Hoe doen jullie dit, 2 paarden trainen ....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

risky

Hoe doen jullie dit, 2 paarden trainen ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:25

Hey, ik heb een luxe probleem :j

Met Daya ben ik vorig jaar begonnen met endurance te rijden en ik heb helemaal het virus te pakken gekregen maar nu komt het,
met mijn andere pony Bon Bini wil ik ook graag aan de slag.
Hij is nu al een jaar zadelmak maar hem doorrijden komt er niet van ivm het trainen van Daya.

Dit jaar wil ik met BB ook graag aan het eind van het seizoen gaan meedoen maar ik kom tijd te kort.
BB gaat nu even voor met rijden zodat we eens een stapje verder komen in zijn scholing maar daardoor moet ik Daya meer stilzetten omdat er gewoon niet genoeg uur in een dag zit en aangezien BB voorlopig nog niet klaar is om km's te maken moet Daya ook aan de bak blijven.

1 Paard als handpaard meenemen durf en wil ik niet dus hoe trainen jullie 2 of meerdere paarden??
Alle ideeen zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door risky op 07-03-11 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Re: Hoe doen jullie dit, 2 paarden trainen ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:27

Misschien iemand meenemen die BB kan rijden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:28

Tja, één paard als handpaard meenemen dus. Gaat prima, ik wissel ook halverwege een rit wel. Even zadel omgooien en op een 'vers' paard verder.
En anders een bijrijder nemen.

Overigens zitten er 7 dagen in een week en train je een endurancepaard hooguit 3 dagen per week. Dus ik ziet het probleem niet zo, eigenlijk...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:28

Misschien kun je denken over een bijrijdster? Dan krijgt je paard toch haar beweging en aandacht en blijft ze goed in conditie. Als je 2 paarden wilt rijden zul je dus zeeen van tijd moeten hebben...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:30

Ik heb al wel een paar vriendinnen gevraagd maar die zijn allemaal te druk met hun eigen leven en een verzorgster zie ik niet zitten aangezien mijn paarden prive staan.

3x per week maar trainen? dat is niet veel. Wat doe je dan zoal?

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:33

je kaan ook inplaatsvan 1 vol uur ook 1 half uurtje totdat je het paard zo hebt waar je het wilt en dan verder met de ander zo doe ik het teminste en 1 handpaard lijkt mij ook helemaal niks

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:34

esther1o1 schreef:
je kaan ook inplaatsvan 1 vol uur ook 1 half uurtje totdat je het paard zo hebt waar je het wilt en dan verder met de ander zo doe ik het teminste en 1 handpaard lijkt mij ook helemaal niks

Dat werkt met dressuur zo wel, maar endurance niet, paarden moeten hun uithoudings vermogen opbouwen

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:35

Silly1972 schreef:
esther1o1 schreef:

Dat werkt met dressuur zo wel, maar endurance niet, paarden moeten hun uithoudings vermogen opbouwen

oww haha grapje xD
dan heb ik niks gezegd xD

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:38

risky schreef:

Je bouwt afstanden of snelheid op en tussendoor geef je je paard rust. Met elke keer hetzelfde doen bouw je niets op (je onderhoudt dan wel de conditie). Dan is 3x echt voldoende.

Ik heb tijdens de zwangerschap van een vriendin een half jaar twee paarden gereden. De ene dag de een, de andere dag de ander en dat was prima te doen. Overigens was het toen winter en was het alleen onderhouden en niet opbouwen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:39

risky schreef:

Dat is meer dan genoeg. Een dag trainen, gevolgd door één dag herstel is vrij gebruikelijk. Je overtraint een paard heel snel met 6 dagen het bos in te gaan. En met 6 dagen in de week een uurtje bakwerk doe je niet genoeg/het verkeerde.

