Ik heb geen ervaring met het omscholen van Andalusiers, maar het zou niet anders moeten gaan dan bij het omscholen van ieder ander ras.
Maar wat harnachement betreft:
Tip voor zadel: laat een goede zadelpasser komen, of ga naar een goed adres toe waar ze aanmeten. Kijk vooral uit voor zadelmarktkwaliteit.
Een goed artikel wat je even door zou kunnen nemen is dit:
http://www.freewebs.com/saddlesores/index.htm
Hoofdstel zou ik een hoofdstel doen met gewone frontriem, recht of met een puntje. Daar zit ook een keelriem bij. De One-ear of two ear zijn mooi maar niet handig, zit geen keelriem bij en ze kunnen, als ze met hun hoofd schudden, het hoofdstel afkrijgen.
Wat bit betreft zou ik voor een gewone trens (snaffle) gaan. Watertrens of bustrens is in het begin voldoende. Niet meteen met scharen gaan werken.
Vergeet vooral de curbstrap niet. Omdat een westernhoofdstel geen neusriem heeft (kun je wel apart aanschaffen) zorgt de curbstrap ervoor dat je niet per ongeluk het bit door de mond heen kunt trekken.
En de pad (een westernzadel heeft geen kussens) moet de vingernageltest doorstaan. Dus als je de pad tussen duim en wijsvinger houdt, mag je de nagel van je duim niet voelen.
Al met al zijn goede westernspullen flink duurder dan dressuurspullen, maar bezuinig daar niet op. Het kan je leven redden....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-04-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt