[WN] Klankborden over western opleidingen/cursussen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Klankborden over western opleidingen/cursussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 16:17

Graag wil iik eens een beetje met de Westernbokkers klankborden over het volgende:

Momenteel heb ik een leuke fulltime baan en is paardrijden voor mij 'slechts' hobby.
Wel gaat het me steeds meer trekken om iets meer met deze hobby te gaan doen.
Niet zozeer om een inkomen mee te verdienen, maar puur als verdieping van mezelf alsjebegrijptwatikbedoel :)

Er is van alles aan leuke cursussen te vinden, van masseur tot hoefsmid tot..... maar Instructie trekt me het meeste.
Alleen; ik heb geen behoefte aan een fulltime instructeursopleiding o.i.d. (laat staan tijd :D )

Ik zoek dus eigenlijk iets 'leuks en nuttigs' om te studeren in de avonduren, of op de vrijdagen bijvoorbeeld.
Nee, ik bedoel niet een training volgen bij een bekend westernruiter, want het liefste haal ik er toch een papiertje mee.
Je weet immers maar nooit waar het ooit handig voor is.... ;)

Zelf spreekt mij deze wel aan: de Instructiecursus Western Rijden van Helicon (erkend door de S.V.P. = handig?)
Basis ORUN kan ook, maar ik zit niet zo te wachten op al dat dressuur en springen...

Wat vinden jullie van deze gedachtespinsels? Zijn er mensen met ervaringen?

DubbelFun

Re: Klankborden over western opleidingen/cursussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:20

Als de Instructiecursus Western Rijden van Helicon net zoveel lading dekt als de ORUN lijkt me dat logischer, maar om dat zeker te weten zou je óf het lesmateriaal/grondslagen moet kunnen inzien óf ze beide gevolgd hebben.

Zodra je er wel over denkt om de opgedane kennis om te zetten in les geven/trainen verdiep je dan vooraf ook in de verzekeringskwestie's :)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:22

ik heb een tijd geleden info opgevraagd en vond het allemaal zeer vaag
Erg duur lange opl en ook intern een aantal weken
Dat moet dan ook maar net kunnen allemaal!
Enige was dan wel dat je dan niet eerst dat dressuur gedeelte moest afronden, maar direct western gericht te werk gaat!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:28

De instructie cursus dekt denk ik een andere lading dan ORUN daar deze echt western gericht is. Je krijgt hier wat van alle onderdelen naast het lesgeven. Of je er wat aan hebt? Is voor ieder anders. De opleiding is inderdaad erkent door S.V.P. en zou dus ook door de verzekering erkent moeten zijn. Kan dus weer in je voordeel werken.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:29

Had dus dezelfde gedachte als jij.
Ik heb pas informatie aangevraagd en dit is wat ik als antwoord kreeg:

Citaat:
In het geval van de westernkwalificaties zijn er meerdere mogelijkheden. Belangrijk is het verschil tussen cursus en opleiding. Bij een MBO-opleiding sta je ingeschreven als leerling en volg je naast de contacturen op school ook beroepspraktijkvorming in de vorm van werk of stage op een paardenbedrijf. Deze vorm van onderwijs leidt op tot een diploma en wordt mede bekostigd door het ministerie, als leerling betaal je lesgeld aan het ministerie en een bijdrage aan de school.
Wanneer je als cursist staat ingeschreven volg je cursusonderwijs. Dit wordt niet bekostigd door het ministerie en leidt ook niet op tot een diploma, wel tot een (door de Stichting veilige Paardensport erkend) testimonium. Als cursist hoef je ook geen stage of werk in de sector te doen.
De mogelijkheden op een rij :

1. Je volgt de MBO-opleiding paardensport met 2 disciplines ( klassiek en western) op niveau 3 of 4. Dit kan in voltijd ( steeds een half jaar school en een half jaar stage) of in deeltijd ( werken op een bedrijf en 1 dag per week naar school voor algemene vakken en klassieke dressuur en ongeveer 1 a 2 dagen per maand naar school voor de western ( 11 vrijdagen per jaar). Je krijgt dan alle vakken inzake voeding, verzorging, ondernemersvaardigheden, veterinaire zaken etc op uitgebreide wijze. Bij deze opleiding wordt je dus breed opgeleid in meerdere paardensportdisciplines en dit gedurende 3 of 4 jaar. Dit is gesubsidieerd onderwijs waarbij je lesgeld betaald aan het ministerie plus natuurlijk boekengeld en de schoolbijdrage.
De westernlessen volg je op een aantal vrijdagen (circa 11 per jaar) en natuurlijk heb je dan ook de stage of de baan western ingevuld.

