[WN] Spur stop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Spur stop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 18:09

Wie heeft zijn paard 'spur stop' getraind of is hiermee bekend? Wat is jullie mening c.q. ervaring hierover/mee?

Romkabouter

Re: Spur stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:18

Ben ermee bekend, werkt wel maar is erg moeilijk bevestigd te houden en meestal alleen maar onhandig.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 18:26

Romkabouter schreef:
Ben ermee bekend, werkt wel maar is erg moeilijk bevestigd te houden en meestal alleen maar onhandig.

Waarom is het moeilijk bevestigd te houden? En waarom onhandig? Rij jij je merrie zelf zo?

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:46

Ik heb geen ervaring met de spur stop, maar wel met de spur slow. Heb die op aanraden een tijdje gebruikt, maar vond het niet praktisch omdat mijn paard al het tegenovergestelde kende (hak omlaag = langzamer).
Ik kan het me best voorstellen dat het fijn is als je paard het kent, maar ik vond de voordelen niet groot genoeg om alles helemaal om te draaien terwijl de oude manier ook werkt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:48

Omdat je ook een spoor voor voorwaarts en andere hulpen wilt gebruiken en je dus elke keer erg consequent moet zijn.
Met geven en corrigeren, en de meeste ruiters zijn dat niet.

Ik peins er niet over om het te gebruiken, ik vind het ook meer een noodgreep voor als je snel gaat klemmen, maar daar verschillen de meningen over.

eschpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:08

ja hoor train mijn paarden met spur slow en minder met spurstop.
vooral pleasure gerichte training met lange teugelwerk.
kijk eens bij christel poels of de millranch die hanteren dit ook.
bijna alle grotere plaesure ruiters hanteren dit volgens mij.

spurslow: druk met het been paard gaat langzamer licht spoor onder de rib gaan ze boller lopen,mooier rond zeg maar.dan hoef je niet te "hengelen met je teugel"wat de jury niet graag ziet.
de jury ziet dus lange teugel rustig paard.
spurstop:spoor erin stop.

deze training is gewoon anders als andere trainingen lijkt mij.
groeten ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:58

eigenlijk is het vrij logisch
als je drijft en je geeft voor niet meer ruimte dan verzamelt je paard(brengt zijn achterhand er onder) en dus vertraagd hij
dat doe je dan wel met kuit en niet met sporen

verder staat het ook niet erg fraai als je je benen afsteekt om te stoppen in de pleasure, trail en horsemanship
daar verwachten ze toch een aangesloten been maar om nu je spoor erin te zetten om echt te stoppen?
je zelf langmaken werkt dan netter

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:54

Ik snappum niet. Creeer je dan geen paard dat tegen het been is? Een paard dat, bij beendruk tegen je been blijft hangen of er zelfs tegenin gaat?
Uiteindelijk wil je toch een paard dat wijkt voor druk, op alle delen van het lichaam?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:00

Exact Cassidy, daarom is het dus niet handig en lastig bevestigd te houden.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:53

Ik gebruik de spurstop ook, wiebelen met de benen is harder in combinatie met stemhulp. Druk van mijn kuit is langzamer en spoor erin is stoppen. Prima te doen.

eschpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:46

meikie schreef:
Ik gebruik de spurstop ook, wiebelen met de benen is harder in combinatie met stemhulp. Druk van mijn kuit is langzamer en spoor erin is stoppen. Prima te doen.

ben ik met je eens meikie

ja pleasure training is anders als anders.
vandaar ook de meters teugel.
paard is ook aan het been gereden alleen anders dus met druk is langzamer.
het gaat erom dat de hulpen minder zichtbaar zijn voor jury en dat het paard niet opgehaald(teugel)hoeft te worden in de show.je doet het dus met je been.
qua training is het zo dat je soort 8jes(niet voorspelbaar worden hierin) maakt en met je binnenteugel steeds kleine tikjes geeft om hem te laten volgen(hier moet hij dus op los gaan laten)laat hij los en loopt hij ontspannen en versneld niet kan hij op de lange stukken gezet worden.
versneld hij weer of komt het hoofd omhoog weer op de soort 8jes zetten en binnenhand tikken.
dus moet hij langzamer lopen druk op het been(kuit) en spoor licht onder de rib om zijn buik omhoog te houden.
loopt hij goed ontspan je je been zeg maar aangesloten kuit,geen druk.
moet hij stoppen tik met de spoor is stop.

niks moeilijks aan hoor alleen moet je herhalen tot het paard het door heeft.
ik train al een tijd zo.
het is gewoon pleasure training.. ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:07

als ik een spoor in mijn buik krijg, til ik mijn buik ook wel op :D

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:59

Ik rijd ook allebei mijn paarden op spur stop, en er is niets onhandigs of moeilijk aan hoor!
Meestal binnen een week heb je de spurstop er super in zitten (als hij voorheen wel goed op teugel en stem reageerde natuurlijk).

