[WN] Staart ingevlochten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dromy16

Staart ingevlochten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:25

Waarom hebben eigenlijk de meeste westernpaarden hun staarten ingevlochten?
Ik vroeg het me laatst af omdat je het heel veel (bijna altijd) ziet, heeft het een speciaal nut? of gewoon voor de sier?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:38

meestal owv dat achteruit gaan in de meeste western disciplines een vaste methode is om paarden onderin te krijgen en door de staart in te vlechten vermijd je dat ze erop staan zonder die erg kort te moeten knippen. daarenboven is zo de staart makkelijker te onderhouden.

_Melanietje_

Re: Staart ingevlochten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:49

voor mij vooral is het handig, ik laat het dan een aantal dagen erin zitten en kam hem dan uit. zeker omdat die van mij niet zo'n dikke staart heeft.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:50

Ik vlecht de staart in omdat ik hem toch een beetje schoon probeer te houden. Ze heeft overheersend een witte staart. Ook zodat ze er geen plukken uit trapt perongeluk. (al heb ik er laatst 10 cm afgeknipt, dus het zal niet zo snel gebeuren.)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:43

Ik vlecht hem in voor de backup, en heb er een staartzak om heen voor het meeste vuil buiten te houden.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:47

idd voor de backup, ik vlecht hem in of ik leg er een knoop in...

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:41

Voor de backup, Crow heeft al menig plukje uit zijn staart getrokken. Op wedstrijd mag de staart niet ingevlochten maar een korte staart vind ik ook weer niet mooi.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:17

voor de back up en om hem schoner te houden. vuil krijgt toch minder makkelijk grip op een gevlochten staart.

quarter_nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:09

Inderdaad; zodat ze er niet op gaat staan tijdens bepaalde acties en nu ook zodat hij dan schoner blijft

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:31

Toch is het wel een raar argument, 'vanwege het zitten in de reining back-up en de kans dat hij er daardoor op gaat staan'. Want je ziet vaak genoeg dat juist tijdens de proef het paard op zijn (te lange) staart gaat staan. Dat wat je de hele tijd probeert te voorkomen gebeurt juist dan. Voor reiners die erg gaan zitten zeg ik, staart korter!

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:49

Ik doe het alleen voor het behoud van zijn witte staart.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:42

KarinG schreef:
Toch is het wel een raar argument, 'vanwege het zitten in de reining back-up en de kans dat hij er daardoor op gaat staan'. Want je ziet vaak genoeg dat juist tijdens de proef het paard op zijn (te lange) staart gaat staan. Dat wat je de hele tijd probeert te voorkomen gebeurt juist dan. Voor reiners die erg gaan zitten zeg ik, staart korter!

Mee eens, maar zolang ik geen wedstrijd rij, laat ik de staart groeien, en als ik dan die ene keer start, dan ga ik er even langs met de schaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:52

Staart flink inkorten voor show, maar toch zorgen dat ie op training ten alle tijden kort genoeg is. Dat kan dus dmv vlecht, maar ik leg zelf liever knoop in de staart. Is makkelijker.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:12

Altijd vlecht in de staart :j (of staart in de vlecht :+), daardoor blijft -ie schoner én voller.
Laatste keer dat ik staart een poosje ongevlochten liet, zag ik dat bij het opstaan (na rollen in het land) een pluk van zeker 3 cm breed werd uitgetrokken, omdat paard er zelf op ging staan :oo - Grrr! ^)

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 16:30

Maar doet het geen pijn als het paard zich er dan mee slaat? :?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:39

hahahahahahaha!!!!

dit was toch een grapje he?
(leert i misschien meteen zn staart stil te houden :P )

Dromy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 16:42

quarterH schreef:
hahahahahahaha!!!!

dit was toch een grapje he?
(leert i misschien meteen zn staart stil te houden :P )

nou eigenlijk niet :+ iemand die ik ken zegt dat je de staart nooit moet invlechten omdat hij zich slaat bijv. om vliegen te verjagen en dan zichzelf een harde tik geeft net als een zweep. ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:46

uhm nee hoor. dat overleeft ie wel. nog nooit een paard meegemaakt die aar problemen mee heeft.
(kijk, in de volle zomer met vliegen kiezen de meesten ervoor de staart toch open te laten zodat hij bete de vliegen kan wegjagen maar niet omdat ie anders pijn heeft van het elastiekje)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:53

Dromy16 schreef:
nou eigenlijk niet :+ iemand die ik ken zegt dat je de staart nooit moet invlechten omdat hij zich slaat bijv. om vliegen te verjagen en dan zichzelf een harde tik geeft net als een zweep. ;)

Nou, ik herken dit wel hoor! Maar dan bij mezelf :D Als hij met toevallig raakt met een zwiep van zijn staart, doet een vlecht toch echt veel meer zeer dan een staartzak :)
Daarnaast ben ik van mening dat een 'blote' vlecht in het land makkelijker ergens achter kan blijven haken dan een staartzak.
Daarom staat de mijne als hij ingevlochten is toch altijd met staartzak (even afgezien van het feit dat de staart met zak veeeeeel schoner en mooier blijft :D )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:15

KarinG schreef:

Maar dan nog altijd beter alleen tijdens de wedstrijd een pluk eruit dan elke dag weer met trainen, in de wei of waar dan ook.

Ik heb hem nu al tijden los, maar heb daar weleens spijt van. Vorige winter was ie buiten zo vies dat hij echt zichzelf hard sloeg met alle harde klonten modder etc.
En zomers had ik hem vaak wel los, maar wordt ie ook minder vies meestal.
Met rijden in een vlecht, hoewel wij nu ''niks'' doen, dus laat ik hem ook los. Heb ook een enorme staart, dus ontzettend veel werk om hem oke te houden.
In de zomer hebben veel ook wel een vliegendeken op denk ik als je paard veel last heeft van de beestjes, scheelt ook weer wat gezwiep.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:31

In de zomer laat ik meestal een flinke 'kwast' ongevlochten:
Afbeelding

Kan ze naar hartelust vliegen meppen ~~}> en bij heel stekerig weer heeft ze in vliegendeken op :Y)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:39

ik moest vandaag even huilen trouwens, ik had hem los want ze was vrij, en hij is echt flink kort geknipt ver boven de kogel, maar ze wist toch met spelen een hele pluk eruit te trekken! :(

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:37

essiedepessie schreef:
ik moest vandaag even huilen trouwens, ik had hem los want ze was vrij, en hij is echt flink kort geknipt ver boven de kogel, maar ze wist toch met spelen een hele pluk eruit te trekken! :(

ai ai... ja dan schieten de tranen mij ook in de ogen. ben blij dat mijn kleintje nog een babystaartje heeft.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:00

Dromy16 schreef:
Maar doet het geen pijn als het paard zich er dan mee slaat? :?

Dat niet, maar het komt uiteraard wel veel harder aan! Onze eerste quarter bleef onder het zadel maar rennen in het begin toen ze voor het eerst een ingevlochten staart had, omdat ze dacht dat ze een tik kreeg! :j

Dus het heeft wel degelijk een ander effect/gevoel dan een losse staart!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:06

Pep slaat haar zelf ook regelmatig om de billen hoor tijdens t rijden, en idd een gevlochten staart komt redelijk hard aan :D
Misschien moet ik haar staart maar platspuiten :')
Ach ze raakt mij er niet mee, dus t is haar eigen probleem :j