[WN] Valt dit ook onder Amerikaanse Rijkunst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Valt dit ook onder Amerikaanse Rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 08:35

Hallo,
Ik bekijk regelmatig filmpjes en foto's van extreme-cowboyrace held...Craig Cameron
Nu zag ik gisteren een fotoserie van een race gehouden in Houthulst Merkem, en mij vielen wat puntjes op.
Bijvoorbeeld op deze foto, vraag ik me af, is dit de amerikaanse rijstijl-wijze om een bang paard iets te leren?
https://picasaweb.google.com/divaralbum ... 7875679602

Wanneer je de volledige reeks bekijkt, vallen er nog meer dingen op bij sommige combinaties:
Happy Riders, unhappy horses, al helemaal in het zweet gereden, en er komt mijns inziens veel handenwerk aan te pas,
of zie ik dat nou verkeerd?

klik hier voor de volledige fotoreeks
https://picasaweb.google.com/divaralbum ... ember2011#

Margrietjuh

Re: Valt dit ook onder Amerikaanse Rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:05

Ik zie een cowboy feest met een super leuk trail parcours, waar het ene paard vrolijk met de oortjes naar voren doorheen wandelt en het andere paard het allemaal erg spannend vind..
Ben het met je eens dat sommige foto momenten behoorlijk ongelukkig zijn, maar ja dat heb je bij ieder evenement met paarden.. Of het dan meteen een slecht iets is met slechte ruiters? Nee, het kan ook op dat moment een flinke discussie zijn met je paard.
En dat handenwerk, ja dat is hier en daar vrij hard, maar ook daar ben ik het bovenstaande over van mening.
Verder is dit in mijn ogen een heel andere 'tak van sport' dan een 'normale' westernshow.

Ik zou zeggen, verdiep je daar eens in en vergelijk :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:09

Tja, of je duwt je paard in het water, of je slaat hem er met de zweep in, zoals dat helaas bij de SGW trainingen toch nog gebeurd. Om eerlijk te zijn is het niet anders dan hoe mensen in de "engelse" klassen met hun paard omgaan. Als je deze (amateur)foto's vergelijkt met amateurfoto's van engelse trainingen en evenementen zul je toch snel zien dat er hier niets anders met de dieren wordt omgegaan dan elders.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 10:24

Vrolijk met de oortjes naar voren, beetje overschat fenomeen denk ik, ook een gestressed paard heeft de oortjes naar voren, maar da's een andere discussie:)

Het gaat mij erom dat er bijna niets van een vertrouwensband tussen ruiter en paard te zien is op deze foto's, hier en daar een uitzondering, en helaas krijgt de ruiter die het meest dwingend en grofts is met de handen dan ook nog de beste punten, extreme cowboyraces zijn er om te testen hoe goed het vertrouwen zit tussen ruiter en paard, niet om je paard zo bruut mogelijk door een spannend parcours te trappen, snafflebits waren blijkbaar ook allemaal net op, want bijna iedereen rijdt met shanks en sporen, en ik denk niet dat dat is omdat er zo precies en keurig gereden wordt.
De rest van de sporttakken ga ik hier niet bespreken, maar ook daar zie ik vaak dezelfde drama's, learned helplessness wordt steevast vertaald in braaf en gehoorzaam, voor degenen die wel met plezier en rust en vertrouwen deze races rijden, supertof dat het kan, degenen die dat niet doen, zijn helaas weer in de meerderheid.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 10:27

@mloeser, dit is geen training, en, het is ook geen vergelijking tussen engels en western, integendeel;
Ik vind dat een paard moet LEREN door water te lopen, en er niet ingetrokken moet worden, een paard slaan of schoppen of trekken is gewoon dwingen, daar leert ie niks van hoor.
Toen jij ging leren fietsen, werd je er dan ook bruut opgezet en kreeg je een douw, of ging de zweep erover?
Ik ken overigens ook SGW ruiters, die een paard wel iets leren, en niet slaan, maar da's een andere discussie denk ik.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:28

De foto´s zijn zo te zien gemaakt tijdens een gezellig familie-evenement in westernsfeer. Dat levert dus plaatjes op van al dan niet geoefende `western`ruiters die met hun paard door een trailparcours proberen te komen. Deze zijn dan ook niet representatief voor de westernsport in het algemeen maar laten wel zien dat ongeacht de discipline die je beoefent met je paard, het soms best lastig is om je paard te laten doen wat je vraagt, zeker als je vraagstelling wellicht door de omstandigheden wat minder nauwkeurig is ...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 10:34

je slaat de plank al mis met de titel.wat denk je nu zelf ?een hele tak van sport baseren op een paar fotos tijdens een amateur wedstrijd.net als bij alles, zitten daar miskleunen tussen, helaas.
volgens mij heb jij al een vaststaande mening, die gebaseerd is op een paar fotos.hoe weet jij of er wel een vertrouwensband is ? zelfs het meest brave paard is weleens bang voor iets. en als daar net die ene foto word gemaakt, trek jij die conclusie.dit topic is pure stemmingmakerij, en jij bent vast van plan iedereen met een weerwoord neer te sabelen..
succes, en ik hoop dat je je amuseert !
p.s. maak eens fotos op de renbaan/tuigpaarden wedstrijd, ga eens kijken als P & P gelongeerd word, of als er een nationaal dressuurpaard het voorterrein betreed met een blauwe tong. en vergeet al die wannabe-ankys niet met hun (korte ) slof .heb je wat te doen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 10:53

