar wordt nu goed aangewerkt!
- het is best te doen hoor!!

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 07:22

Dank jullie voor alle reacties! Ik ben niet van plan op echt hoog niveau te gaan rijden, met beide takken van port niet... En ik wil uiteindelijk wel gaan kiezen. Fijn dat ik weet dat het in ieder geval mogelijk is om voor een tijdje te combineren!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:26

Ka thillie dan heb je het wel over een legende, rugged lark. Dit is de enige die dat is gelukt en daarmee een uitzondering. Ik betwijfel of ts zo goed is als deze ruiter en een paard heeft dat zo goed is.

Bokt is altijd zo goed in die ene uitzondering zoeken en dat dan als bewijs te zien dat zij het ook wel kunnen.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:52

wie haalt nou de (sub) top?? weinig mensen... ten eerste moet je over veel geld beschikken en/of sponsors hebben, ten tweede moet je de beste paarden hebben die er te krijgen zijn
anders was anky nu ook niet daar waar ze nu op en in rijd...
en in deze ressie tijd heeft niemand geld over om te sponsoren oid

dus wij als recreatie/amateur sporters is het best te doen ik rijd in de dressuur op M2 niveau en in de western op L3 niveau en ik weet dat er in mijn paarden Z dressuur zit en mijn pony de L1 in de western wel kan halen dus ik zie geen probleem om het niet te combineren

en inderdaad je moet slim genoeg zijn om te kunnen schakelen tussen de sporten in, ik rijd dan al meer dan 17 jaar paard ik heb er geen moeite mee, maar iemand die net de basis onder de knie heeft zal er echter meer moeite mee hebben

en dat paard wat beide takken van de sport kan (Rugged Lark) dat is zeker een legende zo zijn er heel weinig tot geen andere paarden/pony's die dat kunnen, zo nu en dan duikt er een legende op (Totilas in de dressuur) en dat moet je koesteren en niet ook willen proberen/presteren met je paard

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 07:58

quarterH schreef:
Ik betwijfel of ts zo goed is als deze ruiter en een paard heeft dat zo goed is.

Haha dat zou nog eens mooi zijn! Ik ben slechts een recreatieruiter, en dat houd ik graag zo. :)
En nogmaals, ik ga met verschillende paarden rijden. Ik ga heus niet twee verschillende stijlen leren aan één paard (en al helemaal niet aan een paard dat niet van mij is!)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:26

het kan prima :j

heel veel oefeningen zijn hetzelfde maar worden in de western gewoon anders benoemd
wordt er in de westernsport veel op de cirkel geoefend en in de dressuur op lange lijnen, de oefeningen zijn vaak wel hetzelfde
kont en voorkant controle en de kracht van achteren naar voren brengen over de rug
het verschil, in mijn ogen, is dat de western een stapje verder gaat, door op den duur op het paard te vertrouwen dat het uitvoerd wat er gevraagd wordt terwijl een engelse ruiter de controle blijft beheersen

het vraagt handigheid van de ruiter om te kunnen schakelen, maar goed, op mijn opoe-fiets fiets ik ook anders als op een wielrenfiets

zou je ooit beide op hetzelfde paard willen, kun je beter een europese pony kopen inplaats van een Quarter
met de juiste bouw heb je dan meer kans dat dat gaat lukken, een Quarter echt engels instellen gaat niet lukken omdat de halsaanzet horizontaal is
een europese pony kun je wel voorwaarts neerwaarts rijden maaaar hou het dan wel bij horsemanship en trail
de kans dat je een pony treft die ook nog goed is in pleasure of reining is dan weer een stuk kleiner

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:44

Volgens mij zijn de oefeningen juist alles behalve hetzelfde omdat je hele uitgangspunt anders is.
Alleen is in nederland het een beetje door elkaar gaan lopen omdat de engelsruiters die overstappen toch willen vasthouden aan bepaalde dingen vanuit het engels en daar een 'western touch' aan hebben gegeven. En dat noemt men op wran niveau dan ineens western.
Ga maar eens naar trainingstechnieken van top reining en top pleasure ruiters kijken en je ziet bar weinig dat overeenkomt met engels hoor.

Dus misschien wel op basis/wran niveau maar als je het over echt western puur sang (en ja dus weer dat hoge niveau) hebt zijn de verschillen juist groot.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 08:56

Aaaaaa,Rugged Lark mijn grote voorbeeld van jaren terug.
Heb hem nog mogen knuffelen op de worldshow na zijn afscheidsfeestje.
Wat een kanjer en lief paard.
Er zaten wel een stuk of 8 trainers die hem alle onderdelen afzonderlijk getraind hebben.
Dus een voor pleasure een voor reining,vrijheidsdressuur enz.
Samen met dat mooie liedje krijg ik nog een brok in de keel als ik er aan terug denk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:15

quarterH schreef:
Bokt is altijd zo goed in die ene uitzondering zoeken en dat dan als bewijs te zien dat zij het ook wel kunnen.

