[WN] enquete/onderzoek beengebreken binnen de westernsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura_stoas

enquete/onderzoek beengebreken binnen de westernsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 14:45

Hallo allemaal,

Ik ben een eerstejaarsstudent aan de STOAS hogeschool te Wageningen. Voor mijn opleiding moet ik een wetenschappelijk onderzoek doen waarvan ik het onderwerp zelf mag kiezen. Nu heb ik met mijn medestudenten besloten dat we graag willen inventariseren welke beengebreken er binnen welke disciplines (dressuur, springen, western, mennen) voor voorkomen. Aan de hand hiervan kunnen wij dan een adviesplan opzetten.

Dit is waar ik graag jullie hulp inroep. Zouden jullie mij via een priveberichtje of gewoon hieronder in het forum kunnen laten weten tegen welke beengebreken jullie zijn aangelopen met het uitvoeren van jullie sport? Of welke beengebreken jullie bij anderen gezien hebben.

Als je reageert, wat ik heel erg op prijs zou stellen, wil je dan ook even vermelden welk onderdeel in de westernsport je voornamelijk uitoefent en hoe intensief je dit doet? Mocht ik dan nog verder vragen hebben dan stel ik die via een priveberichtje. Alle informatie word natuurlijk anoniem gebruikt.

Ik hoop dat jullie mij hiermee willen helpen.

Dank jullie wel alvast,

Groetjes Laura Bus

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:23

Mijn quarter heeft nu in totaal drie keer een peesblessure gehad. De sport die ze beoefend waarmee dit in alle drie de gevallen gebeurd is, is weilandcrossen met soortgenoten, haha. Denk dat daar een hoop blessures ontstaan.
Tijdens het rijden of trainingen eigenlijk nooit blessures opgelopen.
Andere quarter een keer een hoefzweer van het staan op een steen tijdens een buitenrit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:55

mijn western gereden KWPN-er heeft geen dag kreupel gelopen. In maart stond ze op drie benen, van het ene op het andere moment. Diagnose was acute spat a.g.v. een trap of vastliggen o.i.d. Dat heeft een ontsteking veroorzaakt die in het gewricht is getrokken. De prognose van ankylose is zeer gunstig. Haar andere gewrichten zijn allen op de foto geweest voor de zekerheid. Dat ziet er prachtig en strak uit. Haar hoeven zijn 2 jaar terug op de foto geweest. 1 kanaaltje in één hoef. Voor het overige helemaal strak. Western rijden heeft haar geen kwaad gedaan. De spat is ontstaan a.g.v. een ongeluk was de conclusie van de DA. Ze is 16 jaar oud.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:10

de meeste blessures die mijn reiners ooit gehad hebben kregen ze in de weide, of waren een gevolg daarvan. peesproblemen zijn meestal te vermijden door goede nazorg en de juiste bescherming voor, tijdens en na het rijden. verder moet denk ik gesteld worden dat een paard met een correcte benenstand haast nooit peesproblemen ontwikkeld mits de juiste zorg. ook "intikken" valt op die manier te vermijden.
verder dook wel eens het spook op van arthrose, maar dat heb ikzelf ook dus dat heeft meer met ouderdom en genetica te maken dan met de sport.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 07:49

Er zijn in de USA wel een aantal onderzoeken gedaan naar de meest voorkomende (been)blessures binnen de westernsport, vooral binnen de cutting en de reining.
Artikels daarover zijn o.a. gepubliceerd in de boeken Equine Internal Medicine en vooral Equine Sports Medicine and Surgery.
Waarschijnlijk zijn de resultaten dus ook wel gepubliceerd in een/verschillende Amerikaans dierenartsenmagazines (Journal of the American Veterinary Medical Association ed).
Verder kan je ook eens kijken op enkele wetenschappelijke databases.
Waarschijnlijk heb je daar meer aan dan aan een "enquete" :)

laura_stoas

Re: enquete/onderzoek beengebreken binnen de westernsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 09:43

@Jaycee super! dank je wel.. ik was al hard op zoek naar artikelen hierover, ging er idd al wel vanuit dat er in Amerika wel onderzoeken naar gedaan zouden zijn. Maar had ze nog niet gevonden, dus dit gaat zeker helpen.
Over de 'enquete' die moeten we houden om aan onze punten te komen. En is natuurlijk altijd interessant om te weten te komen wat iedereen zoal tegenkomt.

@iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties alvast. Ik hoop dat er nog een heel aantal bij komen.

summertimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:14

Ook wij hebben met onze Quarters (reining) nooit problemen op de benen, en als er inderdaad toch wat is dan is dit gebeurt, op de wei en of paddock.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:41

Mijn quarter heeft een keer in de bak losgelopen en gek gedaan ,waarbij hij een sliding maakte en onderuit ging,daarbij kwam nog bij dat hij nog geen slidingplates onder had en moeilijk kon glijden.
Hij liep daarbij een verekking op aan de laterale kogelgewrichtsband 6 weken rust,koelen 10 min daarna 15 minuten wandelen op harde ondergrond aan de hand.zelf behandelde ik hem met koelingsgel en groene leem heeft hem goed geholpen.word nu weer vollop getraint nadat de training langzaam weer is opgebouwd,heeft nu ook slidingplates onder,neem het risco niet weer,hij loopt weer super heeft er geen last meer van alleen een litekenweefsel waardoor het lijkt dat de kogel nog wat dik is. gr sandy /3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:03

Mijn paard heeft nooit beengebreken gehad.

Edit: wel heeft hij dingen gehad als een hoefzweer of een tijdelijk dik been door gek doen in de wei :')
Laatst bijgewerkt door Achterom op 20-09-11 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:14

Mijn paint/arabier merrie heeft 1 keer mank gestaan. Dat was door op haar eigen been te stappen bij het trailerladen. Ze had toen iets aan haar gewricht, ik weet niet meer precies wat. 2 weken rust en alles weer in orde. In de weide doet ze vaak sliding stop als ze wild is, daar heeft ze nog nooit iets aan overgehouden.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 20:16

Artikelen (in het engels) zijn te vinden via sciencedirect, google scholar en scopus.
Via het netwerk van de WUR (dacht dat stoas daar ook onderdeel van was) heb je gratis toegang.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:13

Wat leuk Stoas heb ik ook gedaan, maar ben daar vorig jaar mee gestopt :j
Ik beoefen met mijn paard de westernsport en doe daarin verschillende kanten zoals pleasure, trail, teampenning (met koeien) en train soms richting de dressuurmatigheid.
Mijn paard heeft een blessure aan het linkerachterbeen. Het is nog niet duidelijk wat het precies is.
Aangezien het been niet dik is of heel warm hebben we aangenomen dat het geen peesblessure is. Ze is bij de fysiotherapeut geweest en het zat ook inderdaad bij haar bekken waardoor het een spieren of gewrichten kwestie wordt. de behandeling van de fysio helpt en ik mag rustig aan weer met haar trainen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:53

ik ben heeeel benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek. zou je dat tzt willen laten weten=

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:40

Ik doe al 10 jaar barrel racing met (inmiddels 14 jarige) Quarter. Ik heb veel (internationale) wedstrijden met hem gereden. Hij heeft een aantal jaren geleden een trailer ongeluk gehad waardoor hij af en toe (tm 1 jaar later) sneller last had van zijn spieren (soms gevoelig , soms stijf maar dat was normaal want was een heftig ongeluk) . Dat heeft een tijdje geduurd maar hij is goed daarvan hersteld en is nog steeds erg actief in de sport :) Verder gelukkig geen problemen :)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:44

opvallend veel quarters en paints afgekeurd worden op HKO ( ook al voor training)
daranaast heeft een groot aantal amerikaanse paarden last van dunne zolen.
beide zijn ( voor een groot gedeelte) ingefokte problemen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:50

Idd....ik ken een quarter met HKO.
Alle quarters die ik ken lopen snel gevoelig vanwege de dunne zolen.
Mijn eigen quarter heeft flinterdunne hoefwanden waardoor die snel stuk gaan.
Verder heeft hij wat schieffels

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:00

Die dunne zolen liggen aan de hoefsmid!
Er word hier duidelijk anders bekapt dan in de VS, en de stand van de voet heeft ook te maken met HKO, en je smid, en het rechtgericht zijn van je paard.
Ik lees hier ook dat mensen hun paard doorlopend op slidingplates hebben staan. :?
Ligt het aan het paard? Of aan het fokbeleid?
Of ligt het aan de algehele verzorging van het paard?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:16

quartel schreef:
Idd....ik ken een quarter met HKO.
Alle quarters die ik ken lopen snel gevoelig vanwege de dunne zolen.Mijn eigen quarter heeft flinterdunne hoefwanden waardoor die snel stuk gaan.
Verder heeft hij wat schieffels

sorry? Je kent Miss ook en die heeft anders nergens last van hoor... is ruim 18 jaar en still going strong! :D
Nog nooit last gehad van dr voeten anders dan eens te kort bekapt of 1 keer een hoefzweertje.
Ze heeft wel recent een rare rand in dr hoef gehad waarvan de smid ook niet wist hoe of wat maar met de laatste keer beslaan was het er al bijna weer uitgegroeid.
Alle verdere blessures komen van buitenaf en hebben niks met het beenwerk te maken gehad. Paard is altijd intensief getraind geweest behalve de laatste paar jaar en gaat nu weer de training in omdat ze het zo leuk vind om te werken. Paard heeft een zware confirmatie en heeft altijd met mij rondgesjouwd (en ik ben geen slanke den) en mankeert nog immer niks. Misschien heb ik geen maandagochtendmodelletje :+

