wintec als endurancezadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

wintec als endurancezadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 14:57

Nou ben ik zo'n stakker die met wintecjes rijdt (en boomloos) en nog altijd kijken veel paardeneigenaren neer op winteczadels. Ik ben er blij mee omdat ze onderhoudsvrij zijn 8-) en je het kopijzer makkelijk kunt vervangen.

In de BIT las ik dat 's Neerlands bekendste endurance amazone haar paarden er ook mee rijdt en ook wedstrijden. Het verbaasde me, omdat er nogal wat futuristische endurance zadels bestaan, had ik verwacht dat ze met zoiets zou rijden. En ik vroeg me af of ze geen plak-kont krijgt van die wintec :+. Omdat ze van kunststof zijn, vind ik ze zweterig met name in de zomer.

MaritB

Re: wintec als endurancezadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:01

Ook ik rijd met een wintec!

Maar ze heeft een suede, misschien is dat minder plakkerig? :P

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:03

Met een goede endurance broek zal dat toch wel schelen?

Het gewicht is een groot voordeel natuurlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 15:06

Ook dat, voor paard maar ook voor de ruiter die steeds paarden moet zadelen of moet sjouwen. Ik heb geholpen met zadelen op een westernstal en daar sjouw je je suf aan die zadels, sjee wat zijn die zwaar.

Ik ben blij dat er nu eens een topruiter ook mee rijd, dat scheelt misschien weer in de afkeurende blikken in het bos en op de ponyclub.

Wintecjes hebben toch de naam tijdelijke zadeltjes te zijn voordat je geld genoeg hebt om een 'echt' zadel te kopen _O-

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:11

Als je lekker op een wintec kan zitten is er helemaal niets mis mee. Het is niet een type zadelmarkt zadel dat de rug van een paard verneukt ofzo. Als ze goed passen zijn het prima zadels, en door de aanpasbaarheid, juist voor endurance erg geschrikt omdat het zadel bij een door training veranderend paard vrij makkelijk breder of smaller te maken is, en de zadeltjes niet zoveel wegen. Ik zie het probleem er nog steeds niet echt van in. En met een bontje op het zitvlak kan al veel worden opgelost (boven op het zadel natuurlijk! zo'n doorrijdbontje)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:24

Ik rij endurance in een wintec VSD 500 cair. Reden voor deze zadel?
Past mijn paard heel goed, zit heel goed op haar rug.
Ik vind de panelen lekker breed (druk verdeling) met voldoende ruimte tussen.
Ik ben net begonnen met endurance, met een jong paard (wordt 6 jaar, klasse II).
Ik zit er zelfs ook lekker in.
Geeft stille beenligging.
Vorige zadel was leer, maar ik heb altijd gereden met een schapenbont boven op, weet nog niet als ik dat ook ga doen met de wintec.
Zadel geeft veel meer schouder vrijheid dan mijn oud leer vz zadel.
Het is zeer licht! Voordeel voor paard, ruiter en grooms!
Heb ook gehoord dat er top ruiters zijn die in een wintec rijden.

Einige nadeel - de singelstoten vind ik erg stuk. Maar misschien zijn ze te vervangen door leer?

Plannen voor een andere zadel?
Nog niet! Alleen als wij in klasse III komen, en dan alleen als ik denk dat het nodig is.

Verder - er zijn heel veel verschillende stijlen endurance zadels. Ik kan soms de boom voor de bos niet meer zien als ik op het internet ga " window shopping". En niet alle endurance zadels zitten zo flitsend uit als een Gaston Mercier of Podium. De engelse endurance zadels lijken wel weer op vz zadels. Dus is vind een wintec geen gekke keuze, vooral als je bent net begonnen met endurance.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:51

die singelstoten zijn wel verrot ja, maar die kun je evt. laten vervangen :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:01

Ik heb ze bij mijn zadel inderdaad laten afhalen aan de kant waar ik aansingel. Ik geloof dat ik toen iets van 40 euro kwijt was, dat is geen geld toch?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:26

MLoeser schreef:
Ik heb ze bij mijn zadel inderdaad laten afhalen aan de kant waar ik aansingel. Ik geloof dat ik toen iets van 40 euro kwijt was, dat is geen geld toch?

