[WN] [RT] wat kan hier beter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

[RT] wat kan hier beter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 21:12

oke.. de jas.. dat moge duidelijk zijn.
maar heeft iemand hier nog tips voor mij om het de volgende keer anders, beter te doen??

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:51

Dapper van je hoor om via bokt advies te vragen. Ik was er wel, maar heb je niet zien rijden. Op de video is lang niet alles goed te zien. Wat me wel opvalt is dat je regelmatig je handen bijna op je bovenbenen hebt. Je zou je handen wat meer gedragen kunnen houden (net boven de knop, in plaats van er naast). Voor het paard zijn de eventuele teugelhulpen daardoor ook duidelijker. In de bochten / hoeken: binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals (daarmee maak je een start met de neckreining) en met het binnenbeen het paard naar de buitenteugel duwen. Hierdoor gaat hij mooier inbuigen en valt niet over de schouder naar binnen.
Hopelijk heb je hier wat aan. Het is moeilijk om zo vanaf een filmpje advies te geven. Denk er voortdurend aan waar je je handen hebt (gedragen). Dat is al lastig genoeg. Je moet moet niet altijd alles tegelijk willen. Meestal heeft het meer zin om één ding op te pakken. Volgens mij is dat nu: waar heb je je handen tijdens het rijden. Zowel in stap als in draf en bij het trainen ook in galop. Handen net boven de knop. Als het paard in de bochten naar binnen valt, corrigeer dat dan niet door met de teugel naar buiten te sturen, maar gebruik je binnenbeen. Als je dat doet: denk er dan aan waar je je handen hebt.
Hopelijk is dit een beetje een antwoord dat je verwacht en waar je iets mee kan. Zoals ik al schreef: het is erg lastig om iemand advies te geven vanaf een filmpje. Heb je hulp bij het trainen of doe je alles zelf?

Paintless

Re: [RT] wat kan hier beter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 09:53

ik heb wel hulp hoor. ik heb heel goed en kundig les.

dank je. dat zijn dingen waar ik niet eens aan gedacht heb tijdens het rijden. ik zal het mee nemen de volgende keer.

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:55

Ziet er leuk uit!!! Ik zou zeggen, veel blijven oefenen! Hou je handen voor je knop en ga lekker zitten! Ontspan! En je moet echt showen. Laat aan de jury zien dat jij het beste bent!! Lachen en kijken naar de jury als je binnenkomt. Gaat goed komen. Thuis veel rechte lijnen oefenen en je overgangen. En lekker loswerken. Succes ermee!

jjranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:58

Hoi. Buiten wat hierboven beschreven is: je moet uitstralen dat je een winnaar bent. Je lijkt geen eenheid met je paard. Dus om te beginnen een blauwe spijkerbroek kan niet in de pleasure, een zwarte zou beter zijn. Eigenwijzer zitten, showen.......
Het meest constante paard word gekozen in de pleasure. Gebruik dus je hoeken beter om door te rijden, zodat je aan de rail kan blijven. je komt nu vaak naar binnen. Alleen maar opbouwend bedoeld he?
Vraag aan de jury wat beter kan, zeker op WRAN wedstrijden in de lagere levels, ze zullen je graag te woord staan.
Anneke de Jong

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:03

de jury zat voor mij in de kantine tussen L5 en L4 in. maar ik was zo druk met andere dingen dat ik alleen hoi tegen hem gezegd heb.
andere keren gingen ze na de pleasure nog wel uitleg geven aan de ruiters, maar dat deed wiebe ook niet. vond ik wel jammer.

volgende keer zal ik vragen.

zwarte broek was ik ook van plan, maar als je geen geld hebt houdt het op. volgend jaar wil ik meer wrannetjes pakken dus dan komt ie wel in het zwart.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:29

Rode strik uit de staart halen en in iets aan die manen doen. Afknippen of in ieder geval vlechten. (Of heb ik nu de verkeerde ruiter voor me?)

RT ga ik maar niet op in. Daar is een filmpje veel te onduidelijk voor.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:47

Hier nog een paar goedbedoelde opmerkingen over de out-fit.
De jas daar hebben we het maar niet over,maar hemd in de broek of goed aansluitend
zou mooier geweest zijn.
De jury wil je houding kunnen zien en dat gaat moeilijk met een "ballonblouse".
Tevens schoon en gestreken het hoeft niet duur te zijn maar hiermee laat je zien
dat je de sport,je paard en training serieus neemt.
De broek liefst donkerblauw of zwart en op de juiste lengte!
Hierboven kwam ik al wat goede adviezen over je handhouding tegen wil alleen
nog toevoegen Straal PLEASURE uit!!!.
Een plezier om te doen en om naar te kijken.

Veel succes met je volgende WRANNETJES

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:53

nee, niet je manen knippen, ha ha
ik vindt het top hoor dat je mee deed. best wel grote opkomst.
en wat ik al las in dat andere topic , dat ie zo in de trailer liep.
gaaf en erg bemoedigend voor een eerste wedstrijd.
oei, dat van de spijker broek, wist ik ook niet ,
is bij mij nog nooit iets van gezegt.

