[SGW] Koudbloeden in de SGW,haalbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Koudbloeden in de SGW,haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 08:54

Recent bij een SGW gaan kijken,enorm leuk en het lijkt me een hele mooie sport.
Wat ik miste waren de koudbloeden.Zijn er mensen die met hun tinker/haflinger/fjord etc SGW's rijden?
Is het overigens fysiek haalbaar voor ze?
Ben benieuwd!

Lielle

Re: Koudbloeden in de SGW,haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:55

die zijn er, bij de paarden tot zeg maar L niveau. Oa Fjordy van Amber en Bonny van melanieB. Pony's zou ik zo niet weten. Op hoger niveau zul je al snel wat snelheid en ruimte in de galop tekort gaan komen.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:21

Met mijn pony heb ik SGW gereden, in het B. Geen moeite gehad met de snelheid, maar het was ook niet dat het ruim over hield. Dat was een fjord. Conditioneel kon zij het prima aan, voor en na de cross meestal hartslag die overeenkwam.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:27

Ik lees even mee, zou met mijn Fries ook graag mee willen doen aan SGW.. Hij kan (aardig) springen maar heb nog nooit een Fries bij een SGW gezien en ben benieuwd naar de reden..
:)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:30

@Maaike, dat heb ik ook nog nooit gezien, wel haflingers (weinig) en af en toe een fjord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:38

Jaren geleden reed een clubgenootje van mij met een tinker Z SGW :j
(bij de pony's)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:02

De meeste hafjes en fjorden vallen natuurlijk onder de pony-categorie, waardoor ze het wat lastiger hebben tussen de paarden om die reden. Bij de ponies zou ik niet weten waarom ze niet mee zouden kunnen komen als ze voldoende aanleg hebben en er voldoende mee getrained wordt. Maar dat geldt hetzelfde voor 'gewone' paarden en ponies. Friezen zie je idd erg weinig. Niet alleen in de SGW maar ook in het springen. De meeste friezen die ik ken kunnen gewoon niet zo lekker springen. Daar hebben ze gewoon wat meer moeite mee, waardoor het lastig is voor veel mensen. Maar alles kan! Tis alleen niet altijd even makkelijk...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:28

Friezen hebben naar ik weet een kleinere longinhoud dan andere paarden. Je ziet ze daarom ook nauwelijks in de endurance. Daarbij galoppeerd een fries opwaarts en niet voorwaarts, waardoor het heel veel energie kost voor hem om tempo te maken.
Ik denk dat een B cross met ieder type paard of pony moet lukken, mits je maar goed traint en je er beide plezier in hebt. Het is wel zo dat een 'bloederig' type meer voordeel heeft in een cross door de wendbaarheid, snelheid en uithoudingsvermogen, daarom zie je deze paarden vaker op een SGW.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:01

Eerlijk gezegd gaat het me ook niet zozeer om het winnen maar meer om de lol van het meedoen! :j
Mijn Fries vindt buiten op stap gaan heerlijk en springen doet ie ook wel graag maar een complete SGW uitrijden is wel wat anders.. Vergt veel uithoudingsvermogen! Van een flinke buitenrit van een paar uur wordt ie niet moe maar dan wisselen we ook veel af qua tempo..

@ Annetje, over de longinhoud van Friezen heb ik ook e.e.a gelezen. Ik merk daar weinig van met mijn Fries maar rijd ook meer dressuurmatig en af en toe naar buiten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:12

@Maeike79: Wat houdt je dan tegen om eens een crosstraining, tripalon of oefencross te gaan rijden? Gewoon doen als jij denkt dat jij en je paard het leuk vinden toch? Merk je vanzelf of het kan met jouw paard of niet...

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:49

@TS afgelopen vrijdag deden er volgens mij een Fries en een Tinker mee bij de B-paarden. Ik heb geen idee of dit bokkers waren. Vorig jaar in Bathmen zag ik ook een fjord en een tinker en beiden hadden de cross gewoon uitgereden en de paardjes zagen er nog prima uit! Gewoon ergens een crosstraining volgen en kijken hoe je paard het aanpakt. Veel plezier en bedenk: als je er eenmaal aan begint wil je niet anders meer!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:24

Maeike79 schreef:
Ik lees even mee, zou met mijn Fries ook graag mee willen doen aan SGW.. Hij kan (aardig) springen maar heb nog nooit een Fries bij een SGW gezien en ben benieuwd naar de reden..
:)

ik rijd met een half fries en het gaat prima (wel gekruist met een new forest dus dat is wel een voordeel)
Maar gewoon proberen, kan geen kwaad toch ;)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:36

Zoals Lielle al aangaf, cross ik met mijn Fjord.
Helaas ligt alweer jaartje stil, maar starten dit jaar weer in het B (paarden). Ik ben best trots op mijne gele crossmonster. :D. We zijn L + 6 paarden, maar dat was in 2010. Fjordy gaat er helemaal voor in de cross, hij is erg dapper. Spring parcours is ons struikel blok, met 2dubbeks. Fjordy is erg kort, erg pony. Hij is ook maar 1.42 groot. Tijd is nog nooooooit een probleem geweest. Hij heeft flink tempo, heerlijk. Zijn hartslag is vaak zo laag, voor en na cross, dat ze er altijd om moeten lachen!

Ik heb foto's in mijn profiel!

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:36

Ik had ik mijn ponytijd een haflinger! Beest sprong als een gek! Zo een parcourtje 1.10!

