Zadel voor ruiter met pijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Zadel voor ruiter met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 15:34

Hoi bokkers,

Sinds kort heb ik een nieuw dressuurzadel (Rossner) daarvoor reed ik met een oude Harry's Horse, maar die paste niet op mijn paard.
Nu ik harder door train en elke dag rij heb ik veel pijn in mijn heup bij het rijden (hiervoor ga ik morgen langs bij de dokter).
Ik vrees dat het zadel hier wel invloed op heeft.
Nu vroeg ik me af welke zadelmerken echt comfortabel zitten voor ruiters met pijn. Ik heb af en toe eens last van gewrichten, iets chronisch dat niet zomaar op te lossen valt.
Die boomloze zadels, zijn die goed voor de ruiter? Of enkel voor het paard?

Ik hoop dat hier nog geen talloze topics over zijn, anders verwijs me maar, ik heb gezocht maar een degelijk omvattend trefwoord vinden voor deze problematiek blijkt niet evident!

Bedankt!

kayjody

Re: Zadel voor ruiter met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:45

misschien moet je verschillende zadels op proef uit proberen om er zo achter te komen welk zadel voor jou en je paard het beste is. het is denk ik moelijk om aan te geven welk zadel goed zit en voor jou pijnloos omdat er veel meningen zijn over allerlei soorten en merken zadels en wat de een prettig vind vind een ander juist weer niet fijn.
sucses met het vinden van het goede zadel voor jou.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 07:49

Van boomloze zadels krijgen veel ruiters last van hun rug omdat deze zadels uitnodigen tot stoelzit.
Wat fijn is voor de rug en heupen is een luchtgevuld zadel met Flair. (geen Cair) Zoals b.v. Wow. Er hangt wel een pittig prijskaartje aan.
Tweedehands voordeliger te koop, maar moet wel worden gepast door een goede fitter.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 07:50

Ik heb een flair zadel te koop voor een schappelijke prijs, deze zal dan inderdaad aangepast dienen te worden op je paard, kosten voor aanpassen luchtsysteem aan huis is 100 euro, moet er nieuwe voorboom in komt er 65 euro bij.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:03

Ik heb een hulsebosch zadel. Zodra ik op een ander zadel zit heb ik pijn in mijn heupen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:07

Ik denk dat je moet kijken naar zadels welke een smalle zit creeren, zodat je heup en je bekken niet zo word ogerekt.
Ik herken de pijn in de heup wel, mijn haf heeft dan ook maat 40 in de boom dus is al mega breed.

Welke merken dat zijn weet ik zo niet, je zou daarover een zadelmaker kunnen bellen, maar er zijn er vast verschillende met een 'NARROW SEAT' aangezien het vaker bij vrouwen voorkomt dat de bekken en heup de breedte niet goed verdragen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:52

Ik heb een rugprobleem en kan met geen mogelijkheid op een boomloos zadel rijden, dan moet ik na een halve minuut huilend van de pijn weer afstappen.
Ik heb bij mijn beide zadels gewoon de zadelmaker gebeld en laten komen met een aantal modellen, en geprobeerd. Memuska heeft uiteindelijk een Stubben gekregen, Willow een Passier GG. Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is... Wat voor de ene goed is is het daarvoor voor de andere niet. Succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 08:57

Ik heb goede ervaringen met zadels met een minder diepe zit en minder wrongen, zoals de oudere stubbens, kieffer of een veelzijdigheidszadel. Heb zelf ook een chronisch gewrichtsprobleem, maar door regelmatig te sporten kan ik nu ook weer rijden op KN en Ainsley (dress.)

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:02

ik heb zelf een boomloos zadel (barefoot cheyenne) en daar ben ik heel tevreden over. Vooral met lange ritten zit het echt heerlijk. Echt als een zachte stoel zegmaar :P het lijkt mij dat het in jou geval dan ook wel fijner zou moeten zijn, zeker niet alleen voor je paard!

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:09

Ik denk dat niemand zo kan zeggen of jij en je paard gelukkig zullen zijn op en met een boomloos zadel. Bij veel bedrijven heb je testzadels, misschien is dat een idee. Ik zweer zelf bij mijn boomloze Startrekk. Bij alle goedkopere boomloze zadels kreeg ik of een stoelzit of wel ergens last.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:00

Ik heb een tijd op een barebackpad gereden en daar zijn mijn spieren heel goed sterk van geworden waardoor ik nu bijna geen last meer heb van mijn rug/heupen! :) (En je zit word er ook nog eens goed van ;) ) Moet je wel een paardje hebben met vlakke gangen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:54

Bedankt allemaal :)
Een barebackpad heb ik ook, maar mijn paardje is niet zo geschikt daarvoor (jonge, vrij hete merrie ;) )

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:26

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:47

HAR-->AP

Syl70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:09

Mijn ervaringen met boomloze zadels zijn erg goed. Ze dwingen je niet in een vaste zit zoals dressuurzadels dat doen. Het maakt wel dat je meer moet werken aan je eigen balans, want hangen aan het zadel is er niet bij. In die zin is een boomloos zadel beter dan een dresuurzadel omdat je gedwongen wordt netjes te zitten. Dat zal je paard fijn vinden.

