[WN] Dilemma: paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mouchke

Dilemma: paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 14:00

Hallo allemaal

Ik ben een 18-jarig meisje en rijd sinds 4 jaar paard. Een maand geleden ben ik overgestapt naar western-style paardrijden. Ik ben tevens studente en zit momenteel op kot. Gisteren werd ik geheel onverwacht dolverliefd op een paard (Pinto, 3j, v, heeft geen rijervaring maar wordt door mijn paardrijinstructeur opgeleid tot westernpaard, is een snelle en brave leerling) dat tevens te koop staat…. <3

…En hier start dus mijn dilemma. Het paard staat te koop voor 1000 euro en zou gestald kunnen worden bij mijn paardrijinstructeur zelf voor 100euro/maand (voeding+verzorging+hooi). Deze opstartkosten kan ik zeker dragen, maar ik maak mij zorgen over het toekomstbeeld. Ik wil geen impulsieve beslissing nemen waar het paard uiteindelijk de dupe van wordt. Wat betreft mijn studie zou ik terug thuis kunnen gaan wonen ipv op kot te zitten, zodat ik dichter bij mijn paardje woon. Anderzijds zal ik regelmatig weg zijn van huis voor stages etc. Ik heb ook geen idee over de bijkomende kosten (dierenarts, hoefsmid, etc).

Wat denken jullie hierover? Hebben jullie ervaring met zo’n situaties? Wat kan ik nog verwachten van verdere kosten?

Alvast bedankt!

DubbelFun

Re: Dilemma: paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:11

Gezien je beschikbare tijd en financiële siuatie zou ik een eigen paard nog maar even in de koelkast zetten tot je er meer tijd en geld in kunt stoppen. Dat geld kun je dan beter in lessen stoppen; dan leer je én beter western rijden én je rijdt toch paard zonder onvoorzienen uitgaven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:12

Zet eerst voor jezelf op een rij wat de kosten zijn, wat vast terugkomt:
- hoefsmid 1x in de 8 weken, kost mij 30eu
- tandarts 1x per jaar, 50 a 100 eu
- ontwormen 1x in de 12 weken a 25 eu
- stalling elke maand 100eu
- benzinekosten

Variabele kosten:
- dekens
- harnachement

Daarnaast spaar ik elke maand 100eu ipv een verzekering voor ziektekosten.
Ga je behalve het aankoopbedrag ook keuren? Klinisch kost 150 en rontgen ong 500.

Tot slot, waar zie jij jezelf in de toekomst. Wil je echt weer bij je ouders gaan wonen? Je hele studie lang?
Denk erover na als je op jezelf gaat wonen, deze kosten blijven..

Hoop dat je hier wat mee kan.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:15

kun je hem niet tijdelijk lease, of iets?

maar zal der inderdaad niet aan beginnen om nu een paard te kopen!

succes (:

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:15

ben het volledig met dubbeldun eens...
In jou situatie is lange termijn plannen/denken nog niet mogelijk...
Hoe vaak zie je niet dat er weer paarden tekoop staan ander de noemer..."gezocht een goed tehuis voor mijn lieve schat omdat ik geen tijd genoeg voor hem/haar heb..??"
Denk daar maar over na...
En wat in het vat zit verzuurd niet...kortom als je het echt wil komt het vanzelf goed.

Mouchke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 14:34

Dankjewel voor jullie reacties.

Ik was ook helemaal niet van plan een paard te kopen, en had daar ook nog nooit bij stilgestaan... totdat ik dit paardje tegenkwam! Ik wil niet 'een' paard, ik wil dít paard. En nu kan ik het niet uit m'n hoofd zetten natuurlijk... Maar net omdat ik een impulsaankoop wil vermijden bespreek ik het hier. Leasen is niet mogelijk denk ik. Ik ken de verkoper niet; dit wordt geregeld via mijn instructeur. Heb slechts een week tijd om te beslissen. Ik probeer momenteel zo nuchter mogelijk alle pro's en con's tegen mekaar af te wegen. Terug thuis gaan wonen vind ik jammer, want op kot zitten is echt handig en de tijd die ik moet steken in heen- en weer gaan naar mijn campus ben ik natuurlijk ook kwijt dan... Mijn zus is dierenarts maar geeft zelf aan heel weinig ervaring te hebben met paarden (kleine huisdieren dierenarts)...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:41

Verliefd worden op een paard en het niet kunnen kopen is niet leuk natuurlijk. Het hart tegen het hoofd :D
Maar hoezo maar een week om te beslissen ??
Hij zal vast niet maar een week in training staan en aangezien de markt niet al te best is verwacht ik ook niet dat ie zo snel verkocht gaat worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:45

Lastig, gezien je situatie zou ik het dan niet doen. Hoe moeilijk ook, want kan me goed voorstellen dat je dit paard wilt.
Ook vervelend dat je maar een week hebt om te beslissen..

