[WN] Western Ruiterbewijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Western Ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 22:49

Hoi hoi!

Ik zit erover na te denken mijn ruiterbewijs te halen, met oog op de toekomst (misschien mijn eigen Poownie! :D ) Ik rijd nu western, heb al een beetje gegoogled, maar kon niet echt vinden of er een ruiterbewijs speciaal voor western is. Iemand van jullie een idee? Ben je met een "Engels" bewijs ook verzekerd tegen "Western" ongelukken, of denk ik te moeilijk? En weet iemand een stal/manege waar ik kan "afrijden" in omgeving Amsterdam (Ik weet dat examinatoren maar een paar maneges aandoen per jaar, en weinig in Noord-Holland, maar kan het ook anders?)

Danku! *D

Dinges11

Re: Western Ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:56

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:00

Even voor je opgezocht. :)

Citaat:
Ruiterbewijs voor Western

Ook Western ruiters kunnen aan het Ruiterbewijsexamen deelnemen.

* tijdens het examen mag alleen op een zgn. snaffle gereden worden, zonder scharen, eventueel voorzien van een kinriem
* u dient een veiligheidshelm (EN1384) te dragen tijdens het examen
* de te springen hindernis is een oxer van maximaal 40 cm hoog en 40 cm breed
* behalve de "pleasure" gangen moeten ook de normale gangen gereden worden
* u kunt aansluiten bij een regulier examen

Je was me net even voor @Dinges11. :D

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:03

Wij hebben laatst op de club ook een ruiterbewijs examen georganiseerd en daar was ook 1 westernruiter bij. Ze hoefde in principe niet de hogere sprongetjes te maken, maar het werd wel gewaardeerd en ze heeft het ook gedaan.
Belangrijk is dat het vantevoren wordt aangegeven.

Maar wat bedoel je met 'western' ongelukken?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 09:15

bij ons op stal hebben we ook bijna 1x per jaar ruiterbewijs. moet alleen wel op je eigen paard. ik heb hem nu al 5 jaar en hij ligt mooi te wezen in de kast :D .
weet nog steeds niet waarom ik hem eigenlijk ooit gehaald heb. ik vind het nog steeds geen meerwaarde hebben.
volgens mij krijgen ze het er ook nooit doorheen om het verplicht te maken. speelt nou ondertussen al zoveel jaar.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 11:30

fique schreef:
bij ons op stal hebben we ook bijna 1x per jaar ruiterbewijs. moet alleen wel op je eigen paard. ik heb hem nu al 5 jaar en hij ligt mooi te wezen in de kast :D .
weet nog steeds niet waarom ik hem eigenlijk ooit gehaald heb. ik vind het nog steeds geen meerwaarde hebben.
volgens mij krijgen ze het er ook nooit doorheen om het verplicht te maken. speelt nou ondertussen al zoveel jaar.

Ik kan in principe op mijn bijrijdpoownie "afrijden", maar ik dacht dat het puur voor de verzekering was? En er zijn gebieden in Nederland waar een bewijs verplicht is...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:15

Gimme_Spurs schreef:
Ik kan in principe op mijn bijrijdpoownie "afrijden", maar ik dacht dat het puur voor de verzekering was? En er zijn gebieden in Nederland waar een bewijs verplicht is...

Voor de verzekering hoef je het dus niet te doen. ;)

Citaat:
Een bijkomstigheid van het Ruiterbewijs is dat houders ervan verzekerd zijn tegen schade (wettelijke aansprakelijkheid) toegebracht aan derden tijdens een recreatieve rit. Hierbij hoort ook het op- en afzadelen. Deze verzekering is voor een bedrag van maximaal €750.000 per geval en met een maximum van €1.500.000. De ruiter is verzekerd vanaf het moment dat hij geslaagd is voor het examen. Deze verzekering is echter dubbelop aangezien iedereen sowieso al WA-verzekerd is. Daarom is de verzekering van het Ruiterbewijs absoluut niet noodzakelijk om buiten te kunnen rijden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:44

Het eenige nut is dat er een paar gebieden zijn in nederland waar het verplicht is en dat is nauwlijks.
Even opgezocht waar het verplicht is:

gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en het Landgoed Nienoord in de gemeente Leek

