[WN] Ten einde raad, wie kan ons helpen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmylee

Ten einde raad, wie kan ons helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 15:22

In februari heb ik mijn (zelf beleerde) western merrie verkocht. Omdat ik het toch erg mis en verder de wedstrijdsport in wil heb ik eind april toch weer de stoute schoenen aangetrokken en een paardje gekocht.

Het is een 4 jarige palomino overo ruin en hij is door Ed Gosen ingereden. Toen ik hem net had ging het de eerste week best lekker, tot hij begon te staken. Hij drukt je been klem tegen het hek, zodat je eigenlijk weinig meer kan doen. Ik had toen het zadel erop liggen van mijn vorige paardje, wat niet helemaal perfect lag. Dus eers weer lekker gaan longeren en heb ook de veearts hem helemaal laten nakijken en hij mankeert lichamelijk helemaal niets. Ben naar Country Mill gegaan en heb een goed passend zadel erop liggen. In eerste instantie ging het wel en toen begon hij weer te staken. Vervolgens aan de longeerlijn gereden tot het gedrag over was. Vervolgens weer los in de bak en toen heb ik een week lang als een zonnetje gereden. Toen ging er tijdens het rijden een knop om en begon hij weer met staken. Hij loopt onder het zadel aan de longeerlijn helemaal super, maar zodra je los in de bak rijd is het drama. Hij zet je met je been klem tegen het hek, schud met zijn hoofd en je hebt niets meer te vertellen. Ook met zweepje geprobeerd en hulpteugel, maar ook dat haalt niets uit.

Ik weet echt niet meer wat ik met hem aan moet. Vorige eigenaresse zegt dat hij het niet bij haar deed. Maar toen ik hem van haar kocht reed ze hem zelf niet meer maar werd hij gereden door iemand anders. Weten jullie misschien een oplossing? Een goede trainer die goed is met probleem paarden. Wil het niet zomaar opgeven, maar zie het niet echt meer zitten.

groetjes kim

lindavan

Re: Ten einde raad, wie kan ons helpen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:55

Waar woon je? Wil je ergens intern, of moet die persoon aan huis komen?

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:13

zelfde vraag

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:18

volgens mij ken ik dat paard en de vorige eigenaar, waar woon je?

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:48

Vooropgesteld dat je spulen in orde zijn en je paard lichamelijk niets mankeert, een bekend verhaal voor een 4 jarige. Zeker als het een karakterpaard is, loop je hier vaak tegenop.

Het is heel vervelend en frustrerend, maar vaak als je paard is ingereden door een trainer en je hebt hem weer thuis gebeurt dit.

Gewoon doorgaan, zoveel mogelijk rijden, en erg belangrijk , gaat het goed dan belonen.

Het is nog een lange weg te gaan maar als je consequent blijft zal je zien dat het op een gegeven moment beter gaat en je paard voor je wil werken.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:50

cissy schreef:

volgens heel wat mensen in het Craig Smersal topic moet je dit oplossen met heel veel liefde en zachtheid, veel knuffelen en worteltjes voeren, en vooral geen professionele trainer raadplegen want die doet het enkel voor het winstbejach.

of misschien moet je de andere zijde en dus mij volgen en professionele hulp inroepen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:10

Dofuzz, ehm, waar slaat die reactie op? :? Ik snap m even niet, wie zegt dat ik geen professionele hulp zou laten inroepen en wat heeft Craig hier in vredesnaam mee te maken???

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:43

Hoeveel rijervaring heb je?

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:15

Heb je een pb'tje gestuurd!:-)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:15

dofuzz schreef:
cissy schreef:

volgens heel wat mensen in het Craig Smersal topic moet je dit oplossen met heel veel liefde en zachtheid, veel knuffelen en worteltjes voeren, en vooral geen professionele trainer raadplegen want die doet het enkel voor het winstbejach.

of misschien moet je de andere zijde en dus mij volgen en professionele hulp inroepen

Ge_Braadslee schreef:
Vooropgesteld dat je spulen in orde zijn en je paard lichamelijk niets mankeert, een bekend verhaal voor een 4 jarige. Zeker als het een karakterpaard is, loop je hier vaak tegenop.