2. Je volgt de MBO-opleiding paardensport op niveau 2 met 1 discipline ( alleen western). In dat geval volg je alleen de lessen op de vrijdagen ( circa 11 dagen per jaar) en studeer je veel op je leerbedrijf. Deze opleiding duurt 1 a 2 jaar en kan alleen als BBL leerling, dat wil zeggen dat je een baan moet hebben voor minimaal 20 uur per week op een westernbedrijf met aequor-nummer.
Voor de westernlessen moet je altijd zelf een paard meenemen. Uiteraard krijg je ook nu vakken als voeding, huisvesting, veterinaire zaken etc, maar minder uitgebreid en met meer zelfstudie. De kosten van deze opleiding bedragen ongeveer € 1010,-- per jaar ( inclusief lesmateriaal en afdracht ministerie en stalling, exclusief lunch) . De bijdragen worden jaarlijks opnieuw vastgesteld.

3. Je volgt alleen de westernkwalificatie als cursist ( dit is de instructiecursus westernrijden). In dit geval is het niet gesubsidieerd en moet je de kosten zelf betalen ( kosten nu €1495.00 per jaar inclusief lesmateriaal en stalling en exclusief lunch, wijzigingen voorbehouden). De cursus duurt 1 of 2 jaar ( afhankelijk van instroom en uitstroom niveau, niveau 2 kan bij voldoende ervaring in 1 jaar, niveau 3 duurt altijd 2 jaar). Je hoeft niet werkzaam te zijn in de paardensector omdat het geen beroepsopleiding betreft maar cursorisch onderwijs is. Je komt in dit geval wel in aanmerking voor een officieel erkend getuigschrift ( testimonium) na het afsluitende examen te hebben behaald uiteraard, maar niet voor een MBO-diploma.
De cursus heeft dus niet de formele erkenning van een MBO-opleiding maar het is wel zo dat deze cursus een officiële erkenning heeft vanuit de Stichting Veilige Paardensport als zijnde toereikend om op accommodaties met Veiligheidskeurmerk (zelfstandig) les te mogen geven. Ook voor verzekeringsmaatschappijen is dit van belang. Daarnaast zijn we in overleg met de Stichting om op verschillende niveau's uitstroomeisen te formuleren ( dus vergelijkbaar met niveau 2,3 en 4 binnen het beroepsonderwijs ), afhankelijk daarvan kan de cursusduur variëren.

4. Desgewenst kun je de westernopleiding ( op niveau 2) ook volgen in combinatie met onze opleiding Horse en Health (paardenhouderij MBO niveau 4) . Dit is een bol duale opleiding van 4 jaar gericht op alle aspecten van paard en gezondheid waarin je per week 2 dagen naar school gaat en 3 dagen stage loopt. Hiervoor moet je wel de vereiste vooropleiding hebben ( VMBO G/T). Of gecombineerd met Horse en leisure ( paard en recreatie, MBO niv 3 sport).

Let op: in alle MBO opleidingen ( BOL en BBL) moet het leerbedrijf een AEQUOR erkenning hebben en moet je voor de praktijklessen een (eigen) western geschoold paard meenemen.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:48

zelfde info als die ik kreeg vorig jr Sammy Jo :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:19

Nou als ik dat zo lees dan zou ik de ORUN-cursus gaan doen. Die geeft een goede basis, is stukken goedkoper en is ook voor lesgeven verzekeringwaardig.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:39

ik denk dat het allemaal uiteindelijk geen toegevoegde waarde heeft.
wie geven die zogenaamde westernlessen dan? wat hebben die mensen bereikt? waar hebben zij hun opleiding vandaan gehaald?
ik denk dat dit allemaal teveel verweven is met de engelse opleidingen en je in westernland niks gaat brengen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:44

Tja, dit krijg je blijkbaar als een frank en vrij amerikaans systeem arriveert in het regelgekke nederland..

