[WN] Wie rijdt er nog meer "dressuurmatig" Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Wie rijdt er nog meer "dressuurmatig" Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:24

Hee Bokkers,

Ik open dit topic omdat ik nieuwsgierig ben of er meer dressuurruiters zijn die in hun trainingen gebruik maken van oefeningen die uit het Western komen. Mijn merrie heeft heel lang aan moeten sterken na een zware bevalling en ik ben begonnen met het trainen mbv. trail-"hindernissen".

Graag zou ik horen of er meer dressuurruiters/springruiters zijn die in hun training gebruik maken van invloeden uit het Western. En waarom? Welke oefeningen/hindernissen oefen/bouw je?

Groetjes, Nikki

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:30

Ik rij engels maar heb o.a. les van een western instructrice.
Het komt er op neer dat we allebei met de zelfde gedachte naar paarden kijken maar dan met een ander oog.
De oefeningen die ik rij zijn niet erg anders dan ik zou doen bij mijn engelse instructrice, en eigenlijk toch ook weer wel. Kan het moeilijk uitleggen maar ben erg blij met deze combi. Voel dat mijn paarden er erg fijn op reageren. Wel belangrijk dat er nooit sprake is van dwang tijdens het rijden.

Chaos

Re: Wie rijdt er nog meer "dressuurmatig" Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:34

Nou, ik oefen nu dus veel met balkjes. Iets verhoogd, extra ruim, extra krap. En dan niet aanraken.
Ik leg zo'n vierkant met balken, daar kan ik in stoppen (dressuurmatig, dus verzamelen op het achterbeen komen en dan halt, niet slidingstops). Een L figuur om achterwaarts door te gaan, of zijwaarts overheen te wijken. Het vierkant gebruiken om over te galopperen of om een hoek ervan te gebruiken in galop. In het vierkant draaien zonder balken te raken, ik oefen dan op keertwendingen om de voor- en achterhand ed.

Mijn paard reageert zó fijn hierop, ze pakt het zo makkelijk aan, dat ik eigenlijk ook graag les erbij wil gaan nemen in western. Maar ik heb een Fries, weet niet hoe evt. instructie daar tegenover staat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:48

Ik rijd zelf western, maar geef les aan uitsluitend dressuurruiters. Die sinds ik dat doe (jaartje of 4 werk ik nu met mijn huidige klantenkring) een veel grotere wereld hebben gekregen. Stomweg door eens anders tegen oefeningen aan te kijken, oefeningen maar ook bv spiergroepen eens anders te benaderen/aan te spreken etc.
Mijn ruiters rijden met niet te veel druk, zo hard als het moet maar altijd zo zacht als het kan.
Ik gebruik redelijk vaak balken. Niet alleen om de paarden de voeten meer op te laten tillen of om met verzameling/verruiming te werken, maar ook met trailfiguren waarbij je zo verrekte goed op moet letten dat je op je buitenteugel stuurt omdat je er anders niet doorheen komt. En dan graag zónder die binnenschouder te laten vallen he, rechtrichten is hot issue.
Mijn eigen achtergrond ligt in de Engelse sport, zowel springen als dressuur. Met westernrijden heb ik me laten begeleiden door goede allroundinstructeurs waarbij Chris Knol altijd m'n favoriet is geweest (en altijd wel zal blijven), en momenteel pik ik af en toe heel fijn een lesje mee van Colin Rietdijk omdat die weer op een heel andere manier kijkt en rijdt, en ik daar ook weer heel veel van kan leren.

De westerninvloeden komen heel sterk terug in de dressuur- en springlessen die ik geef. Zoals de dressuurachtergrond ook altijd terug zal blijven komen in de training van mijn eigen paarden.

Persoonlijk zie ik niet in waarom een westerninstructeur jou NIET zou kunnen helpen met je Fries, mits je je paard dressuurmatig blijft rijden (ik ben absolute tegenstander van westernrijden met een Fries, vind ik qua gangen en frame totaal ongeschikt) en je een trainer kiest die meer kent dan QPA's alleen.
Ga je Fries rijden alsof het een Quarter is en je krijgt geheid gedonder.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:51

Ja, mijn Fries hoeft ook niet Walk, Jog of Lope te kunnen als ik trail"oefeningen" rijdt. Ik gebruik die oefeningen dus om dressuurmatig sterker te worden, en tot dusver werkt dat zo goed voor ons, dat ik me afvroeg of er meerderen zijn die het doen en of ze begeleiding krijgen. Vooralsnog helpt een pensionklant me, die heeft 2 Quarters waar ze western mee rijdt. Binnenkort mag ik ook eens les nemen op de hare, en wil ook eens bij haar instructeur lesnemen met mijn Fries. Maarja, dan moet het idd wel zinvol zijn. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:53

Ik denk dat je heel duidelijk je verwachtingen af moet stemmen met je westerninstructeur (dus dat je niet wilt gaan joggen en geen horizontale halshouding wilt gaan opzoeken bv), en dat je wel iemand moet zoeken die ook qua dressuur wel weet wat er verwacht wordt.
Dan is de frisse kijk van een westerninstructeur denk ik een heel leuke en nuttige aanvulling op je gebruikelijke training.

In welke regio zit je als ik vragen mag?

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:22

Ik rij mijn quarter altijd dressuurmatig! Zou zo kunnen starten op een dressuurwedstrijd daarnaast presteren we niet slecht in de pleasure hunter trail en horsemanship!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:04

Zelf pak ik allerlei oefeningen en kijk naar wat ik nodig acht. Vandaag bijv veel wijken gedaan en verruimen en verzamelen, ging prima. Ik wil alleen wel dat hij een goede houding heeft en het allemaal gebeurt zonder veel druk. Ik vraag en hij moet gaan. Ook veel stelling naar binnen, naar buiten en rechtstellen gedaan, ook op cirkels bijv.

Zelf kom ik uit de dressuur en springsport, maar rij alweer 16 jaar western. Ik gaf engels les en ook al een tijd weer western. Ik kijk gewoon naar de combi. Zekf vind ik het fijn als een paard zijn lijf goed gebruikt en dat de ruiter weet hoe en waarom ik iets zeg of laat doen.

Balkjes gebruikte ik ook al als dressuur amazone. Gebruik ze nog steeds, ook als ik eens in de roundpen los ga ''spelen'' bijv. Doe ook weleens 1 kant ietsje hoger leggen dan op een staander.

Ik mis tegenwoordig bij veel engelse ruiters het voorwaarts neerwaarts losrijden. Ik vind lekker losrijden wel een goed begin. Het kan op meerdere manieren natuurlijk, maar zie veel meteen in de krul rijden.

Omdat ik western rijd hoor je weleens, laat eens wat zien ofzo. Maar ik rij naar dingen toe, dus zal nooit op een koud paard stoppen, spinnen, rollbacks maken etc. En soms werk je ergens aan en blijft het daar bij. Zit er bijna nooit een vol uur op in een bak en goed is op een gegeven moment gewoon goed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:08

Sonja, ik kom uit regio Arnhem. Ik ben ook wel benieuwd welke regio jij lesgeeft! :)
Ik ken een westerninstructeur die ook gewoon dressuurmatig les geeft, dus ik neem aan dat hij zou moeten kunnen combineren. En verder zitten er wel wat stallen/instructeurs hierzo, maar als ik bij hun lessen kijk dan hoef ik al niet meer te rijden.. Western leeft hier nog nauwelijks, dus het is wel moeilijk aan góede begeleiding te komen merk ik. Nu heb ik per toeval een hoefsmid die zelf Quarters rijdt en wat lessen geeft af en toe.

Superpony, het klinkt idd. een beetje zoals ik ook rij. Ik blijf altijd bij mijn dressuurmatige basis, maar om die op te krikken willen westernoefeningen heel goed helpen. Mijn paard vindt het ook iets makkelijker te begrijpen lijkt wel, zoals het wijken ed. pakt ze veel sneller op als ik dingen meeneem uit Trail. :)

Nog leuke oefeningen om te delen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:20

In regio Arnhem ben ik niet bekend, ik heb daar geen tips voor je. Maar tijdens een bakkie koffie drinken kom je al aardig wat te weten over de gemiddelde westerninstructeur als je hem/haar gewoon eens vraagt naar een visie op dressuurmatig rijden ;)

Leuke oefening?
* Neem maar eens een slangevolte met vier bogen en doe in elke boog (dus echt in de ronding) de eerste helft heup naar binnen, tweede helft schouder naar binnen. Kort maar intensief. Let erop dat je niet meer gaat opspannen in je aanleuning, hou de beweging 'gemakkelijk'.
* Zet een slalom vrij krap neer en leg er balken naast op een centimeter of 50. Zo kun je niet meer 'uitzwaaien' omdat je dan de balken zou raken. Uitstekende oefening om schouder- en heupcontrole te combineren met balans en ritme.
* Leg een balk bij B op 2 meter uit de hoefslag, in lengterichting naar A wijzend. Rij op de linkerhand, en zet vanaf M in een verzameld draftempo schouderbinnenwaarts in. Net voor B draai je met je eigen lichaam in richting A en gaat in appuyement zijwaarts over de balk. Wil je die daarna nog verder uitbouwen maak dan bv boven de balk een overgang naar stap (hou aanspanning, dóórstappen!) en werk door richting een spinnetje/wending om de achterhand een paar meter na de balk.