@spicegirl, ah ja, logisch dat je denkt dat ik aan stemmingmakerij wil doen....NOT
Nog 1 X voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen extreme cowboyraces, ik ben er juist VOOOOOOR!
daarom kijk ik ook regelmatig de films van graig cameron, en lees ik zijn boeken.
en inderdaad, mijn mening is simpel, een gesloten ontspannen paardenmond(zonder neusriem), neusje vooruit en geen sporen of zweep is voor mij de basis ja, daar zou iedereen meer waarde aan moeten hechten.
in alle sporttakken die met paarden te maken hebben zie ik veel onkunde en dierenleed, maar juist in zo'n sport als deze ECR, hoopte ik beter tegen te komen, wanneer een paard zo goed op zijn ruiter durft te vertrouwen en daardoor die enge brug of dat gevaarlijke water probeert te overwinnen, dan vindt ik dat topsport, maar zoals ik al eerder zei: shanks en sporen, WAARVOOR, door harder te prikken vliegt ie inderdaad misschien dat brugje wel op of af, maar dan is het niet in harmonie geleerd, ik had misschien beter de vraag kunnen stellen:
Waarom geen punten op stijl, en die dan baseren op de harmonie en rust en het vertrouwen tussen mens en dier, zo beter? en ja, dit zou voor alle takken van paardensport kunnen opgaan ja.

en kun je mij vertellen wat het paard op deze foto's leert, waardoor ie vrijer en blijer zijn race zal lopen?
https://picasaweb.google.com/divaralbum ... 6707355842
https://picasaweb.google.com/divaralbum ... 7384378370

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 11:33

Volgens mij Freeride hoeven we jou niets meer te vertellen over wat nou goed of niet goed is, dat weet je immers zelf toch wel. Ook ik vind het jammer dat sommige ruiters deze harde weg kiezen, nergens voor nodig. Het enige wat eraan te doen is dat de FEI beter controleert met losrijden. Maar goed als een wedstrijd nergens onder valt is er weinig aan te doen. Triest, heel triest voor de paarden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:00

zweep is al niet echt gebruikelijk bij westernrijden, neusriem -is dat ook al sielugh nu ? en sporen ? gebruiken wanneer het nodig is, en niet te hard, zie ik het probleem niet.als je het gebruikt ter verfijning van hulpen (is geloof ik nu zelfs een topic over ).zoals in de hogere dressuur. en ja, er zijn altijd mensen, die er misbruik van maken, maar om het dan allemaal maar af te schaffen is onzin.en daar kan je de rest ook niet op af rekenen.loop jij naar anky toe, voor haar sporen met gemeen scherpe wieltjes ? ( en neusriem btw. )
neusje vooruit word niet graag gezien in de western, en shanks is verplicht na het 6e jaar.prima, de meeste ruiters hebben dan al geleerd 1 handig, en met LOS teugeltje te rijden.mijn paard heeft liever een shank in, en een doorhangend teugeltje, als een trensje, waar constant de mondhoeken naar achter worden getrokken.wat weet jij van western eigenlijk ? als je western wil rijden, iig shows , zul je je hieraan moeten aanpassen. anders lekker met een "western " zadel door het bos blijven hobbelen ( nix mis met recre-ruiters, ze moeten alleen niet de western regels willen veranderen )
ik denk dat jij je meer thuis voelt op het NATURAL gedeelte hier op bokt.zonder sporen, zonder neusriem.zelfs zonder zadel en hoofdstel. en wat mij aangaat, nog beter af zonder paard..
die foto ziet er zeker niet fraai uit, maar als je de rest zou kunnen zien, heeft het paard mss wel geleerd, dat verzet niet helpt. of heeft de ruiter mss geleerd, dat je het met straffe hand niet altijd kunt oplossen. who knows ?? ik niet, en jij ook niet. >;)
maar dat een paard "willingly guided "moet zijn, is wel regel op western shows.als je je paard zichtbaar moet afdwingen, krijg je een DQ.
en punten op harmonie en stijl is op geen enkele hippische wedstrijd te vinden.sommigen doen het nog aardig, anderen totaal niet. winnen is dan meestal het enige wat telt in de wedstrijden waar goed geld is te verdienen..en op amatuer niveau is het dubbel triest, die doen het -letterlijk- voor nix.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:50

spicegirl schreef:
en punten op harmonie en stijl is op geen enkele hippische wedstrijd te vinden

