[WN] Welke stemhulpen gebruiken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klimop

Welke stemhulpen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:32

Ik ben ondertussen flink begonnen met grondwerken met mijn 2-jarige, waar dus ook de nodige stemhulpen bij te pas komen... nou kent ze natuurlijk de 'basis' dingen zoals Ho, Back-up, Kom etc, maar nu begin ik haar ook dingen hulpen 'op afstand' te leren (dus bijv. aan de longe) zoals het halthouden, wegstappen en draven op commando. Toen bedacht ik me ineens wat nou eigenlijk de meest logische stemhulpen/woorden zijn om haar te leren voor het stappen, draven (en straks dus ook de galop, maar is nu nog niet van toepassing), aangezien ik nu nog echt in het beginstadium zit en ze sowieso nog veel aanmoediging nodig heeft om het snappen kan ik deze hulpen (die ze nog niet kent) 'aanpassen' voordat we er echt mee gaan oefenen, dan wil ik wel dat het definitief is, anders wordt het alleen maar verwarrend voor het paard. Vanmiddag viel mij bijvoorbeeld op dat ik 'walk' en 'jog' eigenlijk wel verdomd veel op elkaar vind lijken als je ze na elkaar zegt, en vroeg me dus af hoe duidelijk dit is voor het paard, ik probeer verwarring voor straks zo veel mogelijk te voorkomen :o
Vandaar dat ik me afvroeg, wat voor stemhulpen gebruiken jullie voor bijv. het wegstappen, aandraven/galopperen? Zowel ohz als adh/longe? Of gebruik je geen woorden maar klikken/'kusjes'-geluid? En wat is het duidelijkst (qua onderscheid tussen de woorden/geluiden) voor het paard? }:0
Ik merk dat dit heel erg verschilt per paard (of eigenlijk de ruiter dus, die heeft het hem/haar geleerd) welke stemhulpen er worden gebruikt, de een kent gewoon de woorden zoals 'jog' en de ander gebruikt het klikken of heel iets anders, hoe zit dat bij jullie en wat is jullie mening daarover? Of gebruiken jullie de "standaard" drrrrrraf zoals ik die nog ken uit mijn Engelse-dressuur tijd? :))
Misschien doe ik hier veel te moeilijk over, maar denk er het liefst iets te lang over na dan dat ik er later spijt van krijg, ben namelijk een enorme voorstander van de 'eerst stem-dan been (of hand)' methode, dus het paard eerst de gelegenheid geven om op je stem te reageren, voordat je met andere hulpen aankomt... maar dan moeten deze natuurlijk wel helder zijn ;)

troi

Re: Welke stemhulpen gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:39

IK ben hier ook al een tijdje over na aan het denken (heb ook een 2 jarige), en wil een enkel klikje voor wegstappen, dubbele voor draf en kusje voor galop. Verder wil een sisje gaan gebruiken voor een gang terug en easyyyyyy voor langzamer binnen een gang gaan gebruiken, whoa voor stop.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 18:14

'Easy' was ik inderdaad nog vergeten, die kent ze ondertussen ook al behoorlijk goed.. en de whoa is het eerste wat ik d'r heb geleerd, hahaha (heel handig in noodsituaties), grappig om te horen hoe jij het al heb 'bedacht' en dat weer anders is dan ik gewend ben, rijd 2 quarters waarvan 1 kusje=draf en klikken=galop en de andere precies andersom kent, heeel verwarrend als je de ene dag de 1 rijd en de andere dag de ander :') terwijl een ander paardje wat ik reed weer 'jog' en 'lope' had geleerd, zit nog enorm te twijfelen wat nou het meest praktische is om m'n eigen paardenkind te leren.. }:0

Tam_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:53

ik gebruik,
easy voor langzamer in een gang
ho kort is stoppen
klikken is draf
kusje is galop
maar zo heeft iedereen daar wel zijn eigen ding in denk ik,

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:22

1x klik = stap
2 x klik = draf
kusje is galop
who is slide
rustiger in de gang is 'sssssssjjjjjjjjjj'
gewoon halthouden doe ik alleen met lichaamstaal om de slidingstop in hulp niet te verwarren met de gewone halthouding.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:40

stap= Stap
draf= Drrrraffff en op den duur drrrrr
galop= dubbel klakje met mijn tong
stop= ho
rollback= gaatom(zeg ik ook op stal van jongs af aan)
achteruit= back (je kunt heel snel "back back back" achter elkaar zeggen)
rustiger= easy

zeg nooit "goed zo!" , sta je gelijk stil want goedzo en ho lijken blijkbaar op elkaar :')

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:44

stap = een klik
draf = 2 klikjes
galop = kus geluid
terug van bv jog naar walk is easy walk
whoa = whoa dus stop
in de jog bv rustiger joggen is mmmmmm
rollback doe ik met lichaamstaal

