[SGW] Welke klasse moet ik starten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R_isje

Welke klasse moet ik starten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:47

Hallo Allemaal,

Ik ben door mijn studie een aantal jaren uit de running geweest. Ik heb bij de pony's met twee verschillende pony's Z gereden met winstpunten. Nu wil ik een paard gaan starten wat op dit moment L loopt. Mijn vraag aan jullie is: Mag ik nog officieel B starten of alleen HC. Ik kan het helaas nergens vinden in de regelementen vandaar deze vraag.

Bedankt voor je reactie!!

Sim

Re: Welke klasse moet ik starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:49

Dat kun je toch vinden in de inschalingstabellen in het regelement? Of zegt dat niks over pony/paard overgang?

R_isje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:52

_Sim_ schreef:
Dat kun je toch vinden in de inschalingstabellen in het regelement? Of zegt dat niks over pony/paard overgang?

Ik ga is kijken of ik die kan vinden. Thanks!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:53

Helemaal achteraan in het disciplineregelement Eventing.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:54

ik heb het vermoeden dat je l zal moeten gaan starten, maar als je in de b wil beginnen kun je dat aanvragen bij de knhs volgens mij

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:56

Gezamenlijke hoogste klasse en dan mag je 1 klasse lager. Helemaal nu met het flexibele springen.
Dus gewoon B. 100% zeker!!!

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:57

Op de site van de KNHS moet je gaan naar dressuur en dan de regelementen en dan 2012 downloaden en dan vrij onderaan staat een tabel daarin kan je precies zien in welke klasse je moet starten.(Klasse L1)

R_isje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 22:59

_Sim_ schreef:
Helemaal achteraan in het disciplineregelement Eventing.

Aaan super bedankt ik heb het gevonden.. Ik mag beide starten dan wordt het Etten-Leur nog een rondje B:)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:19

Tendance schreef:
Gezamenlijke hoogste klasse en dan mag je 1 klasse lager. Helemaal nu met het flexibele springen.
Dus gewoon B. 100% zeker!!!

Voor de eventing geldt (nog) geen flexibel starten.

amboewella schreef:
Op de site van de KNHS moet je gaan naar dressuur en dan de regelementen en dan 2012 downloaden en dan vrij onderaan staat een tabel daarin kan je precies zien in welke klasse je moet starten.(Klasse L1)

In het dressuurregelement zul je niet de regels mbt eventing vinden. TS wil gaan crossen, niet dressuren. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:41

Maar wel dat je 1 klasse lager mag starten, dan dat je samen het hoogst hebt gedaan.
Dat geldt voor iedere discipline.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:37

bij de overgang pony/paard wel, maar in de eventing mag je altijd een klasse lager starten dan de hoogst gemeenschappelijke klasse en dat is niet in de andere disciplines.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:09

Dat is wel in andere disciplines ook zo!
Anders had ik voorheen nooit B mogen springen met het paard, dat L was geweest. Ik was namelijk ook al L geweest.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:11

nee hoor, alleen bij de overgang pony paard (of als je langer dan 36 maanden niet gestart bent). Sla het reglement er maar op na. Wsl is er bij jou een fout gemaakt.

/add
wacht, dat heeft natuurlijk met flexibel springen te maken. In de dressuur mag het iig niet. Het verschil met eventing zit hem erin dat je dus B of L mag starten, maar ben je eenmaal L gestart, mag je niet terug naar het B. In het springen mag je B en L naast elkaar starten.

BIJLAGE 5 - Inschaling nieuwe combinaties
Tabel 7.1 - Springen Paarden
Code
Ruiter   Paard               Klasse
-/B    -/B/L/M/Z/ZZ/1.40/1.50   B
L    -/B                B
L (2 x)    -/B          B, L
L    L/M/Z/ZZ/1.40/1.50    B, L

het gaat dus om de laatste regel.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 14-02-12 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

R_isje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 11:13

Lielle schreef:
nee hoor, alleen bij de overgang pony paard (of als je langer dan 36 maanden niet gestart bent). Sla het reglement er maar op na. Wsl is er bij jou een fout gemaakt.

Heey Lielle,

Wat leuk om jou hier op het web tegen te komen. Ik ben Iris Verreijt die in de tijd dat Rob Janssen nog in nijmegen zat met jou samen in de crosstraining zat. Leuk om te zien dat je ook nog actief in de sport bent:)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:35

Lielle,
Ik heb hierover gebeld met de KNHS, die zullen het heus wel goed hebben denk je niet?
Mijn paard was L en ik was M, toen mocht ik met het paard B starten. Anders had ik heus wel een brief gehad van de KNHS en had ze me deze informatie vast niet gegeven.
Nu met het nieuwe paard, we waren beide M, mocht ik volgens oude regeling in de L starten, maar nu zelfs B vanwege flexibel springen.

En als ze een fout hadden gemaakt, dan maken ze die fout vast niet 3 keer, want zo vaak is de situatie mij al voorgekomen. Waarvan 2 keer in de oude manier en 1 keer volgens de nieuwe reglementen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:39

bij het dressuuren en springen is het zo. als ik met mijn D pony z heb gedressuurd, en mijn paard heeft L1 gelopen, dan mag ik B starten, heb je een E pony Z gereden dan moet je wel L1 starten volgensmij.
maar je kunt altijd dispensatie aanvragen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:47

Tendance, dan heb jij meer vertrouwen in de knhs dan ik, of het reglement klopt niet meer, of ik mis informatie. De basisregel is altijd als volgt:
je start de hoogst gezamenlijke klasse, dwz de klasse waarin zowel paard als jij een winstpunt hebt gehaald.
dan zijn er een paar uitzonderingen waardoor je (ook) lager mag starten:
- die klassering is langer dan 12 maanden geleden
- je stapt over van pony naar paard
- flexibel springen: in het springen mag je ook een klasse lager starten
- sgw: keuze tussen de hoogst gezamenlijke klasse of een klasse lager

als al het bovenstaande voor jou niet van toepassing is, snap ik niet waarom jij L springen mag starten.