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:58

quarterH schreef:
ik denk dat het allemaal uiteindelijk geen toegevoegde waarde heeft.
wie geven die zogenaamde westernlessen dan? wat hebben die mensen bereikt? waar hebben zij hun opleiding vandaan gehaald?
ik denk dat dit allemaal teveel verweven is met de engelse opleidingen en je in westernland niks gaat brengen.

wat heeft wel toegevoegde waarde in het lesgeven? ik zou wel voor een soort certificering zijn in westerland ,jan en alle man kan of denkt nu zo les te kunnen geven.
laatst ook een demo gezien van iemand die les geeft, was om te huilen veel verkeerde info

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:01

ja maar wel eens gezien wie wel die certificeringen hebben als instructeurs? het gros daarvan heeft ook geen idee waar ze mee bezig zijn.

bewezen resultaten in de sport van trainer zelf of zijn non pro's is imo nog altijd het effectiefste. dan moet die persoon alleen nog de kunde hebben om iets over te brengen, cursus 'lesgeven' dus en klaar.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:07

ik heb geen idee wie die hebben quarterh. bij mij is ook het resultaat belangrijk ,maar je hebt ook mensen die een keer een titel hebben behaald en menen alles te kunnen .... dus ook lesgeven, vind beetje dat er een wild groei ontstaat qua lesgeven, bij wijze van kan ik het ook,maar dat doe ik niet :D

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:08

Mijn ervaring is: mensen die 'dat papiertje' wel hebben (in België bvb via Syntra) kunnen vaak veel minder goed rijden - laat staan een paard trainen en lesgeven - dan gewoon een goed trainer die op niveau presteert.
Ik heb zelf 2 jaar geld en tijd versleten bij iemand met zo'n "diploma" die euh... vooral van zichzelf vond dat hij goed kon rijden :D

Ik neem liever les van iemand die zichzelf bewezen heeft, dan iemand die gewoon één of ander diploma heeft.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:09

daarom moet je ook niet afgaan op 1 titel en noem ik bewust ook erbij kijken hoe de non pro's van deze persoon het doen.
en bv ook traint die persoon zelf de paarden vanaf 0 of worden ze kant en klaar geleverd, doen het 1 seizoen goen en verdwijnen dan dan 2 slechte shows in een stil hoekje....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:09

Ik heb je een pb gestuurd.

Het is altijd belangrijk dat je veel ervaring hebt opgedaan en een beetje een idee hebt hoe paarden werken en in elkaar zitten kort gezegd. Alleen wat ''trucjes'' die je zelf hebt geleerd of ergens hebt gezien wordt em niet.

Of iemand heeft gepresteerd zegt mij niks over ervaring en de kwaliteit van lesgeven. Ik vind dat veel ( jonge ) mensen te snel denken na enkele shows zich aan te kunnen bieden als trainer. Misschien kun je dan leuk of zelfs goed rijden, er komt veel meer bij kijken.

Je krijgt ook zoveel verschillende klanten en verschillende paarden. Daar moet je mee kunnen werken. Didactische en sociale vaardigheden zijn heel belangrijk. Ook goede ruiters verliezen daar toch klanten op en dat is zonde.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:22

Een papiertje zegt mij niets.
Ik kijk naar een trainer als hij zijn paarden opwarmt en traint op een show, en dan het liefst in een afgezonderde arena, waar er geen jury's in de buurt zijn. Ik kijk hoe zijn amateurs rijden en hoe de trainer zelf en zijn amateurs met paarden en met mensen omgaan.
Dan vorm ik een mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:34

[WN-AM] Ervaring westerncursus Deurne en Amerikaanse rijkunst Syntra
Wellicht dat de reactie van Nikkiindia wel interessant is...

Papier, tja, ik ken geen enkele goede trainer die wél bij Deurne een opleiding heeft gedaan. 8-)

Trainer wordt je niet door een opleiding op Deurne...
Ik ''kies'' liever een bewezen trainer, zowel zichzelf als zijn non pro's.

Dat het voor de verzekering nodig is, is onzin. Opleiding is (vooralsnog) niet verplicht bij de meeste verzekeringen.
Kijk even goed in de polisvoorwaarden per verzekering.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:12

Ik las ergens in en advertentie: wran erkend instructeur. Wat houdt dat dan in?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:17

niks

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:19

WRAN-site schreef:
WRAN-ERKENDE TRAINERS

De WRAN heeft aan onderstaande trainers een erkenningcertificaat afgegeven.

