[WN] zadelmak maken verpest door valpartij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JayJay09

zadelmak maken verpest door valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:38

Ben bezig mijn paard zadelmak te maken. Het ging echt super! Erop zitten, stappen en toen draven (niet allemaal in 1 keer natuurlijk). Echter ik probeerde been te geven als extra, hij ging bokken en toen ging het fout. Binnen 5 minuten er twee keer af. Nu is hij ritselig en onzeker, ook bij longeren de volgende dag (hij bleef rennerig terwijl hij eigenlijk heel rustig is) en weer getracht een rondje te stappen. Hij voelde gespannen. Was wel braaf. Na afloop een dekentje op willen gooien en zelfs daar schrok hij van. Weer een flinke stap terug... maak me druk over het feit dat ik het niet wil verpesten... Misschien toch wegbrengen?

Janedieene

Re: zadelmak maken verpest door valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:45

Ik ben momenteel ook bezig met het inrijden van een snel opgefokt paard.
Wij zijn nu zover dat ik erop 'zitten' kan, en dat iemand ernaast meestapt.
In het begin zat ik der nooit langer op dan 10 seconden, ik ben der dus ook al wat keren afgevallen.
Voor hem was dat de eerste keer ook heel erg schrikken. Maar herstelde zich wel snel.

Als ik jou was, zou ik weer even onderaan het laddertje beginnen.
En weer langzaam opbouwen. Ik zou niks overhaasten, heb je begeleiding met inrijden, of doe je alles alleen?

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:17

Heb 1x per 2 weken les, nu 3 lesjes gehad.
Opgefokt zou ik hem niet noemen, eerder onzeker.
Ben je niet bang dat je het verpest? Dat hij doorkrijgt dat hij iemand eraf kan krijgen om van dat lastige gevoel tegen zijn buik af te komen ipv. het te accepteren? Ik zit het in ieder geval niet uit.
Jij kennelijk ook niet :D :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:21

Citaat:
Dat hij doorkrijgt dat hij iemand eraf kan krijgen om van dat lastige gevoel tegen zijn buik af te komen ipv. het te accepteren?

Misschien snapt hij de bedoeling nog niet?
Laat dat extra been geven anders nog even zitten en neem een stapje terug.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:29

Ik zou ook nog even wachten met been geven.
Even voorbeeldje: ik 'rijd' dan dus zonder beugels. Puur omdat het in zijn ogen dan niet zo glimt. (Ja, paarden zie beugels ook, had ik verder ook nog nooit bewust over na gedacht) en omdat ik er sneller af zou kunnen springen, en niet zou blijven hangen.
De bak heeft een enorm zware ondergrond, dus af en toe moet het paardje even goed z'n benen optillen.
Hij zette laatst een paar passen scheef, waardoor mijn voet zijn buik even raakte. Toen schrok hij dus ook.
Ben wel blijven zitten, omdat hij zich vrij snel herstelde.
Maar ik denk dat jou paard dan iets heftiger reageert op het been. Ik zou daar heel rustig en voorzichtig mee te werk gaan.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 21:50

Dat was ik ook van plan, ik heb ook niet zoveel keus :P
Had alleen het idee dat we gelijk op -5 stonden, wat me deed twijfelen om het zelf te blijven doen, of het zelfvertrouwen er voor te hebben. Wist niet dat een negatieve ervaring zo door zou werken. Heb mijn kleuter te beschermt opgevoed denk ik <3 _/-\o_

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:53

Haha,
ik zou in elk geval zorgen dat je een goede begeleiding erbij hebt, dan hoef je ook niet zo erg aan jezelf te twijfelen!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:55

Ik denk dat je een stapje terug moet doen. Longeren met losse beugels (tikken tegen de buik), goed leren wijken voor druk aan de grond etc.
Ik ben 2 weken terug twee keer gevallen van een half-ingereden paard, maar heb er inmiddels ook al weer 2 keer veilig op gezeten, na verandering van training dat wel. (in dit geval ook een onzeker paard).

