[WN] Vragen over western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

andamoon

Vragen over western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 07:34

Er zullen ongetwijfeld heel veel antwoorden te vinden zijn in dit forum, maar ik weet niet waar ik dan moet zoeken...

Kan iemand me meer vertellen over WESTERN rijden en dan NIET met een quarter maar met een Nederlands gefokt paard (warmbloed) Die er zo op het eerste gezicht wel uitziet als een quarter.
Hij wordt op dit moment langzaam aan een beetje pleasure getraind, maar we willen eigenlijk wel wedstrijden gaan rijden daarin maar hebben dan wel wat meer informatie nodig. We hebben wel ervaring in het westernrijden, maar weten niet precies hoe dat werkt als je dus western zou willen gaan rijden met een NIET quarter !!!

* Waar moet je je inschrijven om deel te kunnen nemen aan wedstrijden ?
* Aan welke wedstrijden kan worden deelgenomen (western riding, hunterclass, pleasure) ?
* Waar kan ik paterns (proeven) vinden die er gereden worden ?
* Aan welke eisen moet het harnachement voldoen ?

Als iemand iets meer weet en hij/zij dan links kan doorgeven of meer informatie kan geven, dan kunnen we ons eens gaan oriënteren.

Alle informatie is welkom +:)+
Laatst bijgewerkt door Duke op 28-09-11 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige hoofdletters uit titel gehaald.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:38

Daar hebben ze nou de WRAN voor uitgevonden :) http://www.wran.eu/
Maar kon je trainer dan niet het antwoord op je vragen geven?

SSQ

Re: VRAGEN over WESTERN RIJDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:41

Idd bij de WRAN kun je met alle paarden starten daar kun je alle info krijgen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:42

je kunt starten bij de WRAN , hun site zou ik dus eens nalezen
je vraagt dan een startnummer aan en vervolgens kun je starten op hun wedstrijden
je begint in de L5(laagste klasse) en kunt via behaalde punten opklimmen naar uiteindelijk de L1
hunter wordt niet uitgeschreven bij de Wran, dat is een rassen-onderdeel wat bij rassenshows wordt uitgeschreven en zul jij dus niet kunnen starten
alle onderdelen die je wel kan starten vind je op de WRAN site

en dan het aller leukste
de patterns bestaan alleen standaard in de reining, verder moet je afwachten wat de wedstrijd organisatie voor leuks verzint :P
officieel moet je een uur voor de wedstrijd je patterns hebben maar tegenwoordig zijn er veel shows die al eerder de patterns doormailen of plaatsen op hun site

eissen wat betreft tuig verwijs ik je nogmaals richting Wran -site

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 07:50

cissy schreef:
Daar hebben ze nou de WRAN voor uitgevonden :) http://www.wran.eu/
Maar kon je trainer dan niet het antwoord op je vragen geven?

We hebben wel ervaring in de western sport maar is stel de vraag natuurlijk niet hier als ik een trainer zou hebben gehad dan waren we er al in bezig geweest...... Maar aangezien we ons aan het oriënteren zijn stel ik de vraag hier en ik hoopte alleen wat meer informatie te krijgen !!
De WRAN hebben we al wel gebeld/gemaild maar die zijn ook niet echt duidelijk in hun antwoorden, vandaar dat ik het dan ga vragen aan mensen die er al ervaring mee hebben om te starten in het westernrijden maar dan NIET met een quarter.....

Spatter bedankt voor je heldere uitleg +:)+

cissy

Re: VRAGEN over WESTERN RIJDEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:38

Je vraagt om links voor info, die geef ik je de belangrijkste en dan ben je niet tevreden..... (althans dat proef ik uit je dubbele uitroeptekens) ehm, ik mis hier denk ik iets.... :?

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:42

Waar in brabant zit je precies? Misschien kunnen wij jou een paar goede trainers doorgeven die je weer verder kunnen helpen met trainen en de wedstrijden...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:44

Je kan ook informeren in Vorstenbosch? Dat is redelijk bij jou in de buurt toch?

Ik ben wel benieuwd welke dat is, want ik heb je hier nog niet over zien schrijven. :wow: Een kennis van mij heeft gestart met een haflinger. Ik zal het haar ook eens vragen als je wil? Zij weet er erg veel vanaf.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:49

andamoon schreef:
De WRAN hebben we al wel gebeld/gemaild maar die zijn ook niet echt duidelijk in hun antwoorden, vandaar dat ik het dan ga vragen aan mensen die er al ervaring mee hebben om te starten in het westernrijden maar dan NIET met een quarter.....