Zomaar even wat ideetjes hoor, ik heb geen idee op wat voor niveau je bezig bent.
Maar de oefeningen en ideeën laten zich echt heel goed combineren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 12:52

Ga ik mee aan de slag, leuk Sonja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:40

Ohoooooh jullie letten ook niet op := Derde oefening kan alleen vanaf de rechter hand, niet vanaf links :))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:42

Haha, nu val ik door de mand, had alleen nummer 1 nog gelezen, whahaha. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:46

Ach maak het jezelf makkelijk, leg een balk richting A en eentje richting C en je kunt vanaf alle kanten lekker d'r mee spelen.
Aan 2 balken heb je al genoeg om een uurtje heerlijk te kunnen rijden. Alleen jammer dat zoveel mensen niets meer in een balk zien dan een ding waar je overheen kunt draven of galopperen.
Probeer er maar eens een perfecte cirkel omheen te rijden, ben je al weer even bezig :))

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:03

Ik rijdt puur "dressuur matig, zou niet weten hoe het anders zou moeten! Het grootste deel van mijn lessen en de basistraining van mijn paard heb ik gedaan o.l.v. een Klassieke dressuur instructeur uit Portugal ( Francisco Bessa de Carvalho). Leuke is nl. dat de dingen die ik bij hem doe helemaal niet zo anders zijn dan wat ik doe bij mijn Klassieke western trainer ( Jean Claude Dysli) die volgens de Californische western methode werkt en dat komt weer bij de Vaquero's vandaan die weer "afstammen" van de Iberische koeiendrijvers, die eigenlijk hetzelfde doen en deden als de cowboys. :o
Ofwel "western rijden" ( zelfs de paarden en zadels) zijn sterk beinvloed door de originele Doma Vaquera stijl en Iberische paarden, waar u raadt het al, de Doma Classica ook weer nauw mee samenhangt.

Francisco halen we zelf 4 a 5 x per jaar naar Nederland voor ons zelf en een klein groepje andere en naar Jean Claude ga ik regelmatig heen. Begin maart naar Andalusie en als hij in Duitsland is gaan we daarheen met de paarden.

Mijn paard, Paint hengst, wordt getraind voor de reining maar ook een stukje allround. Door de basistraining op klassieke basis ben ik wel een paar jaar bezig geweest met de balans, spieropbouw,flexibiliteit en lichtheid maar nu heb ik dan ook een paard wat "spelenderwijs" zijgangen, contragalop, spins, stops, roll backs en een pleasure jog doet. Changementen zijn we net mee begonnen, maar hij kan ook een hele nette uitgestrekte draf laten zien, travers etc.
Voordeel van deze manier is dat ik hem nu puur en alleen op zit kan rijden, wendingen, stops, versnellen, langzamer gaan etc. Paard gebruikt zijn rug en achterhand door deze training optimaal, dus ook aan een lange teugel.

Heel eerlijk gezegd snap ik nooit hoe mensen een paard "niet dressuurmatig" kunnen rijden, dan heb je volgens mij "niets". Per slot van zaken wordt western rijden ook we "Amerikaanse dressuur" genoemd, want ook hier zal een paard verzameld en aan de hulpen moeten zijn voor een goede prestatie _/-\o_
En daarvoor is een heel goede ( dressuur matige) basis i.m.o. onontbeerlijk!
Maar dan wel volgens de beginselen van de Klassieke dressuur en niet volgens de wedstrijd dressuur ( in de krul trekken ;) ).

