[WN] Ervaring met dominante merrie in de line-up op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Ervaring met dominante merrie in de line-up op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 09:50

Tijdens mijn allereerste wedstrijd zondag ben ik erachter gekomen dat de line-up toch wel een behoorlijk probleem vormt voor mij en mijn paard. Vooral voor die laatste…Het gaat om een zeer dominante merrie die niet van gedoe op en om haar heen houdt. Dat merken we ook op stal en bijvoorbeeld tijdens het grondwerken, maar daar is het redelijk onder controle te houden. Het gaat ook nog wel als we in een drukke inrijbak zijn, en zolang de andere paarden maar bewegen (stappen of draven) en dus gauw weer “weg” zijn, gaat het ook nog wel. Maar de line-up gaat dus echt niet: ze begint met dreigen, oren in haar nek, piepen, maar vliegt er dan vandoor en is met geen mogelijkheid (in ieder geval niet zonder ongelukken) in de line-up te krijgen. Ik wil mezelf maar zeker anderen en andere paarden niet nodeloos in gevaar brengen, maar de line-up is nu eenmaal wel verplicht en haar gedrag kan de jury ook aanrekenen als ze streng zijn, en begrijpelijk.

Wie heeft er ervaring met dergelijke dametjes in een line-up? Valt hier iets aan de trainen zodat het beter wordt? Of wat zijn tips voor mijn volgende wedstrijden en waar kan ik rekening mee houden?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:05

Mijn paardje was niet zo zeer dominant, maar kon wel heel lastig worden in de line up toen ik net begon met wedstrijden. In de lagere klasses (L5 en L4) kun je ook gewoon een stukje achter de line up (met prijsuitreiking) gaan staan. Dus daar waar ruimte is. Het is minder netjes, maar wel veiliger voor iedereen.
Met de line up in de HMS heb je niet altijd deze ruimte. In dat geval iets ervoor gaan staan, maar wel zo dat je niemand in de weg staat.

Verder: oefenen, oefenen, oefenen. Ga thuis in de bak met andere paarden de line up oefenen. Eerst met grote afstand tussen jou en de anderen en als dat goed gaat, de afstand steeds kleiner maken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Ervaring met dominante merrie in de line-up op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:11

De line-up bij de plaatsingen kan ik zelf mijn plekkie nog bepalen. Als er maar aan één kant iemand naast staat, dan gaat het nog wel. Dus dan kies ik voor de zijkanten.

Maar bij de HMS sta je gewoon op volgorde en heb ik weinig te kiezen. Of is daar misschien een mouw aan te passen...?

Ervoor lijkt mij eerlijk gezegd ook nog gevaarlijk, want ze slaat echt uit naar achteren als zij het nodig vindt.

Oefenen is misschien wel de key, en we rijden eigenlijk altijd wel meerdere paarden in de bak, maar ze valt gewoon echt aan. En daar wil niemand z'n paard graag aan wagen natuurlijk, als guinea pig.

Misschien is het ook deels uit onzekerheid, maar ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen / tegengaan.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:40

Rije schreef:
Maar bij de HMS sta je gewoon op volgorde en heb ik weinig te kiezen. Of is daar misschien een mouw aan te passen...?

Ervoor lijkt mij eerlijk gezegd ook nog gevaarlijk, want ze slaat echt uit naar achteren als zij het nodig vindt.

Oefenen is misschien wel de key, en we rijden eigenlijk altijd wel meerdere paarden in de bak, maar ze valt gewoon echt aan. En daar wil niemand z'n paard graag aan wagen natuurlijk, als guinea pig.

Misschien is het ook deels uit onzekerheid, maar ik weet niet hoe ik dit kan voorkomen / tegengaan.

Wat bedoel je daar dan precies mee? De regels zijn nu eenmaal dat je paard netjes in de juiste volgorde in line-up moet kunnen staan en moet zeker geen gevaar voor anderen zijn, als jij haar niet onder controle kan houden moet je imo idd verder trainen daarvoor voor je je gaat wagen aan een line up tijdens een wedstrijd...

Heb je geen les? Een instructeur zou je met dit probleem verder moeten kunnen helpen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 10:50

Dat begrijp ik. Logisch ook. Maar er moet toch ergens een mogelijkheid zijn om dit gedrag wat te verminderen. En het heeft imo niks met 'onder controle houden' te maken.

