[WN] Waarom western ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bubble10

Waarom western ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 13:56

Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd waarom jullie voor western rijden hebben gekozen? Zelf doe ik aan springen en nu kijk ik op bokt ook wel eens bij western. Vind het prachtig om te zien maar ik ken zelf niemand die western rijdt, door wie of wat zijn jullie er mee begonnen? Graag lees ik verhalen erover !!!

nobody05

Re: Waarom western ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:02

Ik rijdt western omdat de dressuur niet bij mij pasten ;P
Maar ik ben zelf ook niet zown fan van al die grote paarden en bij de western heb je meestal quarters en die zijn niet zo groot =D dus ideaal en de zadels ze zitten geweldig vooral als je lang buiten gaat rijden =D en ja ik vindt het lekker makkelijk je knelt niks aan met je benen en je teugels zijn los ideaal als je het mij vraagt maar iedereen traint zijn paard op een andere manier dus je zult veel verhalen horen hier ;P

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 14:30

Bij mij is de interesse gekomen vanuit het recreatie rijden, bij een lokale vereniging maakten ze dagtochten en allemaal in westernoutfit (vond dat heel stoer!) . Zo'n zadel zag mij er erg aangenaam uit voor lange ritten, dus daar begon het mee. Dan begon het wel te kriebelen om meer over het westernrijden zelf te weten gekomen, die lange teugel, dat relaxed rijden, dat vond ik wel wat!
Maar na een paar jaar merkte ik wel dat dit het toch ook niet was. Mijn paard bleef niet bij mij met mijn losse teugel :D . Dus van slechte lesgever naar steeds betere leerde ik (en leer ik nog steeds natuurlijk) op de correcte manier western rijden en ondertussen heb ik wel geleerd dat om "het losse teugeltje, goed lopen en bij te blijven" te bereiken heel veel training nodig is.
Maar dat belet me niet om niet over verder te gaan met het westernrijden. Integendeel, het virus heeft gebeten! Van recreant die rondhobbelt op een westernzadel ben ik ondertussen een recreant die veel lessen, cursussen en training doet om te zien hoever ze geraakt met haar paard.
In mijn ogen is western niet gelinkt aan een bepaald ras (behalve als je dan echt op niveau wedstrijden wilt rijden), het gaat me echt over een manier van trainen, omgaan met de paarden, een levensstijl eigenlijk. Ik heb dan ook geen quarter al heb ik wel goed gekeken naar de bouw en karakter van mijn paardje toen ik hem kocht.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:27

na een 'westernvakantie' in drenthe (in de bossen rijden met een westernzadel) kwam mijn interesse..
toen ben ik met mijn dressuur pony een beetje western gaan rijden, gewoon de basis.
maar dat pleasure en trail was niks voor mij, veel te langzaam hihi, en na een paar reining wedstrijden gezien te hebben was ik er helemaal weg van.
dressuur vond ik ook maar saai, ik vond het niet leuk om altijd maar strak in het gareel te rijden.
ik wilde liever wat relaxter rijden en bovendien zit een westernzadel 10x fijner hihi!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 17:35

Na het verhuizen op zoek naar een nieuwe manege, maar na een aantal proeflessen op verschillende 'engelse maneges' nog niets kunnen vinden: geen sfeer, niet leuk/op nivo les, paarden minder, gewoon niet mijn ding.
Toen (nu 12jr terug) op een westernstal (was toevallig ook een professionele stal, reining) gaan kijken die ook voor mij op fietsafstand lag. Had er verder nog niet mee te maken gehad of bij nagedacht maar mams vond het wel een idee. Met dr geen verstand van paarden, maar ze zat goed!! Dat was HET!
De paarden, het snelle en bewegelijkheid, de omgang, de lessen waar je echt werd gecoached en alles eromheen....En sindsdien niet meer terug, op n paard uitzonderingen qua bijrijpaarden na.
Eigenlijk bij toeval dus bij western uitgekomen, maar denk uiteindelijk vroeg of laat dat dat er toch wel in zat. Dus als je nieuwsgierig bent, lekker eens gaan kijken op een show (wedstrijd) of stal in de buurt, wie weet...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:44

Door western ben ik de dressuur gaan snappen. Ik ben ermee begonnen omdat dat zadel met spijkerbroek zoveel lekkerder zat dan een veelzijdigheid met rijbroek. Ik voelde me er ook zekerder in door de knop.
Later ben ik me pas gaan interesseren in wat de westernwedstrijden inhouden.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:54

Dressuur heeft mij nooit getrokken, vooral vanwege de sfeer op wedstrijden en de -in mijn ogen- gespannen hoofdhouding van het paard.