Met dit certificaat wordt verklaard dat deze trainers voldoen aan de eisen van algemene scholingsvaardigheden om voor de WRAN ruiters te paard op hun eigen niveau instructie te geven en te onderwijzen in de vorm van clinics en cursussen. Dit alles conform de (bijzondere) verrichtingslijst en binnen bepaalde disciplines, waarbij het welzijn van het paard wordt gerespecteerd.

Deze trainers kunnen daarom als een ambassadeur van het WRAN-regelboek beschouwd worden.
Noot: Deze verklaring is geen vrijbrief voor een rechtmatige eigenbedrijfsvoering door genoemde personen, of op locaties waar andere regels en reglementen dan het Wran regelboek gelden.

http://wran.eu/erkende-trainers/

Welke waarde een ieder er aan hecht is natuurlijk voor iedereen anders :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:30

Wow, fijn al die reacties! Weer even eentje van mij:

Om te beginnen: voor mij is de cursus meer voor mezelf en niet om al direct instructeur te worden.
Wel is een 'erkende' cursus aantrekkelijk, want zeg nooitnooit. Ook de opmerking van DD speelt inderdaad mee (verzekering).
Vandaar dat die van Helicon (de cursus, niet de opleiding) me wel aansprak.

Backup: als ik de tekst lees van Sammy-Jo is op mij artikel 3 van toepassing.
Wat ik inderdaad niet helemaal begrijp is hoe dit zich nou verhoudt tot de berichtgeving op de website.
Daar zou ik inderdaad wel wat meer info over willen hebben, met name ook over de tijdsbesteding.
Weten jij of Sammy-Jo al iets meer over? Helicon heeft een mail van me by the way.

Over trainers en hun bewezen resultaten en goede didactische ervaring: die directe link zie ik niet :D
Overigens: ik doe de cursus zoals gezegd (nog) niet om zelf trainer te worden, maar puur voor mezelf.
Ben het er trouwens wel mee eens dat een goede trainer niet hetzelfde is als een papiertje en/of goede wedstrijdresultaten ;)

Hebben er mensen ervaring met die cursus van Helicon? Of zijn er andere instructie-trainingen waar ik misschien geen weet van heb?

edit: vraag me af aan welke eisen je moet voldoen om erkend wran-instructeur te worden... maar da's misschien wat off-topic :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:34

RT: maar wat zoek je daar dan precies? wat hoop je er te leren/eruit te halen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:42

Ik weet niet hoe je Duits is, maar ik zou anders eens kijken naar het Duitse systeem van opleiden.
Meer info vind je hier op de EWU site
En toevallig begint deze Ranch nu weer met een aantal cursussen. Dat is overigens in Noord Duitsland, mocht je zuidelijker zitten is er vast ook wel een ranch te vinden die die cursussen geeft.

Helicon heb ik geen ervaring mee. Maar ik heb jaren geleden een gedeelte van de ORUN gedaan. In mijn engelse tijd :D Vond die opleiding niet slecht. Maar hoe de westernopleiding daarvan is???

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:48

Ik wil graag leren 'lesgeven'. Maar niet om daar mijn geld mee te verdienen, maar meer voor mezelf/voor de lol/jeweetmaarnooit.
En die aanhalingstekens staan er omdat ik me er zeker bewust van ben dat een trainer veel meer nodig heeft dan een papiertje.

Maar goed; je moet ergens beginnen. Die ervaring en goeie wedstrijdresultaten komen wel (hihi, hoop ik, ooit). Dus een cursus leek me wel een goed begin.
En eerlijk gezegd zit ik op dit moment niet te wachten op leren lesgeven in dressuur en springen, vandaar dat de ORUN me niet zo aanspreekt.
Maar ja, als dat een goeie is om aan mijn didactische-skills te werken moet ik 'm misschien toch overwegen...

edit: Ziet er leuk uit Rina! Maar dan moet ik helaas eerst een cursus Duit doen... :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:49

Als het je alleen gaan om de manier van overbrengen en niet om de leerstof zelf: volgen mij was er nog nieteens zo heel lang geleden een workshop daarover, werd die niet gegeven door Rieky Young?