Twee keer een rit van 12-18 km (uur à anderhalf uur), en een uur dressuur, later uit de bouwen naar 1x 12-18 km en 1x 25-30 km (twee à tweeënhalf uur) plus één uurtje dressuur en dan heb je zát over qua conditie voor klasse I.
Ga je naar klasse II, dan train je twee keer per week 20-25 km en 1x 35-40 km en je longeert of je dressuurt een keer ipv een korte training, maar dressuurmatig rijden kun je ook in het bos tijdens die trainingen.

Ik heb klasse III gereden met 2 trainingen per week in het bos, plus een keertje thuis longeren/dressuren.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:48

Met Daya rij ik nu ivm tijdgebrek dus

1x per week een rit tussen de 15 en 25 km
1x dressuur ongeveer 45min
1x longe of nog een keer dressuur

voorheen
1x longe
3x dressuur
1x buitenrit

Dan zou mijn huidige schema, wat ik weinig vind, misschien toch genoeg zijn om goed de 30km uit te kunnen rijden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:50

Maak er twee ritten van 15-25 van, en 1x dressuur, en dan zit je prima. Heb je nog 4 dagen over om je andere paard lekker door te rijden.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 16:55

Super, thanks Ibbel, dat gaan we proberen.

We hebben nog 5 weken voor de eerste rit en dan zullen we zien hoe het gaat.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:15

tja als jij 2 paarden trainen al een luxe probleem vindt wat heb ik dan :P wij willen dit jaar met 8 paarden aan de start verschijnen *\o/*

endurance paarden hoef je inderdaad in principe niet te vaak te trainen als je ze maar goed traint. Karrimh wordt eigenlijk ook niet meer dan 3-4 x per week gereden. longeren en je paard in balans laten lopen is ook ontzettend belangrijk (dressuur dus) en gaat ook veel tijd in zitten. je jonge paardje meenemen als handpaard is natuurlijk een optie, maar als je je "oudere" paard echt wilt gaan trainen heb je wel 2 handen aan het "stuur" nodig. anders wordt het lastig je paard onderweg te corrigeren en recht te richten als je maar 1 hand hebt ;)

wat doe je nu in een week?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:19

Karrimh schreef:
tja als jij 2 paarden trainen al een luxe probleem vindt wat heb ik dan :P wij willen dit jaar met 8 paarden aan de start verschijnen *\o/*

*offtopic maar zodiacje raapt haar kin even van de grond af...

ontopic, je hoeft toch niet alleen maar verre ritten te maken?
Een goede longe of rij sessie in de bak kan ook traing zijn maar scheelt wel tijd dus kan je die dag twee paarden doen.
Je bent idd wel een bofkont met je luxe probleem hoor ;)

antonhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:54

Wij hebben hier ook meerdere paarden staan die endurance rijden. Er zijn ook meerdere mensen. Maar we nemen ook wel af en toe een handpaard mee, maar vaker zet ik Uschie voor de kar en neem dan een ander mee achter de wagen. Gaat heel goed, er zitten dan zelfs ook nog 2 honden op de kar.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 15:03

Karrimh, phoe 8 paarden, ik zou het je niet graag nadoen.
Wat ik nu doe qua training staat iets hoger in het topic.

Antonhaf, dat is ook handig om te trainen met de kar en je honden zijn ook gelijk weer gelukkig.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:38

Mijn 2 dravers worden ook maximaal 2-4 keer per week gereden, meestal 3 keer. Nu is de ene wel een geroutineerd endurancepaard dat nu met heel weinig werk op hetzelfde niveau blijft, de andere is nog meer in opbouw, maar ik pas wel op om hem te overbelasten.
Ik doe 1-2 langere ritten per week en een kortere, vaak op wat hoger tempo. Af en toe ook wat bakwerk, maar daar moet ik mezelf echt aan herinneren anders vergeet ik het. O:) Maar het is wel belangrijk.
Oh ja, en ik neem dus wél een handpaard mee, zo heb ik mijn jonkie ook ingereden, en ook onze bijna 3-jarige gaat zo al een tijdje mee op pad (hele korte ritjes). Ik vind het heel handig, maar je bent dan wel erg aan het opletten de hele tijd, en hebt toch minder de aandacht voor fijne details bij je rijpaard vind ik. Dus als duotraining zie ik het niet zo.