Ik heb eerst jaren in de drafsport gezeten en ben toen overgestapt op tweespan marathon mennen. Omdat ik het rijden miste (had 2 shetten voor de kar) kwam er een haflinger en met hem ben ik voorzichtig van het western gaan proeven. Vooral omdat ik de rijstijl erg prettig vind, de sfeer onderling op wedstrijden (tuurlijk is er ook daar op hoog niveau bij sommigen haat en nijd, maar imo stukken minder dan in de dressuur). Springen is nooit een serieuze optie geweest voor mij, want dat vind ik eng :+

bubble10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 20:57

Wat leuk om al die reacties te lezen! Weet iemand van jullie waar in de omgeving van Nijkerk Gld western wordt gereden of shows worden gegeven?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 21:27

Er wordt best veel western gereden, maar misschien wat verspreid. Prive bij mensen, hier en daar op stal, mar ook omringende dorpen. Ik heb je een pb gestuurd waar ik kom.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 08:06

Na jaren "engels" rijden voelden mijn dochter en ik ons niet goed meer in deze omgeving,
vooral de wijze waarop de mensen met de paarden omgingen en zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om met paarden om te gaan.
Zo zijn we in de western wereld terecht gekomen en nu willen we nooit meer terug.
De sfeer tussen de mensen, de karakters van de paarden en vooral de wijze waarop de meeste ruiters met hun paarden omgaan is zo anders.
Nu hebben we geleerd om met een paard om te gaan vanuit hun leef- en denkwereld.

Als je er aan denkt om over te stappen denkt er dan wel aan dat western verslavend is. ;) ;)

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:47

Wat leuk om al die verhalen te lezen zeg :) Mijn moeder reed al western en ik deed het wel eens in vakanties, maar het was zo verslavend dat ik mijn eigen engelse pony maar western beleerd heb. basis, dat wel, maar zo leuk om te doen!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:43

waarom western? Nou gewoon, omdat ik dat zo leuk vind!
De een houd van dressuur, de ander van springen, maar ik hou van het westernrijden.
Ik voel me daar gewoon lekker bij.
Had het ook wel een beetje gehad met het dressuur, en toen ging ik uit nieuwsgierigheid een westernlesje nemen, en was meteen om. En natuurlijk viel mij het karakter van de quarters en paints ook op, ik vond het geweldige paardjes! Dat past veel beter bij mij, dan bv een hete KWPN'er. (en ze zijn niet zo groot, hihi)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:00

Ik heb altijd veel dressuur gereden, gesprongen en aan eventing gedaan.

Toen de westerninstructrice van de club mij vroeg om een jong paard in te rijden heb ik dat gedaan.
Daarna naast elkaar dressuur/springen/eventing/western gedaan.

Nu alleen nog western, niet om de sfeer of opvoeding van de paarden, want in het engelse wereldje gaat het naar mijn mening net zo aan toe als in het western wereldje. Zowel positief als negatief, ik neig er zelfs naar om western negatiever te noemen.
Nu alleen western omdat het zo uitkomt en ik een leuk paard vond :)

bubble10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 14:43

Hoi Romkabouter, waarom neig je er naar om negatiever over western te zijn? En dressuur en springen wordt dus ook wel ''engels'' rijden genoemd? En met een kwpn-er valt dus geen western te rijden?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:19

Dressuur en springen wordt inderdaad vaak engels genoemd, maar daar hoort ook eventing (sgw) bij.
En ook endurance hoort wel bij engels denk ik.

Ik zie in de western ook veel haat en nijd en nog vaak dat er maar een beetje door "cowboys" op de paarden gereden wordt. Niet gehinderd door enige vorm van kennis en soms, nog erger, juist wel gehinderd door kennis.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:24

Citaat:
Ik zie in de western ook veel haat en nijd en nog vaak dat er maar een beetje door "cowboys" op de paarden gereden wordt.

Maar dat heb je ook wanneer je engels rijdt. En daar zijn ook mensen die denken dressuur te rijden maar eingelijk gewoon rondjes door de bak hobbelen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:14

Daarom zeg ik ook "ook" ;)

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:14

Ik kan Romkabouter hierin wel bijtreden.

Hier in België zijn er in het Engels rijden veel meer clubs, organisaties en vereningen. Je ziet daar ook veel meer kinderen die (op relatief goedkope manier) toch een basis opbouwen, dikwijls al spelenderwijs. Ruiters die goede prestaties leveren zijn dikwijls al op jonge leeftijd begonnen.