Ik heb al heel wat vragen gesteld via mail bij de WRAN en krijg snel en duidelijke antwoorden, misschien stel je de vraag niet goed :D

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:11

cissy schreef:
Je vraagt om links voor info, die geef ik je de belangrijkste en dan ben je niet tevreden..... (althans dat proef ik uit je dubbele uitroeptekens) ehm, ik mis hier denk ik iets.... :?

Ik ben best tevreden hoor, maar we hebben de WRAN al gemaild en hebben niet echt veel antwoorden op onze vragen gekregen...... :n We kennen de westernwereld vanaf het prilste begin dat het in Nederland een beetje populair werd en hebben wel ervaring in het westernrijden.... maar er is zoveel veranderd de laatste jaren en juist de vraag om met een ander paard dan een quarter western te gaan rijden, daarop krikgen we niet echt antwoord... Vandaar dat ik mijn vraag nu hier heb gepost. In onze omgeving wordt hoofdzakelijk REINING gereden en er over de andere vormen van westernrijden is niet echt veel bekend. We weten ook niet wie daarin goed les zou kunnen geven.....

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:11

Pumi schreef:
andamoon schreef:

Ik heb al heel wat vragen gesteld via mail bij de WRAN en krijg snel en duidelijke antwoorden, misschien stel je de vraag niet goed :D

Of zijn ze bij de WRAN ook niet echt op de hoogte van het rijden met een ander paard dan een quarter. We zullen wel een invaller getroffen hebben dan........ ;)

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:13

paafke schreef:
Waar in brabant zit je precies? Misschien kunnen wij jou een paar goede trainers doorgeven die je weer verder kunnen helpen met trainen en de wedstrijden...

In de buurt van de hele grote REINING rijders, maar daar gaat het ons nou juist niet om...... :n We willen graag wat anders doen dan REINING en dat is nou net het "probleem" over de andere vormen van westernrijden is gewoon niet zoveel bekend om men weet ons niet te vertellen of je aan wedstrijden kan deelnemen met een ander paard dan een quarter......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:20

Wat is je vraag precies dan?
Ja, je kunt bij de WRAN gewoon deelnemen aan alle onderdelen met een ander paard dan een quarter. Dat staat overal te lezen.
Of ga eens kijken bij een WRAN show, dan kun je het met eigen ogen zien :j

Of ben je op zoek naar ervaringsverhalen van mensen die het gedaan hebben? Wat is je vraag precies?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:25

wendy WRAN shows in dit deel van het land zijn zeer schaars, in Kaatsheuvel is er eentje geweest
verder heb je meestal aan het reiningswereldje weinig, die zijn totaal niet georienteerd op andere onderdelen

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:52

spatter schreef:
wendy WRAN shows in dit deel van het land zijn zeer schaars, in Kaatsheuvel is er eentje geweest
verder heb je meestal aan het reiningswereldje weinig, die zijn totaal niet georienteerd op andere onderdelen

Klopt helemaal Spatter !!! Vandaar ook dat ik daarom hier wat informatie wilde inwinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:03

andamoon schreef:
Of zijn ze bij de WRAN ook niet echt op de hoogte van het rijden met een ander paard dan een quarter. We zullen wel een invaller getroffen hebben dan........ ;)

Juist bij de WRAN weten ze daar echt genoeg van ;) Misschien kan je jouw vraag en hun antwoord daarop hier neerzetten zodat wij het voor je kunnen 'ontcijferen'? Voor de rest is het inderdaad een kwestie van gewoon eens kijken bij een WRAN wedstrijd, als je echt serieus de wedstrijden in wil zou ik het er wel voor over hebben om eens een stukje verder te rijden en wat van de sfeer te proeven.

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:30

Miss_Montana schreef:
andamoon schreef:

Juist bij de WRAN weten ze daar echt genoeg van ;) Misschien kan je jouw vraag en hun antwoord daarop hier neerzetten zodat wij het voor je kunnen 'ontcijferen'? Voor de rest is het inderdaad een kwestie van gewoon eens kijken bij een WRAN wedstrijd, als je echt serieus de wedstrijden in wil zou ik het er wel voor over hebben om eens een stukje verder te rijden en wat van de sfeer te proeven.

Bij de WRAN gaven ze aan dat je dus bij de andere vormen van westernrijden NIET kan meedoen met een ander paard dan een quarter.... We konden wel lid worden maar dus niet deelnemen aan wedstrijden in de discipline die we graag wilde, daar was dan weer een andere organisatie voor.... :? M.a.w. we konden niet echt veel met dat antwoord..... Ook op de vraag of ze dan bij de WRAN wisten wie er trainingen gaven in die vorm van discipline kregen we niet een duidelijk antwoord.
We willen best een stukje verder rijden om sfeer te proeven op een WRAN wedstrijd, waar dat de vorm van discipline gereden wordt waaraan we graag willen meedoen....... We hebben helemaal geen moeite met afstanden als we dan maar weten of doorkrijgen van iemand waar die gehouden worden....