Ze staan trouwens allebei 24/7 buiten, ik begrijp dat niet iedereen die luxe heeft, maar elke dag minstens een aantal uren weidegang in een groep geeft vanzelf al een nette basisconditie. Staat je endurancepaard veel op stal, dan maak je het jezelf wel erg moeilijk.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:40

er staat alleen van 1 paard je schema, van BB staat er niets bij :D

natuurlijk is een handpaard makkelijk, doe ik ook. maar als ik echt ga trainen (met mijn ervaren endurance paard) is het niet handig als ik mijn jonge paard erbij heb.

Nina, jij boft met al die heuvels - een staprit is daar al een goede training voor menig paard uit onze omgeving. zaterdag en zondag ben ik weer bij Desiree om te trainen (zaterdag voor het 1st alleen op pad, zondag samen met Desiree).

1 of 2x per week dressuur en/of 1x goed longeren en een buitenrit zou als basis prima moeten zijn. ligt er natuurlijk wel aan wat je niveau is en hoe ver je paard is kwa conditie.
Karrimh is mijn super ervaren endurance paard - heeft 3x een 160-er en 4x een 120-er goed uitgelopen, Sera is nu bijna 6 en gaat dit jaar voor het 1st klasse III starten, daarnaast hebben we de 3 musketiers en zijn nu 4 jaar en worden voor het 1st gestart dit jaar, dan hebben we super shet Dinky (ca 85 - 90cm en de kleinste pony in Nederland die endurance loopt) die gaat zijn 2e seizoen in, Adami is inmiddels ook klasse III startgerechtigd maar is eigenlijk mijn dressuurpownie en de bijna 4 jarige A welsh Sky gaat misschien ook een wedstrijdje lopen dit jaar. alles wordt anders getraind/gereden, daarnaast loopt natuurlijk ook eea mee in de lessen dus de basisconditie zit er al in.
hard werken is natuurlijk goed, maar voldoende rust en hersteltijd is net zo belangrijk. zo 3 - 4x per week werken (rijden en longeren) zou dus in principe voldoende moeten zijn.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:42

Zet ze samen voor de kar... ;)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:50

Met BB doe ik nu het volgende,
3 tot 4x per week in de bak wat basis dressuur (ongeveer 30 min) en om uit te stappen loop ik met de hem aan de hand een rondje door de kwekerij of een stukje langs de straat. Hij heeft totaal nog geen conditie dus nog goede opbouw tips zijn ook welkom.

BB is nog niet verkeermak en is nog maar een paar keer van eigen terrein af geweest, erop zitten in de kwekerij heb ik 2x geprobeerd maar hij word nog heel onzeker (flink bokken) als hij alleen moet.
1x heb ik een vriendin op daya gezet en ik op BB en toen was hij zo mak als een lam maar omdat ik altijd maar alleen ben vind ik erop zitten en buiten uitstappen nog niet zo wijs, mocht ik er een keer afvallen dan weet niemand waar ik ben.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:40

ik werk met alle 3 de paarden 3-4 x per week.
dan probeer ik het af te wisselen tussen dressuur, longeren, hindernis training (TREC) en buitenritten.
Bij voorkeur 2x per week naar buiten.
Bij Gilbey kan ik Beggar mee nemen als hand paard, met Tapas gaat dat nog helemaal niet.

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:16

even off topic, maar welke rassen zijn nu uitermate geschikt voor endurance?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:19

Ga je dit nu in elk topic vragen, jacqueline_Y?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:16

lijkt me toch een voor de handliggend antwoord :)

is een heel apart topic over gestart ik zou zeggen: spit die even door ;)