Rijden met rugklachten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Rijden met rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 15:56

Hoi allemaal,

als hier al een onderwerp over is, sorry, dan mag er een slotje op.
Maar ik vroeg me af of hier nou mensen zijn die paardrijden met rugklachten. ik wel namelijk. Heb mijn rug een aantal jaar geleden gekneusd toen mijn verzorgpaard mij afwierp. Ik dacht dat dit vanzelf over zou gaan. heb er wel een aantal maanden last van gehad. Daarna is het een tijdje zo goed als weg geweest. De laatste paar maanden is het helaas weer terug. Maar nu ik een eigen paard en een verzorgpaard heb (en dus wat meer rij) heb ik er dus ook last van als ik met hen rijdt. Er zijn röntgenfoto's gemaakt, maar hier is niets op te zien. Ga binnenkort waarschijnlijk naar de fysio, misschien dat dat helpt.

Zijn er meer bokkers die rugklachten hebben en hier last van hebben, of hierdoor niet kunnen rijden?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:07

:j ik heb een lichte S in mijn rug en mijn zijtakken missen stukjes waar soms zenuwen tussen gaan zitten
en ik heb sinds 1989 een nekhernia

ik had toendertijd een fysio die zelf paarden had en hij vertelde dat rustig draven en doorzitten heel goed voor mijn rug was
dan kwam het goed los
en die man heeft gelijk, als mijn paard weer eens uit de running was en ik er maanden naast liep kreeg ik rug klachten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:15

Dilan1993

Re: Rijden met rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:52

Ik hoop stiekem dat ik ook advies krijg om te blijven rijden :o

Moet wel zeggen dat ik er bij m'n VP (een tuiger) meer last van heb dan bij mijn arabiertje :=

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:58

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:00

Als ik een keer meer tijd heb, ga ik dat zeker lezen :j klinkt erg interessant als ik zo de inhoud bekijk

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:00

Wat voor rugklachten heb je?
Er zit namelijk grote verschillen in de klachten en de manier van helpen bij het lesgeven.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:06

Vooral onderin m'n rug, nadat ik toen van m'n paard gegooid was. vooral als ik de spieren in m'n rug wil rekken doet het pijn. Lijkt ook vooral stijfheid, als ik het een uurtje of langer beweeg, neemt de pijn af. Zodra ik langs stil zit of sta, komt het terug.

Helaas is er geen beschadigde of verschoven wervel oid te zien op de foto's. Nouja, helaas.... bedoel meer dat ik nu nog niet precies weet wat er aan de hand is. Een verschoven wervel is natuurlijk ook niet leuk.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:08

ik rij met 2 pennen in mijn rug nav scolioseoperatie. Onderrug is hierdoor wel sneller moe, maar ja.... niet rijden is geen optie ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:09

Hier precies hetzelfde, ook pijn in onderrug en komt vooral te voorschijn in de draf. Ben nu even uit de running (jong paard gekocht, moet nog ingereden worden), dus hoop dat deze rust mijn rug goed zal doen...

Moet zeggen, mijn houding te paard is ook niet bepaald goed in bepaalde zadels.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 22:14

Niet rijden zou voor mij alleen een optie zijn als ik mijn paard zou verkopen. Is een jong paard, heeft dus echt z'n beweging nodig. Maar mijn paard betekend, ondanks dat ik 'm nog niet zo heel lang heb, toch al zo veel voor me dat ik 'm niet wil missen.
En ik wil de opleiding paardenhouderij gaan doen, dan lijkt het me ook wel handig dat ik kan rijden.

Juangi, ik voel het met draf heel goed op mijn VP, die gooit zo hoog op, en is daarbij vrij sterk ook. Maarja, gezien ik de enige ben die 'm nog wil verzorgen, wil ik er niet mee stoppen. Al heb ik wel weinig tijd voor 'm.

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:52

ik heb ook snel last van mijn rug,
ik mag nog wel rijden maar niet het zware werk ernaast.
nou dat vond ik geen probleem :P

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:42

Ik zit er zelf aan te denken om mijn rug en buikspieren meer te gaan trainen zodat deze sterker worden en meer gewicht kunnen dragen, in de hoop dat de rugklachten dan minder zijn.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:06

Ik heb ook rugklachten. Mij is aangeraden lekker te blijven rijden, al moet ik wel een bodyprotector dragen. Als ik namelijk val, val ik ook goed (ik stuiter zeg maar niet :P). Mijn problemen hebben geen duidelijke oorzaak of naam, waarschijnlijk is het overgrote deel te wijten aan een verkeerde houding. Door de pijn nam ik dan een nog verkeerdere houding aan, daar kreeg ik meer pijn van etc. Ik heb hele slechte, maar ook hele goede dagen. Meestal zijn de goede de dagen dat ik veel paardrijd :). Wel moet ik me vaak beperken tot paarden die vrij vlakke gangen hebben en makkelijk uit te zitten zijn, anders ga ik heel erg krom zitten en dat komt de boel niet ten goede.
Niet dat ik van mezelf zo'n goede houding heb :=
Buikspieren trainen is verstandig zegt mijn fysio, daar creëer je een natuurlijk korset mee, zodat je rug niet alles op hoeft te vangen.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:41

Esther_r20 schreef:
ik rij met 2 pennen in mijn rug nav scolioseoperatie. Onderrug is hierdoor wel sneller moe, maar ja.... niet rijden is geen optie ;)

Ja ik ook. Mijn rug is ook vast gezet, alleen bovenaan bij mijn nek niet en een stukje van mijn onderrug niet. Ik merk wel dat ik vaak commentaar krijg over mijn houding, maarja deze kan ik niet veel veranderen omdat mijn rug maar in ongeveer 1 houding kan staan. En met rijden vind ik het ook lastig om mijn rug te ontspannen. Verder ondervind ik er niet zo heel veel hinder aan behalve dat ik er altijd wel last van heb.

