[WN] Turbo @ training

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Turbo @ training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 14:02

Hallo,
Ik wil even (mijn) mooie ruin voorstellen,
Zijn naam is Turbo,
Hij wordt in mei 9 jaar, en loopt sinds 2 jaar western. Ik rij hem sinds eind maart ongeveer en train hem serieus sinds 1 april.
Dit is een video van de 3de keer trainen. Ik ben trots op mijn mooie pony!!!

Hij loopt nog kort, en ik heb nog redelijk veel contact op mijn reins. Hij mag nog lager (met zijn neus over de grond) De stops kunnen nog beter natuurlijk maar daar wordt hard aan gewerkt. De rollback die in de video is te zien is de 1ste keer dat ik dit probeerde bij Turbo, ik heb het nog 2 of 3x geoefend die training en dat ging al veel beter maar is niet gefilmd.
Kritiek/commentaar mag maar hou het vriendelijk en hou er rekening mee dat de pony nog moet leren en dat het de 3de training was ;)

elles9

Re: Turbo @ training

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:06

Ziet er goed en mooi uit melis!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:10

Ik kan je filmpje niet zien

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 14:12

Wat geeft hij aan troi?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:25

Dat er geen filmpje is

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:27

Hier doet ie het wel :j.

Pony doet z'n naam eer aan :D Hij heeft mooie gangen, dus zodra je hem kunt overtuigen iets losser en gedragener te gaan lopen, wordt het vast een mooi plaatje :) Train je richting de reining?

Wat gebeurt er nu als je de teugels iets losser laat?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 14:41

Rije schreef:
Hier doet ie het wel :j.

Pony doet z'n naam eer aan :D Hij heeft mooie gangen, dus zodra je hem kunt overtuigen iets losser en gedragener te gaan lopen, wordt het vast een mooi plaatje :) Train je richting de reining?

Wat gebeurt er nu als je de teugels iets losser laat?

Ja hij wordt reining getraind.
Soms blijft hij netjes daar lopen of gaat vanzelf lager lopen. Maar soms loopt hij even zo door maar hoort dan iets en komt weer te hoog.

Pony doet zeker weten zijn naam eer aan, buitenrit is hij de snelste :+

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 14:42

troi schreef:
Dat er geen filmpje is

Bekijk je hem via je mobiel want via mobiel doet hij t hier ook niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:54

Ipad, dan zal hij daar wel niet mee combineren gok ik.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:12

je rijd zelf nog veels te dressurmatig. krijg je ook les ?
ik zou beginnen bij de basis,(= goed les) zeker voor jezelf, en als alles goed gaat, dan pas beginnen met de stop, en de rollback. als je geen basis hebt, gaan die dus ook niet goed. een beginnend manege ruitertje laat je ook niet eerst de piaf leren..
verder zit je pad niet goed, of is ie te kort..
(en turbo is wel wat rond. wat minder voer is wat minder energie.)
een westernpaard is vooral een relaxed paard.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:22

Ik ga met bovenstaand commentaar mee :j maar je hebt zelf ook door dat je hem nog losser kan laten, dus dat komt vast wel goed, zeker als je nagaat dat je een hele tijd voor de lol hebt gereden :).
Voor de 3e keer serieus trainen gaat het best goed hoor, maar gaat hij nou ook snel of lijkt dat zo door z'n korte beentjes? :P
Jammer dat ie zo klein is, hopelijk valt je groeispurt mee of heb je die al voor het grootste deel gehad :(:) .

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 16:26

Surprise_Boy schreef:
Ik ga met bovenstaand commentaar mee :j maar je hebt zelf ook door dat je hem nog losser kan laten, dus dat komt vast wel goed, zeker als je nagaat dat je een hele tijd voor de lol hebt gereden :).
Voor de 3e keer serieus trainen gaat het best goed hoor, maar gaat hij nou ook snel of lijkt dat zo door z'n korte beentjes? :P
Jammer dat ie zo klein is, hopelijk valt je groeispurt mee of heb je die al voor het grootste deel gehad :(:) .

Groeispurt heb ik al gehad ;)
Nee hij was redelijk hevig, had nog maar 2 uurtjes op de wei gestaan.
Ik heb zeker weten les! In de les zijn we bezig met de stop en rollback.
Pad is te kort maar een langere ligt op zijn kont, dus wordt ff zoeken naar een betere.
Dat ronde is echt zijn bouw, hij wordt 5x id week gereden, en krijgt maar 250 gr per dag, hij blijft bol.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:28

Oh, dat scheelt :D
En dat verklaart een hoop, heb ik ook nog wel 'ns last van :Y)
Dat bolle komt wel goed als je vaak rijdt hoor, ze ploffen nu ook nog lekker met die wintervacht vaak :+
Ben benieuwd hoe 't over een paar weken gaat dan met les, maar komt vast goed! +:)+