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:27

Beugels los vind ik een goed idee. Ik bond ze vast met een touwtje omdat hij het vervelend vond als ze tegen z'n buik bungelden.... een stukje desensibiliseren overgeslagen denk ik. Was me nu wel goed van pas gekomen.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:28

Het blijft lastig om te zorgen dat hij niet in een situatie komt waarbij hij uit balans raakt zoals een schrik reactie. Daardoor raak ik ook uit balans. Dit kan hij kennelijk nog niet handelen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:39

Hoe vaak werk je met je paard? Mijn ervaring is dat ze vaak rustiger/stabieler worden als je ze dagelijks kort laat werken. (of een ouder paard een paar x in de week wat steverig laten lopen met rustdagen).
Komt allemaal wel goed denk ik! Het gaat ook niet zó snel dat ze het trucje 'afgooien = werkvrij' leren.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 07:58

precies de reden waarom ik zulke zaken overlaat aan professionals

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:43

dofuzz schreef:

Ik kon het niet beter omschrijven ! _/-\o_

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:46

Adrienne schreef:
dofuzz schreef:

Ik kon het niet beter omschrijven ! _/-\o_

Professionals kunnen niet vallen? :')

Inderdaad, toch gewoon rustig aan weer opbouwen. Zorgen dat de rust er weer in zit aan de longe en zo steeds een stapje verder gaan, eigenlijk even weer helemaal opnieuw beginnen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:50

ik ga niet gauw met dofuzz mee maar nu wel
je weet of heel goed wat je doet of je moet het laten

je bent een hoop "sacking out" vergeten als je paard al moeilijk doet op beendruk

eerlijk gezegd vind ik het ook niet de slimste tijd om een paard zadelmak te maken
door het weer zijn ze nu juist heel fris en fruitig dus je maakt het je extra moeilijk
hoeft geen probleem te zijn maar dan moet je wel kundig zijn

hier even 2 linken hoe ik het zo'n beetje doe
[WN-ITP] Blue is een rijpaard geworden!
[WN-ITP] Nina zadelmak,een jeugdcombinatie er bij!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:54

Misschien een poosje met zadel longeren en er van alles aanhangen (goed vastgemaakt)? Losse beugels, jas eraan, halster eraan, etc. Hij zal vast een paar keer hard schrikken, maar krijgt al gauw genoeg door dat het niet gevaarlijk is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:11

Tuurlijk kunnen die vallen. Maar het verschil is:die vallen niet zo snel als wij. Die hebben ervaring met jonge paarden. Daar is de kans dat ze bij de eerste bok partij er af liggen veel kleiner. Daar was dit waarschijnlijk niet eens bij gebeurd omdat ze aanvoelen wat het wel of niet kan hebben.
Want .......die doen niks anders!

Hoe vaak kom je er als "doorsnee" ruiter nou voor te staan dat je een een paard zadelmak maakt?? Hoe veel ervaring heeft de doorsnee ruiter nou werkelijk met het beleren van een jong dier???

Ik heb veel, heel veel "eigen projecten" gezien op de trainingstal waar ik al jaren kom, allemaal van mensen die het beste voor hadden en vol vertrouwend dachten dat ze dit zelf wel konden.

Allemaal erg leuk advies dat gewoon door gaan en blijven proberen en opnieuw beginnen, maar de waarheid is dat je nu dus al een probleem hebt!
Buiten blauwe plekken heeft zeer waarschijnlijk je zelfvertrouwen een deuk opgelopen en stap je de volgende keer al wat minder zeker op. Niet ideaal dus!

Mijn advies is stoppen met zelf proberen alleen nog grondwerk doen en op zoek naar een goed iemand die professioneel zadelmak maakt en verder wat basis beleerd.

Het gaat om het fundament van je paard en zijn of haar carriere. Je wil over een paar jaar niet nog steeds geconfronteerd worden met dat wat nu fout is gegaan. En nog heel veel belangrijker is je eigen veiligheid ! De volgende keer zou je zo maar eens iets kunnen breken als je nog eens vliegt en dat is dan nog het minst erge senario!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:21

JayJay09 schreef:
Beugels los vind ik een goed idee. Ik bond ze vast met een touwtje omdat hij het vervelend vond als ze tegen z'n buik bungelden.... een stukje desensibiliseren overgeslagen denk ik. Was me nu wel goed van pas gekomen.

En wat heb je nog meer overgeslagen? Je zegt dat je les hebt, hoe ervaren is die persoon met het zadelmak maken van paarden? Want het klinkt nu niet zo handig een onzeker paard en een onzekere ruiter die samen moeten gaan uitzoeken hoe het zit met rijden :n
Klinkt alsof je gewoon even helemaal terug naar het begin, dus longeren (ja, met klapperende beugels), hangen en overal aanraken, erop zitten en overal aanraken, etc. elke keer totdat het paard het echt accepteert. En zorg dat je meer/betere begeleiding krijgt, want juist in deze fase wil je de juiste stappen in de juiste volgorde en het juiste tempo zetten.....