Achterom

Re: Vragen over western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:41

@spatter: het is ook niet alsof we hier veel wedstrijden hebben hoor :n Daarvoor moet je toch echt naar het westen.
En ook hier is het zo dat de meeste trainers reininggericht zijn trouwens :j

Maar goed, voor de TS een voorbeeldje :)
Een vriendin van me heeft met haar NRPS'er pleasure gericht getraind en ook gestart in de onderdelen pleasure, horsemanship en trail... juist ja, bij de WRAN :j
Trainers weten ze bij de WRAN inderdaad niet altijd makkelijk te vinden. Denk dat je die toch het makkelijkst via via vindt.
Als je wilt kan ik je de naam van mijn vriendin wel doorgeven, wie weet kan ze wat voor je betekenen :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:44

ik vermoed dat het probleem een beetje zit in het onderdeel hunter

hunter wordt uitgeschreven door de rasverenigingen Quarter /painthorse en am appaloosa
zij doen dat om hun ras te promoten en te laten zien dat hun ras ook geschikt is om er "engels" mee te rijden

de WRAN is een western ruiter vereniging die de western ruiter de kans wil geven om met ieder willigkeurig paard te kunnen starten
zij schrijven geen "engelse" onderdelen uit want wil je hier in Nederland dressuur rijden heb je keus genoeg

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:50

Dat zal idd dan wel :j
Wat eventueel wel een mogelijkheid is, als je hunter wilt starten, is om dit in een all breed klasse te doen bij een rassenvereniging. Maar dat doe je alleen voor de lol, je kunt er geen punten mee verdienen oid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:05

TS geeft toch duidelijk aan in de Pleasure te willen starten. Met een KWPN en Pleasure is dan de WRAN toch echt de aangewezen organisatie. Wil je de reining in kun je lid worden van de NRHA/DRHA

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:12

andamoon schreef:
[Bij de WRAN gaven ze aan dat je dus bij de andere vormen van westernrijden NIET kan meedoen met een ander paard dan een quarter....

Hmm, ik denk toch dat je dit verkeerd begrepen hebt ;)
Niet andere vormen, maar andere wedstrijden waarschijnlijk ofzo.

Anyway: Bij de wran kun je terecht met alle rassen, op een wedstrijd worden meestal showmanship at halter, western pleasure, trail, reining en western horsemanship uitgeschreven.
Een wedstrijd kalender vind je hier: http://wran.eu/wedstrijdkalender/
Welke discipline zou je graag aan mee willen doen dan? Ik las in je eerste bericht dat je paard pleasure werd getraind, dat kan dus prima bij de wran, maar ook bij de prab. Je zou ook in duitsland terecht kunnen bij de EWU: http://www.ewu-westernreiten.de/
Als je dicht bij Belgie zit zou je ook bij de PRAB kunnen gaan kijken: http://www.prab.be/homenl.php

Verder hoef je voor pleasure training natuurlijk niet perse een wran trainer.
Je zou kunnen kijken bij Christel Poels: http://www.rawhideranch.be/?q=home, maar weet neit hoe ver dat bij je vandaan is.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:29

andamoon schreef:
paafke schreef:

In de buurt van de hele grote REINING rijders, maar daar gaat het ons nou juist niet om...... :n We willen graag wat anders doen dan REINING en dat is nou net het "probleem" over de andere vormen van westernrijden is gewoon niet zoveel bekend om men weet ons niet te vertellen of je aan wedstrijden kan deelnemen met een ander paard dan een quarter......

Ik las in je profiel dat je in de buurt van Den Bosch woont, dus weet ik niet of het een optie is, maar in Someren geeft Miranda Bouterse les. Zij is oa WRAN jurylid en geeft naast reininglessen ook pleasure en trail en horsemanshiplessen, ook aan niet quarters

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 12:08

Super fijn dat jullie nu met namen komen van trainers want dat is wel heel fijn. We zijn nu een beetje pleasure aan het trainen thuis, maar willen eigenlijk heel graag western riding of misschien een keer iets van hunter under saddle (maar voor dat laatste konden we dus niet bij de WRAN terecht, althans dat was wat ze aan ons terugmailde)

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:20

En kwa tack kun je onderandere mocht je bij de wran starten het regelementenboekje doorlezen (ook online op de website)
Succes ;)