Je hebt een idee vd kosten, hou er rekening mee dat als een paard iets heeft, dit vaak veel kost. Alleen al omdat een DA naar je stal toe moet komen voor een spoedconsult..

Hoe moeilijk ook, ik denk dat de keuze om dit paard te kopen je op langere termijn ongelukkig maakt.
Maar is jou gevoel er zo sterk bij, heb je de financiele middelen en heb je het er voor over om je studietijd anders te besteden.. Dan zou ik het wel doen..

Mouchke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 15:09

Jotoma schreef:
Hoe moeilijk ook, ik denk dat de keuze om dit paard te kopen je op langere termijn ongelukkig maakt.

Wat bedoel je hier juist mee?

Het is niet meteen de kosten waar ik me zoveel zorgen om maak. Het is vooral de tijd... Ik studeer nog niet zo lang en weet niet wat me nog te wachten staat (duur van de stages, locatie etc). Het zou stom zijn om een paard te kopen om dan te beseffen dat ik er eigenlijk geen tijd voor heb. Dat wil ik dat paard en mezelf niet aandoen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:12

Wat jij zegt bedoel ik daarmee.

Dat je er nu heel gelukkig van wordt, maar op lange termijn (dus terug naar je ouders verhuizen, weg zijn voor stage) het ongelukig maakt omdat je altijd rekening moet houden met je paard. Naar mijn mening moet er enige structuur zijn, ik denk dat je je paard dat nog niet kan bieden omdat je nu in een deel van je leven zit, waarbij je juist erg flexibel moet zijn.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:47

Wat vinden je ouders er eigenlijk van? Ik neem aan dat zij jou goed kennen en ook wel een mening hebben hierover?

Ik sluit me aan bij de anderen. Niet aan beginnen, je hebt er geen tijd voor. Weet je al of je in de toekomst wedstrijdjes wil gaan rijden? Ook dat is iets waar je rekening mee moet houden bij het kopen. Een pinto zal best een beetje mee kunnen komen, maar uiteindelijk gaat ie het afleggen tegen quarters/paints. Mss vind je dit helemaal niet belangrijk hoor, maar is toch vast iets om over na te denken!

Mouchke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 00:36

Wedstrijden zit er niet in voor mij. Er is helemaal niets dat me aantrekt aan wedstrijden. Mijn ouders zijn vreemd genoeg geen van beiden tegen. En dat is echt een unieke gebeurtenis hier in huis. Als ik met een degelijk plan kan komen bestaat de kans dat ik het toch ga doen. Ik geloof trouwens niet in "geen tijd hebben". Als je iets echt wil moet je daar tijd voor maken. (En als ik soms echt niet kan gaan, denk ik aan iemand zoeken die in de week haar wil gaan verzorgen). Ik moet er toch nog eerst goed over nadenken.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 05:51

Volgens mij heb jij je beslissing al gemaakt. Ik zou er nog een paar nachtjes over slapen, het is toch best wel een aanschaf. De aankoopprijs is het probleem vaak niet, maar het onderhoud en de tijd. Ik heb met mijn paardje domme pech gehad en was in totaal bijna € 5.000,- kwijt aan dierenarts/onderzoeken. Nou is dit wel extreem, maar ik dacht toen ik mijn paard kocht ook; hoe groot is de kans dat je zoveel pech hebt... Tja. Maar als je het hebt dan ga je ook niet beknibbelen op onderzoeken die toch gebeuren moeten. Ik niet in ieder geval.

Is het een paardje wat straks niet elke dag gereden hoeft te worden? Want als jij het even heel druk hebt met je opleiding dan kan het er wel eens bij in schieten. Hoe ga je het straks betalen als je klaar bent met je opleiding? Zijn alle stallen zo goedkoop bij je in de buurt? Stel dat je ooit moet uitwijken naar een andere stal dan moet het ook nog betaalbaar zijn. Er staan zoveel leuke paarden te koop en je kan met meerdere een klik hebben. Als hij toch in training gaat waarom dan zo'n haast. Als jij hem zou kopen dan gaat hij ook in training? Ik zou zeker niet overhaast overgaan tot koop. Als je geluk hebt dan kan je nog jaaaaaren genieten van je paardje, dus waarom nu zo'n haast maken.