vera1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:12

Ik herken je probleem, ik heb er zelf ook last van gehad. Daarbij ook erge last van mijn onderrug.
Ik heb toen een tijd niet gereden (niet alleen vanwege de pijn, ook mede doordat ik het zo druk had op school) maar toen ik weer ging rijden, rijd ik boomloos en ik heb nergens meer last van!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:12

Wat ik er van weet is dat sommige mensen baat hebben bij een zadel zoals een WOW, omdat je daar niet zo breed hoeft te gaan, wat dus last aan je heupen kan veroorzaken. Als dat het geval is, is boomloos niet altijd even geschikt. Je zit daar meestal toch vrij breed op. Hoewel er wel modellen zijn die je kunt proberen, met wat extra schuim eronder wil een stella voor sommigen wel eens werken.

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:53

Ik heb ook chronische pijn in mijn li been en bekken en voor mij zijn boomzadel te hard en krijg ik na 15 min al uitval verschijnselen in mijn been en doordat boomzadel voor mij te hard is krijg ik drukpijn. Ben boomlooszadel van barefoot uitgaan proberen en was voor mij een openbaring geen pijn meer doordat zadel zacht is en geen harde boom heeft. Paardje rijdt er ook super onder heb nu die van F.R.A Boomlooszadel op mijn huidige paardje en zit ook prima.
Moet er wel bij vermelden dat ik recreatief rij en weet dus niet als je zwaar traint of zadel dan ook goed is voor paard en ruiter.

Suc6 en sterkte met je heup

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:58

ik had precies het zelfde probleem. altijd na het rijden overal pijn in mijn lichaam. ik reed altijd op een daaleman dressuurzadel. het werd alleen maar erger. nu heb ik een hulsebos colce contact (smaller voor je gevoel) en nu eigenlijk nergens meer last van.

ik heb zelfs iets tegen boomloos ivm drukverdeling, maar dat is mijn eigen gevoel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:35

@FairLady_ : Boomloos moet je idd alleen doen als je zelf als ruiter in staat bent om de druk goed te verdelen. Als dit het geval is is er niets aan de hand. :)

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:01

@Miss_Malfoy: ik kan goed in evenwicht zitten, maar met jonge paarden is het lastig. daarom wil ik niet boomloos rijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:31

Ja dat kan ik dan wel weer begrijpen, een boomzadel kan dan net wat steviger zijn als ze gekke sprongen maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:36

De kans op gekke sprongen is vaak wel kleiner met een Barefoot , omdat de paarden vaak rustiger worden en meer vertrouwen krijgen door het goed voelen van de ruiter , ze begrijpen dan beter wat de ruiter wil en het contact is wat flexibeler en constanter ;)

Wat betreft de pijn : de preciese oorzaak en oplossing kan bij iedereen anders zijn , dat is echt een kwestie van uitproberen :)

Ik heb zelf een wat zwakke onderrug en bij verschillende boomzadels had ik regelmatig last van een heup die op slot schoot...... erg pijnlijk en gevaarlijk :=

Mijn reden om boomloos te gaan was dat ik niet vertrouw op de gewichts / druk verdelende eigenschappen van een boomzadel , maar voor mij bleek het ook dè oplossing voor die pijnlijke heup :j

En hier hoor ik toch best nog wat andere mensen over ook , dat zij dit ook zo ervaren :)

Daarbij is het ook erg prettig dat je het paard onder je wat meer voelt , je wat "losser" en meer ontspannen gaat zitten , en je rug heerlijk los gewiegd wordt door de bewegingen van het paard. Ik merk gewoon doordeweeks ook echt het verschil , als ik gereden heb is mijn rug veel losser en minder pijnlijk en gespannen :)

En doordat je zadel je niet vast zet in een bepaalde houding , ga je ook beter leren de bewegingen van het paard goed te volgen , beter onafhankelijk te zitten , en daardoor stimuleer je een goede spier-opbouw waardoor de pijn in het verdere lichaam ook vaak verder vermindert.

Maargoed , andere mensen ervaren inderdaad weer dat ze juist met een bepaald zadel meer klachten krijgen.

Zadels blijven toch iets heel persoonlijks , er bestaat helaas geen wonder-zadel dat de oplossing is voor àlle problemen van iedereen :)

Ik zelf heb het meeste profijt van de Barefoots (daarom kom ik er ook elke keer bij terug , ondanks veel andere zadels die ik probeer en super-interessant vindt :j ) en ook de Ghost waslief voor mijn rug en heupen :j

De wat stuggere boomloosjes die mensen onder elkaar vaak wat aanprijzen bij heup-problemen , werkten voor mij juist niet , helaas. Daarbij kreeg ik het weer dat mijn heup op slot schoot. En dan doet het even des te zeerder als je dat niet meer gewend bent , auwie := :D

Echt een kwestie van zelf proberen dus :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:55

Ja dat is dan wel weer waar natuurlijk, maargoed, soms is het niet te vermijden...

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 19:09

Ik heb een KN symphnie zit al eens huis