[WN] Eerste keer serieus aan het werk in westernoutfit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_vL

Eerste keer serieus aan het werk in westernoutfit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:52

Hallo, ik heb een paardje waar ik lekker recreatief mee rij. Ik heb dressuurwedstrijden met hem gereden, maar daar werden we allebei niet vrolijk van. Vorig jaar kwam ik voor het eerst in aanraking met western. Ik heb Quick altijd erg op mijn zit gereden waardoor het erg goed bij ons aan leek te sluiten. Ik heb toen een zomer westernles gehad, maar ik had nog geen goed zadel, dus ik reed toen zonder zadel. Hij liep erg lekker, dus begon het te kriebelen om zelf een westernzadel aan te schaffen. Dat was nog een hele klus, aangezien hij 1.61 is, maar ik heb uiteindelijk een hele nette tweedehands Crates op de kop kunnen tikken. In de winter staat mijn paardje op een pensionstal, waar mijn kast te klein was voor dit zadel. Daardoor heb ik er nog maar 2 keer mee gereden. Nu staat Quick weer thuis en besloot ik dat ik het toch maar weer moest proberen (met mijn nieuwe hoofdstel met vervelende teugels).

Ik moet zeggen dat het nog niet echt comfortabel voor me is. Ik voel me erg beperkt in mijn bewegingen en het is allemaal wat stug (vooral de fenders). Ook het vasthouden van de teugels wil nog niet echt lukken. Nouja, het vasthouden wel, maar rijden kan ik dan niet meer. :P Ik reed altijd met dressuurteugels en dan in één hand. Dan is dit wel moeilijk. Ondanks alle ongemakken liep meneer best ontspannen. Het is allemaal nog ontzettend wennen.

Tips zijn ontzettend welkom!!!
Ik ben nog erg groen en weet nog lang niet alle ins en outs.

Over mijn rijbroek, ik moet nog een goede rijjeans aanschaffen... :P Er zijn alleen geen westernwinkels in de buurt en via internet wil ik liever geen broek kopen.

Genoeg gepraat, hier komen de foto's!

Afbeelding
1. Meet Quick

Afbeelding
2. Rustig instappen (op de achtergrond Quicks vriendin).

Afbeelding
3. Eerste gallopje, nog erg gespannen en met twee handjes (geen foto's van indraven..).

Afbeelding
4. Vanaf hier maar met één handje gereden. Gaat een stuk beter. Lekker ontspannen drafje.

Afbeelding
5. Beetje wazig. Ik zit zelf erg ongemakkelijk en paardje valt op de voorhand.

Afbeelding
6. Zelfde verhaal.

Afbeelding
7. Gallop, al een stuk meer ontspanning.

Afbeelding
8. Rare houding van mijn kant, goed achterbeen van Quick.

Afbeelding
9. Iets meer oprichting, betere houding van mij.

Afbeelding
10. Drafje.

Afbeelding
11. Ieniemienie stopje. ZITTEN!

Afbeelding
12. Drafje.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Het voelt allemaal nog erg ongemakkelijk en het is nog erg zoeken. Ik heb nog geen les gehad mét zadel, maar dat gaat zeker komen.
Alle tips zijn welkom!

simodi

Re: Eerste keer serieus aan het werk in westernoutfit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:01

Leuke foto's, het ziet er zeker niet slecht uit hoor! Je geeft zelf al een aantal verbeterpunten aan en verder moet je nog wennen aan je zadel.
Leuk paardje!

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:04

Ligt het nu aan mij of loopt Quick wel heul veel met de oortjes naar achter? Geen idee verder hoor :') Het is geen commentaar, maar ben gewoon benieuwd of dat standaard is in de western omdat ze op jou geconcentreerd zijn of omdat ie het niet naar zijn zin heeft?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:33

Waarom zou het per se lastig zijn om een westernzadel te vinden voor een paard van 1,61m? Dat is echt niet extreem groot hoor (ook al weet ik dat met name de reining paarden gemiddeld wat kleiner zijn). Op bepaalde foto's lijkt je zadel nogal omhoog te komen aan de achterkant, namelijk.

