[WN] Paspoort voldoende voor stamboom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Paspoort voldoende voor stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:19

Als een paard een stamboom bezit en is ingeschreven bij de nqha, is dit opgenomen in het paspoort. Krijg je hierbij ook een los papier? of moet je dit apart aanvragen? of zijn de gegevens in het paspoort voldoende? (ik dacht altijd dat er een los (stamboom) papier bij moest zitten)

Ik hoor het graag!

XoNo

Re: Paspoort voldoende voor stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:24

Een paspoort staat los van het stamboompapier.
Een paard kan niet ingeschreven zijn bij de NQHA, dan zul je de AQHA bedoelen.

Dus ik weet niet welk papier je bedoelt?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 21:42

XoNo schreef:
Een paspoort staat los van het stamboompapier.
Een paard kan niet ingeschreven zijn bij de NQHA, dan zul je de AQHA bedoelen.

Dus ik weet niet welk papier je bedoelt?

De eigenaar verteld dat het paard een stamboom heeft (vader en moeder zijn bekend), deze staan in het paspoort.
Het paard staat ingeschreven bij de nqha in Garderen (deze gegevens staat in het paspoort), en het is een paint.

Er zit verder geen papier bij, (behalve het paspoort), klopt het stamboek/stamboom papier dan wel?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:16

een paint bij het nqha ?
impossible. :=
je moet AQHA papieren bij een quarter hebben, en APHA papieren bij een paint.NQHA is een nederlandse afdeling van het quarter stamboek, en geeft geen papieren af, zeker niet voor een paint.
als er een stamboek (levensnummer) van je paardje zelf in het paspoort staat, kan je duplicaat papieren aanvragen.
zoniet, ben je in het aloude handels/ oplichters-praatje getrapt.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 27-03-11 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 22:19

spicegirl schreef:
een paint bij het nqha ?

Dan is daar t paspoort afgegeven? kan dat wel?

Dan weet ik namelijk zeker dat ze niet ingeschreven/geregistreerd is... wat wel gezegt is... (A)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:22

nee, dat kan dus niet. impossible is engels voor onmogelijk..
wie zijn de ouders dan, volgens paspoort ?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:53

Er kan voor ieder paard een paspoort worden aan gevraagd, ongeacht of ze zijn in geschreven bij een stamboek.

Als er in het paspoort wel ouders zijn vermeld (zoals jij zegt van een paint), dan moeten er registratie nummers bij staan.
Op die manier is na te gaan of er inderdaad papieren bij jouw paard zitten.

Als dit niet het geval is, dan klopt het, dat je waarschijnlijk voor de gek bent gehouden.
Dan is het maar net of het paard zijn geld waard is voor jou, en wat je plannen ermee zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 00:03

Ouders kunnen gerust bekend zijn, maar er kan zomaar geen papier zijn aangevraagd bij dat veulen uit die combinatie. Ook als het geregistreerde Paints zijn. En dat kan verschillende redenen hebben.

Een paspoort is een identificatiebewijs om bij wedstrijden en transport te bewijzen dat het paard dat je in de trailer hebt staan of op de wedstrijd voorstelt ook echt het paard is in dat paspoort. Identificeren gaat via chip of, als eigenaren vroeger ontheffing hebben aangevraagd, via DNA. Meer is het paspoort niet. En het is onmogelijk om op grond van de gegevens in een paspoort een papier aan te vragen. Iig niet bij het Paint stamboek.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 05:06

Dus als er geen papier bij zit kan ik deze ook niet opnieuw aanvragen?
(niet alleen de ouders maar ook de whole family staat in het paspoort)

En als er een registratie nummer bekend is, dan kan ik wel te weten komen of er ergens papieren moeten zijn?

Haar vader is Indian Dark Joke
en haar moeder is Gilly's li'l Lady
Beide volle paints (en ik ga er van uit ook met stamboom)

Cassidy schreef:
Ouders kunnen gerust bekend zijn, maar er kan zomaar geen papier zijn aangevraagd bij dat veulen uit die combinatie. Ook als het geregistreerde Paints zijn. En dat kan verschillende redenen hebben.

Een paspoort is een identificatiebewijs om bij wedstrijden en transport te bewijzen dat het paard dat je in de trailer hebt staan of op de wedstrijd voorstelt ook echt het paard is in dat paspoort. Identificeren gaat via chip of, als eigenaren vroeger ontheffing hebben aangevraagd, via DNA. Meer is het paspoort niet. En het is onmogelijk om op grond van de gegevens in een paspoort een papier aan te vragen. Iig niet bij het Paint stamboek.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:41

spicegirl schreef:

Wrong. Het kan wel. Voor een aantal jaar geleden kon je bij de NQHA je paspoort aanvragen voor alle Amerikaanse rassen. Zij stuurden het dan door naar Holstud. Volgens mij zat ook in mijn paint paspoort een verwijzing naar de NQHA.

