Kennismaken en begeleiding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Kennismaken en begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:37

Hoi, mss staat het er al, maar dat gezoek in de fora vind ik altijd nogal lastig.

Is er hier iemand die mij wil helpen om een trainingsplan te maken voor mij en mijn paardje? Of om samen te trainen? Mijn paard en ik willen graag volgend jaar gaan kennismaken met Endurance, maar ik weet helemaal niet hoe of dat gaat. Ik woon in de omgeving van 's-Hertogenbosch en beschik over een 2-paardstrailer met auto, dus vervoer zit dan snor!

Mag natuurlijk via PB.

Groetjes,
Anouk en Samaranch

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:27

alvast wat tips.
Zorg dat je een goed passend zadel en hoofdstel hebt. Dat hoeft geen speciaal endurancespul te zijn. Ik weet niet hoe oud je paard is en wat voor arbeid jullie al gewend zjn om te doen. Maar je moet beide gaan wennen om op een rustig tempo langere afstanden af te leggen. Wissel stap en draf af en bouw de drafsteeds wat minuten uit. Uiteindelijk moet je 20 tot 30 minuten kunnen draven met 5 minuten stap. En dat dan wel een uur of 2 tot 2,5.
Zo moet je mee kunnen doen met je eerste wedstrijd. Als dit goed gaat kan je pas gaan werken aan meer snelheid.

fannetje

Re: Kennismaken en begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 18:08

Wil ik graag nog wat aan toevoegen:
Train in diverse terreinen, dus bos, zand, verharde wegen, etc. Neem idien mogelijk ook bruggetjes, spoorwegovergangen en tunneltjes mee, want die kun je op wedstrijden tegenkomen.

Denk ook aan rustdagen na een training, ik hou zelf altijd 2-3dgn aan na een zwaardere training en zelfs langer na een wedstrijd. Zorg er wel voor dat je paard op die dagen voldoende buiten komt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 20:38

Allereerst dank voor jullie reacties!

Mijn paard is WPN met veel engels volbloed in de genen. Hij is 12 jaar. We gaan een keer of 10 per jaar rijden in de Loonse en Drunense Duinen sinds zijn 4e jaar. We hebben dan altijd een mobieltje bij met navigatie. Aan de hand daarvan hebben we een beetje kunnen meten hoe de snelheden gaan. Momenteel door de vorst is rijden even onhandig, maar gewoonlijk train ik ongeveer 3 tot 4 keer per week in een bak van 40x20 dressuurmatig. Dan zijn we wel een uur bezig.

Ik wil het erg graag proberen, omdat ik dressuurwedstrijden helemaal beu ben en mijn paard geniet van die bosritten. Door zijn plezier erin, heb ik er ook meer plezier van. Het is leuk om samen iets te doen wat je allebei leuk vindt hè? Hij is volledig verkeersmak. Een kordon motorrijders kunnen moeiteloos langs hem heen. Een kennis van ons is eens meegeweest en hij rijdt af en toe smokkelrally's. Hij gaf aan dat mijn paard geen moeite zal hebben met een endurance rit. Ook een rit met de club van 4 uur doet hij moeiteloos. Waar ik benieuwd naar ben, is of het nou echt zijn conditie is of dat hij gewoon niet wil toegeven dat ie niet meer kan. Hij heeft daar wel een karakter naar. Liever zichzelf doodrennen, dan opgeven! Vandaar dat ik iemand zoek die (een keer) samen wil trainen.
Doen jullie zelf nog iets aan conditietraining?

Mbt harnachement, doe ik mijn hoed af! Die opmerking heb ik nog nooit gehad van een dressuurruiter! Daar geldt de regel net zo goed hè? In elke tak van sport is het van belang dat je harnachement moet kloppen. Ik leer voor dit vak, dus daar let ik absoluut op.

Ik wacht even tot de dooi gaat inzetten, maar ik ga zeker aan de slag met jullie tips!

