psychische problemen en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

psychische problemen en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 15:19

Ik, vrouw van 40, ben door psychische problemen helemaal afgekeurd. Omdat ik in een sociaal en persoonlijk isolement bleef hangen, besloten mijn man en ik mijn droomwens in vervulling te laten gaan: we kochten een paard. <3

Ik heb veel steun aan hem en geniet op mijn manier van het bezig zijn met hem. Hij zorgt ervoor dat ik buiten kom en andere mensen zie. En omdat ik zeer weinig energie heb, kan ik toch eens een wandeling maken- althans, die maakt mijn paard voor me! :o

Graag zou ik meer horen van anderen met ps. problemen en hun omgang met paarden en de bijbehorende zaken .

BarbaLala

Re: psychische problemen en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:21

Wat leuk dat je je droom hebt waargemaakt!
Paarden helpen bij veel dingen heel goed, en ook bij psychische problemen kan je er veel steun aan hebben, dat heb ik ook gemerkt toen ik burnout was :)

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:17

Ik heb na mijn vorige baan een soort van breakdown gehad.. Ik lag alleen nog maar op bed te slapen of te huilen (als gevolg van fysieke klachten en werkdruk, dat dan wel)

Ik heb, of ik moet eigenlijk had zeggen.. elke 5 weken een longontsteking met ziekenhuis opname.. Ik heb mijn paard vroeger weg moeten doen en bleek ook allergisch te zijn..

Ik werd sochtends wakker dacht aan een paard.. na 4 weken had ik er 1.. in 2 jaar tijd heb ik nog maar 1 longontsteking gehad, ik ben niet allergisch meer en ben in mijn hele leven nooit zo gelukkig geweest..

Ik kan het iedereen aanraden, helemaal als je psychische problemen door een bepaalde bagage komen, paarden zijn vluchters, dat matcht!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:17

ik heb niet jouwn probleem, maar paarden kunnen echt helemaal je maatje zijn.
in de mindere tijden kun je alles tegen ze zeggen en het enigste wat ze vragen is een heerlijke knuffel of wat lkkr;)

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:19

paard hebben is een echte droom,geniet er maar lekker van

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:21

Ik heb borderline en ben ook voorlopig afgekeurd. Ik merk dat ik door mijn ziekte moeite heb met het contact maken met mezelf, maar dus ook met dieren/paarden. Verder is het idd zoals jij zegt, je komt er door buiten en daarnaast voel je je niet zo nutteloos omdat je niet constant thuis zit te niksen. Ook de sociale contacten in het paardenwereldje betekenen veel voor me, hoewel die ook wel extra moeilijk zijn omdat paardenmensen meestal een speciaal slag volk is :P

Riley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:58

Heel mooi verhaal dat je door je paard in contact komt met mensen. Paarden en alle dieren in het algemeen helpen je als je in de put zit. Ze rekenen je niet af op uiterlijk of andere kleine foutjes die je misschien hebt. Als ik me even wat minder voel kan een van mijn verzorgpaarden of huisdieren me altijd opvrolijken en andersom probeer ik hun leven natuurlijk ook zo leuk mogelijk te maken!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 19:11

Ja, dat van die paardenmensen herken ik wel. Vaak is het meer: niet banketstaaf, maar doen.
En ook vaak: jij boft maar. De hele dag lekker niksen en een beetje paardrijden! Luxe paard!

Maar waarom dat zo is, weten ze niet. Ik ben volledig afgekeurd en dat zien mensen als een luxe, of als aanstellerij.

Vaak maak ik er dan maar een grapje over: Mijn man verdient het geld, en ik geef het uit!

Overigens heb ik ook een konijn, maar mijn paardje is toch m'n beste vriend!

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:51

Ik herken het helemaal wat je zegt Stalone2...de opmerkingen die je krijgt als je afgekeurd bent (om wat voor reden dan ook, er is altijd een reden...mensen willen dat blijkbaar liever niet zien).
Word er vaak verdrietig door.

Juist het omgaan met paarden (en andere dieren ook) geeft mij de kracht en de energie om toch door te gaan.
Ze oordelen niet over je.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 08:31

Gelukkig hebben we onze knollies, maar het weer van vandaag is niet therapeutisch, ha ha ha! :P

Hoe verzorgen jullie je paard als je je niet goed voelt, ik bedoel als je eigenlijk geneens puf hebt om te gaan. Moeten jullie zelf mesten en zo? Ik heb mijn paardje op pension gezet, zodat hij in ieder geval alle verzorging krijgt, ook als ik het niet kan opbrengen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 12:33

Ik heb verzorgpaarden waar gelukkig alles kan en niets hoeft. Dus als ik geen puf heb ga ik alleen een bakje koffie drinken. Voor de paarden wordt toch wel gezorgd :)

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:38

Ik heb helaas geen eigen paard of pony, geen geld voor (paard op zich zou wel kunnen maar stel er is iets serieus aan de hand...ik heb geen potje om het op te vangen)
en ik ben een beetje huiverig of het wel goed zal gaan (ook de reden dat ik niet aan kinderen durf te beginnen).