Dat is 1 ding bij jou in de buurt maar dan heb je nog altijd het amsterdamse bos en spaarnwoude waar het zowiesoo al veel prettiger rijden is.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:49

Voor die paar gebieden hoef je het dus niet te doen. Vraagje: als je nou wel in zo'n gebied rijd zonder ruiterbewijs... wat dan? Boete? En hoeveel?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:10

ik heb er ook een. al jaaaaaren. en volgens mij zat er een einddatum op.. maar toen ik er achteraan ging kreeg ik 0 op mijn request. dus volgens mij was het leuk om te doen maar compleet doelloos.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 13:44

hihaa schreef:
Voor die paar gebieden hoef je het dus niet te doen. Vraagje: als je nou wel in zo'n gebied rijd zonder ruiterbewijs... wat dan? Boete? En hoeveel?

Ja, boete... geen idee hoeveel dat kost. Maar wat het dan is, is dat je niet verzekerd bent, ik bedoel in die gebieden. Zo ben je ook niet verzekerd als je bijvoorbeeld off-piste gaat skiën waar het niet mag... Of is dat een slechte vergelijking? 8)7

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:06

Gimme_Spurs schreef:
Maar wat het dan is, is dat je niet verzekerd bent, ik bedoel in die gebieden. Zo ben je ook niet verzekerd als je bijvoorbeeld off-piste gaat skiën waar het niet mag... Of is dat een slechte vergelijking? 8)7

Als je WA verzekerd bent ( en dat is als goed is iedereen ;) ) ben je sowieso verzekerd, ongeacht waar je buiten rijd.

Citaat:
Deze verzekering is echter dubbelop aangezien iedereen sowieso al WA-verzekerd is. Daarom is de verzekering van het Ruiterbewijs absoluut niet noodzakelijk om buiten te kunnen rijden.

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:29

hoi,

ik heb 13 jaar geleden mijn ruiterbewijs gehaald voor westernruiters.... als het er toen al was, neem ik aan dat het nu nog wel kan....

in die 13 jaar heb ik hem echter nooit gebruikt..... dus ik zou me afvragen of het wel daadwerkelijk nodig is......

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:36

Paintless schreef:
ik heb er ook een. al jaaaaaren. en volgens mij zat er een einddatum op.. maar toen ik er achteraan ging kreeg ik 0 op mijn request. dus volgens mij was het leuk om te doen maar compleet doelloos.

Je krijgt elke twee jaar een rekening opgestuurd om je ruiterbewijs te verlengen!!!
Heel nuttig is het niet,al leer je wel veel over buitenrijden en de geldende regels die niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:43

Ik het zowel mijn ruiterbewijs als mijn menbewijs. En verleng het om de twee jaar braaf.
Waarom?
Omdat ik geen zin heb in het gedoe rond vernieuwde regelgeving en de verplichting om het in de verrre toekomst ooit weer opnieuw te gaan halen (en reken maar dat de eisen dan verscherpt worden).
Of ik er tot de dag van vandaag wat aan heb gehad?
Nee. Maar dat is met iedere verzekering zo, nietwaar? Men profiteert ervan dat de mensen bang zijn dat hen of hun spullen wat overkomt.
Ik weet idd dat ik op dat gebied dubbel verzekerd ben.
Maar of ik nu nog zoveel moeite zou gaan doen om een papiertje opnieuw te gaan halen waar je echt NIETS, maar ook helemaal NIETS aan hebt?
Antwoord is heel simpel: NEE....

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:34

Shoufshouf schreef:
Paintless schreef:

Je krijgt elke twee jaar een rekening opgestuurd om je ruiterbewijs te verlengen!!!
Heel nuttig is het niet,al leer je wel veel over buitenrijden en de geldende regels die niet voor iedereen vanzelfsprekend zijn!!

dat kreeg ik dus niet. ik hoorde er helemaal niets meer van. ook niet na herhaaldelijk vragen.