Zo kun je zien dat iedereen weer andere dingen gebruikt grappig

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:45

De meeste die ik gebruik heb ik al voorbij zien komen. Op advies van mijn instructeur gebruik ik tegenwoordig als ik in gang terugga waaaaaaaaaaalk (lang maken en laag) en jooooooooog (idem). Des te makkelijker is later de overgang van lope naar walk. :D
Om aan te draven meestal een klakje, galop is kusje, terug is back, ho is ho :P en idd easy... Verder klets ik altijd engels tegen m ;) Dus als hij braaf is is t meestal what a good boy! :D

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:58

Bij mijn 2-jarig mormel aan de longe of bij sms;

walk=stappen
jog=draven
lope=galop
klikken=sneller
easy=langzamer
aangalopperen=kusje
stoppen=ho
draaien=turn
achteruit=backup

en bij sms vierkant zetten als hij ff niet oplet zeg ik min of meer tssssk.. beetje als je square wilt zeggen, en dan alleen het beginstuk. Is handig voor op wedstrijd, als hij dan niet direct vierkant zou staan of niet oplet, kan ik dit heel makkelijk zeggen zonder dat de judge het hoort of het zeg maar zichtbaar is dat ik wat zeg, maar t is wel voldoende om de aandacht van mn paard er weer bij te krijgen en hij direct weet wat hij moet doen dan.

as ik wil dat hij van gang veranderd gebruik ik klikken/kusje/easy, wat van toepassing is, en naam van de gang. dus klikken+jog, of easy+walk bv.
als ik klik of easy zeg zonder melding van de gang, moet hij in zn huidige gang blijven, alleen versnellen of vertragen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:05

'ga om' voor een rollback... tegen de tijd dat je dat gezegt hebt moet ie al heel lang weg zijn hoor haha! voor een wending kan het nog, voor een rollback lijtk ie me erg lang.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:11

valt wel mee, je zegt het als je nog in galop bent, paard moet dan weten dat hij moet stoppen en omspringen
dit in verschil met ho waarbij hij moet stoppen en back waarbij hij moet stoppen en gelijk achteruit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:18

1 klik = stap
2 klikken en drrrrrrraf = draf
2 kusgeluiden en gggalop = galop
(hij doet het nog niet goed zonder de woorden erbij)
halt = halthouden
hoooooooo = 1 gang terug
hoohoo = als 'ie ergens van schrikt en er vandoor wil
easyyy= langzamer in de gang
Afgelopen nu!! = als hij aan het ouwehoeren is en niet wil luisteren
...en verder klets ik ze onderweg vaak de oren vol over alles wat we zien zoals eendjes en schaapjes en ezels enzo :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:22

spatter schreef:
valt wel mee, je zegt het als je nog in galop bent, paard moet dan weten dat hij moet stoppen en omspringen
dit in verschil met ho waarbij hij moet stoppen en back waarbij hij moet stoppen en gelijk achteruit

pff ik vind het al ingewikkeld laat staan een paard :-P

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:24

spatter schreef:

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:25

quarterH schreef:
spatter schreef:

pff ik vind het al ingewikkeld laat staan een paard :-P

Hoe doe je dat dan in een proef waar je direct hesitate hebt na de stop?
En heb je dan ook ga om links en ga om rechts, of maakt dat niet uit :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:26

ok dus:
ga om = eerst stoppen dan rollback
whoa = eerst stoppen dan backup

wat nou als je een stop + hesitate hebt?
persoonlijk heb ik liever dat mn paard wacht op mijn hulpen en niet al 2 stappen in 1 hulp krijgt maar dat zal wel aan mij liggen.

tenzij je hem meteen leert 'pattern 5' en hij zn ding doet. of draaf ik nu door? :-D :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:32

tja,t'is maar wat je gewend bent
mijn paarden leren om op stemhulp een hele reiningproef te lopen, op den duur kun je het hoofdstel thuis laten :P
doordat ik verschil in stemhulp maak weten ze precies wat ik wil
of ik nu wil stoppen en stilstaan of achteruit of om
want wees nu eerlijk, als ik vanuit galop wil sliden en dan achteruit is het voor het paard toch veel duidelijker als hij dat gelijk weet, dan krijg je namelijk ook geen hesitate
maar wil ik alleen sliden en dan stilstaan en hij weet dat ,voorkom ik vervelende pasjes achteruit

je proef wordt er een stuk netter op :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:34

Ik gebruik bij het longeren:
Stap = stappen
Aandraven = draf
Aangaloperen = galop
Sneller gaan = klakken
Langzamer = Zaggies of langzaam
Gangwissel van hogere naar lagere gang bv galop naar draf = is dan draf en terug naar stap = stappen. het heeft nl ook te maken met de intonatie die je gebruikt. Gang sneller gebruik je een wat hogere scherper commando, wil ik langzamer is het commando lager en langzamer.
Wil ik dat ze gaan joggen gebruik ik het woord jog en langzaam.
Stoppen = who
Draaien = turn en lichaamstaal
Achteruit - back up
Staanblijven voor de groundty = Stay

In het zadel gebruik ik alleen maar whoa om te stoppen en een keer klikken als ze niet door willen lopen of ik het tempo wat omhoog wil hebben.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:36

Ook ik zie het niet zo goed voor me spatter.. waar de hell zeg je dat dan? zelfde moment als normaal de stop? Lijkt me toch dat het paard niet zo goed gaat sliden, omdat hij bezig is met het omdraaien.

