[WN] Western rijden met een kruising, mag/kan dat op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Western rijden met een kruising, mag/kan dat op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 08:25

Ik heb een kruising van 2,5 die ik volgend jaar western wil laten beleren. De bedoeling is om uiteindelijk recreatief te gaan rijden en lange afstanden te rijden (in de verre toekomst :+) Maar ik vroeg mij af, kunnen we, als we dat ooit zouden willen, wel aan een wedstrijd meedoen (weet ff niet hoe die wedstrijden heten...WRAN ofzo?) met een kruising waar geen 'westernbloed' inzit? Of mag je dan alleen aan amateurwesternwedstrijden meedoen?

Had wel ergens gelezen dat haffies en friezen weleens wedstrijden rijden maar kon niet vinden of dat dan een 'amateur' wedstrijd is.

Alvast bedankt! :D

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:10

ja hoor bij de wran mag je met alle rassen en vuilnisbakken meedoen :D

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:15

Zolang het 4 hoeven heeft, manen en staart, en het kan hinniken, kan je gewoon meedoen bij de wran ;)
maakt niet uit wat voor kruising

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:58

Asciugamano

Re: Western rijden met een kruising, mag/kan dat op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:18

Wat versta jij onder 'amateurwedstrijden?' (overigens mag je als prof ook met ieder ras / kruising starten.)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:29

Je zal wel verhalen hebben gehoord over andere rassen die 'niet geschikt' zouden zijn.

Sommige rassen zijn inderdaad niet zo handig, maar het mág wel en wordt ook veel gedaan (bij de WRAN). Andere verenigingen zijn meestal wel voor typische westernrassen. Als je verder komt dan worden die interessanter, maar je kunt een heel eind komen met je vuilnisbakkie bij de WRAN.

Enneh... iedereen die geen prof is is amateur. Dat is geen belediging. :)

Ik weet niet of je lange afstanden in wedstrijdvorm wilt rijden, maar die heb je niet echt binnen de western. Bij endurance mag je geloof ik wel een westernzadel gebruiken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:59

Bij endurance mag je zelf weten wat voor zadel je gebruikt. (of zelfs geen. ;) )

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 09:00

'Westernrijden is een bepaalde levenstijl, niet rasgebonden en uitermate geschikt voor zowel de wedstrijd- als recreatieruiter.'

Begin het te snappen ;) Tnx voor jullie info!

Eerst maar eens mijn 'vuilnisbakkie' groot en sterk laten worden :+

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:39

wat voor vuilnisbakkie heb je eigenlijk?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:39

Je mag bij de rassenshows soms wel mee doen als ze een walk en jog uitgeschreven hebben. Verder inderdaad de WRAN....

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:01

fique schreef:
wat voor vuilnisbakkie heb je eigenlijk?

Moeder: Draver

Vader: A. Saddlebred x Teneesee Walking Horse en Rocky Mountain Horse

Leuk mixje dus :P

Het enige is dat er een mogelijkheid in zit dat ze gaat Tölten, dus ik weet niet of ik dan wel mag meedoen aan sommige onderdelen bijvoorbeeld :+

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:01

@shoufshouf: idd, de all breed klassen. Ik vind dit zelf nooit heel handig want je kan dan maar 1 klasse starten.. Maar als het toevallig dichtbij is is het wel fijn. Zou zelf voor de wran gaan met een kruising.

Edit: @ts: het is in de pleasure niet de bedoeling dat je gaat tölten. Misschien op wedstrijden voor gangenpaarden?

rocky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:08

je kan ook bij de drha kunnen gaan rijden

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:54

Als ze gaat tölten dan zul je daarvoor afgestraft worden, lijkt me logisch. Maar het is niet zo dat je daarom niet mee zou mogen doen.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:41

rocky01 schreef:
je kan ook bij de drha kunnen gaan rijden

dan moet ze wel reining (gaan) rijden..

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:27

LindyH schreef:
Als ze gaat tölten dan zul je daarvoor afgestraft worden, lijkt me logisch. Maar het is niet zo dat je daarom niet mee zou mogen doen.

