[WN] Kan ik dressuren en western rijden samen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SienenIvo

Kan ik dressuren en western rijden samen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:29

Hoi Allemaal,

Ik heb net een westernzadel gekocht voor 100 euro!Omdat ik dat mooi vind en ik dat graag eens wil proberen!Ik heb het zelf moeten betalen,maar dat is niet het probleem!

Mijn vraag is nu:
Kan ik dressuren en western rijden samen of zorgt dat voor problemen??

En tips voor de basis van western rijden zijn altijd welkom!

Groetjes Sien

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:31

Als je een westernzadel voor 100 euro hebt gekocht zou ik eerst maar eens beginnen met die door een zadelmaker na te laten kijken en vervolgens te kijken of die wel goed op je paard ligt, daarna kan je altijd nog aan de slag met western rijden.

troi

Re: Kan ik dressuren en western rijden samen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:32

Eens met delaja, een niet passend zadel van slechte kwaliteit kan je paard fikse rugpijn bezorgen..

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:33

We hebben het gepassen en de zadelmaker zei dat het goed was!

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:35

eerst maar eens naar het zadel laten kijken
en kan jij eigenlijk zelf wel westernrijden?
lijkt me namenlijk niet slim om het je pony te leren als je het zelf niet kan!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:35

Een tweedehands westernzadel voor 100 euro? De kans is zeer groot dat dit niks is en je hier alleen de rug van je pony mee ken verpesten. Wat hier al eerder gezegd is, ik zou hem eerst even na laten kijken door een zadelmaker/passer.

Edit: zie dat je dat al gedaan hebt.
Heb je misschien een foto want ben zeer benieuwd. Wil zelf namelijk gaan westernrijden (met les), maar wat ik heb gehoord is dat ik voor een tweedehandsje al snel een eurootje of 800 kwijt ben.
Als je wil beginnen met westernrijden kun je het beste les nemen. De basis van het westernrijden kun je niet zomaar even van internet plukken. Dat moet je irl doen samen met een goede westerninstructeur.
Laatst bijgewerkt door Lous op 23-02-12 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

FFJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:36

ze zei dat ze het laten passen heeft, maar als je zelf niets van western kent, zou ik er mee opletten.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:40

Ik wet eigenlijk niets van western,maar we kennen iemand en die is Nederland Kampioen western rijden!

Ik zou het graag willen laten zien,maar heb problemen met Imageshack...
Anders moet je op Marktplaats kijken en dan gewoon naar de begin pagina gaan en dan westernzadel Bavel intypen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:44

Kijk naar onze Anky ? :D reining en dressuur :) kan dus prima samen volgens mij, je moet dan wel het knopje kunnen omdraaien als je wisselt..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:45

Westernrijden en dressuur is wel echt heel anders. Dus ik zou toch even gaan kijken of je niet één van de twee wilt kiezen, en dan al dan niet je pony omscholen. Je geeft namelijk erg andere hulpen bij western.

Wat natuurlijk wel kan, en wat ook veel mensen doen, is je westernzadel houden voor op buitenrit. Deze zitten wat comfortabeler over het algemeen :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:46

Heleennn schreef:
Kijk naar onze Anky ? :D reining en dressuur :) kan dus prima samen volgens mij, je moet dan wel het knopje kunnen omdraaien als je wisselt..

Maar bedoeld de TS niet met één paard?

In dat geval kan het natuurlijk wel, er is (stond in de bit heel wat jaren geleden) een onderzoekje naar gedaan :j
Tot op een bepaald niveau is dit zeker te doen :j

Lous

Ik vind het zadel er eigenlijk aardig goedkoop en niet echt goed uitzien. Heb je het wel laten passen door iemand met verstand van westernzadels? Want qua maten is dat echt heel anders en nauwkeuriger dan een Engels zadel.
Je moet ook wel een beetje aan de rug van je paardje denken. Daarnaast kost een goede pad ook wat centjes.

