[WN] Western <-> dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Western <-> dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 09:41

Dag bokkers,

Ik ben al een tijdje gestopt met engels rijden omdat ik er geen plezier meer in had, en de klassieke manege toch echt niets meer voor mij is.
Nu enkele weken geleden ben ik terug op zoek gegaan naar privé lessen in het engels rijden, maar dan dacht ik bij mezelf: waarom zou ik dit terug willen: onderlinge onenigheid tussen ruiters om wie de beste is, gespannen en stijf in het zadel (vooral ik dan), geen stamboek=geen goed paard, paard moet aan teugel lopen,etc... (niet iedere engelse ruiter is zo,maar toch een groot deel).

Dus ben ik gaan uitkijken om westernlessen te gaan nemen,omdat dit voor mij een nieuwe start kan zijn na een tijd niet gereden te hebben.
Helaas zijn er bij mij in West-Vlaanderen niet zoveel westernstallen,en zie je helemaal niet veel westernruiters.
Dan sloeg de twijfel toe,wat zou ik nu doen?

Tot mijn hoefsmid voor de eerste keer bij mijn nieuwe paardje kwam (hoefsmid= fervente jumping en dressuur ruiter) en vroeg wat voor bloedlijnen in mijn paardje zaten en wat ik er in de toekomst mee wilde gaan doen.
Waarop ik reageerde: mijn paardje is een pinto/quarter x draver en wat ik er mee wil gaan doen,weet ik helemaal niet en zie wel wat ik en hij leuk vindt.
zijn reactie: oei jah draver en dan nog eens "westernbloed",dat wordt moeilijk om daar iets goeds mee te doen of mee te bereiken....

Ik werd heel erg boos en toen stond mijn besluit helemaal vast: ik heb een paardje die wel iets kan,waarmee ik natural horsemanship lessen mee volg (op licht niveau 1x per week) en ik hou van de manier waarop westernruiters rijden en omgaan met hun paarden,ook de manier van denken,etc.... dus ik ben nu druk aan het zoeken naar een goede westernstal waar ik alles kan leren want ik ben nog volledig een groentje.

Ik kan niet wachten tot ik mijn eerste les heb, en op het gemak mij kan ontwikkelen tot westernruiter.
Ook heb ik nu een andere hoefsmid,iemand die super rustig is en op een vriendelijke manier omgaat met mijn paardje (en zelf western rijd :D )

Nu waar dit hele topic om draait: Hebben jullie ook zo'n voorval meegemaakt waardoor je zegt,nu is het tijd voor iets anders,dat je de beoordelingen en gedrag van de klassieke ruiters beu was, beter wilde ompgaan met je paard,of iets anders?
En wat nu echt de grootste verschillen zijn tussen western en dressuurruiters

Ook hier nog mijn kleine vent die mij mijn besluit heeft doen vastzetten:
Naam: Othello
Ras: pinto/quarter x draver
Geslacht: hengstje (nu nog)
Leeftijd: 1,5

Afbeelding

Groetjes :evaw:

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:48

Er is hier in de beurt wel een westernstal maar of je er lessen kan volgen is een andere vraag ;) Ze waren als ik het goed zag aan het lessen vorige week ( niet zeker) . Als je wilt weten waar zeg het me maar dan stuur ik een pb'tjes :)

mvg.

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:51

Ik vraag me af of je je niet teveel laat leiden door wat andere vinden en denken en zeggen en doen.

Gespannen en stijf in het zadel zitten lijkt me eerder een zitprobleem dan wat anders, en of je dat nu gaat tackelen door van discipline te veranderen?

In de western moet een paard ook aan de teugel lopen, het is niet teugels losgooien en rondjes rennen. Paard moet 'aan de teugel' omdat dat nou eenmaal de correcte manier van dragen van de ruiter is. Op die manier wordt de rug het meest getraind/gespaard.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:54

Lijkt me lastig als je je steeds zo laat beinvloeden door wat anderen vinden. Ik heb ook een paard, waarvan sommige mensen zeggen "leuk, maar ik zou er nooit zo een kopen". Ja, jammer dan. Maar ik heb het leuk :D.

En ik denk ook dat het meer je eigen instelling is. Ik rij wel dressuur, maar heb nooit last van meningen van anderen. Iedereen vind wel wat, maar om nou te zeggen dat daar iets negatiefs aan is.

Zou gewoon zelf wat steviger in je schoenen leren staan, maakt het vast allemaal makkelijker. Want ik kan me niet voorstellen dat alleen dresuurruiters allemaal gemene veroordelende mensen zijn, en western ruiters elkaar de hele dag positief en gezellig aan het knuffelen zijn.

okgnim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:01

zowel westernruiters als dressuurruiters zijn net mensen. In alle smaken en kleuren en dus ook met verschillende meningen. Trek je daar vooral niets van aan. Ga doen waar je je zelf het lekkerst bij voelt en waar je het meest plezier aan beleefd. ;)

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:03

@hetlevenwint: ja mag me gerust het adres doorgeven hoor :)

@Fried_egg & Anoeska: Ik was al een tijdje aan het twijfelen wat ik wilde doen,want stoppen is geen optie. Dus ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws,de verschillende reactie's hebben de doorslag gegeven en ook de manier waarop ik mijn paardje wil opvoeden.

Bij westernruiters ziet het erg gewoon veel ontspannender uit,ook de manier waarop de ruiters zelf zijn en met de paarden omgaan. Natuurlijk weet ik dat er heel wat techniek komt bij kijken,en dat het niet zomaar wat hobbelen is,daarvoor ga ik ook lessen nemen.
Het dressuur rijden is gewoon niets meer voor mij,ik moet iets zoeken waarbij ik zelf ontspannen van wordt en me kan in amuseren.
De 1ne ruiter vindt niets aan dressuur,en gaat over naar jumping,omdat ze dit misschien leuker vinden en hun meer kunnen uitleven hierin. Ik had dit evengoed kunnen doen,maar ik wil meer op een "natuurlijke" manier omgaan met mijn paard,en denk dat western hier meest voor geschikt is.
Ik kan ook mis zijn natuurlijk ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:04

Daar heb je helemaal gelijk in hoor, Anoeska :D Ik houd namelijk helemaal niet van knuffelen, en al helemaal niet met mensen die ik niet heel erg goed ken, westernruiter of niet :+

Wat de rest ook al zegt is echt waar... laat je niet zo beinvloeden door de buitenwereld.

Ook in de westernsport moet een paard nageeflijk lopen. Het doel is nageeflijk aan de lange teugel, maar dat is niet je startpunt. De basis is op belangrijke punten gelijk.

En ook in de westernsport zijn afstammingen en rassen wel degelijk belangrijk. Lees de verschillende discussies over dat onderwerp op bokt maar eens na.
En echt niet elke dressuurruiter rijdt op een duur dressuurgefokt paard rond hoor. Is ook nergens voor nodig, de basis moeten in principe alle gezonde paarden aan kunnen, ook in de dressuur.
Toevallig heb ik gisterenavond nog het dressuurpaard van mijn stalgenoot gereden. Ja, gewoon in mijn spijkerbroek met westernsporen.
Dat was dus ook gewoon opstappen en wegrijden. Het zadel zit natuurlijk anders, maar dat is dan ook wel het grootste verschil... aangezien mijn stalgenoot dezelfde lesgever heeft als ik, is de rijstijl dus echt gelijk.

Anoeska

Re: Western <-> dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:05

Potverdorie Wendy, ik wilde nou juist zo graag eens met een (onbekende) westernruiter knuffelen... Weer een illusie armer :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:09

Anoeska schreef:
en western ruiters elkaar de hele dag positief en gezellig aan het knuffelen zijn.

Hihi, zou wel heel gezellig zijn. :D Maar nee, ook in het westernwereldje kan het haat en nijd zijn, hoor. Maar, net als in de dressuur, ligt er maar net aan wie je tegenkomt. Hier in NL heb je de Wran, waar alle rassen zijn toegestaan, en die paar wedstrijden die ik heb gezien zagen er heel gezellig uit, o.a. door al die verschillende paardenrassen die er rondhobbelden. Helaas zijn er ook vast westernruiters die ervan overtuigd zijn dat als je geen volbloed Quarter/Paint/AmericanAppaloosa hebt je bij voorbaat geen schijn van kans hebt.
Ik ben destijds gestopt met engels rijden omdat idd de manier van omgaan en rijden me niet aanstond en ben in een warm westernbad terecht gekomen, precies wat ik zocht. Idd ook gedacht dat western veel beter was dan engels.
Beetje van teruggekomen. Western is nog steeds wel mijn ding omdat het me gewoon goed past, maar ik moet wel zeggen dat ik maar net geluk heb gehad met mijn lesgever destijds.
En verder, het western versus dressuur, eigenlijk zit het grootste verschil toch in het tuig dat je gebruikt...Al zijn hulpen en het eindplaatje misschien ietwat verschillend, wat de rest betreft lijkt het toch best veel op elkaar. Het is allebei op een paard zitten en er wordt bij allebei lekker gekift en met paarden geklooit.
LisaDG: Als je echt geinteresseerd bent in western rijden zou ik gewoon eens ergens wat gaan kijken, kijk eens een wedstrijd, neem eens een proefles en bekijk of het western rijden op zich goed bij je past en je je er lekker bij voelt. Dan kun je altijd nog kiezen om te switchen en dan doe je het omdat jij dat leuk vind en niet omdat de een of andere dressuurmuts vind dat jij niet met een dergelijk paardje iets kunt presteren.
(persoonlijk zou ik dan juist zoiets hebben van 'ik laat ze een poepie ruiken', maar goed, das mijn afwijking ;) )

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:11

Ik weet ook wel dat ruiters of het nu om western of dressuur gaat,mensen zijn en niet de hele dag lopen knuffelen en op een grote roze wolk zitten,dan was het helemaal verloren ;)

Het topic gaat over het feit of jullie ook iets meegemaakt hebben waardoor je western bent gaan rijden? is dit de aankoop van een ander ras, geen leuk gevoel meer bij dressuur of nog iets anders?

Het kan ook zijn dat ik mijn ding niet vindt in western rijden,dat kan ik nu nog niet zeggen. Dan weet ik het tenminste, maar zonder proberen weet je niets....

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:19

@Pluizebolpum: dit is ook wat ik ga doen,kijken hoe het me bevalt en zien of ik bij deze rijstijl me meer op mijn gamek voel en meer ontspannen ben.

Ja inderdaad ik heb ook gedacht van: kijk ik zal je eens bewijzen dat ik het wel kan. Maar ik denk dat rijden op zich niets te maken heeft met wat je te bewijzen hebt aan iemand anders. Enkel wat je zelf leuk vindt in combinatie met je paardje,en wat de mogelijkheden zijn.
Ik ben niet van plan om mij niet te amuseren en hierdoor niet graag meer te rijden enkel om te bewijzen dat mijn paard wel kan dressuren.
Dan zoek ik liever naar iets waar ik de volle 100% voor ga, en wat de rest denkt achter me te laten.

okgnim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:23

LisaDG,

de reden dat ik western ben gaan rijden is toch wel het warme bad waar Luizenbolpum over schreef. ik ben ontzettend snel opgenomen in de groep westernruiters bij ons op de manege en we hebben heel veel plezier met elkaar. Maar als ik eerlijk ben heb ik ook heel leuke contacten met dressuurruiters bij ons. Ik voel me gewoon 'thuis' bij het westernrijden, dat heeft inderdaad te maken met de ontspannen manier van benaderen van het rijden, de paarden en elkaar.

Wat je ook kiest om te gaan doen, ik hoop dat je vind wat je zoekt en dat je er veel plezier aan beleefd.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:27

Even puur reactie op de OP:

Over het algemeen zijn er al veel topics geweest met deze onderwerpen. De discussie over of je met een ander ras dan de Amerikaanse paarden ver in de sport kan komen, is zelfs nogal verhit verlopen... Dit allemaal wil ik ook niet gaan oprakelen.

Maar ik wil wel even over je paardje wat zeggen. N.a.v. wat je hoefsmid zei. Want het is een kruising draver... en ik heb zelf een draver western bereden. Hij had zelfs op de baan gelopen, dus z'n galop is niet geweldig. Maar dan nog pikte hij het veel beter op dan de dressuur. Bovendien is de jouwe nog groen en kan je hem zelf beleren, dus kun je het gelijk goed aanpakken. Zonder dat hij al een andere basis heeft, zoals de draverij. Dus waarom zou je met jouw paardje niet leuk western kunnen gaan rijden? Als je de basis maar goed aanpakt straks (maar dat geldt voor ieder paard).