Het is heel vervelend en frustrerend, maar vaak als je paard is ingereden door een trainer en je hebt hem weer thuis gebeurt dit.

Gewoon doorgaan, zoveel mogelijk rijden, en erg belangrijk , gaat het goed dan belonen.
.

Kijk kijk,words of wisdom van Ge Braadslee en het gebruikelijke gebral van Dofuzz.
@Dofuzz het paard is profesioneel ingereden and see what happened.
Topicstarter zoekt hulp geen gebral.

@kimmylee,heb je het al eens met een andere ruiter geprobeert,je instructie wellicht?
Heb je les? het is best lastig soms om een jong paard goed door te rijden.Samen gaan lessen is waarschijnlijk een goede zaak. Hoe is het paard getraind?Voor welke discipline?

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:17

Knap lastig, ik herken het helaas. Bokken, opzij springen, tegen bakpalen aanrijden, zelfs op haar kont proberen te gaan zitten terwijl je er op zit.

Ik zou in ieder geval dat longeren er goed inhouden, alle gangen en linksom en rechtsom.

Dat hij reageert op jouw stem, lekker lang longeren.

Als dat al goed gaat en het paard reageert goed op je stemcommando's heb je daar veel profijt van als je er zelf op zit.

Durf je er zelf niet meer op, dan iemand die het wel durft en weet wat ie doet, jonge paarden, het is een apart verhaal.

Absoluut consequent blijven, en al doet ie het maar 1 keer goed, belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:47

Ik zou de fysio even bellen voor de zekerheid ( voor je hem in elkaar mept :P ) die van mij begon ook met staken, steigeren enz. Het leek ge-etter... toen heb ik een chiroperactor/fysio laten komen en na de behandeling (zij heeft haar losgemaakt en schema meegekregen, veel longeren aan de pessoa) liep ze weer geweldig. Ze heeft nog wel een paar keer proberen te steigeren maar toen wist ik dat ze gewoon al staakte vóór ze ook maar iets hoefde te doen, omdat ze denk ik heeft onthouden dat trainen zeer deed. Toen heb ik haar wel een keer aangepakt. Daarna nooit meer gedaan, ze is veel fijner te rijden, enthousiast en willing to work!

Megs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:50

Heb je ook een pb-tje gestuurd.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 06:53

hier ook herkenbaar hoor.Ik dacht dat mijn paard dat nooit zou doen bij mij,.maar mijn 1e quarter kwam ook bij een trainer vandaan en ik weet nog goed dat ik op oudjaarsdag met een schaal oliebollen zwaar overspannen bij desbetreffende trainer stond.Zij erop,geen vuiltje aan de lucht.Als je zelf nog veel moet leren en je paard is proffessioneel getraind,dan loop je tegen een fiks aantal communicatiestoornissen aan.Positieve van dit verhaal...met goede begeleding en doorzettingsvermogen,heb je het binnen een maand opgelost,succes!

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 07:24

iedereen alvast heel erg bedankt!!!

Hij staat in Nieuw-Vennep en ik wil graag daar les/begeleiding hebben of hij gaat in training voor bijvoorbeeld 2 maanden en de laatste week zal ik ook daar onder begeleiding rijden. Ik moet namelijk er zelf mee overweg kunnen en hierdoor heeft hij begeleiding nodig, maar ik ook.

Ik heb al aardig wat ervaring. Mijn vorige quarter heb ik zelf beleerd en tot en met L2 niveau gereden. Daarbij heb ik voorheen altijd op een handelsstal gereden en veel gewerkt met jonge paarden.