Jawel hoor, in het B en BB springen :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:53

:')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:33

freeride, volgens mij heb jij al lang en breed je mening gevormt en wil je hier alleen bevestigd worden. Dat zien we hier op bokt wel vaker hoor, maar meestal heeft het topic dan een titel waar ergens het woordje "sielug" voorkomt en is de TS tussen de 10 en pakweg 16 jaar oud. Mij krijg je in ieder geval met je drogargumenten niet over :=

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:45

Ik denk dat je even de slechtste foto's in een linkje moet plaatsen, want bij de eerste honderd vond ik er niet veel schokkends tussen zitten en denk niet dat veel mensen de moeite nemen om verder te kijken!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:51

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:39

freeride schreef:
mijn mening is simpel, een gesloten ontspannen paardenmond(zonder neusriem), neusje vooruit en geen sporen of zweep is voor mij de basis ja, daar zou iedereen meer waarde aan moeten hechten.

Ik vindt het heel fijn dat jij voor jezelf een voor jou fijne rijwijze hebt gevonden maar het gaat wel wat erg ver om dat dan direct tot maatstaf voor de wereld uit te roepen. Ruikt een beetje naar goeroe ambities..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:12

maar western is hartstikke zielug.... die grote sporen, auwie, en scherpe bitten, auwie.. en die stops.. niet normaal meer. en zo snel draaien om de achterhand, paard kan wel misselijk worden.. :+

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:27

Trouwens de eerste foto's van die mevrouw met haar schimmel zien er heel goed uit, zij rijd erg netjes. Heb je die al gezien Freeride? Zeker de moeite waard.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:13

De meeste foto's zien er prima uit. Erg gezellig zelfs! En natuurlijk zit er wel eens een rotte appel tussen. Dat gebeurt niet alleen in de Western, maar ook dressuur en springen enz. enz. enz. Ik denk dat deze fotoreeks niet representatief is voor de hele "Amerikaanse Rijkunst". Maar het lijkt net of de Western snel in de hoek zit waar de klappen vallen. Op het moment dat er een enkeling (zoals het filmpje van Craig Schmersal, eerder op Bokt) te zien is die (ook naar mijn mening) erg heftig aan het hengelen is, en daarbij het paard misschien wel zeer doet in de mond, barst er gelijk een discussie los over hoe westernruiters hun paard "martelen" tijdens een training. Ik ben 2 jaar geleden overgestapt van dressuur naar Western, en ik wil nooit meer terug. Ik voel me veel meer een "team" met mijn paard en het voelt meer als een samenwerking. Vanuit die basis train ik ook. Ik kan niet spreken voor de rest, maar ik weet zeker dat Westernruiters dat soort praktijken ook afkeuren. Ik vind het onterecht dat men zo generaliseert (geldt ook voor andere takken van ruitersport natuurlijk). Als ik een foto van een dressuur of springruiter zie die zijn/haar paard door de midden schopt, vraag ik me ook niet af of dat "hoort" bij de dressuur/springsport.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:18

Tjah over een kam scheren gesproken. Engelse ruiters doen niets? :D

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php

*edit, Mee eens hierboven, je hebt overal rotte appels tussen zitten. of het nou western , cross, sgw, dressuur, springen, mennen of race paardjes zijn, overal zitten ze. Nog niet de reden om een discussie zoals deze op te roepen als je het antwoord zelf al weet

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:08

MelisXFeikje schreef:
Tjah over een kam scheren gesproken. Engelse ruiters doen niets? :D

http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php

*edit, Mee eens hierboven, je hebt overal rotte appels tussen zitten. of het nou western , cross, sgw, dressuur, springen, mennen of race paardjes zijn, overal zitten ze. Nog niet de reden om een discussie zoals deze op te roepen als je het antwoord zelf al weet

Antwoord zelf al weet? 8)7 verklaar je nader, ik snap het niet... (ligt aan mij hoor! ;) )