relevante reglementsartikelen (met springen):
Artikel 253 - Deelname aan springwedstrijden, Hors Concours starten, Scholingsrubrieken, Inschaling nieuwe combinaties, Promotie en Degradatie schreef:
2. Inschaling en Promotie
a. Een combinatie heeft de mogelijkheid geregistreerd te staan in twee naast elkaar liggende klassen. De gemeenschappelijk hoogste klasse en een klasse lager.
<knip>
7. Klasse-indeling en nieuw gevormde combinaties (zie ook de tabellen, die in bijlage 7 bij dit hoofdstuk opgenomen zijn!)
a. Bij het vormen van een nieuwe combinatie (paard/deelnemer) zal deze combinatie ingeschaald worden in de hoogste gemeenschappelijke klasse en wanneer reglementair toegestaan een klasse lager. De hoogste klasse van de deelnemer is de hoogste klasse waarin ooit een winstpunt behaald is. De hoogste klasse van een paard is de hoogste klasse waarin het paard ooit een winstpunt heeft behaald.

Nieuw te vormen ponycombinaties mogen zich naar keuze laten indelen in de hoogst gemeenschappelijke klasse van ruiter en pony of in de klasse, die overeen komt met de hoogst gemeenschappelijke hoogte waarin ruiter en pony waren opgenomen en wanneer reglementair mogelijk een klasse lager.

Voor ponydeelnemers, die overgaan naar de paarden, geldt dat in de discipline springen voor het vaststellen van de hoogste gemeenschappelijke klasse moet worden uitgegaan van de vergelijkbare hoogte van de hindernissen in de parcoursen van de desbetreffende klasse. De deelnemer mag in dat geval kiezen
of hij in de klasse wil uitkomen die behoort bij de hoogst gemeenschappelijke hoogte of een klasse lager. De nieuwe combinatie wordt altijd zonder winstpunten in een klasse ingedeeld.

<knip>
g. Verjaringsregeling
Indien een ruiter, een paard of een combinatie meer dan één jaar (12 maanden) niet meer is uitgekomen in de hoogste klasse waarin een winstpunt behaald is, bestaat de mogelijkheid om schriftelijk dispensatie aan te vragen om lager ingeschaald te worden dan in de startgerechtigdheidstabel staat vermeld.

/add
ik bedoel het trouwens niet rot, maar ik snap het dus echt niet. En als reglemententijger ;) kan ik daar niet tegen :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:47

Bij punt 2 staat: De gezamelijke hoogste klasse en een klasse lager, dat is altijd al zo geweest, behalve voor de dressuur, daar geldt het niet.
Als jij dus L bent geweest en het paard M, dan is de hoogste gezamenlijke klasse L en daar mag je dus in starten, maar je mag dus ook 1 klasse lager, in de B starten.
Bij de dressuur moet je in de gezamenlijk hoogste klasse starten.

Als in 1 ding de KNHS altijd heel secuur is, dan is het in gemene brieven sturen, dus dat hebben ze (vaak als enige) wel op orde.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:50

bij dressuur is het ook niet de hoogst gezamelijke klassen, want ik ree met mijn B pony L2 en kocht toen een D die M2 had gelopen, en omdat ik van een B naar een D ging mog ik 2 klasses langer starten dan degezamelijke klassen dus ik mocht gewoon B starten. en dat is nu nogsteed zo

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:00

nicky_rilana schreef:
bij dressuur is het ook niet de hoogst gezamelijke klassen, want ik ree met mijn B pony L2 en kocht toen een D die M2 had gelopen, en omdat ik van een B naar een D ging mog ik 2 klasses langer starten dan degezamelijke klassen dus ik mocht gewoon B starten. en dat is nu nogsteed zo

Dat is logisch, want proeven voor B en voor D pony's komen tegenwoordig niet meer overeen.
B pony's hebben er helemaal geen galop in zitten.
Bij paarden is dit niet het geval.
Dan moet je gewoon L1 als je paard ook L1 was.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:11

maar als ik van mijn d pony naar een e pony zou gaan mag ik ook nog steeds 1 klassen lager starten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:15

Waarom jij wel, terwijl mijn leerling dat niet mocht?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:17

dat weet ik niet maar ik mocht het wel

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:24

Dat is dan heel plezierig voor je.
Voor mijzelf vond ik het ook niet nodig, maar voor de amazone, die ik help was het fijn geweest om in de B te mogen starten.
Ze kwam van een simpele D pony en ging naar een heftige E, maar mocht zelfs na dispensatie aanvraag geen B starten.
Dus we hebben besloten het starten een half jaar uit te stellen en toen is ze L gestart en haalde daar direct 197 en 201 punten. Geduld is een schone zaak!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:56

Tendance schreef:
Bij punt 2 staat: De gezamelijke hoogste klasse en een klasse lager, dat is altijd al zo geweest, behalve voor de dressuur, daar geldt het niet.

nee, echt niet. Alleen bij de overgang pony -> paard, en in de sgw. Hier wordt gedoeld op flexibel springen. Ik zal eens kijken welke oude reglementen ik nog heb.

/add
geen dus helaas. Maar ook op basis van dit reglement zou jij als je M geklasseerd bent, en je paard ook tcoh tenminste L moeten starten en geen B. Dus ik snap het nog steeds niet.

Nicky, waarop baseer je dat?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 14-02-12 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt