'minder geschikt ras' endurance, toch proberen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

'minder geschikt ras' endurance, toch proberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 21:28

Hoi Bokkers,

Ik ben gek op endurance, jammer genoeg ben ik alleen meegeweest als groom en op trainingen.
Ik zou zelf een paard kopen die aan m'n twee 'passies' zou voldoen (dravers en endurance)
Echter werdt ik verliefd op iets heel anders een veulen (bijna jaarling) FriesxHaflinger
Deze twee rassen worden over het algemeen als 'minder geschikt' geacht voor de endurance.

Toch zou ik het als hij oud genoeg is graag willen proberen, wie weet gaat het wel goed..
Is er iets wat ik kan doen om hem in de komende jaren al voor te bereiden behalve conditie opbouwen?

Als we niet verder komen dan 1 rit is er niks aan te doen en zal er wel een ander paard bijkomen..
Wie weet kom ik met een goede voorbereiding toch een heel eind!
*positief denken*

Graag tips/advies/meningen

RoyalMemory

Re: 'minder geschikt ras' endurance, toch proberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:29

Ik zou voor een draver gaan, kun je ook makkelijk verliefd op worden. Maar ja, als je het al bent... Men zegt dat je hersenen je vanzelf het juiste antwoord geven, als je het maar de tijd geeft. Succes!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:36

Een klasse 1 wedstrijd zou je pony zeker wel aankunnen. en al blijf je de rest van je leven alleen maar klasse 1 rijden, is er niets aan de hand. Misschien ooit een klasse 2. het is wel een kwestie van goed trainen. Nu kun je nog niets doen. Zodra hij oud genoeg is gaan inrijden, maar dat ook met beleid. Gewoon rustig aan inrijden. Niet overvragen. En als hij 4 is geweest rustig gaan opbouwen de training. Daar is vast wel info over te krijgen. En ook rustig aan beginnen met wedstrijden. je merkt zelf snel genoeg of je pony er aan toe is of niet. En hoeveel hij aan kan. Maar de komende jaren kun je alleen maar toekijken en gezellig mee gaan om te groomen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 21:40

Ja we gaan via NH aan de slag en dan lekker wandelen, zorgen dat hij dingen van buiten niet eng vind.
Dan ben ik dat al een stap voor, verder staat hij zomers in een natuurgebied kan hij vast wennen aan de vogels, ritselende objecten etc.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:40

als je verliefd bent op dit paardje moet je lekker je hart volgen!

Een fries/haf kan klasse I makkelijk rijden en je weet zelf niet eens of je zelf een klasse II of verder wel echt zo leuk vindt. Al die KMs in het zadel, pff

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:46

Als je 'm een optimale opfok wilt geven: 24/7 in bergachtig gebied. Meer kan je niet doen.
Verder als je gaat beginnen héél veel LSD - long slow distance. Dat werkt het beste bij 'koudbloed' types.
Verder goed afharden qua beenwerk en voorzichtig opbouwen qua cardiovasculaire conditie. Cardiovasculaire conditie is normaalgesproken de beperkende factor. Het hart is klein in verhouding tot het lijf, dus de koeling is niet optimaal.
Je hebt één voordeel, je overneemt ze niet snel qua beenwerk, want de hartslag gooit meestal al eerder roet in het eten. Met bloedplaarden heb je vaak het omgekeerde: cardiovasculair kunnen ze de hele wereld al aan, en dan rij je de pezen voor je het weet aan gort, als je niet oplet.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 21:48

Bedankt voor je advies Ibbel! :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:53

Qua voorbereiding lekker veel aan allerlei dingen laten wennen. Het verkeer, vreemde mensen die aan je paard zitten. In de zomer met lekker weer alvast wennen aan water over hem gooien. Laat hem af en toe eens drinken uit een emmer...en als hij plast onder het zadel dat overdreven belonen. Altijd voordelig als ze dat doen!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:21

Wat anderen ook al gezegd hebben, neem vooral de tijd om het rustig aan op te bouwen.
Laat hem in de komende jaren lekker wennen aan van alles om hem heen zodat hij daar niet meer warm of koud van word (scheelt een schik reactie tijdens de keuringen---> gunstig voor de hartslag) en ga daarna rustig aan opbouwen (LSD)
Tijdens de wedstrijden zul je er beter over na moeten denken hoe en wanneer je gaat koelen, maar dat leer je ook gaande weg.
Als je dat rustig aan doet gaat de klasse 1 geen probleem zijn en zou het best kunnen lukken om ook de klasse 2 in te gaan (als je maar niet voor de 1ste plek wilt gaan)

Ik rij zelf met tinkers, ook niet ideaal voor de endurance, maar het gaat prima.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:33

en eventueel voordat ie ingereden is, als handpaard mee zodat hij basiskilometers in zijn benen heeft, en voor het uitharden van de pezen...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:38

Friezen zijn echt laat volwassen/uitgegroeid. Geef het dier tijd om sterk te worden. Tot en met z'n 5e jaar veel LSD. Stappen is goed voor alles.
Veel hangt ook af van de bouw van je paard.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:40