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 08:03

@spicegirl, zweep is vervangbaar voor teugeleinde, neusriem s niet zielig nee, als ie los genoeg zit, ik bedoelde degenen die de sper riem of gewone neusriem zo strak doen dat de mond niet openkan tegen de pijn van het bit(bijv.enkelgebroken bit, punt steekt in verhemelte).
En ja, als ik ooit iets tegen anky kan zeggen zal het iets zijn van: vroeger reed je heel mooi, nu zit je alleen nog mooi en rollkurr je je paarden kapot, vindt je dat zelf ook niet jammer?
Neusje vooruit niet graag gezien? Cira baeck heeft toch een aantal paarden heel los naar voren lopen, en die doet het best goed in de topsport toch? en in het profiel van ROMKABOUTER zie je toch ook een neusje er mooi uit, in the pleasure,hunter, en zelfs in de reining, het kan dus echt wel.
Los, gehoorzaam en nageeflijk kan ook met de neus op en voor de loodlijn hoor, naturall headset is bij ieder paard anders.
Dat de jouwe liever een shank heeft geloof ik gelijk, de mijne vindt een billy allen snaffle, zo'n niet gebroken snaffle ook veel fijner dan een enkelgebroken snaffle.en idd, vanaf volgend jaar moet de mijne op show ook een shank in.
Ik wil de regels niet veranderen, ik zou graag zien dat in alle takken van paardensport deze worden nageleeft, echt in alle bedoel ik he.
Ik voel me helemaal niet beter thuis bij natural, ik doe daar ook niet aan,parelli bijv. vind ik ook maar vreemd, of mensen waarvan het paard wacht op toestemming om te eten... vroeger reed ik Z dressuur en nu rijdt ik sinds 2 jaar meer western, ik kan genieten van een mooie dressuurproef, een goede springproef maar ook van een knappe pleasure of trailprestatie, het maakt mij niet uit welke dicipline, maar hoe er gereden wordt.
wat betreft de foto's hoop ik dat die ruiter heeft geleerd dat dit niet werkt, een paard vastknopen tussen de voorbenen aan de singel, daartegen komt een paard juist in verzet, daar leert ie echt niet van dat verzet geen nut heeft, het brein van een paard is reactief, niet redenerend op dit soort momenten.
met jouw laatste zin ben ik het 100% eens, mensen zouden wat meer tijd moeten hebben om te zien wat ze bereiken, ipv weinig tijd om een specifiek doel te bereiken, in alle diciplines.
Misschien was het naief van me dat ik hoopte een dicipline te hebben gevonden waarin dit niet of minimaal zou voorkomen, helaas.

@mloeser, nee, ik wil geen bevestiging, eerder de mening van andere (western)ruiters, domweg omdat ik weet dat er best een groot aantal netjes rijdt, en graag hoor ik dus ook de mening van deze ruiters over het fenomeen dat toch vaak de groftste dit soort evenementen kunnen winnen,en nog bedankt dat je me vergelijkt met 15/16 jarige TS-ers die SIELUG in hun titel zetten, dit zegt misschien meer over jou dan over mij? ;)

@troj: haha, ik heb zeker geen goeroe ambities!!!! sorry als het zo overkwam.
@ninajojo, nee, idd, komt bij veel evenementen voor, maar hoopte hier dit niet te moeten zien.
@paintless, jaja, zo kan ie wel weer, sporen en grote bitten zijn niet per definitie zielig enkel bij verkeerd gebruik.

@gimmespurs, ik zeg ook niet dat deze foto's voor de gehele amerikaanse rijkunst representatief zijn, de vraag is of het eronder valt, omdat ik hoop dat er ook ooit echt gekeken zal worden naar de samenwerking en het vertrouwen tussen de ruiters en hun paarden, en daarop gebaseerd er een winnaar wordt bepaald.
Ik ben trouwens ook van mening dat de dicipline losstaat van of er wel of niet gemeen gereden wordt hoor, rollkurr vind ik ook walgelijk, en dravers met kousen in de mond is echt niet nodig.

@meikie, idd die zien er supertof uit, en zo zijn er nog meer te zien hoor, dat weet ik, de rotte appels waarover gesproken wordt, zijn helaas wel representatief voor dit event, zij dragen toch het overhemd met een bepaald opschrift, dat is eigenlijk wat ik bedoel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:15

die eerste foto die je plaats, hilarisch _O- :') :)) _O-

geweldig leuk initatief, maar behoorlijk wat over enthousiaste deelnemers die of hun rijstijl even vergeten of nog een hoop moeten leren
je ziet dat ook veel bij het koeienwerk
het zou de organisatie sieren om de volgende keer wat regels te maken wat betreft tuig, iedereen op snaffel bijvoorbeeld en geen extra hulpteugels

ik ben het wel met TS eens dat dit geen fijne manier is om een paard in/op te leren
met wat meer tijd en geduld hoeven zulke grove hulpen niet
geen idee of er een jury was die ook punten aftrok bij grove hulpen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:28

Mij als voorbeeld nemen is nou niet echt realistisch hoor : D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 09:33

@spatter: gelukkig, eindelijk iemand die snapt waar ik op doel, en niet gelijk denkt dat het stemmingmakerij is:)
@Romkabouter, en waarom niet? je rijdt ze op die foto's toch in hun natuurlijke hoofdhalshouding?