Met name bij je stopje vind ik het leuk om te zien dat de achterhand er goed achter komt en dat hij dus niet op de voorhand ploft. Veel succes verder!

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:40

Mooi gezicht! Goed om te zien dat je de teugels lekker los hebt!

Mijn paard (quarter) is 1.67 was super een zadel voor te vinden ;)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:50

Leuk paardje! /3 :D
het rijden ziet er op zich al netjes uit, maar wat ik vanaf de foto's kan beoordelen, is dat je je beugels iets te kort hebt (waarschijnlijk waardoor je bij de stop ook uit het zadel komt).
verder rijden ook westernruiters gewoon op 2 handen hoor ;) vooral bij de training met snaffle (trens). de beste tip die ik je eigenlijk kan geven is: les nemen met je paardje van een goede les-gever/geefster! :j want het is erg moeilijk om vanaf foto's te beoordelen, en het is handiger als je tijdens het rijden ook direct aanwijzingen krijgt en deze kunt uitvoeren.
een tip voor je fenders: je kunt ze in vorm brengen door een bezemsteel door je beugel te steken en deze vast te maken (de fender als het ware eromheen draaien) en dit zo een tijdje te laten zitten. voordat je gaat rijden er weer afhalen en daarna zal het een stuk beter aanvoelen voor je benen :)
veel succes en plezier! :D

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 05:46

Nou, dat ziet er nog best ontspannen uit! Maar ik zou nog even lekker op 2 handen blijven rijden. En volgens mij kun je ook beter geen stops maken in gras met een onervaren paard, maar ik heb geen verstand van reining verder. Al met al geeft het een fijn en vriendelijk beeld. Alleen zijn oortjes mogen wat gezelliger staan soms ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:26

Wendy schreef:
Waarom zou het per se lastig zijn om een westernzadel te vinden voor een paard van 1,61m? Dat is echt niet extreem groot hoor (ook al weet ik dat met name de reining paarden gemiddeld wat kleiner zijn). Op bepaalde foto's lijkt je zadel nogal omhoog te komen aan de achterkant, namelijk.

Met name bij je stopje vind ik het leuk om te zien dat de achterhand er goed achter komt en dat hij dus niet op de voorhand ploft. Veel succes verder!

Ik ben jaloers op z'n stopje! :o
Wilde dat Blue zo mooi z'n achterhand eronder zet. Wat ik ook oefen en train...
Ziet er al heel netjes uit hoor! Maar ik zou ook idd op twee handen rijden met het snaffletje.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:57

Ik sluit me aan bij de tips hierboven!

Over de stugheid van je fenders: je kunt ze in de goede richting draaien door een bezem door je beugels te steken. Dus erdoor heen bij de ene beugel, onder je zadel door en er doorheen bij de andere beugels. Na een poosje blijven je beugels dan wat meer gedraaid staan.

Over je broek: meid, het boeit echt niet waar je in rijdt ;) Zelf heb ik na mijn omschakeling ook een poosje in een rijbroek gereden. Nu rij ik in spijkerbroeken van de C&A :D . Zorg wel dat ze lang genoeg zijn (dus ECHT lang).

Ga lekker westernlessen met je mooie paardje en dan gaat het helemaal goed komen. Veel plezier!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:58

hahaha, ik heb precies hetzelfde hoofdstel als jou!

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:32

Ik vind het er relaxed en ontspannen uit zien :j

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:04

Ik rijd zelf nog niet zo lang western, dus technische tips kan ik (nog) niet geven ;)
Voor de rest ga ik akkoord met wat Rumpleteaser al zei ivm kledij, draag gewoon lekker wat je zelf wil en waar je goed in zit, zolang je geen wedstrijden gaat rijden, doet het er niet toe welke broek je draagt :) Zolang ze maar comfortabel zit en niet schuurt!