Cassidy schreef:
Ik snappum niet. Creeer je dan geen paard dat tegen het been is? Een paard dat, bij beendruk tegen je been blijft hangen of er zelfs tegenin gaat?
Uiteindelijk wil je toch een paard dat wijkt voor druk, op alle delen van het lichaam?

Nee ik heb dat probleem helemaal niet, als je je sporen net achter de singel in het paard drukt en dan (bij getraind paard) krijg je meteen reactie dus je hoeft je sporen er helemaal niet lang in te houden.
Daarbij kan ik me paarden ook sturen met mijn benen, verzamelen, laten wijken, alles, dus het is niet zo dat dat dan niet meer kan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:08

ik vind het alleen zo'n onlogische oefening
je paard moet stoppen dus zet je je spoor erin

als je bedenkt dat een reiningpaard veel heftiger zijn achterhand eronder moet zetten(en dus zijn buikspieren moet aanspannen en zijn rugspieren moet opbollen) en reiningruiters juist hun paard stoppen door benen eraf te doen

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:27

Het zou voor mij niet logisch werken, maar misschien als je niet anders gewend bent? :)

Ik vind het juist fijn om mijn benen voor alle voorwaartse en zijwaartse dingen te houden. Maar net als dat je ze kunt leren stoppen op een por met de spoor, kunnen ze dat ook met elk ander 'truukje' ;) Gewoon wat dieper gaan zitten ofzo. Dat hoeft ook helemaal niet zichtbaar te zijn hoor. Voelen ze evengoed wel.

Maar ieder zijn ding :D

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 08:26

Interessant om al die meningen en ervaringen te lezen :)

Ik ben benieuwd hoe onze jonge merrie het gaat oppakken, tot nu toe goed ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:19

Ik hou het wel op gewoon stoppen, dmv. mijn zit en whoa. Ik druk mijn sporen zowiezo nooit in mijn paard, ik rol er mee, lijkt mij een onprettige manier van rijden.
Overigens lijkt een spoor in een paard drukken beter zichtbaar dan stoppen op zit; ik hoef mijn gewicht maar minimaal, niet zichtbaar, te verplaatsen en mijn paard staat stil. Ik had ook nog nooit van een spur stop gehoord, ook niet toen ik pleasure paarden reed op een grote showstal in Kansas; die paarden daar worden meestal zonder sporen gereden en stoppen op gewichtshulpen.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:25

Ik heb ook pleasurepaarden op een trainingsstal gereden in de VS en wij gebruikten geen spur stop. De spur stop is gewoon 1 van vele technieken.

Als ik mijn paard langzamer wil laten lopen, verzamel ik hem dmv beendruk, waardoor hij zijn rug omhoog brengt, achterhand onder zijn lichaam brengt en zijn schouders op tilt. Zijn hals zal dan automatisch volgen en het paard zal zijn hals in de voor hem natuurlijk houding dragen.

eschpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:02

Romkabouter schreef:

ik zie ook licht... ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:37

ik had er ook nog nooit van gehoord. mij is altijd geleerd te stoppen door je gewicht naar achteren te verplaatsen.
beide kanten klinken me logisch.. maar ik denk dat ik het maar bij mijn oude manier hou. zoals Elcid zegt.. minim bewegen kan al genoeg zijn. en ik rij veel zonder sporen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 23:31

Romkabouter schreef:

Word jij geregeld met sporen gereden dan....? :') _O- ~~}>

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:43

ik had hier nog nooit van gehoord, en vind het wel interresant, het klinkt ook wel heel logisch eigenlijk.

vraagje: moet je hiermee beginnen als een paard nog maar net onder het zadel is of ga je hier mee beginnen wanneer je al verder ben in de training?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:54

@CC: Nee, ik spoor niet :P

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:25

Tsja het is ook gewoon geconditioneerd natuurlijk ik vind het alleen mooier als iemand zonder spurstop stopt omdat je dan op de foto's die sporen in de buik ziet en opgetrokken hakken etc:)

Ph en natuurlijk zoiezo niet echt een aanrader voor de reiners onder ons;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:31

ik denk niet echt spoor in de buik, meer spoor aanleggen. stoppen in de pleasure is anders dan stoppen (en glijden) in de reining. alleen al voor balance moet je dan wel je benen afsteken ;)