Ik snap je wel hoor, dat je helemaal weg bent en serieus overweegt om de stap te nemen. Wil je ook niet demotiveren, maar laat je niet onder druk zetten om deze week al te beslissen. Toen ik nog thuiswoonde kwam ik ook regelmatig leuke paarden tegen, maar ik wilde eerst de zekerheid dat ik het financieel kon opbrengen als ik op mezelf woonde. Laten we wel wezen, je wil niet eeuwig bij je ouders blijven wonen...

Wat je ook gaat beslissen, succes ermee. En een foto zijn we niet vies van uiteraard ghehe

edit; wij als paarden liefhebbers bedoelen het goed hoor. Begrijp ons niet verkeerd. Evt. ergens leasen tijdens je opleiding is geen gek idee. Heb ik destijds ook gedaan. Dat is een goede check om te kijken of je de tijd kan opbrengen en het dan nog leuk vind. Een veilige tryout zeg maar ;)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:47

Heel kort: Niet doen!

Geen handvol paarden maar een land vol!
En van die opmerkingen "Je hebt een week tijd om te beslissen, anders... wordt hij verkocht, gaat hij weg, naar de slacht, noem maar op" vindt ik erg onbehoorlijk en onprofessioneel!

Een eigen paard is geen halfje bruin, het kost héél veel tijd en héél veel geld, ook als je geen wedstrijdambities hebt!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:56

ik ga niet zeggen wat jij wel of niet moet doen.
of je de tijd en geld hebt kan jij zelf het beste bekijken.
wil je wel meegeven niet uit te gaan van een verzorger.
daar loopt zelfs een topic over,een goede is bijna niet te vinden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:56

Een paard kopen kan iedereen, dat is het probleem niet, maar dan begint het pas! Zit in die 100,- stalling alles inbegrepen; genoeg voer, bodembedekking, hooi of is er een limiet aan wat het dier krijgt? Het is erg weinig en op het moment net kostprijs om een paard te voeren, dus de kans is groot dat die stallingskosten omhoog gaan.
Stel dat je ooit van stal wil veranderen, om wat voor reden dan ook, dan mag je gauw van het dubbele uitgaan, dus 200,- per maand.
Daarbij komt de aanschaf van harnachement, een 2e hands zadel moet je rekenen vanaf 500,- ( en dan heb je mazzel als het ook nog goed past), maar kost waarschijnlijk meer, pad, hoofdstel, bit, evt. dekens, etc. etc. Tel nog maar eens 1000,- erbij op voordat je alles compleet hebt.
Hoefsmid, wormkuren, entingen, onvoorziene kosten. Vooral die laatste kunnen flink oplopen want paarden krijgen "altijd" iets in het weekend of 's avonds en een bezoekje van de DA kost je snel 100,- en veel meer.
Harnachementen gaan kapot en moeten vervangen of gerepareerd worden, als je het paard op ijzers zou willen hebben is dat ca. 3 x zo duur als bekappen. Wil je het paard verzekeren, kost dat ook een x bedrag afhankelijk van het soort verzekering.

Ik denk dat je aan totaal kosten minstens uit mag gaan van 200,- p/ maand incl. de stallingskosten die je nu zou hebben. Daarbij reken ik dan nog geen reiskosten naar stal etc. Een eigen paard is vreselijk leuk, daar niet van, ik heb er 2 bij huis staan ( en die kosten me alles bij elkaar ook rond de 100,- p/ paard p/ maand aan voer etc.)
Als je bijv. je ouders zover hebt dat ze in geval van nood bijspringen is alles te overzien, maar er is niks zo zonde om nu je droompaard te kopen en die over een (paar) jaar noodgedwongen weer te moeten verkopen.
Paarden zoals jij hier beschrijft zijn altijd bij bosjes te koop, helemaal op het moment zijn (papierloze) paarden goedkoop en kan je misschien beter wachten tot het juiste moment wanneer je zeker weet dat ook onvoorziene dingen betaald kunnen worden; het is erg jammer als het dier een operatie zou moeten ondergaan maar er is geen geld voor..................

Daarbij kost een eigen paard heel veel tijd en naast een full time studie kan dat ook problemen geven! Ik ben ooit zelfs met een studie gestopt omdat ik te weinig tijd/ geld had om mijn paard te blijven bekostigen. Maar dat is een keus en gelukkig ben ik toch nog goed terecht gekomen ;) , maar ik heb er wel krom voor moeten liggen /3 . Paard in kwestie had ik zelf gefokt uit een ponymerrie, hij is nu bijna 32!
je zal je dus moeten realiseren dat als je hier aan begint dat er 3 mogelijkheden zijn; je moet over een tijdje het paard verkopen omdat het niet meer op te brengen valt en je wil blijven studeren, je stopt met je studie om je paard te houden, je hebt geluk en kan blijven studeren en je paard houden :o

Aan de andere kant moet je ook later niet hoeven zeggen; had ik nou maar............