Delaja

En wat zou je dan willen doen in het western rijden? Want er zijn verschillende takken die je kan volgen.
Wat je misschien ook een keer kan proberen is op een goed getraind westernpaard een les volgen om te voelen hoe het nou precies voelt en dan met instructie met je eigen pony aan de slag gaan.

Om nog even terug te komen op je vraag: Ik denk dat western en dressuur slechts in beperkte maten samen gaan aangezien je toch verschillende hulpen geeft en in de western een andere houding wordt gevraagd dan bij dressuur. De basis moet kunnen maar zodra je meer wilt zal je denk ik toch moeten kiezen.

Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd wie je dan kent die NL kampioen is :=

Heleenn: Anky heeft verschillende paarden daarvoor, TS wil western en dressuur met dezelfde pony gaan doen.

edit: even op marktplaats gekeken en ik vrees ook dat dit geen kwaliteitszadel is...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:48

Delaja schreef:
Ben nu eigenlijk ook wel benieuwd wie je dan kent die NL kampioen is :=
.

Ik ken er tweee :D

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:49

Delaja:Kan even niet op de achternaam kopen,maar het is iets met Sandra...

Lous:Ik kan het nog terug brengen als het past en krijg dan gewoon mijn geld terug!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:49

Lous schreef:
Ik vind het zadel er eigenlijk aardig goedkoop en niet echt goed uitzien. Heb je het wel laten passen door iemand met verstand van westernzadels? Want qua maten is dat echt heel anders en nauwkeuriger dan een Engels zadel.
Je moet ook wel een beetje aan de rug van je paardje denken. Daarnaast kost een goede pad ook wat centjes.

Ga ik in mee :j
Heb ffies op marktplaats gekeken en lijkt me nou niet echt een geschikt zadel (al heb ik niet enorm veel verstand er van...) :n

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:53

Er zijn per jaar zo'n 80 nieuw Nederlands Kampioenen in het westernrijden. De titel wordt vergeven vanaf 3 deelnemers. Niet elke NK titel zegt dus wat. Ene Sandra met misschien 1 titel gaat niet veel zeggen. Als die zelfde Sandra meerdere titels heeft over meerdere jaren, misschien weer wel. Staar je dus niet blind op dat je een Nederlands Kampioen kent.

Goede 2de hands westernzadels voor 100 euro? Nog nooit van gehoord. Een beetje redelijke begint vanaf €500.

Combinatie dressuur en western? Niet als twee aparte onderdelen. Je zou eventueel westerndressage kunnen proberen. http://westerndressageassociation.org/

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:53

Ik vind dat het niet samen kan met één paard. Je kan het wel doen, maar bedenk dan wel dat je waarschijnlijk nooit echt western zult rijden, omdat je de dressuur nooit helemaal afleert.

Dat is al moeilijk genoeg als je wel een radicale overstap maakt, met een ander paard dat western beleerd is.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:56

Die heeft er wel meer als 1tje gehad hoor!

Ik kan ook gewoon dat zadel gebruiken voor een buitenrit zoals Margrathea zei??

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:57

Zadel ziet er nou niet bepaald van de meest geweldige kwaliteit uit, als ik jou was zou ik hem terugbrengen en doorsparen voor een goed zadel :j .
En de zadelmaker... was dat wel een westernzadelmaker? Bijv Arthur van Oss? Want niet iedere zadelmaker heeft er verstand van ;)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:57

Ik zal er over nadenken....

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:00

Meestal zie je het trouwens ook aan de manier waarop de fenders (dus beugelriemen) zijn opgehangen...
als ze met 3 ijzeren ''pinnetjes'' zijn opgehangen is het geen goed zadel :n .
Voor 600 heb je ook een mooi zadeltje :)) .

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 16:00

Dat is wel heel veel he!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:01

SienenIvo schreef:
Dat is wel heel veel he!

Tsja... maar beter even doorsparen voor een zadel van redelijke kwaliteit die op je pony past, dan een zadel van slechte kwaliteit die je pony ook nog eens pijn kan doen :j

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 16:02

Oke,oke!

Ik zal het wel terug brengen! :(