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 02:16

ook ik heb rugklachten,versleten en artrose onderin,heb sinds kort een haflinger gekregen hoop wel dat het goed gaat alle tips zijn welkom

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 15:16

Pennen in m'n rug lijkt me echt zo eng (en pijnlijk).

Ik doe ook buikspieroefeningen, niet alleen omdat ik een plattere buik wil, maar dus ook omdat mijn buikspieren mijn rugspieren moeten helpen/vervangen :')

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:40

Zelf 11 jaar geleden van mijn paard gevallen en ook een gekneusde rug. Nu 11 jaar later (en vele doktersbezoekjes) zijn ze er pas achter gekomen dat er dus een wervel is afgegleden die al het nodige aan schade heeft toegebracht.
Wervel kan ook alleen terug d.m.v. een operatie, maar die willen ze nog niet doen, ze wachten tot ik uitvalverschijnselen krijg...
Ik mag niet meer rijden van de arts, aangezien nog een val de kans vergroot op verlamming (aangezien ik bij de val van 11 jaar geleden ook even acuut verlamd ben geweest).

Toch lees ik hier van veel dat ze wel mogen rijden. Iedereen zegt iets anders. Maar ik wil ook eigenlijk niet meer rijden zo. Ik hou niks meer vol, maar dat komt ook door de spierreuma en hypermobiliteit die erbij zit.

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:25

Mijn rug is ook vastgezet na een scoliose operatie. Ik heb nu twee pinnen in mijn rug. Van de artsen mag ik rijden en ik heb er over het algemeen geen last van. Wel is mijn onderrug wat gevoeliger.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:31

bonnietje schreef:
Mijn rug is ook vastgezet na een scoliose operatie. Ik heb nu twee pinnen in mijn rug. Van de artsen mag ik rijden en ik heb er over het algemeen geen last van. Wel is mijn onderrug wat gevoeliger.

had je al uitval verschijnselen? Of werd er gewoon geopereerd?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:39

Ik rij niet meer.
Ik heb een flinke s-scoliose en slijtagen onder in mijn rug en heb teveel last van het rijden.
Op een gegeven moment merkte ik dat ik steeds korter reed en toen had ik geen zin meer in die pijn en reed steeds vaker gewoon niet.
Uiteindelijk is het rijden op een laag pitje gekomen.
Mijn pony is vlak daarna ook kreupel geworden en bleek artrose in haar benen te hebben en later ook in haar rug, dus ook voor haar was het afgelopen.
Nu geniet ik zo nog van haar en zij van mij als ik lekkere appeltjes en wortejtjes breng.
Toevallig dat ik nog ben gevraagd om zaterdag mee te rijden, maar weet niet of dat wijsheid is, ik heb al zolang niet meer gereden.

miesijj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:34

ik rij ook met rugklachten, ik heb 2 afwijkingen in mijn ruggenwervel. ik heb boven in een soort bochel en onderin staat het scheef, met rijden heb ik er meestal geen last van. mijn instructrice had gezegd dat het heel goed was om te rijden zodat je de spieren meer gaat gebruiken.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:55

Ik heb ook rugklachten. Heb een hemisarcalisatie, waardoor mijn onderste lendenwervel vergroeid is met mijn bekken. Helaas maar aan een kant, hierdoor ontstaan de klachten ook. Rij inmiddels een klein jaartje niet meer, maar merk dat de klachten wel meer worden. Heb ook nog een tussenwervelschijf die niet meer zo goed is als hij hoort te zijn. Wil het rijden wel weer op gaan pakken, maar moet eerst alle spanning van m'n spieren afkrijgen, helaas lukt dat alleen maar door spierontspanners, maar die gebruik ik al eventjes niet meer, waardoor de klachten verergeren.

Thats_me_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:01

Ik heb ook al jaren last van mijn rug en loop hiervoor ook bij de fysio-/manueeltherapeut. Hij is van mening dat paardrijden voor mijn rug heel goed is het blijft goed los ,enz. Maar natuurlijk zullen er vast en zeker ook therapeuten rond lopen die er op tegen zijn net zoals sommige erop tegen zijn voor het slapen op een waterbed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:03

Ik mag ook niet meer rijden en officieel rijd ik ook niet.
In 1997 heb ik mijn rug op 3 plekken gebroken en enkele jaren terug mijn bekken.
Helaas is dit (heel) scheef aan elkaar gegroeid (en mijn SI-gewricht is blijvend beschadigd), wat bij (over) belasting zenuwpijn tot gevolg heeft.

De ene dag gaat het beter dan de andere. Ik doe sowieso mee met de Eper4daagse waar ik ook goed voor train. De rest van het jaar doe ik het rustiger aan en houd ik meer rekening met mijn rug.