Ik snap dat als een paard van draf naar tölt gaat dat dit wordt afgestraft. Maar om even een kleine discussie te openen: wat moet je dan met een natuurtölter? Paarden die nog nooit gedraafd hebben mogen dus bij voorbaat al niet meedoen aangezien ze 'anders' zouden zijn? Ik denk dat hier dan een uitzondering wordt gemaakt?

Maar die van mij is geen natuurtölter dus bovenstaande is niet van mij op toepassing ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:33

Royen schreef:
Maar om even een kleine discussie te openen: wat moet je dan met een natuurtölter? Paarden die nog nooit gedraafd hebben mogen dus bij voorbaat al niet meedoen aangezien ze 'anders' zouden zijn? Ik denk dat hier dan een uitzondering wordt gemaakt?

Heel simpel wat je met een natuurtölter moet doen: geen westernwedstrijden rijden en verder vooral heel veel plezier d'r mee hebben.
Tuurlijk mogen zulke paarden gerust meedoen; ze zullen alleen wel gediskwalificeerd worden. Tölt wordt immers niet gevraagd.
Nee, er wordt inderdaad (en uiteraard) geen uitzondering voor gemaakt.
Mijn fjord mag ook niet met een draaiorgel achter zich aan de ring in :+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:51

Royen schreef:
Ik denk dat hier dan een uitzondering wordt gemaakt?

Lijkt me niet, want dan is de "break of gait" regel niet meer hanteerbaar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:58

"Jog, tölt, trot or otherwise move your horse at a speed of approximately 5 to 10 miles per hour please"

:wow:

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:58

With forward motion!

:P

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:00

Royen schreef:
'Westernrijden is een bepaalde levenstijl..........
Hoe kom je daar nou weer bij?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 12:03

Pannenkoek schreef:
Royen schreef:
'Westernrijden is een bepaalde levenstijl..........
Hoe kom je daar nou weer bij?

hihi komt letterlijk van deze site af: http://www.wransite.nl/

Maar ik snap de bedoeling van een kruising op wedstrijden nu wel ;)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 12:32

Sonja schreef:
Royen schreef:
Maar om even een kleine discussie te openen: wat moet je dan met een natuurtölter? Paarden die nog nooit gedraafd hebben mogen dus bij voorbaat al niet meedoen aangezien ze 'anders' zouden zijn? Ik denk dat hier dan een uitzondering wordt gemaakt?

Heel simpel wat je met een natuurtölter moet doen: geen westernwedstrijden rijden en verder vooral heel veel plezier d'r mee hebben.
Tuurlijk mogen zulke paarden gerust meedoen; ze zullen alleen wel gediskwalificeerd worden. Tölt wordt immers niet gevraagd.
Nee, er wordt inderdaad (en uiteraard) geen uitzondering voor gemaakt.

Ik begrijp het wel, maar in theorie is een natuurtölter een afstammings'gang' van het oerpaard. Dus het paard kan er niets aan doen dat het tölt omdat het de natuurlijke gang van het paard is, draf is er in de laatste eeuwen 'beter in' gereden waardoor bijna alle rassen de töltgang verloren zijn. Net als een hond, deze loopt vaker in tolt dan in draf (met uitzonderingen daargelaten) maar hier is het niet nodig geweest om dit 'af' te leren.

Maar goed, ik zal even moeten afwachten of mijn merrie dit ohz wel of niet laat zien. Dan nog, zou ze het wel laten zien ben ik erg blij aangezien ik haar in de eerste instantie voor deze gang had gekocht in de hoop dat ze het later dus laat zien (wat ik wel verwacht). Dat betekend dat ik niet aan wedstrijden mee kan doen omdat ze tölt. En als ze dit niet laat zien, of alleen op commando, kan ik ook eens een klein wedstrijdje meedoen :+

Maar voor een kruising hoef ik het dus niet te laten, dat is geen probleem alleen zijn deze kruisingen vaak minder geschikt omdat ze er niet op gefokt zijn. Bijvoorbeeld cowsense zou mijn vuilnisbakkie dus nooit hebben :P

Tnx voor de antwoorden, ik weet genoeg en heb er nog steeds helemaal zin in om mijn paard western te laten beleren!!! :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:39

Sonja schreef:

Nee, maar dat is ook alleen maar omdat de jury de afschuwelijke muziek niet kan uitstaan.. :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:45

Nou, wat er nu soms gedraaid wordt.... :P