[WN] (dressuur)wedstrijden met je quarter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mexlovenoa

(dressuur)wedstrijden met je quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 21:19

ik weet niet of het goed staat, maar zijn er hier op bokt mensen die dressuur of springwedstrijden rijden met hun quarter i.p.v western?
hoe ver ben je in de sport gekomen met je quarter? heb je eventueel foto's van je quarter op een dressuur wedstrijd?
ik heb namelijk een nieuwe quarter en mijn bedoeling was om er dressuurwedstrijden mee te rijden. Hij is al engels gereden maar western ingereden. Hij is pas 6.

mexlovenoa

Re: (dressuur)wedstrijden met je quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:29

niemand die dressuur rijd met zn quarter?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:31

het komt niet zo veel voor ,maar ik zou zeggen waarom niet?
Maar mag ik vragen waarom u / je een quarter heb genomen terwijl de bedoeling echt dresuur is ?
Elk paard kan dresuur ivm dat het het gymnastiseren van je paard is , maar een KWPN lijkt me wat makkelijkere keuze :') als ik bijv. al bij voorbaat weet dat ik wil gaan springen koop ik toch ook geen Trekpaard? :')

Maar het zou moeten kunnen :D
goed les en veel oefenen en vooral lol houden en het lukt dan wel :D

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:31

Ik denk niet dat er hier mensen zijn met een Quarter.. Tenzij die tölt :P

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:33

BleikjA schreef:

ja ik weet het.. heb hem verkeerd geplaatst XD

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:33

GP --> WN-AM

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:34

Volgens mij heb jij je topic op de verkeerde plek staan nl bij gangenpaard, en volgens mij is een Quarter :D

Ik tem even voor je, kan een mod het topic op de goede plek zetten en krijg je vast meer reacties

EDIT: Hoeft al niet meer :D :D :D :D
Laatst bijgewerkt door NicoleWHS op 30-11-10 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:34

BleikjA schreef:

Geniaal :')

mexlovenoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 22:35

Elin_ schreef:
het komt niet zo veel voor ,maar ik zou zeggen waarom niet?
Maar mag ik vragen waarom u / je een quarter heb genomen terwijl de bedoeling echt dresuur is ?

het was in eerste instantie niet de bedoeling om alleen dressuur te rijden. Maar ook buiten. Hij loopt al heel netjes.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:38

ik zou in der daat ook zeggen waarom niet als hij netjes kan lopen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:43

Ik rijd dressuur met mijn amerikaanse appaloosa en dat gaat prima.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:08

Natuurlijk kan een quarter dressuur wedstrijden rijden maar je moet wel rekening houden met hun bouw en loop, deze verschild nogal van een doorsnee dressuurpaard.
Bij quarters is de nek lager ingeplant zodat ze meer met een horizontaal gestrekte hals lopen in tegenstelling tot de hogere, ronde houding in het dressuur.
Quarters hebben een vlakke loop waarbij ze hun voeten niet hoog heffen weer in tegenstelling tot de knie actie van veel dressuur paarden.

Wij hebben met onze paint merrie eens meegedaan aan een prijskamp op de jaarmarkt in het dorp.
De paarden werden oa in groep voor de jury getoond in stap en draf, en dan zag je duidelijk het verschil in manier van bewegen van onze paint tov de andere paarden.
Afgaande op sommige commentaren die ik daar toen heb gehoord vrees ik dat sommige jury's je daar wel eens zwaar op zouden kunnen afstraffen, zelfs als je een prachtige proef hebt gelopen.

Al eens aan gedracht om je om te scholen en western wedstrijden te gaan rijden ?

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:23

Ik heb geen quarter, maar vroeg me af of het idd geen idee is om jezelf om te scholen tot western?