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 14:48

Meer begeleiding zou wel lekker zijn. Betere? Volgens mij heb ik een hele! goeie. Onder zijn visie gaat het ook super. Zat ik ook super op mijn gemak. Probleem is denk ik ook dat als hij er niet is, dat ik hulp van anderen nodig heb. Dit zijn steeds verschillende personen die op dat moment even op stal zijn. Wellicht moet ik daar wat minder gemakkelijk over denken. Vooralnog is de druk van benen en beugels denk ik het probleem, dus dat stukje heb ik te gemakkelijk overgeslagen. Hij heeft het wel gehad, maar ben ze gaan vastbinden en hij is dat stukje weer 'vergeten' denk ik... Ik ga een stapje terug naar de beugels en ga dan weer door. Mocht hij onzeker blijven voelen, dan ga ik niets foreren of vepesten, dan breng ik hem weg. Voelt hij echter weer opnieuw terug relaxed, dan ga ik zelf door...

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:55

Je paard is even zijn vertrouwen kwijt. Gewoon blijven bevestigen dat het helemaal niet eng is als je op hem rijdt. Heb geduld en neem de tijd, succes.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:00

JayJay09 schreef:
Meer begeleiding zou wel lekker zijn. Betere? Volgens mij heb ik een hele! goeie. Onder zijn visie gaat het ook super. Zat ik ook super op mijn gemak. Probleem is denk ik ook dat als hij er niet is, dat ik hulp van anderen nodig heb. Dit zijn steeds verschillende personen die op dat moment even op stal zijn. Wellicht moet ik daar wat minder gemakkelijk over denken. Vooralnog is de druk van benen en beugels denk ik het probleem, dus dat stukje heb ik te gemakkelijk overgeslagen. Hij heeft het wel gehad, maar ben ze gaan vastbinden en hij is dat stukje weer 'vergeten' denk ik... Ik ga een stapje terug naar de beugels en ga dan weer door. Mocht hij onzeker blijven voelen, dan ga ik niets foreren of vepesten, dan breng ik hem weg. Voelt hij echter weer opnieuw terug relaxed, dan ga ik zelf door...

Belangrijk is bij deze manier van werken dat je goede afspraken maakt met je begeleiding wat je "huiswerk" is en niet zelf extra stapjes gaat nemen. In principe doe je nieuwe stappen met de begeleiding en ga je die stap bevestigen in de periode tot de volgende keer. De hulp die je tussentijds krijgt volgt jouw aanwijzingen en niet andersom, laat je niet verleiden tot het nemen van nieuwe stappen zonder dit te overleggen met je lesgeefmens.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:10

Mijn paard reageert ook zo gevoelig op druk, been vindt hij ook niet heel relaxed. Als ik erop stap doe ik eerst stilstaand wat oefeningen met hem, beweeg mijn been zachtjes over zijn buik aan beide kanten etc. Vaak heeft hij dan in het begint nog even een paniek momentje (loopt dan stukje met bolle rug en hupst wat) maar gaat snel weer over.
Ik reed hem vooral op stem, daar reageert ie veel beter op, afstemmen op been komt later wel een keer.

De osteo vond trouwens ook wat problemen bij de borstspieren (die platen onder), heb een vermoeden dat het daar ook gedeeltelijk aan gelegen kan hebben maar ik heb het nog niet kunnen testen want hij heeft een blessure.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 18:55

Heb even gekeken wie jullie allemaal zijn; Vind je buckskin geweldig Adrienne!
Waarom denk je dat ik mijn paard niet op dezelfde manier heb geleerd als jij Spatter?
Vind Waratje ook wat kort door de bocht... ben echt niet seniel ofzo, maar als je ouder wordt ga je over wat meer dingen nadenken... ik weet niet of het echt onzekerheid is, misschien zoek ik gewoon bevestiging.

Ik bedacht me dat ik bevestiging moest zoeken bij degene waar ik les van krijg. Heb dit ook gedaan; terug naar longeren met losse beugels, als hij dit accepteerd weer terug naar de dubbele lijnen. Pas er weer op als hij er bij is. Ik hield me ook aan het huiswerk, mijn paard zocht echter steeds de oplossing in stilstaan bij spanning. Kennelijk heeft hij nu ontdekt dat hij, door naar voren te springen, er wellicht wel onderuit kan komen..
Heb reeds twee keer gelongeerd met de losse beugels, er zat meer tempo in dan ik ooit bij hem gezien had. Is misschien wel even goed zo totdat hij wat kalmeert en accepteerd....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:30

Juist als je ouder bent moet je toch weten dat het verstandiger is een jong ding te laten beleren!?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:31

Kan je prima zelf hoor zadelmak maken mits je ervaring hebt,leeftijd heeft daar niks mee te maken.