Zeker niet, ik gan informeren bij de zadelmaker!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:36

Nog een 'wintec-ruiter' :+ Had dit zadel eigenlijk gekocht voor naast mn westernzadel; in de lenterui kreeg pony kale plekjes achter dat zadel, dus ik wilde een goedkoop passend ding om in deze periode ook normaal te kunnen rijden. (had toen nog priveles met verzorgpony, en instructrice vond dat ze geen les kon geven als ik zonder zadel reed :P )
Het is een oudere dressuurzadel, dus met normale vulling, en geen fluweel-iets op de zadellepel. Het einde van het liedje is dat mn westernzadel nu nog maar sporadisch voor de dag komt, en ik hele dagtochten met deze wintec rijd. Nooit problemen mee gehad, ook geen zweetreet ;)
Met de singelstoten had ik ook geen probleem. Ja toen ik het zadel net had was het wat stroef, maar met gebruik was dit snel over. Heb inmiddels door heel veel gebruik de stoten voor de 2e keer laten vervangen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:46

De reden waarom ook ik een wintec zie als een vaak tijdelijk zadel, is omdat deze soms best heel goed liggen, maar niet helemaal aangepast kunnen worden aand e rug van je paard.
Verder zit er nogal veel verschil in kwaliteit tussen de verschillende modellen.
Een van de twee paarden die ik rij, heeft nu ook tijdelijk een wintec tot ze de juiste bespiering heeft. daarna wordt er een leren zadel gekocht. Dit wintec zadel is wel de beste of 1 van de betere die er nu te koop is. Kostte volgens mij rond de 800-1000 euro..

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:53

Op Gilbey heb ik ook een wintec en heb daar dit jaar EK TREC mee gereden.
Daar moet je ook gevulde zadeltassen mee hebben met heel veel zut en dan is een licht zadel toch wel heel fijn.
Verder moet je op de 2de dag ook springen (tot 1.20 m) en dan wil ik wel echte kniewrongen hebben en die hebben de meeste endurance zadels niet.
Ik heb de wintec enduro.
Voor mijn andere tinker heb ik een bates, de leren variant van de wintec.
Zelfde modelen dus maar dan in het leer.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:56

amsterdam_30 schreef:
De reden waarom ook ik een wintec zie als een vaak tijdelijk zadel, is omdat deze soms best heel goed liggen, maar niet helemaal aangepast kunnen worden aand e rug van je paard.
Verder zit er nogal veel verschil in kwaliteit tussen de verschillende modellen.

Je kunt de kussen gewoon laten vullen net als alle andere merken zadels en en zijn binnen het wintec merk net zoveel verschillende zadels als bij andere merken.

Voor mij is het gewoon een merk en niet een tijdelijk iets.
Maar doordat de aanschaf gunstiger is word dat wel vaak gedaan.

faedlujo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:09

Ik rijd sinds 2004 met wintec.
We hebben er inmiddels 4 ( voor ieder wedstrijd paard een eigen laten aanmeten in de loop van de jaren)
Ik rijd met de veelzijdigheid uitvoering met cair.
Ik ben erg tevreden over deze zadels. Heeft onlangs ook een stuk in het Bit gestaan over zadels en daar stond ik met wintec in.
Ik laat standaard aan het begin van het seizoen de zadelmaker komen om te kijken of alle zadels nog goed liggen en hij kan ze dan ter plekke meestal aanpassen als dat nodig is, erg handig en inderdaad zijn deze zadels ook onderhoudsarm :D

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:59

ik rijd toch echt met een Euroriding Diamant hoor, dressuurzadel :P (sorry flauw grapje, maar ik rijd wel met een Euroriding :P)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:08

Karrimh schreef:
ik rijd toch echt met een Euroriding Diamant hoor, dressuurzadel :P (sorry flauw grapje, maar ik rijd wel met een Euroriding :P)

Goh, het is laat en ik moest echt 5 keer lezen voordat ik de grap zag ;)

Mijn zoon rijd zijn turbo welsh in een wintec ook 8-)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:08

faedlujo schreef:
Ik rijd sinds 2004 met wintec.
We hebben er inmiddels 4 ( voor ieder wedstrijd paard een eigen laten aanmeten in de loop van de jaren)
Ik rijd met de veelzijdigheid uitvoering met cair.
Ik ben erg tevreden over deze zadels. Heeft onlangs ook een stuk in het Bit gestaan over zadels en daar stond ik met wintec in.
Ik laat standaard aan het begin van het seizoen de zadelmaker komen om te kijken of alle zadels nog goed liggen en hij kan ze dan ter plekke meestal aanpassen als dat nodig is, erg handig en inderdaad zijn deze zadels ook onderhoudsarm :D

Dat stuk in Bit heb ik gelezen! Toen wist ik zeker dat ik toch echt en Wintec zadel wilde voor mijn paard. (wat ik nog niet heb xD)
Ik vind het fijne zadels en lekker makkelijk. :)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:20

SaraB schreef:
Karrimh schreef:

Goh, het is laat en ik moest echt 5 keer lezen voordat ik de grap zag ;)

Mijn zoon rijd zijn turbo welsh in een wintec ook 8-)

sorry Sara, Carmen had al gelijk een leuke PB gestuurd :P en nee ik pas niet op en ik ben ook geen gele smurf, maar een gele kanarie volgens Edward :P :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 16:03

hier nog iemand met een wintec, isabel Werth cair. Suéde bovenkant dus, heb ook een 500 pro gehad en dat is dat syntetische en daar kreeg ik wel een behoorijke zweetkont in. Met de isabelle kan ik rustig 3 uur rijden en dan heb ik heb ik toch echt geen last van een zweetkont.