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 08:46

Ik heb al 22 jaar mijn ruiterbewijs, oefff :o
Heb hem ook altijd trouw verlengd. Stel dat ik het ooit opnieuw moet doen, heb daar geen zin en verlengen kost geen kapitaal.
Maar wat het nut er nu van is is mij volslagen onduidelijk. Nooit heb ik hem ergens moeten laten zien. :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:27

Ik heb mijn ruiterbewijs ook al een halve eeuwigheid :+ Gehaald in de tijd dat je zelfs nog ontheffing kon krijgen voor het rijgedeelte als je aan bepaalde voorwaarden voldeed. En omdat ik die ontheffing kon krijgen heb ik em toen, door alleen maar een stukkie theorie te doen, gehaald. Anders had ik het toen ook niet gedaan. Je bent het bijna nergens nodig, en hier ligt ie mooi te wezen in de kast :D Ik verleng em wel keurig elke 2 jaar, net als Cassidy al schrijft, als ze de regels aanscherpen en hij wel op meer plekken verplicht wordt, heb ik dat papiertje in de kast liggen. Als ik hem nu nog zou moeten halen, zou ik het ook niet meer doen. Ik ben hem echt nog nergens nodig geweest.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:55

Nah toen ik nog wel eens op vakantie in nl ergenst een ritje wou doen, was het toch verdomd handig. Je kan overal zo mee als je ook maar het woord ruiterbewijs noemt. :+
En zelf denk ik dat het ook gaat om de kennis die je er op doet. Ik heb er toch veel van geleerd, zeker wat betreft verkeersregels, ruiteretiquete, dat soort dingen. Maakt dat ik nu toch meer op m'n gemak naar buiten ga. Je leert toch dingen die van pas kunnen komen. En ik was vrij jong toen ik 'm haalde, dus oké het is voor een volwassene mis niet interessant. Maar voor iedereen onder de 18 vind ik dattie verplicht moet worden.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:02

Is een Belgisch ruiterbewijs ook geldig in NL?

Ik heb zowel mijn A-(wandel) als mijn B (sport)-brevet, alleen ben ik die in een brand verloren. Via BLOSO (die de ruiterbewijzen afneemt) hebben ze mijn gegevens van mijn B-rijbewijs teruggevonden. Alleen van mijn A-rijbewijs konden ze de gegevens niet vinden. Nu ja, je kan geen B-rijbewijs halen als je je A niet hebt, dus weten ze dat ik automatisch mijn A ook behaald heb.

Nu heb ik brief gekregen dat ik het dus wel mijn B-brevet behaald heb. Alleen als ik het echte bewijs (dat is een soort kaart de grootte van een rijbewijs) wil, dan moet ik € 10 betalen voor de dossierkosten. Tot op heden heb ik dit nog niet gedaan omdat ik het nut er niet van in zie...

Ik weet namelijk niet hoe dat hier zit met het ruiterbewijs in België. Ik denk namelijk niet dat je dan extra verzekerd bent ofzo. Denk dat ik dit toch allemaal eens na ga vragen. Ook even navragen of mijn paard wel degelijk is opgenomen in mijn verzekering...

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 16:53

Ik heb geen ruiterrijbewijs en zo te lezen begin ik er ook maar niet aan :D Bij ons is het niet nodig en op vele plaatsen niet blijkt, dus weggegooid geld ;)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:11

Ik denk dat ik het inderdaad maar gewoon laat zitten... En examen doen kost ook nog eens een hoop geld... Trouwens mijn FNRS lidmaatschap een jaar leden ook opgezegd. Ik had er niets aan, het kostte me wel 18 euro per jaar!

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:06

het is nog niet verplicht dus.,. eigenlijk hoef je het niet te doen. scheelt je ook geld.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:37

Schaam schaam..ik moet er ook nog steeds een halen...anders krijg ik geen penning om "legaal" over de hei en de bossen bij ons in de buurt te recreëren...

Cowhorse7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:01

radicalM schreef:
Schaam schaam..ik moet er ook nog steeds een halen...anders krijg ik geen penning om "legaal" over de hei en de bossen bij ons in de buurt te recreëren...

je mag de mijne wel hebben, doe er niks mee.... :){