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:49

Mijn Quarter is 24 jaar en heeft intensief in de reining gelopen (nu op recreatief niveau) en in de jaren dat ik hem heb bij mij nog nooit een pas kreupel gelopen. Ook nog still going strong :D

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:27

sonita schreef:
Die dunne zolen liggen aan de hoefsmid!
Er word hier duidelijk anders bekapt dan in de VS, en de stand van de voet heeft ook te maken met HKO, en je smid, en het rechtgericht zijn van je paard.
Ik lees hier ook dat mensen hun paard doorlopend op slidingplates hebben staan. :?
Ligt het aan het paard? Of aan het fokbeleid?
Of ligt het aan de algehele verzorging van het paard?
sorry maar dat is bij mijn paard niet het geval, hij staat op slidingplates omdat ie getraind word voor de reining is het noodzakelijk voor het glijden zo voorkom je blessures gr sandy

laura_stoas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 10:04

Super dat er nog steeds reacties komen! Top, hoe meer, hoe beter :) ik heb alleen 1 verzoek, zouden jullie willen reageren op het topic? Ik snap dat het af en toe verleidelijk is om op anderen te reageren, maar doe dit dan via een pb. En als je dan toch hier wil reageren, laat dan in ieder geval ook je eigen ervaringen met beengebreken in de westernsport achter. Dan heb ik er in ieder geval ook wat aan.

Dank jullie wel! En nog veel meer reacties zijn welkom natuurlijk!!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:16

Beenproblemen ?
OK, dan. Bij mijn paarden (reiners)
Sen : eens verstuiking van de kogel achter door uitglijden met zijn plates op beton (gewoon in stap !!) Verder nooit een pas kreupel gelopen.
Handy : licht hoefbevangen geweest vorig jaar. Na een week over. Nooit meer een stap kreupel gelopen, ook niet stijf.
Maggy : last van dunne zolen. Loopt soms eens mank na op een steentje trappen oid. Nooit erg en nooit lang. Maggy heeft wel erg kleine voetjes (3X0)
Poppy : heeft regelmatig last van diepe zweren. Ze is ondertussen 18 en we weten niet echt wat de oorzaak is. Balkijzers hebben dit euvel voor het grootste deel opgelost. Ze is nu (na twee jaar ) van de balkijzers af en we kijken het aan.
Flyer (verkocht) : nooit een pas kreupel gelopen.
Onze andere paarden (recreatief western gereden)
Big (anglo arab): heeft ooit eens white line disease gehad. Een jaar kreupel.
Remo (volbloed) : nooit een pas kreupel gelopen.
Gaspar (arabXNF) : lichte peesklap opgelopen verleden jaar op de weide. 3 maanden boxrust gehad. Verder en erna geen pas meer kreupel gelopen.
Rocky (welsh) : 1 X hoefzweer
Spikkel (Welsh) : nooit een pas kreupel gelopen.
Wolf (tweejarige, verkocht) : erg droge sterke benen en goede voeten
Tom (tweejarige, nog in mijn bezit) : idem dito.

vwb de plates : mijn reiners lopen een jaar door op plates. Vooraan geen ijzers voor Sen, Handy en Maggy hebben lichte voorijzers zonder lippen. Nog nooit problemen mee gehad (buiten die ene keer uitglijden, dan)
Zonder plates geen stops. Met plates geen buitenritten :)

vmw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:46

Mijn paard heeft 1 peesblessure gehad tijdens het loslopen in de binnenhak. Hij is deel arabier en vind af en toe dat hij moet showen, dus hij rende in volle galop naar de muur en in plaats van te stoppen gooide hij zich met zo'n kracht om dat hij een spier bij zijn ribben verekt had en zijn pees flink beschadigt. Meer dus een gevalletje onhandig paard dan de westernsport.

De andere lichte blessure, een geiriteerde pees heeft hij tijdens een buitenrit opgelopen. Hij had zich verstapt in rul zand.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:55

Mijn moeders paard heeft waarschijnlijk al voordat hij van haar was spat opgelopen in beide achterbenen. Komt waarschijnlijk omdat er te vroeg te intensief mee getraind is(reining) (voor de futurity, volgens mij start dat al bij twee-jarigen). Hij heeft hierdoor een jaar niks mogen doen, maar uiteindelijk had hij er geen last meer van.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:22

BlackRose, Amerikaans gefokt Painthorse, flinke platpootjes. Heeft nu wat gallen achter, is 14 jaar en zeer intensief mee getraind, nu alleen nog recreatief. Loopt als een zonnetje, wel gevoelig voor hoefzweertjes. Staat rondom op ijzers, geen plates.

PGM Viho, Nederlands gefokt Painthorse, mooie hoeven, loopt blootsvoets, nu 3 1/2, zijn net aan 't opbouwen dus nog geen narigheid meegemaakt gelukkig! ;) Succes met je onderzoek!