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 08:26

Interessant dit, ik volg dit even :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:59

calemity_jane schreef:
Ik rij mijn quarter altijd dressuurmatig! Zou zo kunnen starten op een dressuurwedstrijd daarnaast presteren we niet slecht in de pleasure hunter trail en horsemanship!

dat wou ik dus ook zeggen. ik reed mijn Q ook altijd dressuurmatig, maar meer omdat het jong paard was en zij de aanleuning nog nodig had. was al wel bezig met meer los laten zonder de verzameling te verliezen.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:11

Sonja schreef:
Leuke oefening?
* Neem maar eens een slangevolte met vier bogen en doe in elke boog (dus echt in de ronding) de eerste helft heup naar binnen, tweede helft schouder naar binnen. Kort maar intensief. Let erop dat je niet meer gaat opspannen in je aanleuning, hou de beweging 'gemakkelijk'.
* Zet een slalom vrij krap neer en leg er balken naast op een centimeter of 50. Zo kun je niet meer 'uitzwaaien' omdat je dan de balken zou raken. Uitstekende oefening om schouder- en heupcontrole te combineren met balans en ritme.
* Leg een balk bij B op 2 meter uit de hoefslag, in lengterichting naar A wijzend. Rij op de linkerhand, en zet vanaf M in een verzameld draftempo schouderbinnenwaarts in. Net voor B draai je met je eigen lichaam in richting A en gaat in appuyement zijwaarts over de balk. Wil je die daarna nog verder uitbouwen maak dan bv boven de balk een overgang naar stap (hou aanspanning, dóórstappen!) en werk door richting een spinnetje/wending om de achterhand een paar meter na de balk.

Sonja, heb je toevallig ook een tekeningetje van deze oefeningen. Ze lijken mij erg nuttig om te doen, maar ik weet niet helemaal hoe ik het moet doen. De eerste oefening heup naar binnen heb ik al geprobeerd, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe je de tweede helft de schouder naar binnen doet. En de tweede oefening leg je dan de balk 50 cm haaks op de hoefslag zodat je dus de lus om de balk heen maakt?
Alvast bedankt, Christina

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:16

Ja hoor ik kan het zo tekenen, heb alleen geen idee hoe ik dat hier zou moeten doen... :o

Wbt eerste oefening, om het even in dressuurtermen te doen: elke boog inzetten in travers en afmaken in schoudervoor. Dus je komt vanaf het rechte stuk over korte zijde, gaat in travers de boog in en halverwege tik je die door naar schoudervoor, waarvanuit je weer recht zet voor het rechte stukje naar de overkant, waar je dan weer in travers de volgende boog in gaat.

2e oefening doe je niet op de hoefslag. Zet maar gewoon 6 pionnen neer met een meter of 2,5 tussenruimte max. Dan leg je evenwijdig aan de slalom zowel links als rechts balken neer waarbij de afstand tussen pion en balk zo'n 50 cm is.
Voor je beeld: je legt dus een 'baantje' van balken uit dat een meter breed is, en in het midden staat een slalom met pionnen.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is. Chaam is nét iets te ver om 't ff voor te komen doen :))

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:58

Aha, de tweede oefening is me nu helemaal duidelijk. Dat is een western riding oefening.

Die eerste moet ik nog eens over puzzelen. Als je uit de bocht komt rijd je dus nog een paar passen met schoudervoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:38

Yep en van daar uit zet je 'm recht en ga je doordraaien naar de andere kant.

2e oefeningetje heeft niets specifieks met westernriding te maken, dit doe je in draf he, in galop ga je je nek breken, is onmogelijk. Is pure schouder- en heupcontrole.

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:04

Haha, nee inderdaad was ik niet van plan om in galop de tweede oefening te doen. Ik zal zelfs al helemaal blij zijn als ik mijn Paintje dit relaxt in draf kan laten doen zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooit, rug vastzet en de pionnen en balken ondersteboven loopt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:03

Mijn instructrice rijdt en geeft les in Western, Oud Californische stijl. Zij geeft mij dressuurles op onze (barokke) paarden. In onze dressuurlessen neemt zij veel oefeningen mee uit de western. Met name de galop van mijn friese merrie is enorm verbeterd.

We werken ook erg veel met pilonnen en balken in de les, en doen veel oefeningen zoals Sonja beschrijft met het afwisselend verplaatsen van de schouder en achterhand.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 11:37

Ja, dat vond ik zo grappig met die western-vriendin van mij.
De heel tijd heeft ze het over heup en schouder, grappig. Ik noem het idd voor en achterhand enzo. :P

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:46

leuke oefeningen, ga ik thuis ook eens proberen.
En (offtopic) wat leuk, een dorpsgenoot uit Chaam. Klein gat en nog Bokkers ook :D
Zelf heb ik centered riding les om paard en mij soepel te houden en mennen we veel waardoor de achterhand ook goed sterk wordt. Het westernrijden komt me overigens ook goed van pas met de marathonwedstrijden ;)