Dilemma dus; verstandig gezien is het simpel: nee, niet doen, maar "it's better to have loved and lost than never to have loved at all" ..............

Succes met de keuze 8-)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:03

Wat voor studie doe je? :o
Ik merk namelijk zelf dat het eigenlijk alleen maar zwaarder wordt, qua studielast. Als ik nu net was begonnen, en een paard had gekocht, had ik hem ook nu moeten verkopen wegens tijdgebrek (of straks tegen de langstudeerdersboete aanhikken). Maar ik doe dan ook een bètastudie met 30 contacturen in de week, als je geschiedenis doet ofzo zal je toch wat flexibeler zijn :)
Heb je niet toevallig een vriendin of je zusje ofzo die ook (western) rijden en misschien ook af en toe willen komen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:26

als je toch het paard koopt,kijken voor een verzorgster/bijrijdster(die eventueel een kleine vergoeding geeft)

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:12

Ik studeer voltijd aan de universiteit, woon op mezelf en onderhoud ook nog een paard op een stalling voor 350 p/m. (plus wedstrijden en lessen).
Het is ontzettend zwaar maar absoluut niet onmogelijk! Als je meer info wil moet je maar ff pben!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:23

Absoluut niet doen. Verder denk ik dat je te weinig ervaring hebt voor een paardje wat net is ingereden. Zelfs met veel hulp is dit dier te jong voor zo een onvaren ruiter. Je geeft al aan veel van huis te zijn en zelfs thuis te moeten gaan wonen om dichtbij het paard te zijn. Is het dat allemaal waard? De kosten lijken mij ook niet goed te doen momenteel. Met de stallngskosten ben je er lang niet.
Mocht je niet meer kunnen staan daar, kun je dan andere stalling betalen? Persoonlijk ken ik geen stallingen die zooo weinig rekenen namelijk. En heb je er aan gedacht of je na je studie een paardje kun betalen? of kan ie alleen blijven als jij jaren bij je ouders blijft wonen? En hoe reeel is dat?
Ben vaak genoeg verliefd geweest op een paardje en ben erg blij dat ik pas zo laat een paard heb gekocht!!
Wat mij betreft zeg ik: niet doen!!!!
Ik zou een leuk bijrijdpaardje gaan zoeken!!

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:32

Ik zou het niet doen. Je bent pas sinds gister verliefd op het paard, je hebt dus nog geen relatie of wat dan ook opgebouwd. Er zijn nog zat andere paarden die je hart kunnen stelen als het wel goed uitkomt.

Zelf heb ik mijn pony juist verkocht omdat ik ging studeren. En achteraf gezien is dat maar goed ook, heb er nu geen geld en tijd voor. En al helemaal niet als er iets onverwachts zou gebeuren zoals ziekte ed.

Mouchke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 18:10

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik mij realiseer dat het nagenoeg onmogelijk is. En nog een keer: ik wil niet gewoon een paard hebben. Ik wil dit paard. En als ik dit paard niet koop is de kans ook bijzonder klein dat ik er ooit wel één koop. Er zal altijd wel iets zijn dat in de weg staat. Is het niet een gebrek aan geld, dan is het wel te druk met werk. Is het dat niet, dan komen er plots kinderen of weet ik veel wat. Ik zal het gewoon moeten laten gaan.

Bedankt voor jullie advies.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:19

ik heb mijn eerste pony gekocht in mijn eerste studiejaar, nooit prblemen mee gehad, dagelijks 45minuten fietsen naar studie en weer 45minuten terug. Had een bijbaantje van een paar uur, pony stond gratis dus weinig kosten. In de vakanties fulltime werken en laat thuis, om zo geld te sparen. Ik woonde thuis, dus daar ok geen kosten aan gehad. Ik heb nooit tijdgebrek gehad en ben van mening; waar een wil is, is een weg. Kijk, als je nu al weet dat je het qua geld of tijd echt niet gaat redden zeg ik ook niet doen, maar in de toekomst kan niemand kijken, ook niet de mensen die nu voldoende tijd en geld hebben voor een eigen paard. Het leven blijft een gok :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:03

wat voor voeding/hooi/verzorging krijgt dat paard voor 100 euro/maand?
is in mijn ogen onmogelijk namelijk om een paard voor 100 euro fatsoenlijk te kunnen verzorgen!
Laat je niks wijz maken door die instructeur van je

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 20:17

rapido ik verzorg mijn paard voor 75 euro
en geloof me, dat gebeurt fatsoenlijk!