Ja kijk indd maar eens in het profiel van Amber! Daar zie je dat een koudbloed wel degelijk heeeel goed mee kan komen!! Op YouTube staat een geweldig filmpje van de waterbak van hun! Ff zoeken op cross wieringerwerf en je vind hem!

MelaniB heeft een tinker, die springt 1.35!! Dus tja of ze het kunnen.... Zeker wel!!

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:57

Leuke reacties allemaal!

@TS, benieuwd of je ook gaat meedoen nu?

Ik ga over een maandje op voor mijn E-rijbewijs en ga dan een paar keer oefenen op een crossbaan (geen crossbaan bij mij in de buurt helaas), als dat goed gaat ga ik het gewoon proberen! :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 15:23

Wat een leuke enthousiaste reacties.Het leeft dus wel en er is dus een mogelijkheid.
Het lijkt me ontzettend gaaf om te doen,mijn koudbloed en ik moeten wel nog veel leren.
we gaan eerst eens thuis met het springen bezig en wat galoptraining in het bos moet hij ook onder de knie krijgen.Eens kijken of we dan eens een crosstraining kunnen meepakken in de buurt.
Een oefenterrein zit er in elk geval wel vlakbij,dat is al een handig punt. mijn pon is rond de 1.50/1,55 en kruising tink.eerst maar eens zien of hij het ook leuk vind natuurlijk :D
Bedankt voor de reacties!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:04

Denk zeker dat het wel een mogelijkheid is. Genoeg voorbeelden inderdaad hier van koudbloeden die het super doen in de cross!

Daarnaast zou ik me wel afvragen of je paard vermogen genoeg heeft voor het springen. Een B cross kan elk paad kwa afstand wel kunnen lopen, maar als je paard krapaan de hindernissen kan halen, zou ik me afvragen of je daarmee de cross in wil. Aangezien alles wel vastligt, dan wil je niet blijven 'haken' achter een hindernis.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:54

Ik neem aan dat het logisch is dat je je aanpast naar je paard.Indien het niet haalbaar is houd het op,er is zat ander leuks in de paardenwereld om te doen niet waar ;-)

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:58

Nouja, geef het alleen als tip mee! Zie vaak genoeg mensen die met paarden zonder genoeg vermogen de cross in gaan. En daarbij alle hindernissen schampen. Dat gaat net zolang goed, totdat het mis gaat. Tuurlijk is er met elk paard risico, maar door te kijken naar vermogen kans je de kansen op ongelukken wel zo klein mogelijk maken.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:14

Ik wil later in de sgw gaan met mijn fjord daarom heb ik deze fjord gekocht omdat hij er zeer geschikt voor is (ruime gangen en hoogbenig) alleen weet hij het nog niet :P

star_l0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:25

ik heb in mijn ponytijd ook crosse gereden met mijn haflinger. alleen toen ik tussen de paarden moest ben ik gewoon gaan oefencrosse. want vond anders niet eerlijk want hij is maar 1.35.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:29

Vanuit Deventer zijn er een aantal leuke oefencrossen op korte afstand in het najaar. Holten, Broekland, Haarle, Busloo. Die kan je sowieso rijden. Heino heeft ook B paarden en eigenlijk gaat daar ieder paard zo ongeveer door de tijd door het geslinger in het bos. Maar om de mogen crossen moet je toch ook een winstpunt in het B springen hebben? Heb je die wel? Want anders is dat de eerste hindernis om te overwinnen voor je officieel B mag gaan starten.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:07

Ik zie dat ik al genoemd word hier :+

Ja, het is zeker haalbaar, kom eens naar de tinkerdag in leusden, (http://www.tinkerdagleusden.nl) daar heb je altijd cross onderdeel en doen altijd flink wat mee, is ong vergelijkbaar met BB cross (enkele hindernissen B maar niet hoog) dus is voor velen echt goed te doen :j

Ik cross ook met Bon, nu ff niet ivm jaar stilgestaan wegens blessure (wat helaas op de wei is gebeurt :+ ) maar hoop najaar weer een keer te starten.

Neem een keer een lesje en je merkt vanzelf of het wat voor jullie is :j
Die van mij is maar 1.40 en vol tinker (cob), maar zelfs die kan het makkelijk, oefening baart kunst. Lekker gaan lessen en dan zien.
Foto's ook in mn profiel en op yt tinker bonny.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 16:35

Ik volg dit topic ook even! Vroegah heb ik wel recreatief over crosshindernissen geraust. Mijn tink is 1.70m en groeiende (ja, serieus..), en een behoorlijk bosmonster. Wil eerst eens rustig gaan kijken hoe hij op normale hindernissen reageert en later misschien eens een crosslesje meepikken. Sowiezo eens gaan kijken op de Tinkerdag hier in Limburg :)

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:09

Dioxide schreef:
Ik volg dit topic ook even! Vroegah heb ik wel recreatief over crosshindernissen geraust. Mijn tink is 1.70m en groeiende (ja, serieus..), en een behoorlijk bosmonster. Wil eerst eens rustig gaan kijken hoe hij op normale hindernissen reageert en later misschien eens een crosslesje meepikken. Sowiezo eens gaan kijken op de Tinkerdag hier in Limburg :)

Das wel echt een mega tinker dan! Is het een volle? Dies nog groter dan mijn Hannoveraan :+
Hijs wel cool!
Dan moet je makkelijk (als hij springvermogen heeft natuurlijk) mee kunnen komen in de cross.