Dan nog een klein vraagje, waarom rijd je met een zweepje? Zeker als je de teugels in één hand houdt, lijkt me dat niet erg handig..

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:39

@ Wendy: Ik weet dat hij niet extreem groot is, maar het duurde gewoon even voordat ik een zadel had gevonden wat goed pastte. Hij is behoorlijk breed.
@ NRJ: Ik zal mijn beugels een gaatje langer doen! Ik ben begonnen met twee handen, maar ik vind het erg lastig met het vasthouden van de teugels. Ik ga daar zeker nog aandacht aan besteden met mijn instructrice. Bedankt voor de tips!
@ LecyTinker: Ik heb het pas gekocht via Marktplaats. :P
@ catzkillz: Ik gebruik een zweepje zodat ik Quick af en toe met een klein kriebeltje kan corrigeren. Hij reageert daar erg goed op.
@ wgirl: Dankjewel! :)
Bedankt voor de reacties!

Typhoons

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:01

Hey, dat is mijn oude zadel!

Staat goed bij je paardje Lisanne, ook de pad :-).
Ik zie dat je er nog niet zoveel gebruik van hebt gemaakt, maar weet zeker dat je er nog jaren plezier van kan hebben.

Succes met je paardje en met het rijden!

Groeten Maud

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 13:53

Wat grappig! :) Het is inderdaad jouw oude zadel!
Hoe gaat het met je paardje? Hij was toch ziek?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:14

Leuk hoor!

Dit paardje lijkt me heel geschikt voor western. Hij heeft de goede bouw. Wat is het voor ras?

En dat stopje is echt om te smullen. Pas op dat je dat niet verder probeert uit te bouwen zonder de juiste bodem en sliding-ijzers, anders zou hij zijn mooie stopje wel eens kwijt kunnen raken. Gewoon houden zo! (Je kunt nog wel aan je houding werken zoals je zelf al zegt.)

Als je iets nodig hebt om af te toe te corrigeren zou ik toch proberen met sporen te rijden. Sporen ipv zweepje is toch wel een belangrijk kenmerk van western, en het heeft ook wel echt invloed op de manier van rijden. Je kunt er in bepaalde situaties ook altijd nog een zweepje bij pakken.
Maar het ligt er natuurlijk maar aan wat je ambities zijn. Als je wedstrijdjes wil gaan rijden zul je echt van het zweepje af moeten.

Veel succes!

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 16:01

Bedankt voor de leuke reactie!

Quick is half gelders, kwart arabier en kwart nog iets. Zijn vader was een echte tuiger, maar dat zie je helemaal niet terug. :P Knieactie heeft meneer totaal niet, maar het is een heerlijk paard.

Dank je wel over het compliment over het stopje. Ik doe stopjes heel weinig, omdat de bodem daar inderdaad niet goed voor is, maar hij vindt het echt geweldig. Ik ga zeker aan mijn houding werken!

Ik heb totaal geen wedstrijdambitie. Thuis is Quick erg braaf, maar op ander terrein is hij heel bang en schrikkerig en aangezien ik niet zo'n held ben kan ik hem dan niet genoeg helpen. Ik ben dan zelf ook bang. We blijven dus gewoon lekker recratief rijden.

De reden waarom ik niet met sporen rij maar met een zweepje is omdat hij sporen negeert. Op een zweepje reageert hij super, waardoor ik hem dus geen pijn hoef te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:54

Dat je omhoog/naar voren komt bij de stop is omdat je je voeten niet naar voren steekt.
ga op je (denkbeeldige) broekzakken zitten, plaats je voeten naar voren en dan stoppen, zal je zien dat je veeel beter blijft zitten. Ik vind je beugels niet echt te kort hoor....
En ik vind het een HELE nette stop en je hebt hem goed aan het lopen!!