En Fannetje, ik zie in je onderschrift staan dat je 226 km op de teller hebt. Knap! Hoe lang hebben jullie daar over gedaan? Dat zal een flinke rit zijn geweest!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:44

hi, met die km's bedoelen endurance ruiters, goedgekeurde wedstrijd km's.
Dus alles bij elkaar opgeteld.. Dus Fannetje niet in 1x 226 km gereden.
(bij mij niet zoveel, paardje terug getrokken uit sport, maar 5 x klasse 1 goed uitgereden,
samen opgeteld dus aantal km dat onderin mijn onderschrift staat ;) . Anders ga je
hier nog schrikken van de 2000 km, die misschien iemand onderin heeft staan :+ .)

Leuk dat je het ook wilt gaan proberen.
Je zegt zelf een doodloper te hebben, dat is misschien wel lastiger dan 1 die niet zo wil lopen.
Want aan jou de taak op je paard over te brengen dat het geen race tegen de klok is.
En dat hij fit aan de finisch moet komen.
Er is voor klasse 1 voorgeschreven snelheid. Je mag gewoon niet harder!
En je paard moet bij de p.a. (controle post net voorbij het midden van je wedstrijd) een fit paard aanbieden
(met hartfrequentie die niet boven de 60 /min is.) En bij de finisch idem.

Overigens als de winter zo blijft als ie nu is, is het op veel plaatsen rottig trainen.
Bevroren bermen/bos en gladde stukken en stukken onder sneeuw waar je niet kan zien
wat eronder ligt. mopper...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:52

Ik heb ook een doodloper en sta niet al te ver bij je vandaan. Paard staat in St Oedenrode en stond voorheen in Vught. Ik heb vaak getraint in de Loonse en Drunense Duinen.
Wij zijn klasse 4 startgerechtigd.
Mocht je eens samen willen rijden, gil maar...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:24

Nou, zodra het gaat dooien, houd ik me absoluut aanbevolen, griebels! Meestal kan ik de weekenden wel en als ik het bijtijds weet kan ik ook wel een keer doordeweeks.

Sjolvir, dank voor je uitleg. Geldt in die klasse die max snelheid voor alles? Wij interpreteerden het eigenlijk dat ie op een kort stukje wel even zou mogen gaan, maar mag dat dan ook niet? Als hij niet mag, zal ie niet gaan. Hij is daarin wel heel gehoorzaam. Maar idd ben ik wel benieuwd of ie echt een doodloper is, of dat ie echt weet wat ie doet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:38

Het gaat om de gemiddelde snelheid voor heel de wedstrijd.
Per ronde mag je in kl1 niet harder dan 15 km/h en over heel de wedstrijd niet harder dan 13 km/h...
Stukje laten gaan moet je niet willen in een wedstrijd, heb ik ook ooit gedaan maar dat is echt een dom iets wat je kunt doen.
Maar kan het je allemaal uitleggen als we een keertje samen gaan rijden.
Ik kan overigens alleen 's weekends, en moet het ruim op tijd weten want ik heb helaas geen vervoer :n

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 22:42

Kijk! Al weer wat opgestoken! Ik wil het echt serieus nemen natuurlijk. Het is vast en zeker wat anders dan een 'bosritje'. Daarom wil ik ook goed voorbereid zijn als ik ga. Dat voorkomt teleurstellingen, natuurlijk. Ik verheug me er nu al op!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:57

Gewoon heel veel vragen, niemand in de endurance is te beroerd om je vragen te beantwoorden...