Je ziet in de Endurance, en zeker in de lagere klassen, echt van alles voorbij komen; ook 100% Friezen, Hafjes, Fjorden, alle mogelijke kruisingen, soms een Belg en nog veel meer.
Als je geen ambities hebt om echt hogerop te komen (Klasse 4, Nationaal rijden) maar het echt voor de fun doet is er geen enkele belemmering om met zo'n kruising (mits gezond uiteraard!) te gaan genieten van de prachtige ritten. Gewoon doen! :D
En zoals al gezegd, maak veel stapritten om te trainen, het liefst op redelijk verhard terrein.
Later staan er op internet wel trainingsschema's, maar die kun je nooit letterlijk volgen, je moet je altijd aan je eigen paard aanpassen.
En zorg a.u.b. voor een heel goed passend zadel! Liever een oudje dat super ligt dan een prachtig nieuw wat ook maar een beetje knelt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:44

van wat ik begreep van een fervent endurance ruiter

je kan met alles mee doen aan endurance en alles doet ook mee
het verschil in paarden is de mogelijkheid warmte kwijt te raken
vaak zie je de geschiktere rassen ook hoog lopen en de minder geschikte rassen daar net onder
dat neemt niet weg dat sommigen het erg goed doen in de lagere klassen

je kan een hoop trainen maar er zijn grenzen

trouwens gezien je endurance zo super vind heb je wel eens gedacht aan trail rides ???
is het zelfde principe alleen heb je opdrachten tussen door en is het niet tijds afhankelijk (tenminste is geen vereiste)

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:36

Er zijn zowel haflingers als friezen die klasse III (80-120km) hebben gelopen dus je hoeft niet bij voorbaat de hoop op te geven. Heuvelachtige opfok is de beste basis voor endurance.

Ik zou zelfs tot een jaar of zeven LSD adviseren, eerst veel stap later meer draf en een beetje galop (tot 12 km p/u). Vanaf zeven jaar pas wat meer tempo erbij (harder dan 12 km p/u gemiddeld). Zeker gezien het feit dat je geen ambities hebt om bij de internationale top te gaan horen ;) Rustig opbouwen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:49

Er is al veel geschreven, wat ook belangrijk is wat je zelf als doel wilt bereiken. Gewoon lekker recreatief rijden met een wedstrijd element en klasse 1 of 2 behalen of zou je verder willen komen.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:14

ik zou als je een pony koopt voor een draver gaan heb ik ook en ik ga ook enduirance starten.
maar met die pony die je nu hebt kan het ook wel het vergt alleen wat meer training. er lopen ook haflingers rond die er uit zien als arabiertjes. ligt er gewoon aan of ja paard het leuk vind en hoe goed je traint! misschien kom je niet zo hoog maar als je het voor de lol doet lijkt me dat ook niet zo moeilijk :o
succes!!!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:14

Specialmoon, dus omdat jij een draver hebt moet TS ook maar voor een draver gaan? beetje rare beredenering vind je niet?
TS moet gewoon doen waar ze zich het beste bij voelt. Endurance kan met elk ras je kan met het ene ras misschien verder komen maar zoals ik al eerder schreef, het is belangrijk waar je ambities liggen. Wil je richting klasse 4 gaan rijden of er net onder. Dat scheelt ook al. Verder is de basis belangrijk wat ook al eerder is geschreven en ook met dit soort kan je nog best ver komen. Misschien niet boven in het klassement maar het ligt aan je doelstelling. Ik zou persoonlijk het dier nemen waar je het beste gevoel bij hebt en de meeste klik.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 19:38

Die draver komt er ooit wel denk ik
Alleen dit paardje heb ik nu al echt een klik mee, het zou leuk zijn als ik met hem ook een heel eind kom.
Hij is nog hardstikke jong dus ik wil hem de best mogelijke voorbereiding geven :)

Ik ga het zeker proberen, bedankt voor jullie tips!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:47

nu ben ik een leek op het gebied van afkortingen, dus waar is lsd een afkorting van??

@Ts, lekker je hart volgen en dit paardje lekker volwassen laten woorden en verder wat er hier boven al beschreven wordt. Meenemen als hand paard kan ik zeker aanraden omdat ze daar vaak ook al een stuk makker van worden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:35

Long slow distance

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:41

okey dan weet ik genoeg.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:11

gewoon lekker genieten van je paard..als endurance ook je passie is, lekker doen. als je je paard aanschaft voor de sport dan zou ik voor een paard gaan wat van nature al de geschikte eigenschappen heeft.. keus is aan jou toch?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:49

Dit jaar start ik met mijn Haflinger.
Voor mij is het enkel voor het plezier, buiten rijden en ontspanning zoeken :D
Koudbloeden zijn misschien minder snel maar dit heeft als voordeel dat ze ook minder blessures oplopen.
En als je paardje last heeft van de warmte dan kies je wedstrijden net voor de zomer en erna.
Als je der maar plezier aan beleeft, het hangt natuurlijk van je doel af.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:54

Het gaat toch altijd om het plezier ;)
Maar ik snap wat je bedoelt, het ging mij ook om de sport maar met hem moet ik gewoon mijn plannen wat aanpassen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:10

Ja, zo is het ;) Dan zit je 'doel' goed denk met dit paardje. Het is mogelijk dus...ga ervoor :D