Vroeger bij verzorgponies ging het inderdaad zoals bij Bromfiets :-)
Lukt het niet, dan gewoon bakje koffie doen...meestal als ik eenmaal daar was dan, dan ging het ook wel weer beter.
Kon ik écht de deur niet uit dan wel netjes bellen om dat door te geven natuurlijk.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:53

Ik heb geen eigen paard helaas, wel er voor aan het sparen!
Had vroeger een verzorgpaard; Safari, nu staat ze op een andere stal met andere eigenaar maar mag haar nog steeds lekker verzorgen en daar ben ik super blij mee! Als het weer een dagje tegenzit of ben nogal down kan ik daar mijn rust vinden! Ben Olga daar suuuuuuuuuuuuuuuuuper dankbaar voor! :D

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:26

Ik heb ptss, reactieve hechtingsstoornis en depressie, en heb sinds ik mn ponytje weer zin om uit mn bed te komen, heb iets waar voor ik op moet staan. Iemand die blij is om mij te zien.
Dit helpt mij heel erg het zorgt voor ritme in mijn leven waardoor ik autmatisch iets beter functioneer

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:58

Komt me bekend voor. Ik ben vanmorgen toch geweest, ondanks het slechte weer. Anders was ik toch weer in m'n nest blijven liggen. Als ik dan buiten ben geweest voel ik me toch wel iets beter. Het is met die feestdagen een extra moeilijke tijd, waarin ik mijn rust wel nodig heb. Dit geeft me rust.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:17

Ja feestdagen zijn nou in mijn geval ook niet de leukste dagen van het jaar, verplichte gezelligheid. En kom ook net van Abel vandaan, en dan heb je in ieder geval daar een goed gevoel over. Al moet ik nog elke dag de wekker een half uur eerder zetten omdat ik er zo tegen op zie om uit bed te komen. En 1 voordeel een paard veroordeeld je niet op wie of wat je bent.

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:44

hallo goed zeg ik heb hetzelfde ik heb geen psychische stoornis maar een paard maakt me toch altijd blij en je voelt je er altijd beter door.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:12

Ik ben nu opgenomen en ik mis de paarden toch wel hoor :j

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:27

Oh dat is vervelend bromfiets, ben zelf net weer thuis na 6 maanden. Hoe lang ben je nu opgenomen en is er uitzicht naar ontslag. Kan mij voorstellen dat je, je paarden mist.
Mijn pony staat bij iemand die ook werkt waar ik opgenomen ben en zorgt dan dat ik er nog vaak heen kan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:30

Oh, dat is fijn dat je dan toch kan gaan :j Heb je eigen paarden?

Ik zit sinds zaterdag op een open afdeling en ben sinds zaterdag ook niet meer bij de paarden geweest. Maar normaal kom ik er elke dag wel even en dat is toch afkicken hoor :D Ik wil als ik me wat beter voel wel even op visite gaan... Wanneer ik met ontslag mag is nog niet bekend, maar dat zal niet zo heel snel zijn.

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:43

Heb een mini appaloossa, tis een dotje, maar nog jong. en aan het pre puberen. Ik zelf heb heel wat jaren opgenomen gezeten dus snap wel wat je bedoeld. Een open afdeling is in ieder geval een hele vooruitgang ;)
Missen zal je ze wel, ik mocht zelf niet een 2 weken na een ic opname en dat was al afkicken.
Ik hoop voor je dat je het een beetje red op de open afdeling en dat je snel weer de weide wereld inmag.
Op visite gaan kan zeker een goed plan zijn, je moet natuurlijk wel een beetje contact houden met de 'buitenwereld'

Sterkte Bromfiets :(:)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:44

Dank je wel :)

Leuk dat je een eigen pony'tje hebt, daar kun je een fijne bannd mee opbouwen :j

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:06

Gelukkig staat mijn paardje volpension, dus bij een opname hoef ik me niet druk te maken. Ik kan gewoon weer gaan als ik eraan toe ben. De laatste keer dat ik as opgenomen had ik mijn knollie nog niet. Maar sinds ik dat beessie heb ben ik ook niet meer opgenomen.

Is er ook een verzekering die deze therapie vergoedt???

Bromfiets, ik hoop dat je een beetje steun vindt in dit topic. Geldt ook voor alle andere internen overigens!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:07

paardentherapie bedoel je? Dat zou wel fijn zijn ja :D Trouwens een goed teken dat je sindsdienniet meer opgenomen bent toch? +:)+

en dank je wel :)

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:16

Een eigen paard is toch een vorm van paardentherapie, hi hi hi!
De meesten van ons hebben al genoeg therapieen doorstaan ......
Een dag opgenomen zijn kost de maatschappij meer geld dan een maandje stalling!

(Dit standpunt niet te serieus nemen svp!)

Maar Bowie is wel echt een steun voor me, zoals bij vrijwel alle paardenbezitters. Het was wel moeilijk om het juiste paard te vinden qua karakter, omdat ik niet zo gemakkelijk contact maak en dan heel druk ga worden. 'T moest dus wel een stabiele zijn......
(Nou blijkt dat hij de laatste dagen op alle merries bpobeert te springen, de macho. Volgens mij is hij zelf ook een beetje de kluts kwijt!)

Er bestaan trouwens wel een soort paardentherapieen, maar ik weet er verder niks van.....