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 16:32

Surprise_Boy schreef:
Oh, dat scheelt :D
En dat verklaart een hoop, heb ik ook nog wel 'ns last van :Y)
Dat bolle komt wel goed als je vaak rijdt hoor, ze ploffen nu ook nog lekker met die wintervacht vaak :+
Ben benieuwd hoe 't over een paar weken gaat dan met les, maar komt vast goed! +:)+

Normaal heb ik hem ook wel losser vast, maar is woensdag op buitenrit een en ander gebeurt waardoor ik niet wist hoe hij op de andere pony's ging reageren en dat was ff uittesten in het begin, hij wordt wat gestresst als er een andere pony langs komt. Daar bij komend was hij ook lekker loperig en is het filmpje van het losrijden.
Komt zeker weten wel goed al doen we er een jaar over of langer :D

@spicegirl al voer je hem niks, hij blijft hevig dat is nu eenmaal de pony :) gister was hij alleen extreem hevig ;)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:43

Jij en Turbo zijn leuk koppel samen Meliss. :) Ik vind wel, dat hij nog best wel dressuurmatig loopt.. vind dit nou niet dat ik zeg heel erg western achtig, of zie ik dat verkeerd?!

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:51

Wat een droppie! :)) Ik heb verder geen verstand van western dus ik hou me erbuiten!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:26

Kan het filmpje niet zien. Niet compatibel met ipad ?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:30

Ja kan kloppen, op mobiel is hij ook niet beschikbaar sevke :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:31

boubou schreef:
Jij en Turbo zijn leuk koppel samen Meliss. :) Ik vind wel, dat hij nog best wel dressuurmatig loopt.. vind dit nou niet dat ik zeg heel erg western achtig, of zie ik dat verkeerd?!

Nee klopt, we moeten samen nog heel veel leren, maar komt goed *\o/*

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:41

Wat een leukie! Wel eentje met pit. Je zou in plaats van biks vitaminekorrels kunnen voeren bv. van Marstall. Dat zet nog minder aan. Enne een westerntipje, houd je handen voor je zadel en minder breed uit elkaar.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:44

meikie schreef:
Wat een leukie! Wel eentje met pit. Je zou in plaats van biks vitaminekorrels kunnen voeren bv. van Marstall. Dat zet nog minder aan. Enne een westerntipje, houd je handen voor je zadel en minder breed uit elkaar.

Jup mn handen klopt, lesgever zei woensdag dat het al goed verbeterd was maar als ik alleen rijdt zet ik mijn handen eerder breed en achteruit als dat lesgever er op toe kijkt :Y)
pit heeft hij zeker, soms iets teveel pit ;)
Weet zo niet wat voor voer hij krijgt, ik rij hem voor mensen en hij staat op de pensionstal maar volgens mij krijgt hij basismuesli zonder haver en met weinig suikers :)

Reiner01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:28

Het ziet er gewoon uit als dressuur.
Je kunt simpelweg niet spinnen, stoppen en rollbacks maken als je paard niet nageeflijk over zijn rug loopt.
Je paard moet zichzelf eerst leren dragen en weten hoe hij zijn lichaam moet gebruiken.
Hij moet op de neckreining getraind worden en op de cirkels en rechte lijnen. Als je dat allemaal beheerst, kun je verder
aan de stops e.d. Je kun tuurlijk je paard aanleren uit draf ho = stilstaan. Maar met echt stoppen komen ook plates aan te pas.

Dit is puur opbouwende kritiek en no offense! Ik hoop alleen dat als je serieus wilt reinen en ook al zie je dit alleen als
leerpaard, leer het jezelf goed aan dan rij je op elk paard zo weg met de juiste training.

Verder veel succes het is een leuk beestje :)

Mag ik zo vrij zijn om te vragen van wie je les hebt?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 08:54

Neckreining kent hij al redelijk goed. Alleen zijn halshouding inderdaad, hij krult zich graag op en blijft daar dan lopen, dit is in het begin gefilmt tegen het einde aan zakt hij in stap en draf steeds meer en loopt hij gedragen en veel Beter, de galop blijft een moeilijk punt doordat hij zo hard Wil gaan zet hij zijn koppie er op en als je dan naar de ontspanning Wil rijden gaat hij nog harder of valt stil, balans probleempje dus. Maar komt wel goed met veel les.

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:06

Wat een schattige Pony!!!
Wat dribbelen die pootjes lekker snel :p
Ik vind ook wel dat je eerst de basis moet leren en vandaar verder moet gaan met de manoeuvres(sliding stops, rollback, ...)
Wat ik ook altijd doe is mijn paardje "testen" of ze nog soepel genoeg is.
De nek mooi laten plooien enz...
Het ziet er wel leuk, leuk duo :)
Veel plezier met Turbo!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:25

dankje voor de complimenten!!
Ander zadel is trouwens onderweg :)