[SGW] Oefen indoorcross beukers + val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Oefen indoorcross beukers + val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:25

Eind februari hebben we meegedaan aan de oefencross bij manege beukers in Oudkarspel.
We deden mee in de 50-60 rubriek omdat dit de eerste keer binnen was en ik geen idee had hoe ze zou reageren.

Tijdens het inrijden was mevrouw al niet te houden, ze word nogal heel blij van springen! :D
De 3 kwartier les gingen goed, fijne afstanden, geen weigeringen, oortjes naar voren en gaan! Ze was alleen een beetje stuur en remloos omdat ze het zo leuk vind.
Desondanks was ik ontzettend aan het genieten, dit is echt wat we willen! <3

Toen begonnen we aan ons rondje alleen......

Maar ineens werd ze blind en ging ze hindernissen springen die niet moesten! De laatste heg en de tonnen (waar ik viel) waren dus NIET de bedoeling.
Ik wilde mijn volle gewicht in de strijd gooien en haar erlangs trekken maar dat ging dus fout, ze sprong en daar lag ik, met gescheurde enkelbanden en een bot waar iets vanaf is.
Ik heb heel beukers bij elkaar geschreeuwd dus als mensen me herkennen ; sorry :')

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:30

leuke filmpjes en zover ik weet ziet het er goed uit :) Alleen vind ik het tempo op sommige stukken te hoog.
Vervelend van de val. Hoe gaat het nu met je?

Wins8976

Re: Oefen indoorcross beukers + val

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:54

Ziet er leuk uit!
Jammer van die val..
Hoe gaat het nu verder?

groetjes! :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:56

Ik zit in het gips en loop op krukken, heb nog veel last en moet me er echt nog bij neerleggen dat ik voorlopig naast het paard sta |(

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:57

Oef, rot van die val!

Let op je tempo, je meet totaal geen passen uit, en je paard rent maar wat en komt dus vaak echt slecht uit, wat echt link kan worden naarmate de hindernissen hoger worden.
En draai anders een volte voordat je weer verder springt, om het tempo terug te brengen.

Komt vast wel goed! Lekker gaan lessen! :)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:02

Ziet er goed uit alleen gaat hij op sommige stukken nogal hard inderdaad.
Wat balen dat je nu voorlopig niet kunt rijden zeg! :(:)
Je hebt een leuk paard heb je waar je nog ver mee kunt komen denk ik!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:02

MelanieB schreef:
Oef, rot van die val!

Let op je tempo, je meet totaal geen passen uit, en je paard rent maar wat en komt dus vaak echt slecht uit, wat echt link kan worden naarmate de hindernissen hoger worden.
En draai anders een volte voordat je weer verder springt, om het tempo terug te brengen.

Komt vast wel goed! Lekker gaan lessen! :)

dit wilde ik ook zeggen haha :D
je komt erg vaak heel slecht uit omdat je tempo verkeerd is.
ik zou er iets meer op trainen, dan word het vast beter.

vervelend van die val! maar was je ook niet ene poosje terug ook gevallen en had je je sleutelbeen gebroken ofzo?
wel dikke pech dus!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:05

Ik geef dat duidelijk aan in mijn tekstje maar als je op een paard zit zonder rem gaat een zachter tempo heel lastig!
Ik ga ook een ander bitje halen voor haar, ben aan het rondkijken.

Over het slecht uitkomen... ik vond de afstanden juist fijn, ze is hierop echt verbeterd! Maar omdat ik zelf het tempo niet kon controleren gaat ze inderdaad aan de ren en bij sommige hindernissen springt ze te kort erop.

Ik zou 4 april mijn eerste les bij Chantal hebben, benieuwd of ik hem mee kan rijden!
Bedankt iedereen! :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:06

@ ilona ; ik had mijn schouder zelfs gebroken! Maar dat was van een ander paard tijdens dressuren :+ Ik ben echt een pechvogel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:08

Ik vind het er nogal ongecontroleerd en link uitzien. Je hebt totaal geen controle en komt op goed geluk bij de hindernis.
Paarden worden nooit heet, druk en stuurloos doordat ze het zo leuk vinden, dat komt meestal door stress en spierverzuring. Omdat het moeilijk is vanuit rust en kracht te springen zal ze harder gaan, dat kost meer energie en minder kracht.
Dus thuis nog lekker even werken aan de basis en je rust. Werk aan verzameling en het sterker maken van de achterhand zodat ze beter op kracht gaat springen in plaats van op snelheid.
Een ander bitje zal het daarbij nog niet veel anders maken :n Dan krijg je imo alleen maar ongelukken van.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:08

Zachter tempo is idd lastig met een heet paard. Ik heb er zelf meer dan genoeg ervaring mee.
Maar wat nog steeds kan, is je paard op een kleine volte sturen, om haar rustiger te krijgen.
Een ander bit zal ie nog steeds hard willen gaan en trekken.