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:10

Er worden in het voorjaar her en der ook altijd informatiemiddagen georganiseerd voor geïnteresseerden, soms zelfs met een praktijkgedeelte eraan vast. In Brabant zelf is er niet zoveel vrees ik, maar elders kun je wel wat vinden.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:18

wat ook erg belangrijk is zijn je entingen!

zorg ervoor dat je basis enting en overige entingen binnen het jaar erin vermeld staan. er zijn zoveel nieuwe mensen die kennis willen maken en bij de voorkeuring er al uit liggen, dat zou zonde zijn.

ik stuur je een pb net zoals bij Kim345 over de clinics die ik orgaseer en Griebels komt helpen ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 22:10

Raar eigenlijk dat er in Brabant niet veel is. De Drunense Duinen zijn toch ook heel behoorlijk? Waarom is er daar eigenlijk niet meer in te doen?

Verder heb ik net mijn startkaart dressuur opgezegd. Dan moeten de entingen ook kloppen, dus dat is prima in orde hier. Ik heb je PB gehad en je hebt PB terug. Lijkt me echt erg leuk om te doen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:59

Idefix, endurancewedstrijden worden georganiseerd door vrijwilligers en er zit eigenlijk heel veel werk aan vast. Als je ooit eens vrijwilligt op een wedstrijd zal je wel merken dat het niet zomaar iets is. Er moet dan eigenlijk iemand in de buurt zitten die met een stel een wedstrijd daar wil organiseren. Verder heb je dan ook nog een goede accomodatie nodig waar veel parkeergelegenheid is en waar in elk geval een noodbox kan zijn voor het geval er iets met een paard van de wedstrijd aan de hand is.
Ook heb je te maken met landeigenaren die niet altijd willen dat er een wedstrijd over hun terrein gaat, nou ja, er zit nog wel veel meer aan vast, maar dit zijn al dingen die ik ( als niet-organisator) zo al weet. Daarom zijn er niet overal wedstrijden in heel Nederland en daarom vallen er wel eens wedstrijden weer af en komen er weer nieuwe bij.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 09:51

De organisatie van een wedstrijd is een initiatief van een of meerdere mensen die gek genoeg zijn om de uitdaging aan te gaan. :+ O:) Er is niemand die zegt: er moet ook nog een wedstrijd komen hier of daar. Zo was er ook jaren geen wedstrijd in Limburg, tot wij besloten dat dat wel een leuk idee was. Maar dat was helemaal ons eigen initiatief.

idefix4 schreef:
Verder heb ik net mijn startkaart dressuur opgezegd. Dan moeten de entingen ook kloppen, dus dat is prima in orde hier.

Bij dressuur moeten de entingen inderdaad ook kloppen, alleen wordt dat zelden tot nooit gecontroleerd. Bij een endurancewedstrijd is dat het allereerste wat de keurende arts doet. En zit je ernaast, al is het maar 1 dag, dan mag je linea recta weer naar huis... Het gebeurt wel vaker dat mensen dachten dat het in orde was, maar dan toch ergens een paar dagen missen ofzo. Dus zeker de moeite om dat nog even extra goed te checken!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:57

Inderdaad Nina, wij organiseren als vereniging 1 keer per jaar een dressuurwedstrijd en ieder jaar is er wel minstens eentje bij waarvan de entingen niet kloppen. Die zijn dan wel gewoon een aantal wedstrijden gestart zonder juiste entingen, zelfs afgelopen jaar eentje op een regiokampioenschap...
Dus in de dressuur wordt er lang niet altijd echt goed naar de paspoorten gekeken.
Of de correcte zin over de enthistorie van voor het paspoort staat er niet in, of er staan geen stempel en hadntekening van de veearts bij en ga zo maar door...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:04

Als ik in begin Januari mijn paard ent en 6 weken later weer heb ik mijn basiseniting gehad.
Kan ik dan op 27 maart een endurancewedstrijd rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:27

Als je in de eerste week van januarie ent zou je ongeveer de derde week van februarie de enting herhalen. Dan ben je inderdaad op tijd en mag je 27 maart starten.