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:30

@okgnim: dit is juist wat ik bedoel, ik voelde me ook niet meer goed op de manege waar ik zat, heel wat hautain gedrag,etc... Misschien ligt het aan de manege zelf,maar heb al een paar maneges gedaan en overal was het wel een beetje zo (er waren ook geen westernruiters aanwezig). Als ik dan afkwam met het feit dat ik op een natuurlijke manier met wederzijds respect met mijn paard wil omgaan bekeken ze mij van: oh god kind wat heb jij?
Ik ga nu ook niet de westernruiters de hemel in prijzen,bijlange niet,maar ik denk dat dit mij beter zal liggen. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:31

Je moet vooral lekker doen waar je zin in hebt. Niet om de mening of negatieve houding van anderen. Maar gewoon omdat je doet wat je leuk vindt.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:35

LisaDG schreef:
Als ik dan afkwam met het feit dat ik op een natuurlijke manier met wederzijds respect met mijn paard wil omgaan bekeken ze mij van: oh god kind wat heb jij?

Misschien kan je het dan beter bij de natural horsemanship (of in de richting van) zoeken en niet specifiek bij western. Want als je dit zou zeggen tegen het gros van de westerntrainers/ruiters kijken ze je op dezelfde manier aan hoor.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:36

@Duke: dat wil ik ook gaan doen, ik weet hij is nu nog maar 1,5,maar wil toch wel eens kijken wat ik met hem wil gaan doen. Ik ben niet van plan om hem engels te laten inrijden als dit iets is waar ik geen plezier meer aan beleef,om hem dan toch maar na een tijdje te laten beleren door een westernruiter.

Ja de discussie over de verschillende rassen is inderdaad heel vaak te vinden,maar zegt niets over het paard. Othello zijn vader is Quarter/Pinto en heeft eerst in de dressuur heel wat behaald en is dan overgestapt naar western. Zijn moeder is een zuivere draver die in dressuur/jumping heel wat heeft behaald. Dus dat rassengedoe is wat "oppervlakkig", Als ik nu een fries in de western zie of een muilezel in dressuur,mij maakt het niet uit,zolang paard en ruiter er plezier in hebben :D

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:37

@HumbleTalent: Ik denk dat westernrijden wel dichter aanleunt bij Natural Horsemanship dan het klassieke rijden. Ofwel ben ik he-le-maal mis, ik ken namelijk ook niets van western :D
Ik vindt de natural horsemanship bij mijn jong paard een goede basis om dan hem later western te laten beleren...

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:40

Ik ben ook net overgestapt. Had het idee dat Sem dat leuk zou oppakken en ik was aan iets anders toe dan aan dressuur.
Nu train ik reining met Sem en ik moet zeggen het gaat best heel goed al is het wel een omschakeling.
Toch heeft dressuur en reining best veel overlappingen waarin het paard ook nageeflijk wordt gereden, het paard moet steeds gevoeliger worden voor teugel hulpen met als doeleinde dat je hem op een gegeven moment op een lossere teugel nageeflijk kan rijden en dat hij reageert op je teugel hulp. Ik heb geen spijt van mijn overgang al denk ik dat zowel dressuur als western allebei hun goede kanten hebben.
Ik was de dresuur wereld zoals ik hem kende ook zat maar dat beleefd een ieder persoonlijk en het is ook niet overal het zelfde.
Ik zou zeggen neem een paar lessen en kijk wat je er van vindt. Laat je niet gek makan door de mening van anderen. Je hebt een super leuk paardje trouwens, als de tijd rijp voor hem is zou ik lekker je ding met hem gaan doen!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:42

LisaDG schreef:
@HumbleTalent: Ik denk dat westernrijden wel dichter aanleunt bij Natural Horsemanship dan het klassieke rijden. Ofwel ben ik he-le-maal mis, ik ken namelijk ook niets van western :D
Ik vindt de natural horsemanship bij mijn jong paard een goede basis om dan hem later western te laten beleren...