Maar Chantal zal je er wel bij helpen :j

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:12

Jammer dat jullie mijn openingspost niet lezen, ik geef namelijk zo duidelijk aan dat ze stuur en remloos is en daardoor hard gaat en we de afstanden inderdaad niet goed kunnen bepalen door het te hoge tempo.

Ben ik het niet mee eens Joolien, Lynn is namelijk een treintje trut maar zodra je een hindernis in de bak zet gaan de oortjes erop en is het een totaal ander paard, dat heeft niks met stress te maken.
Ben het met je eens dat ze meer op de achterhand moet maar nogmaals, dat gaat heel lastig met een paard van 1,77 die veeeeel sterker is dan dat ik ben.

Dit heeft ze nog nooit zo heftig gehad, ze is altijd heet op concours maar zo hard ben ik nog nooit gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:13

JoycexLynn12 schreef:
Jammer dat jullie mijn openingspost niet lezen, ik geef namelijk zo duidelijk aan dat ze stuur en remloos is en daardoor hard gaat en we de afstanden inderdaad niet goed kunnen bepalen door het te hoge tempo.

Ben ik het niet mee eens Joolien, Lynn is namelijk een treintje trut maar zodra je een hindernis in de bak zet gaan de oortjes erop en is het een totaal ander paard, dat heeft niks met stress te maken.
Ben het met je eens dat ze meer op de achterhand moet maar nogmaals, dat gaat heel lastig met een paard van 1,77 die veeeeel sterker is dan dat ik ben.

Dit heeft ze nog nooit zo heftig gehad, ze is altijd heet op concours maar zo hard ben ik nog nooit gegaan.

Dan moet je nog consequenter gaan rijden ben ik bang. Ik lees wel de openingspost trouwens maar dit is wat ik zie. Zo rondrijden is gewoon link. Dat zie je bij het laatste filmpje.

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:15

die vind het geloof ik ontzettend leuk haha
jammer van je val zeg!
beterschap :(:)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:18

Stuur en remloos, dan zou ik toch echt niet gaan crossen, is gewoon vragen om ongelukken... die hier helaas ook is gebeurd, maar het had dus ook lomper kunnen gaan...
Maar er zit heus wel een stuur op, anders kun je haar ook niet naar de hindernis sturen.
PROBEER iig dan om er wat aan te doen dmv volte, want volgens mij is het ook niet geprobeerd.

Neem springles, en werk aan de controle, mijn instructeur liet mij niet springen als ik als een kanon op een hindernis af zou gaan, maar werken aan een goed en controleerbaar ritme, wat ook in de cross belangrijk is.

Heb er zelf ook een die als een kanon gaat, maar gaat ze echt als een kanon, zet ik haar stil tegen de bakrand, of draai volte, of verzin er wel iets op., met een compleet stuurloos paard ga ik geen cross in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:19

MelanieB schreef:
Stuur en remloos, dan zou ik toch echt niet gaan crossen, is gewoon vragen om ongelukken... die hier helaas ook is gebeurd, maar het had dus ook lomper kunnen gaan...
Maar er zit heus wel een stuur op, anders kun je haar ook niet naar de hindernis sturen.
PROBEER iig dan om er wat aan te doen dmv volte, want volgens mij is het ook niet geprobeerd.

Neem springles, en werk aan de controle, mijn instructeur liet mij niet springen als ik als een kanon op een hindernis af zou gaan, maar werken aan een goed en controleerbaar ritme, wat ook in de cross belangrijk is.

Heb er zelf ook een die als een kanon gaat, maar gaat ze echt als een kanon, zet ik haar stil tegen de bakrand, of draai volte, of verzin er wel iets op., met een compleet stuurloos paard ga ik geen cross in.

Idd, met crossen mag je best doorrijden maar dit is onverantwoord.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:19

Joolien als dit paard haar kop erop heeft valt er niet meer consequent te rijden, en dat zie je met mijn val, er was geen rem en geen stuur op dat moment, je ziet dat ik mijn volle gewicht in de strijd gooi en zelfs dáár reageerde ze niet op.
Ik wéét dat ze dit onwijs leuk vind, dat is ook de rede waarom ik meedeed.

En aangezien dit de eerste keer is dat ik dit met haar meemaakte moet ik dit gewoon herhalen, steeds oefenen en lessen en dat komt het vast goed.
Ik wil met haar het SGW in, de eerste wedstrijd is pas in juni gepland dus we hebben nog even.
Ik ben blij dat dit paard echt wil, op dat gebied zal ze me nooit in de steek laten.