Ben ervan overtuigd dat het uiteindelijk goed komt. Het vervelende alleen is dat mij een paard onder problemen is verkocht en ik mij dus behoorlijk belazerd voel.

groetjes kim

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:19

Als je een trainer zoekt waar hij in training kan, Sarah de Weerd in Nijverdal, site is momenteel offline, maar telefoonnummer is bereikbaar. Als je interesse hebt kan ik je haar tel sturen per PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:28

Ik snap niet zo goed waarom je je belazerd voelt eerlijk gezegd. Paard was toch braaf toen hij kwam? Dat jij 'm niet braaf hebt kunnen houden, is niet de schuld van de verkoper. Paard is professioneel getraind en ziet nu blijkbaar ruimte om niks meer uit te voeren. Als het dier lichamelijk in orde is, geldt regel 1: een paard maakt slechts gebruik van de mogelijkheden die de ruiter hem biedt.

Maar als je in Nieuw Vennep woont, kan Jan v Berendonk je dan niet helpen? Die weet doorgaans wel raad met brutaaltjes, en op een nette manier. Ik zou er gewoon ff langsgaan en je probleem bespreken. De koffie smaakt daar ook goed, kun je gerust ja op zeggen als 'ie je aangeboden word.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:32

kimmylee wat wil je nu eigenlijk met dit topic dan? Je begint eerst over hulp maar nu gaat het er om dat je je belazerd voelt?
Als je belazerd bent kun je daar nu weinig meer aan veranderen denk ik of het paard moet echt lichamelijk iets mankeren maar dan nog is het moeilijk.
Is het paard ook rongenologisch gekeurd bij aankoop?

Het lijkt mij door je verhaal dat dit gewoon een jong paard is die zijn grenzen op zoekt en jij hem niet voldoende durft/kunt door te rijden, niks raars of belazerds aan imo. Zulke dingen gebeuren gewoon soms.

Zelf heb ik toen mijn nieuwe jonge paard gekocht en meteen voor een maand bij een trainer op stal gezet om hem en mij te begeleiden, knopjes zaten er nog niet goed op en ik was bang dingen te verprutsen ondanks dat ik zelf ook al ervaring had met jonge paarden.
Geen paard is hetzelfde namelijk en zeker een jong dier kan zomaar veranderen onder andere omstandigheden en dan moet je hem wel de juiste begeleiding kunnen geven ;)
Uiteindelijk waren we met 2 weken klaar daar en kon ik hem mee naar huis nemen waar ik heel blij mee was maar je weet maar nooit, ik heb het zekere voor het onzekere genomen toen en meteen voor extra begeleiding gekozen.

Gewoon goede hulp gaan zoeken van een proffesionele trainer :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:34

Een begeleid begin houdt wijsheid in :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:37

Zonder lelijk te willen praten is dit nu de derde keer dat ik hoor dat een Quarter ontspoort die aangekocht is bij E.G.
Beide paarden bleken ih verleden gewoon met erg harde hand gereden te zijn, en waren ontzettend jong al onder het zadel.
In de gevallen die ik ken zijn de paarden door een osteopaat (Heleen Slebos bijv) en op spierniveau (Happy Athlete) eerst helemaal los gemaakt (vooral die spieren bleken muurvast te zitten en waren ERG pijnlijk), en daarna gewoon weer vanaf nul opgebouwd... alsof het groene paarden waren.
Dus kleine stapjes, en die uitvoerig belonen... het ontbrak die paarden op alle manieren aan zelfvertrouwen en lol in het rijden hadden ze absoluut niet....

Het is met deze 2 helemaal goed gekomen. Maar ik heb wel mijn twijfels over de verkoper... ik hoor dit nu net iets te vaak.
Paarden worden in korte tijd ingereden of gecorrigeerd met harde hand... alle stress, pijn, frustratie, ellende, komt er op een 'veilig' adres weer uit.