Western rijden zoals op de wedstrijden gereden wordt ligt net zo ver van Natural Horsemanship als dressuur dat doet.
Wel zijn er veel ruiters die op een western methode rijden een combinatie vinden met Natural Horsemanship, maar volgens mij heb je die ruiters net zoveel in de dressuur.

Ik kan je echt aanraden om is wat Natural Horsemanship lessen te gaan nemen.. of centred riding.. als ik je posts zo lees is dat meer wat je zoekt dan het westernrijden zoals op de wedstrijden wordt gereden.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 10:50

@HumbleTalent: Ik heb lessen natural horsemanship....
Maar als IK me niet meer goed voel bij het dressuren, dan mag ik toch wel western proberen?
Dan zie ik wel voor mezelf hoe dit aansluit bij de manier waarmee ik bij mijn paardje werk,dan kan ik nog altijd besluiten nemen.
Ik ga het gewoon proberen,en als het goed gaat en ik het leuk vindt,zoveel te beter :D

Gelieve terug on-topic te reageren :)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:07

LisaDG schreef:
@HumbleTalent: Ik heb lessen natural horsemanship....
Maar als IK me niet meer goed voel bij het dressuren, dan mag ik toch wel western proberen?
Dan zie ik wel voor mezelf hoe dit aansluit bij de manier waarmee ik bij mijn paardje werk,dan kan ik nog altijd besluiten nemen.
Ik ga het gewoon proberen,en als het goed gaat en ik het leuk vindt,zoveel te beter :D

Gelieve terug on-topic te reageren :)

Tuurlijk, ik probeer alleen je hoge verwachtingen wat te minderen zodat het niet tegen gaat vallen ;)

Mijn vader ging westernrijden, dus ik ook.. ik vind de klassieke sport nog net zo leuk dus als de westernwedstrijden niet gaan lukken wegens beperkte mogelijkheden ga ik net zo makkelijk weer terug naar de klassieke sport.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:14

Ik heb je een pb gestuurd ik weet niet of je het hebt gezien :)

IK heb zoist van je moet doen waar je je goed in voelt ! Ik ga nu steeds meer naar western toe of iets tussen dresuur en western in ! Gewoon omdat dressuur mij niks intreseert eigelijk dus doe waar je je goed invoelt ! sucses.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:22

Ten eerste is er helemaal niets mis met Othello!!!!!!
Ik vind het best een leuke kruising en zijn bouw is gewoon goed zover ik dat kan beoordelen. Hij is een x draver dus zal een gewone galop hebben.
Ik denk wel dat je, om de basis western goed te leren, met hem een paar maanden bij een trainer moet gaan staan. Misschien wat verder weg voor je maar dan leert Othello de basis goed en jij kunt gelijk meeleren. Daarna kun je hem weer terug dichterbij zetten en verder met lessen gaan.
IK denk dat je geen spijt zal krijgen van je keuze om naar western over te gaan.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:29

ik vind je redenatie een beetje vreemd.
zoiezo over het engels rijden, onderlinge onenigheid,gespannen en stijf in het zadel,geen stamboek=geen goed paard, paard moet aan de teugel?
hoe denk je dat 't in de western wereld gaat?
ik denk dat jij even het verschil moet zien tussen een recreatie ruiter met westernzadel en een westernruiter. want ook in westernwereld heb je onenigheid e.d. maar ook als je western rijd zul je niet altijd even leuk aangegeken worden als je geen quarter/paint of ap. hebt en geloof mij maar dat zo'n quarterhorse ook 'n heel stamboek kan hebben.
overigens is westernrijden niet ''lekker relaxt de teugels losgooien'' maar moet een paard wel degelijk in een bepaalde houding/ritme lopen.

en trouwens, de ''manier van denken en doen'' mja 't is maar wat je daar zo relaxt aan vind. net als bij het engelse rijden worden ook westernpaarden echt niet altijd even diervriendelijk ingereden/getraint..
het westernwereldje ziet er in principe hetzelfde uit als het dressuurwereldje,alleen is het een andere tak van de sport net als springen dat is.

ik denk dat je een beetje 'n verkeerd beeld hebt van het westernrijden, wat veel mensen hebben trouwens.
wat jij beschrijft is meer in de trant van natural horsemanship/recreatie rijden met een westernzadel.. wat natuurlijk ook heel leuk kan zijn!