Zelf heb ik altijd dressur gereden in een gewone manège. Eigen paardje gekocht om daar vooral buitenritjes mee te maken. Omdat er toch een paar probleempjes opdoken, ben ik terug les gaan volgen. En mede omdat ik westernzadel had gekocht (zit wel lekker op buitenrit), ben ik westernles gaan volgen haha. Voor mijn zadelmak doch niet echt ingereden paardje, was de overstap geen probleem. En ik, wel ik vind het héérlijk :D Ik vind het jammer dat ik de overstap niet véél vroeger heb gemaakt!

En als je graag wedstrijden rijdt, wel er zijn meer dan genoeg (amateur) disciplines in de westernsport denk ik. Ik zou zeggen, informeer eens bij een vereniging ofzo.

Veel plezier met je quarter, ik hoop er ooit zelf eentje op stal te hebben :) Voorlopig moet ik het doen met mijn bont halfbloed arab kruisinkje ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:53

Natuurlijk kun je dressuur met je quarter gaan rijden.
Ik heb er wel vaker van gehoord, dat een quarter dressuur reed, zelfs in de Z. :oo

Zelf heb ook wel eens met mijn merrie, aan mensen laten zien dat er niet zoveel verschil zit tussen de dressuur en de western als je basis goed is.

Zijn de gangen vlakker? ja, soms maar niet altijd en als je het paard met iets meer voorwaartse druk gaat rijden, zal zelfs hij zich iets oprichten.
Als je paard goed nagevelijk is gereden, zal hij ook dan mooi los van voren blijven.(grootste fout van de ruiter is vaak dat ze dan teveel aan het hoofd gaan werken en de nagevelijkheid vergeten)
Dat is ook één van de andere manieren van verwerken van de hulpen, de western ruiter rijd ook met impuls en verzameling maar de dressuur ruiter zal dit impuls meer gaan opvangen zodat het plaatje meer swung krijgt.
maar beide rijden het paard nagevelijk, over de rug, met impuls in de verzameling.

Het pluspunt van de quarter is zijn goed ontwikkelde achterhand. :)* , deze geeft een goede stuwend achterbeen waar je alleen al je profijt uit kunt halen.

Ik heb zelfs in de groepsles een meisje met een quarter die best goed kan springen, Z ?, nee dat nog niet maar wie weet. ;)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:57

Ik denk dat het prima kan. Zeker de wat grote gefokte quarters (pleasure/hunter types) In het blad wat je elke maand vanuit Amerika opgestuurd krijgt staan ook regelmatig artikelen over dressuur gereden quarters....

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 01:23

Ik heb vorig jaar 's voor de gein met een dressuurwedstrijdje bij ons op stal meegedaan.
We werden laatste, we zouden geen impuls hebben :?

Af en toe wagen we een sprongetje (zie profiel).
Niet alle quarters zijn hetzelfde, er zullen er vast bij zitten die er heel goed in zijn.
Ligt er denk ik ook veel aan hoe het paard gereden wordt.

Yooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 15:29

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hickies second jewel "Billy " : al acht jaar een echte western quarter maar nu aan het OEFENEN voor de eerste dressuur wedstrijd.....

Yooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:35

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Hickies second jewel : Billy ; al acht jaar een echte western quarter maar nu aan het OEFENEN voor de eerste dressuur wedstrijd......

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:58

Even off-topic maar Yooon, wauw dat ziet er echt super uit! +:)+

Yooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:40

dat is m'n moeder met Billy maar ze heeft zelf geen bokt-account

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:00

Yooon schreef:

Waarom niet? >;)
Toffe foto's van je moeder met Billy! +:)+

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:01

Hele toffe foto's van je moeder!Erg gaaf dat ze lekker voor een dressuur wedstrijd aan het oefenen zijn! +:)+
Misschien zien we haar straks ook nog wel eens in de hunter verschijnen? 8-)

BritHittepitJarig
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:07

ik rijdt dressuur met een halve quarter op de manege, hij is heel sloom maar loopt best wel netjes

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:14

Yooon schreef:

Ha ha Yoni wat goed van je moeder! Dat krijg je als je bij een dressuurprikker staat. Ziet er echt super uit!
@TS natuurlijk kan dat!

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:50