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 11:20

Bedankt voor de tip! Ik ga mijn best doen.
En bedankt voor het grote compliment. :)

paardemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:25

ziet er leuk uit,, <3
na het los rijden is het de bedoeling dat je gaat doorzitten, dan zit je veel lekkerder :)

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:25

gaat al de goeie kant op hoor!
erg goed dat je zo zelf aangeeft wat je nog fout doet maar ook wat je goed doet!
superfotos,

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:35

Ziet er leuk uit :) Al sluit ik me aan bij de opmerkingen van hierboven. Ik zou met een snaffle gewoon nog lekker op 2 handen rijden en dat zweepje achterwege laten ;) Uiteindelijk wen je wel aan die teugels. Al geef ik toe, bij mij blijft het ook en probleem :o haha.

Die stop ben ik trouwens ook jaloers op, je paardje brengt de achterhand wel erg netjes onder! Mijn paard doet alles, behalve dat whaha ;) Daar is hier nog véél werk aan. Ik zou zeggen, houden zo!

Ik rijd zelf ook nog gewoon in 'engelse' outfit hoor, vind ik na 16 jaar engels te rijden nog steeds het meest comfortabel haha. Ofwel heb ik nog niet de juiste jeans gevonden...
Ondertussen rijd ik ongeveer een jaar of 2 'western'. Moet toegeven, ik heb al even geen les meer gehad hoor, dus echt veel nuttige tips kan ik je niet geven.

En over dat comfortabel rijden. Ik zit allesbehalve lekker in mijn westernzadel :x Iedereen die ik ken zweert bij een westernzadel, wel ik vind het eigenlijk vreselijk. Ik kan me er niet in ontspannen en in galop hobbel ik werkelijk alle kanten op :roll: (althans zo voelt het aan, heb onlangs filmpje gezien en dat viel nog reuze mee eigenlijk). Dacht eerst dat het aan mij of mijn paardje lag, maar als ik er een VZH zadel op leg, dan blijf ik gewoon lekker zitten, ook in galop!
Ik denk er dus sterk aan om de overstap naar het 'engels' rijden weer te maken... Ik kan gewoon echt niet wennen *zucht* Heel jammer wel, want de gedachte achter het western rijden spreekt me wel aan. En mijn paard reageert enorm goed op zit-, been- en evenwichtshulpen. Ze reageert zelfs op neckreining en daar zijn we nog lang niet mee bezig whaha. Teugeltje aanleggen en ze draait, heerlijk hoor zo een lichtgevoelig paardje :D

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:55

Hoi Hoi,
ziet er lekker uit zo! lekker ontspannen :) Je went vanzelf wel aan zadel en teugels. Zoals hierboven vermeld wel op twee handjes blijven rijden met een snaffle'tje. Zodra je een ander bitje gebruikt, eentje met shanks, kan je op 1 handje gaan rijden.

Ook een tip: Ik zie dat je, wnr je met 1 hand rijd, de teugels ook fout vasthoud. Je rijd met rechts, dus de uiteindes van de teugels moeten ook langs rechts. Tot hier toe goed. Maar ik zie dat je de verkeerde vinger tussen de teugels houdt. Dit zou moeten de wijsvinger zijn, zodat de 'overschot' van de teugels door de rest van je hand gaan en dan zo naar beneden hangen. Snapje?
Dus m.a.w. je hand plat houden, je linker teugel door je hand, en je rechterteugel komt rechts van je wijsvinger ook in je hand. Zodat je dus je wijsvinger tussen beide teugels hebt :)

Jeetje, dat is moeilijk uit te leggen zonder voorbeeld :P maar khoop dat je er wat aan hebt :)
Succes!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 21:22

Het ziet er al goed uit en je lijkt zelf ook precies in de smiezen te hebben waar de verbeterpunten zijn! Heel knap hoor!

Lisanne_vL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 10:35

Bedankt voor de tips! :)
Ik ga er wat mee doen.