@Melanie ik heb springles en ga dus beginnen aan de crossles! Heb er veel zin in, ookal laat het rijden even op zich wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:20

Maar het is toch niet leuk als het zo onverantwoord gaat? Ik snap die link even niet helemaal. Nu je enkel, volgende keer???

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:24

MelanieB schreef:

Ik ga volledig mee met Melanie :j
Zorg dat je eerst de dressuur en het springen voor elkaar hebt en ga daarna eerst lessen ipv een oefencross rijden.
Ik zou geen wedstrijd rijden over 3 maanden met een paard wat nu op deze manier loopt in een crossparcours. Zeker niet als je zelf niet meer ervaring hebt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:27

Prima.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:45

JoycexLynn12 schreef:
@ ilona ; ik had mijn schouder zelfs gebroken! Maar dat was van een ander paard tijdens dressuren :+ Ik ben echt een pechvogel!

Nou pechvogel mag je het wel noemen! Vervelend zeg! Schiet je ook niks mee op elke x zulke dingen!

Toch zou ik niet op deze manier van de zomer een cross rijden, nu waren deze nog erg laag maar een B cross is alweer wat hoger, en met je paard vrees ik dan echt voor ongelukken.

Met een cross heb je gewoon controle nodig, het is toch weer anders dan springen..

Probeer anders thuis te oefenen om haar zo gecontroleerd mogelijk te laten springen (nadat je beter bent uiteraard! )

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:53

Nou gaat weer gezellig hier....

Leuke filmpjes Joyce! Balen van je val.. Gewoon lekker blijven oefenen komt helemaal goed! :D

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:58

Ik vind het allemaal nog wel meevallen.
Dit is haar eerste oefencrossje, alles staat laag en
zo heeeel hard gaat ie nou ook weer niet.
En als je zelf niet "in paniek" was geraakt, maar mee had gezeten op de laatste sprongen, dan was je waarschijnlijk helemaal niet gevallen.
En dat je paard zo kort op de hindernis loopt is toch ook wel een teken van wachten, anders gaat hij wel groot af.

Ga lekker lessen en oefenen en dan komt het allemaal wel goed.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:15

Balen van je val.
Probeer echt meer controle te krijgen, want dat is erg belangrijk in de cross.

Je hebt een borsttuig met martingaal om maar je paard kan totaal zijn hoofd in de lucht gooien en dan werkt hij nog niet in. Dus als je die nou ietsje korter zet, gaat het misschien ook al een stuk beter.
Want je paard loopt op alle filmpjes in de lucht te kijken waardoor je teugel hulpen geen zin meer hebben. Martingaal helpt je teugels laag te houden ook al doet het paard zijn hoofd omhoog en dan houd je meer controle.
Anders bit heeft geen zin denk ik, ze zal nog meer in verzet/ophoog gaan met haar hoofd.

Als je weer kan rijden en gaat springen thuis. Rijd zoals al werd gezegd hierboven steeds een volte. Doe het ervoor, erna. Zet een x paar meter voor de hindernis stil, draaf rustig weg en je kan zo over een laag kruisje springen.

Succes ermee!!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:22

Dankjewel voor je tip! Het borsttuig korter zetten hebben we inderdaad geprobeerd maar deze werd zo kort dat ze geen kant op kon.
Lynn is 1,77 en behoorlijk lang, misschien dat het daaraan ligt? Ik heb dit toen der tijd met mijn instructrice gedaan.
Ik zou dit nog eens kunnen proberen en dan een hindernisje springen, heb dat eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.

Het probleem is dat ik dit thuis niet krijg van haar, thuis zal ze gerust 'heter' zijn maar bij lange na niet zoals dit, thuis spring ik juist ontzettend fijn! En met zo'n gevoel ging ik dus de cross in.. daarom vind ik reacties van 'probeer je paard beter voor elkaar te krijgen en rijd anders geen cross' ontzettend demotiverend, ik ging namelijk met een goed een voorbereid gevoel de cross in omdat ik zelf ook niet achterlijk ben.
Als je dan aankomt en je krijgt dit onder je kont tja, totaal onverwachts.
Ik start M1 dressuur met deze en ik hoop toch echt dat je je paard dan onder controle kunt rijden, nogmaals, dit heb ik nooit eerder meegemaakt.

Nu we dit meegemaakt hebben kan ik er iets mee, zeker voor de volgende keer.

Ik ben ontzettend trots op haar, en OOK op deze cross want IK heb heel fijn gereden en veel geleerd ondanks mijn enkel.