Laat je paard lekker behandelen, en begin vanaf nul... het komt vast goed. Pas op dat je zelf niet het vertrouwen verliest en neem iemand in de arm die je echt goed kan helpen (Balingehof?).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:40

Ps: eigenlijk raar dat een paard van 4 jaar als 1 eigenaar achter de rug heeft en nu bij de tweede staat? Het leven van dit dier is nog maar net begonnen... Hoe oud was hij toen hij ingereden werd? Volgens mij dus veel te jong wanneer je even rekent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:43

Tja, bij iemand die veel paarden verkoopt, zal het ook vaker voorkomen dat er na aankoop eens wat mis gaat.
Het spierenverhaal verbaast me niet. Zeer specifieke bespiering, maar veelal op KWPN'ers gericht voer, en misschien ook wel niet altijd even verstandige training (ik verbaas me over het percentage klapvee in het westernwereldje dat zonder zelf na te denken of een visie te vormen slechts in de handjes klapt bij wat hun 'trainer' zegt)

Goed keuren, goede begeleiding, en af en toe eens goed in de spiegel kijken of je zelf eigenlijk wel het niveau hebt wat je denkt/pretendeert te hebben. Ik denk dat dat al een hoop zou schelen.
En daarna: hop, aan het werk. Wet pads make sweet horses.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:46

Ninx ik vind ontsporen in het geval van de TS een beetje te veel van het goede hoor, wat ze schrijft kan ik niet opmaken dat het paard echt ontspoort is maar goed..

Het blijft een keus van iedereen zelf om van te voren goed te onderzoeken waar hij zijn paard koopt vind ik. Als de keus is dat dat op een stal is waar paarden jong worden ingereden en met harde hand is dat eigen verantwoording en niet die van de bewuste trainer/verkoper imo ;)
De problemen die voort kunnen komen bij dergelijk inrijden zijn bij iedere normale VA zo op te vragen dus blijft eigen keus of je zo'n paard dan koopt of niet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:51

Ed Goosen is niet de verkoper van dit paard, maar heeft het paard voor de verkoper ingereden, overigens niet te jong, maar na zijn 3e. Het paard is nog geen jaar bij de laatste eigenaar geweest, maar toch niet raar dat iemand het dier wil verkopen, een jong paard was niet wat ze er van verwachte, helaas gebeurd dat. Kim is de 3e eigenaar, fokker niet meegerekend, het kan gekker, maar fijn was het wel wanneer hij nu lekker een vaste plek heeft waar hij het goed gaat krijgen. Ik hoop dat het je met begeleiding gaat lukken Kim!

Begrijp wel dat je het niet leuk vind dat een paard na een paar dagen rijden erg moeilijk blijkt, terwijl je deze als super braaf koopt. De ruiter waar hij voor heen van was, was geen professional, hij komt dus niet rechtstreeks van Ed. Ik snap best dat je je dan afvraagt of dit gedrag nieuw is, of dat hij het trucje al ergens geleerd heeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:54

Probleem is nog steeds het naïeve geloof van veel mensen dat een 'grote naam' uitsluitend kwaliteit verkoopt en je nooit zal flessen... zeker niet wanneer je daar al een aantal jaren les neemt.
1 van de paarden die ik eerder noemde had wel degelijk een aantal gebreken die al bekend waren maar niet vermeld werden.
Inderdaad dom van de koper om niet te keuren, en onbegrijpelijk van een verkoper om zo'n paard voor veel te veel geld met een stal smoelwerk over de toonbank te schuiven.

Ik heb onlangs een tweede paard erbij gekocht, en ben op mijn zoektocht toch echt weer geraakt door het aantal mensen dat moedwillig liegt om een dier verkocht te krijgen.
je vertrouwen in de mensheid wordt wel geschaad op deze manier.

@ Sonja: Quarters hebben ook baat bij een dieet dat betrekkelijk weinig suikers bevat idd... Veel gras, biks en rijke muesli's zijn dan toch uit den boze... Veel paarden worden te rijk gevoerd, kunnen het niet goed afvoeren en worden gevoelig op de spieren...

ps @ MissPk: ontsporen is in dit verhaal niet de juiste uitdrukking... maar wel de andere paarden die ik noemde. Daarom is het goed dat ts nu ingrijpt lijkt me...