Een enting moet minimaal 7 dagen geleden en maximaal 12 maanden geleden gegeven zijn zo uit mijn hoofd. Ik ent mijn paarden dan ook in december, zit ik nooit met wedstrijden.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:50

Judith_ schreef:
Als je in de eerste week van januarie ent zou je ongeveer de derde week van februarie de enting herhalen. Dan ben je inderdaad op tijd en mag je 27 maart starten.

Een enting moet minimaal 7 dagen geleden en maximaal 12 maanden geleden gegeven zijn zo uit mijn hoofd. Ik ent mijn paarden dan ook in december, zit ik nooit met wedstrijden.

kan niet. je bent verplicht elk jaar binnen het jaar opnieuw te enten, dus als je bv dit jaar op 28 dec ent, moet je volgend jaar op 27 dec enten. dit houd dus in dat je uiteindelijk ook ooit een keer in november, oktober enz terrecht komt.

overige klopt wel. als je dus in de 1e week van januari ent en de 3e week van februari ben je zeker "veilig" betreft de wedstrijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:59

Karrimh, volgens mij wil ze een nieuwe basisenting zetten. Misschien heeft ze toch een foutje ontdekt in de entingshistorie in het paspoort.
Dus die basisenting 1e begin Januari, dan tussen de 21 en 72 dagen opnieuw en als die 2e meer dan een week voor 27 maart gegeven wordt zit ze goed. En dan de volgende keer binnen het jaar na de laatste enting ( zelfs maximaal op 365 dagen). Ikzelf laat het niet op een jaar aankomen, een enting werkt maar een maand of 8 maximaal, dus ik ent een stuk eerder en houd rekening met de wedstrijden die ik wil rijden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 07:33

Ja ik moet eerst een basisenting omdat ze nooit jaarlijks geënt is.
Dus die twee entingen zijn wel in het zelfde jaar .
Maar dan zit ik dus wel goed met me entingen, zou balen zijn als je daardoor niet ens van start kunt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:32

Kim, ze hoeven niet persé in hetzelfde jaar, je zou ook in december mogen enten en dan tussen de 21 en 72 dagen weer. En dan vervolgens op maximaal 365 dagen. Dat moet natuurlijk niet, maar het hoeft dus niet echt met die basisenting dat die in hetzelfde jaar wordt gegeven.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 16:29

Oke wij dachten in hetzelfde jaar ;p
Maar ach heb nu al januari laat ik dat wel gewoon :)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:16

Jet schreef:
Karrimh, volgens mij wil ze een nieuwe basisenting zetten. Misschien heeft ze toch een foutje ontdekt in de entingshistorie in het paspoort.
Dus die basisenting 1e begin Januari, dan tussen de 21 en 72 dagen opnieuw en als die 2e meer dan een week voor 27 maart gegeven wordt zit ze goed. En dan de volgende keer binnen het jaar na de laatste enting ( zelfs maximaal op 365 dagen). Ikzelf laat het niet op een jaar aankomen, een enting werkt maar een maand of 8 maximaal, dus ik ent een stuk eerder en houd rekening met de wedstrijden die ik wil rijden.

weet ik Jet, maar het ging om wat Judith zei:
[quote="Judith_"]Als je in de eerste week van januarie ent zou je ongeveer de derde week van februarie de enting herhalen. Dan ben je inderdaad op tijd en mag je 27 maart starten.

Een enting moet minimaal 7 dagen geleden en maximaal 12 maanden geleden gegeven zijn zo uit mijn hoofd. Ik ent mijn paarden dan ook in december, zit ik nooit met wedstrijden.[/quote]

zij zegt: ik ent altijd in dec, dan zit ik nooit met de westrijden. dat klopt niet.... de rest wel, dat zei ik ook al ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:01

Nou, als je op max. 365 dagen mag enten zou dat dus in theorie wel altijd in december kunnen zijn. Maar ik doe dat dus niet, als er gezegd wordt dat een enting 8-9 maanden goed werkzaam is, ent ik wel binnen die 8-9 maanden.