Ik merk wel dat er tegenwoordig steeds minder op wintec neergekeken wordt en ik denk dat dit vooral komt doordat er steeds meer ontwikkeling komt binnen wintec. Ik heb voor wintec gekozen vanwege het onderhoud, heb echt een hekel aan vet of olie aan mijn handen. De norton vind ik niks, dus werd het een wintec. Vond zelf dat wintec gewoon zorgt dat je als een huis erin zit en stevig dat vindt ik toch wel erg fijn aangezien mijn paard uit joligheid nogal eens gekke sprongen kan maken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:03

Ik rij sinds een half jaar ook met een wintec en ik ben er super blij mee! Ik heb de Isabell Werth, suede.
Ze zijn lekker licht, makkelijk boom wisselen met jonge paarden die nog in de bespiering moeten komen en vooral lekker onderhoudsvrij. Daarnaast vind ik m zelf ook erg lekker zitten. Beter dan de massimo vzh (zie ook veel in de end voorbij komen) waar ik ook ervaring mee heb. In de zomer ook geen last van plakkerigheid gehad. (hoewel geen ervaring op langere ritten, in ieder geval had ik bij tempraturen van 25+ uurtje rijden/zweten geen last van het zadel)
En dan heb ik m ook nog tweedehands gekocht, van iemand die m nagenoeg nooit had gebruikt. In de eerste instantie eigenlijk alleen gekocht vanwege het beleren van de jonkies, maar het bevalt me zo goed dat ik voorlopig geen nieuwe ga aanschaffen. Dus wat mij betreft zeker geen miskoop!

Overigens wordt er hier in de buurt niet echt op neergekeken (misschien Friese nuchterheid? :')), sterker nog, ik heb al van verschillende mensen te horen gekregen dat ze het een erg mooi/fijn zadel vinden en ook mensen die m zelf wilden gaan aanschaffen.
Alleen op bokt en andere paardenfora zie ik wel eens van die opmerkingen voorbij komen.

Ik heb trouwens een aantal jaren terug (8 a 10 jaar geleden) ook eens een wintec vzh geprobeerd waar ik niet zo weg van was, zo'n plakding :+ Die paste toen niet goed op de pony waar ik een ander zadel voor zocht, ook niet met andere boom. Daarnaast vond ik het zelf ook niet lekker zitten. Maar goed, dat was natuurlijk een ouder zadel, bij wintec hebben ze vast en zeker niet stilgezeten wat ontwikkelingen betreft en mijn huidige zadel is wat mij betreft niks meer op aan te merken.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:16

Oeh, ik heb hier ook een poosje met een Isabelle Werth gereden van een vriendin, en zelfs hier bij temperaturen tot een graad of 35 en toch 2,5 a 3 uur rijden vond ik het een fijn zadel :j heb daarna al in allerlei richtingen zitten kijken voor een nieuw zadel (en ondertussen een hele verzameling opgebouwd := ) maar blijf toch vaak met pasvorm zitten (paard heeft een redelijk hoge schoft en erg korte rug). Denk dat ik toch ook maar weer voor een wintecje ga dus, daarbij kan je er nog eens een beetje mee het water in wat natuurlijk ook niet gek is!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:39

Hahaha, ben inderdaad paar jaar geleden ook met wintec er op gewoon met pony de plas ingegaan :p had ik met een leren zadel waarschijnlijk iets minder snel gedaan

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:10

Ik rij ook met een Wintec 2000. Lange afstandsritten, springen, enz. Ik wissel het af met mijn Barefoot omdat ik die ook erg fijn vind. Die heb ik alleen niet op stal liggen, dus pak ik eerder de Wintec.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:42

Als ie past en jij er lekker op zit, Why not? :D
Function over fashion in het geval van zadels hoor!
Lekker maling aan hebben wat anderen ervan vinden hoor!
Zolang jij en je paard er maar blij mee zijn! :D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:56

Ik heb nog een Wintec te koop (voor de liefhebbers hier)
Het zijn idd prima zadels. Maar ookal leg ik er iets van een bontje op, mijn achterwerk houdt niet van Wintec