Imo is dit gewoon een verkeerde volgorde van commando.. Eerst sliding en dan pas roll back. Met een commando als 'ga om' dat je ook in de stallen gebruikt voor 'om' gaan initieer je alleen de rollback en kan je volgens mij niet het maximale halen uit een slidingstop..

maar wellicht denk ik te veel richting serieuze reining.

Voor mij is een rollback een beweging en geen gang verandering. Ik heb alleen stem hulpen voor gang veranderingen en niet voor bewegingen. Net als dat ik niet tegen mijn paard zeg "grote snelle cirkel" of "spinnen" vertel ik hem ook niet dat hij om moet draaien..

Ik klik als hij sneller moet, hum als hij langzamer moet en geef het commando whoa voor de stop en hooooo voor de back up.. that is it.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:37

oh, nog één keer duidelijk

ho is stoppen en stil staan
back is achteruit en zit ik in de galop betekent dat sliding stop en dan gelijk achteruit, kont er onder houden }>
gaatom betekent omspringen/draaien en vraag ik dat in stap of stilstand krijg je een spin, vraag ik dat ik draf of galop krijg ik een rollback
mijn lichaamshouding geeft de richting aan, meer gewicht op mijn linkerbeugel linksom, meer gewicht op rechterbeugel rechtsom

quarterH

spatter schreef:
tja,t'is maar wat je gewend bent
mijn paarden leren om op stemhulp een hele reiningproef te lopen, op den duur kun je het hoofdstel thuis laten :P
doordat ik verschil in stemhulp maak weten ze precies wat ik wil
of ik nu wil stoppen en stilstaan of achteruit of om
want wees nu eerlijk, als ik vanuit galop wil sliden en dan achteruit is het voor het paard toch veel duidelijker als hij dat gelijk weet, dan krijg je namelijk ook geen hesitate
maar wil ik alleen sliden en dan stilstaan en hij weet dat ,voorkom ik vervelende pasjes achteruit

je proef wordt er een stuk netter op :j

toch apart dat geen enkele pro die ook daadwerkelijk goede scores neerzet op shows dit met je eens is.
maar goed, ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk werkt met een paard dat vaker geshowt wordt.

oeps we dwalen af :-)

Youknowme

1x klik is stap
2x klik is draf
kus geluidje is galop
easy is terug naar draf/stap
ho = halt houden
mmmmmm = rustig
achteruit = zwaaien/ geluidje met me tong
cirkel verkleinen = arm naar me toe halen
cirkel vergroten = van me af 'duwen'
Ik gebruik deze commando's omdat ik ze zo geleerd heb van mijn instructrise.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:40

HT nooit gehoord van voorbereidende hulpen
natuurlijk wacht mijn paard op de hulp van mijn lichaam wanneer hij de draai moet inzetten

jij zegt ho en je paard stopt, hiep hoi, de mijne ook
jij zegt hooo en je paard stopt en gaat achteruit, de mijne doet dat op back
het enige verschil zit hem in de rollback

quarterh ach, ik ben nu eenmaal uniek, dat weet je toch :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:41

spatter schreef:

back is achteruit en zit ik in de galop betekent dat sliding stop en dan gelijk achteruit, kont er onder houden }>
gaatom betekent omspringen/draaien en vraag ik dat in stap of stilstand krijg je een spin, vraag ik dat ik draf of galop krijg ik een rollback
mijn lichaamshouding geeft de richting aan, meer gewicht op mijn linkerbeugel linksom, meer gewicht op rechterbeugel rechtsom

ja sorry maar... ik snap je spin ook niet :-)
meer gewicht op je binnenbeen bij spin? dan gaat ie toch naar binnen vallen met zn schouder? ipv alles recht te houden en over te stappen? dat kan allen als jij recht blijft, en eerder je gewicht naar binnen achterbeen (pivotbeen) legt dus zeker niet naar de kant waar ie heen moet....

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:43

spatter schreef:

Dus als ik je nu goed begrijp ken jij 3 signalen voor een stop.

Je hebt ho waarbij hij stil moet blijven staan.
Je hebt back voor een stop waarbij hij achteruit moet
Je hebt ga om voor een stop waarna een rollback volgt.

Vervolgens heb je diezelfde ga om ook nog is voor spinnen.

Volgens mij krijg je een paard dat niet uitblinkt in stoppen, want daar is je paard helemaal niet meer mee bezig. (verrassend).
Een paard dat weg springt in de spin, omdat hij even niet oplette en dacht dat hij een rollback moest maken..

Nee ik zie geen enkel voordeel. Je hebt de neckreining niet voor niets aangeleerd. Gebruik het dan ook waar het voor bedoeld is.

maar zoals ik al zei, misschien denk ik te veel aan reining met een serieus tempo erop.