En de westernruiters hier op bokt refereren altijd naar het hoegenaamde 'wereldniveau' om te bewijzen dat iedereen een kneus is. Zo ken ik er nog wel een paar.

Come back to earth, op gemiddeld niveau is het prima te doen :j

Citaat:
Ga maar eens naar trainingstechnieken van top reining en top pleasure ruiters kijken en je ziet bar weinig dat overeenkomt met engels hoor.
1 grote gemene deler is de reclame.. rollkur vs schmersal bijvoorbeeld :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:43

Als we het over echte dressuur hebben denken we toch ook allemaal aan anky ed en niet aan de manegelessen op de hoek? Waarom mag dat bij western dan niet?
Nee daar moeten we altijd uitgaan van het basis wran niveau. Stel je voor je zou meer ambitie hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:47

quarterH schreef:
Als we het over echte dressuur hebben denken we toch ook allemaal aan anky ed en niet aan de manegelessen op de hoek?
Hoezo? Daar begin je toch, qua wedstrijden, ook in de B? Niemand rijdt gelijk Lichte Tour..

Citaat:
Waarom mag dat bij western dan niet?

Mag wel, maar er wordt toch altijd vrij snel gezegd dat het topniveau voor niemand haalbaar is, niet qua opleiding/scholing en niet qua paard. Dus ja

Citaat:
Nee daar moeten we altijd uitgaan van het basis wran niveau. Stel je voor je zou meer ambitie hebben.

Omdat de meesten daar toch beginnen, en vandaaruit zelf kunnen kijken wat ze er mee willen..

Buiten dat, wie zegt dat iedereen maar wedstrijden wil rijden? Dat hoeft toch ook niet perse?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:55

quarteH schei toch uit, een jaar bij Ann gelest en wat was ze blij dat ik gewoon wist wat schouderbinnenwaarts was, traver enz
wel zo makkelijk met trainen
Ann gebruikte die oefeningen ook zelf
achterhand naar binnen zetten moest ik laatst ook weer bij Evelien(traver)

volgens mij heb jij zelf niet eens op niveau dressuur gereden dus wat weet jij nu van dressuurtraining?

je moet de voorhand om kunnen zetten, de achterhand om kunnen zetten(reuze handig voor de wissels), allemaal gewone standaard oefeningen die in zowel dressuur als western gebruikt worden

net als overgangen van naar voren en terug naar verzameling en weer naar voren
heb ik laatst bij een reiningtraining toch echt ook weer moeten doen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:57

nee dat hoeft zeker niet. maar dan val je onder de cathegorie 'recreatief' en niet 'sport'.

en wat een onzin dat iedereen altijd aan de grond moet beginnen. als je goede begeleiding hebt en gemotiveerd bent voor de sport (wedstrijden) is dat helemaal nergens voor nodig.
en nee je hebt ook geen bergen geld nodig.
een beetje geluk, veen focus en dedication brengen je vanaf het begin een heel eind hoor! dat hoeft echt niet in de L5 te zijn.

ja spatter, maar an stond 10 jaar geleden toen jij eens les van haar had ook niet op het niveau waar ze nu staan. die zijn niet stil blijven staan namelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:01

quarterH schreef:
nee dat hoeft zeker niet. maar dan val je onder de cathegorie 'recreatief' en niet 'sport'.
Ik zie nergens dat de TS het over westrijden cq sport heeft. (overigens, wat een rare labelling, maar okee)

Citaat:
en wat een onzin dat iedereen altijd aan de grond moet beginnen. als je goede begeleiding hebt en gemotiveerd bent voor de sport (wedstrijden) is dat helemaal nergens voor nodig.
Je mag volgens mij niet zomaar bij de top gaan rijden, moet je punten voor halen?

Citaat:
en nee je hebt ook geen bergen geld nodig.
jewel, want je hebt een goed paard nodig, en die zijn duur (las ik in een ander topic). Althans, als je de 'sport' in wil.. recreatie kan met iedere krijtezel.. :D

Citaat:
ja spatter, maar an stond 10 jaar geleden toen jij eens les van haar had ook niet op het niveau waar ze nu staan. die zijn niet stil blijven staan namelijk.
Dus spatter, die van die reiningtraining en evelien hebben er geen verstand van :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:05

Hoezo moet je punten halen voor de top? Je mag bij de NRHA direct de open en non pro starten (de hoogste classen) en bij de AQHA/APHA ook. Enkel de wrang heeft de malle regel dat je punten moet halen voor een niveautje hoger, maar de l1 noem ik ook geen top.