Wat je kan doen is contact opnemen met de APHA om na te vragen of je paard daar geregistreerd staat, of dat in ieder geval beide ouders geregistreerd staan. Als je paard geregistreerd staat kan je tegen een bepaald bedrag een duplicaat van je papier aanvragen. Staat je paard niet geregistreerd, maar alleen zijn ouders dan moet je met dna test aan kunnen tonen dat dit paard daadwerkelijk een veulen is van deze 2 paarden, of moet je een dekbewijs regelen om je paard als nog te kunnen registreren.

Als je paard en zijn ouders niet geregistreerd zijn krijg je er nooit een papier bij.

Misschien dat een APHA bokker even kan kijken of je paard te vinden is bij de APHA?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 07:59

Ik zou het wel goed nakijken want ik vindt wel een beetje dubieus klinken eigenlijk..

En vergeet niet, een paint zonder papier is qua prijs vergelijkbaar met een reguliere papierloze e-pony. Maakt dus ontzettend veel verschil!

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:16

HumbleTalent schreef:
Wrong. Het kan wel. Voor een aantal jaar geleden kon je bij de NQHA je paspoort aanvragen voor alle Amerikaanse rassen. Zij stuurden het dan door naar Holstud. Volgens mij zat ook in mijn paint paspoort een verwijzing naar de NQHA.

Inderdaad, al mijn Piant hebben een paspoort via de NQHA. En het kan nog steeds, net die voor Daisy aangevraagd.
Dat vind ik altijd nog beter "passen" dan een KNHS paspoort ofzo.

Ik heb even gekeken, Ch_ntii123:
Indian Dark Joke, reg # 822607, black tovero stallion uit 2005 heeft 11 nakomelingen geregistreerd bij de APHA.
Maar geen van de nakomelingen heeft Gilly's Li'l Lady als moeder. Dus de nakomeling waar je het over hebt is niet geregistreerd bij de APHA en is dus (op dit moment) geen echte paint......

Gilly's Li'l Lady zelf is geheel niet bekend bij de APHA, geen pedgree op te vragen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:29

@ HT EN natascha- nee dus. paspoort kan je zeker aanvragen, papieren /stamboek niet,dat bedoelde ik.en dat was de vraag ook..

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:38

@ Spicegirl, nee hoor je moet even terug lezen.
ch_ntii123 schreef:
spicegirl schreef:
een paint bij het nqha ?

Dan is daar t paspoort afgegeven? kan dat wel?

Dan weet ik namelijk zeker dat ze niet ingeschreven/geregistreerd is... wat wel gezegt is... (A)

Zij vroeg dit en jij antwoord het volgende:

spicegirl schreef:

Dus dan klopt je antwoord niet, want het paspoort is daar wel afgegeven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 08:51

dat is de ellende dat ik niet kan quoten, en geen zin heb om alles over te typen :
met dat kan niet-impossible "sloeg op paint papieren bij het nqha.
en de vraag bij het begin -topic was, of je er nog papieren bij kon krijgen, bij het nqha.
en dat was mijn 2e reactie ; kan dus niet.
jullie antwoorden dat je er paspoorten aan kon/kan vragen.
ja, dat kan/kon wel, maar dat was de vraag niet.

communicatie storing/misvatting :D

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 11:29

Ik heb de reg nummers van beide ouders gekregen en ik mag een kopie hebben van de reg van de moeder (die is helaas overleden dus dna is ook niet meer mogelijk../de moeder staat onder 249766 , zoals de eigenaar vertelde...

Wat moet ik nu? t paardje is echt geweldig, maar zonder papiers...? heb ik er eigenlijk niets aan?

Natascha dH schreef:
HumbleTalent schreef:

Inderdaad, al mijn Piant hebben een paspoort via de NQHA. En het kan nog steeds, net die voor Daisy aangevraagd.
Dat vind ik altijd nog beter "passen" dan een KNHS paspoort ofzo.

Ik heb even gekeken, Ch_ntii123:
Indian Dark Joke, reg # 822607, black tovero stallion uit 2005 heeft 11 nakomelingen geregistreerd bij de APHA.
Maar geen van de nakomelingen heeft Gilly's Li'l Lady als moeder. Dus de nakomeling waar je het over hebt is niet geregistreerd bij de APHA en is dus (op dit moment) geen echte paint......

Gilly's Li'l Lady zelf is geheel niet bekend bij de APHA, geen pedgree op te vragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:31

Waarom heb je er niets aan? Op een papier kun je niet rijden.
Geniet van je paardje!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:38

je kan er zeker mee rijden.
het is dan alleen geen paint , en je kan geen rassenshows rijden.
is ze gevelkt, of effen trouwens ?
fotootje ? :P

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:40

Een paint zonder APHA papieren is gewoon een pinto. Voor de rest maakt het toch niet zoveel uit, als je er niet mee wilt gaan fokken en geen rassenwedstrijden rijden ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 11:58

Een leuk paard blijft een leuk paard toch? Het maakt wel veel uit voor de prijs hoor, ga geen Paint prijs betalen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:18

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:30

oei, wat een lelijke hengst op die laatste site..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:32

Is dat niet de vader van het paardje waar het hier over gaat?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:33

:j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:35

:* oops.
maar vind m toch erg lelijk.lijkt wel een 2 persoons paard, voor zo 'n duo-zadel :D