Ik heb les. Maar in hoeverre kun je zoiets tijdens een les corrigeren? En vooral: hoe?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:58

Zoals gezegd, oefenen. Ik rijd geen western maar heb een zelfde soort merrie, kan er niet mee naast andere paarden rijden. Erg lastig. Ben begonnen met na het werk uitstappen in de bak naast stalgenootje. Eerst 3 meter ertussen en elke keer iets dichter naast elkaar. Inmiddels na 5 keer ofzo gaan de oren pas in de nek als er 1 meter tussenzit (was voorheen al bij 2 meter) en wordt nu er pas gepiept en gedreigd vanaf 70 cm :') Dreigen, bijten en slaan straf ik direct hard af, dat accepteer ik niet als ik erop zit dus echt veel gevaar voor stalgenoten is er niet tijdens het oefenen hoor. Je bent er natuurlijk ook alert op omdat dat nou juist is waar je op oefent dus zodra het dreigen begint gaan we weer op veilige afstand.

Er zit dus vooruitgang in. Dat zal in een line-up vast ook te oefenen zijn.
Laatst bijgewerkt door Waves op 21-05-12 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:00

Dit heeft toch juist alles met controle te maken? Als een paard gaat schoppen etc, dan is er toch geen controle meer?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 11:05

Maar hoe corrigeer je een schoppend paard? Zonder dat dat averechts werkt?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:10

Rije schreef:
Maar hoe corrigeer je een schoppend paard? Zonder dat dat averechts werkt?

Dat is natuurlijk per paard en persoon verschillend, daarom is instructie ook zo belangrijk.
Begin nou eerst eens met niet ontkennen dat dit een controle probleem is, dan kom je misschien al een stuk verder in je denk en handelswijze ;) Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:12

Wat waves schrijft klinkt heel zinvol. Oefenen met andere paarden, steeds een beetje dichterbij (neem je tijd!) en vooral corrigeren als ze de fout ingaat. Duidelijk maken dat haar gedrag niet acceptabel is. Welke correctie je toepast moet je zelf inschatten, bij het ene dier is een stemcorrectie duidelijk en bij een andere niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:21

Strenger zijn tegenover je paard, als jij erop zit hoort ze naar jou te luisteren, kattig zijn doet ze maar in d'r eigen vrije tijd.

Ik heb hier ook een merrie staan die nogal dominant is en toen ze jong was nogal losse beentjes had. In de lessen konden we geen andere combinatie's passeren op een paar meter, dan trok ze helemaal strak, oren plat in de nek en staartzwiepen. Als ze binnen raakafstand passeerden wilde ze nog weleens de kont omhoog gooien of zelfs een been uitslaan.
Dat geeft dan automatisch problemen tijdens prijsuitreikingen, met wachten voor de ring enz.

Ik ben daar vanaf het begin heel streng mee geweest, een keer de oren in de nek als teken dat ze 't niet leuk vind is tot daar aan toe maar echt dreigen of zelfs slaan gaat veel te ver, het gaat ook om de veiligheid van anderen.

Overigens ging zij er niet vandoor, ze slaat de anderen gewoon bij zich weg.
Als jouw merrie echt op de loop gaat is ze niet dominant.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:08

Rije schreef:
Tijdens mijn allereerste wedstrijd zondag ben ik erachter gekomen dat de line-up toch wel een behoorlijk probleem vormt voor mij en mijn paard.

Hoe heb je nu geprobeerd het op te lossen?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:09

Ik ben nu ontzettend gematst door de jury. Ik ben aan de voorkant van de rij gaan staan en heb daar op m'n beurt gewacht.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:37

Mijn merrie was ook zeer dominant maar meer in de trand van piafferen op de plaats in de line-up, oren plat in de nek, proberen naar anderen te bijten, weglopen deed ze niet.
Ten eerste heel veel oefenen, ook met andere paarden net zoals als gezegd is, ten tweede: probeer je paard haar aandacht bij jou te houden, bump regelmatig met je been, zeker als je spanning voelt ( moet ze wel begrijpen dat dat een correctie is..) Ze gaan het leren, alleen met veel geduld.
Succes!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:53

ah, dan heb je het eigenlijke probleem niet aangepakt ;)
Je kan dmv van clinics wel oefenen, ook samen met stalgenoten kun je oefenen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:59

klopt ;)

Maar dat risico wilde ik eigenlijk niet lopen. Ik ga maar eens aan de slag met mijn stalgenoten en eens kijken wat m'n instructrice ervan zegt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:22

Ik denk dat je jou probleem : je paard bekijkt jou niet als haar leider, maar op een manier, structureel kan oplossen en dat is door je paard op te voeden zodat ze jou wel als haar leider ziet.
Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga vanuit deze kennis en met het observeren van je paard haar leren dat jij de leider bent en niet zij.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 15:26

Er kan idd nog wel het één en ander verbeterd worden aan onze relatie, dat klopt.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:06

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 16:11

:)) En zo werd een doelloze zaterdag opeens heel zinvol!

Het wordt hier inderdaad flink oefenen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 19:08

Ze zal in haar beleving wel een reden hebben om zo te doen. Het komt ergens vandaan, dat snap ik.
Toch is het zo dat ze 100% op jou moet vertrouwen als leider en jou ook moet volgen. Als jij zeg dat jij daar kan staan en wil staan, is het zo. Ik denk dat je sowieso nu al teveel rekening houdt met haar gedrag en haar volgt ipv zij jou.

Laatst gaf ik les en stonden er paarden in een paddock naast de bak. Lesklant rijdt met paardje langs die paarden die lelijk doen. Haar paardje reageerd. feitelijk snap ik hem volkomen. Toch zeg ik direct tegen haar dat ze dat niet mag accepteren. Hij mag niet met die paarden bezig en moet met haar bezig zijn.

In principe moet je de situatie aankijken. Je kan van alles verzinnen om d'r koppie bij jou te krijgen.

Weet je zeker dat ze verder wel altijd met haar koppie bij jou is, zowel ernaast als onder het zadel?
Dat oefenen en vooral niet denken aan wat zij normaal doet. gewoon rijden en pas ingrijpen als ze iets doet. Als jij teveel denkt of weet dat ze dat doet, is ze je al ver voor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 07:29

Ik heb die ervaring. En mijn paard werd van het ene op het andere moment ook echt gevaarlijk. Ook voor anderen. Eerder op wedstrijden had ze dat niet, maar het verschil was de pony die we ook meenamen op wedstrijd. Opeens vond ze dat ze de pony moest beschermen en werd ze heel vervelend. Onder het zadel en naar andere paarden.

Ter plekke kun je niet veel.

Maar je kunt wel oefenen! Dat heb ik ook gedaan. Samen met een aantal hele lieve westernruiters die voor mij zowat een uur in de line-up hebben gestaan bij Manege de Eijk in Holten (daar hadden we afgesproken). Situatie zoveel mogelijk hetzelfde gemaakt, dus pony in de trailer. In de line-up gaan staan en iedere keer als ze ook maar dacht over moeilijk doen, dreigen, gespannen voelde.. haar direct naar voren gereden en heel hard aan het werk gezet. Terug in de line up de teugels weer los en kijken of ze het zelf zou uitvogelen. Dat is gelukt (je moet wel geduld hebben).

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 05:43

Anya schreef:
In de line-up gaan staan en iedere keer als ze ook maar dacht over moeilijk doen, dreigen, gespannen voelde.. haar direct naar voren gereden en heel hard aan het werk gezet. Terug in de line up de teugels weer los en kijken of ze het zelf zou uitvogelen. Dat is gelukt (je moet wel geduld hebben).

Dat is wat ik zou doen, flink aan het werk zetten zodat die line-up de warme-fussie plek is waar hij lekker relaxed kan staan. Het is niet zo moeilijk, je zult zien wat je kunt bereiken als je je bedenkt hoe paarden gemotiveerd zijn om de comfort zone te bereiken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:31

Je bedoelt na het stampvoeten, het hopsen op de plek en zo :D

Maar je hebt gelijk, dom is ze niet. Dat scheelde.
Het was overigens het idee van Blaze om het zo aan te pakken :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:53

Ik heb hier ook last van. Niet op wedstrijd (doe ik nog niet aan :o ), maar in de bak kan mevrouw ook flink klieren als een ander paard te dichtbij komt.
Wat ik probeer is een tikje te geven met de teugel als haar oren naar achter gaan, dat ze weet dat dat niet mag. Maar natuurlijk ook belonen wanneer ze het een keertje niet doet :) (als ze hard gewerkt heeft en te moe is om zich daar druk om te maken). Het helpt wel :j we zijn er nog niet maar ze wordt er steeds beter in.

Wellicht kun je voorlopig vragen of je bij de HMS als laatste of eerste mag starten omdat je er nog mee aan het werk bent. Anders idd de buitenste plek kiezen. Veiligheid voor alles lijkt me.