In sommige westerntakken of -milieus zie je veelal mensen die nog niets met paarden te maken gehad hebben, maar die wel houden van de actie van een snelle reiningproef. Dikwijls ontbreekt het hen aan basiskennis, die ze meestal slechts bij jarenlange privéles kunnen opbouwen. Gelukkig is het doorsnee westernpaard veel vergevingsgezinder dan de gemiddelde BWP/KWPN. Ik ken westernruiters genoeg met 1 à 2 jaar ervaring die fijn rondrijden met hun westernpaard, maar die het geen uur zouden uithouden met zo'n grote warmbloed. Uiteraard zijn er ook ruiters met gevoel, en die zouden daar wel in slagen natuurlijk.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:20

Door mijn pony! Die trouwens van Countree hier op bokt komt
Die is western ingereden en toen dacht ik 'ach ik ga het gewoon proberen!' Verder heb ik altijd evenveel in western als dressuur gehad.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 00:12

Waarschijnlijk interessant om door te lezen : _Linda @ [WN-AM] waarom western...(niet-westernruiter) . Ooit stelde ik die vraag namelijk ;) . Waarom ik ben gaan westernrijden, western sprak me aan, ik vond het prachtig om te zien hoe het paard werd rondgestuurd met een losse teugel en dan al die manouvres uitvoeren. Dus toen een proefles genomen, en sindsdien verknocht :) .

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:10

Seppe schreef:

Hier in België zijn er in het Engels rijden veel meer clubs, organisaties en vereningen. Je ziet daar ook veel meer kinderen die (op relatief goedkope manier) toch een basis opbouwen, dikwijls al spelenderwijs. Ruiters die goede prestaties leveren zijn dikwijls al op jonge leeftijd begonnen.

Dat zou er idd ook mogen komen voor westernruiters. Er zijn ook verenigingen die dat proberen te doen en langzaam maar zeker krijgen die meer leden. Maar vele mensen kennen western ook nog niet goed genoeg. Als kinderen tegen hun ouders zeggen dat ze willen leren paardrijden, denken die meestal toch aan het engelse rijden. Vandaar uit vloeien die dan bijna automatisch voort naar dressuur, springen en eventing.
Ik zou het trouwens ook niet uithouden met zo'n grote warmbloed, is mijn type paard ook niet ;) . Oei, nu bedenk ik juist dat mijn paardje een halve warmbloed is :D .
Nog even effe off topic. Ik denk dat in alle soorten sporten (maakt niet uit of het nu paardensport is of niet) waar je wedstrijden gaat doen, is er bijna altijd toch concurrentie en nijd.

ltb_criollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:09

Ik rij western omdat ik niet van dressuur hou (heb vroeger wel dressuur gerdeden) ik hou niet van slaan met een zweepje als je pony vervelend is. en het paard met korte teugel rijden., ik vind western zo leuk omdat, je met een losse teugel rijdt en niet een zweep hebt en het is lekker relakst (weet niet hoe je dat schrijft).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:08

Seppe schreef:

In sommige westerntakken of -milieus zie je veelal mensen die nog niets met paarden te maken gehad hebben, maar die wel houden van de actie van een snelle reiningproef. Dikwijls ontbreekt het hen aan basiskennis, die ze meestal slechts bij jarenlange privéles kunnen opbouwen. Gelukkig is het doorsnee westernpaard veel vergevingsgezinder dan de gemiddelde BWP/KWPN. Ik ken westernruiters genoeg met 1 à 2 jaar ervaring die fijn rondrijden met hun westernpaard, maar die het geen uur zouden uithouden met zo'n grote warmbloed. Uiteraard zijn er ook ruiters met gevoel, en die zouden daar wel in slagen natuurlijk.

Ik zit al enkele jaren in de Vlaamse western wereld en ben het niet helemaal met met Seppe eens.
Het overgrote deel van de western ruiters die ik ken hebben een "engelse" voorgeschiedenis maar zijn dan, door verschillende redenen, overgestapt naar western en hebben dus wel een hoop ervaring.
De "nieuwe" ruiters, die ik ken, zijn allemaal begonnen met prive les bij een trainer en hebben zo de nodige basiskennis verworven.
Dat minder ervaren western ruiters een warmbloed niet zouden aankunnen zegt veel over het karakter en de opvoeding van deze warmbloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:08

ik reed dresuur met mijn haf, ook wedstrijden, tussen de paarden. Op een gegeven moment ging een vriendin van me bij ed gosen lessen en ik ging mee. Sprak me erg aan. Mijn haf vond de dressuur niks meer aan en vooral de wedstrijden niet meer. Toen ben ik met haar naar ed gegaan een keer en het beviel me super!
Sinds kort heb ik er dan ook een quarter bij!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:34

Ik ben sinds vorige maand western gaan rijden(tenminste, lessen gaan nemen) Ik heb eerder paarden verzorgd bij mensen die western rijden. Toen vond ik het al fasinerend om te zien. Heb daar ook een paar keer mogen proeven van het westernrijden en vond dit erg relaxt. Sinds ik de nieuwste pony heb, heb ik besloten om deze western te beleren in het voorjaar. Maar aangezien ik niet echt een westernbasis heb, ben ik lessen gaan volgen en het is me heel erg goed bevallen.