Wat ik wel zou doen is je blouse in je broek doen.
maar meningen verschillen.Je paardje is braaf zo te zien.

Nog een vraag weet iemand wie de persoon op de bay tobiano paint is.
Hij of zij lijkt verdacht veel op mijn merrie.

jjranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:35

sorry Alida, dat van de blouse ben ik niet helemaal met je eens. Nu ga ik misschien op tenen trappen....... en ik zeg niet dat het bij Paintless het geval is...... maar soms heb je ruiters die geen maat 38 hebben, dan staat het mooier en strakker als de bloes over de broek zit. Niks leid meer af als bij een jog er meer mee hobbelt als dat je wilt zien. Als je begrijpt wat ik bedoel. :o

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:03

dan moet je het vastsnoeren of ander model kleding kiezen. Want dit ziet gewoon slordig uit. Dit is geen blous voor los over de broek.

Jeans is niks op tegen maar dan ajb geen hoog water op het paard.
Wat ht al zegt strikje eruit !

Rt ga ik maar niet op in.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 16:16

broek kleur kan ik me in vinden. de lengte overigens niet. deze kan niet langer, anders verdwijnen mijn schoenen er onder. dat lijkt me helemaal niet mooi. broek is al langer dan wat je met een "loop" broek hebt.

rood strikje, ach. ik had er zelf geen last van, mensen gebruikten goed hun eigen ruimte en de volgende keer hoeft ie niet in. Ik wou het zekere voor het onzekere nemen. bovendien was er nog een met een enorme kersstrik in de staart.. en die zat scheef, dat vond ik zelf niet mooi.

dat van mensen met meer dan maat 38 kan ik me goed in komen. dat is ook 1 van de redenen dat ik hem er uit deed. bovendien sluit ie aan op mijn heupen, dus mijn mening was dat dat kort genoeg was.

andere keer wordt ander outfit dus dan moet het er toch bij in. (Slinky + gilet)

paard was idd erg braaf, ik zat er best over in. terugweg wat moeite om haar er in te krijgen maar ook dat is gelukt. (de tijd nemen, geen discussie, alleen had ik geen controle over dr schouders.. daar ga ik nog even mee aan de slag)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 18:00

Wat mij opviel was dat het binnenkomen zo "rommelig" is.
De wedstrijd begint al bij het binnen komen, dit is de eerste indruk die de judge van jou krijgt.
En dan kun je je wel denken het is "maar" L5, ook dan is dit belangrijk vind ik (,and who am I :+ ).

Jij kwam wel netjes binnen, maar begon toen met je teugels te friemelen, doe dit dan als je al wat verder bent want de judge let eerst toch op wat er verder binnen komt. ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:47

Ik zie maar 1 oogcontact maken met de jury bij binnenkomst.

Kijk hem aan en laat zien dat je het respecteerd.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:59

Bij bijna iedereen was het binnenkomen rommelig. Je moet al met binnen komen lief lachen en de jury groeten.

Vond er weinig "echte" pleasure ruiters tussen zitten.
Je moet inderdaad meer aan het totaal plaatje doen...Hoeft niet veel te kosten, je kan ook op MP dingen bij elkaar zoeken of misschien wel in een verkooprubriek hier op bokt.?!! Met een goed plaatje heb je de helft al gewonnen...

Inderdaad goed de hoeken door rijden, je wilt geen ingebogen bochten hebben bij de pleasure.Plus je kan stiekem een beetje werken in de hoeken doordat je je paard weer een beetje "omzet" waardoor ze vaak weer wat naar beneden komen!!!

@Soflo, jij hebt inderdaad ook geen mooi pleaure out-fit!!! Als jij er iets meer pleasure-like uit zou zien zou je altijd boven mij eindigen!!! hahahha...... _O- Jouw paard loopt namelijk VEEL mooier!!!

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:10

heb net de hele do en dont uit geplozen.
geen lichte spijker broek?
mmmm...... ik heb al voor dat ik flower kocht , chaps liggen in de bordeau rode kleur is dat een dont?en dan een slinky , help me eens.
ha , ik ben niet zo slank als jij shouf,maar ben het met je eens.
ik heb trouwens toe gezegt voor de L4 jij?
anders hoef ik je er voorlopig niet meer uit te rijden.

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:12

O ja, en ik zal ook eens gaan oefenen op die hengsten vlecht.
en anders, het eerste stuk vlechten en de rest los laten hangen.

mirandavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:16

Tip! Kijk even op you tube, en ga opzoek naar filmpjes western pleasure in bijvoorbeeld amerika. Daar is het wat proffesioneler. Kun je een beetje afkijken. En ook wat betreft je houding en hulpen en het kontakt met de jury!

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:18

handen iets kunnen dragen?

ik vond het verder mooi hoor:D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 22:24

soflo schreef:
heb net de hele do en dont uit geplozen.
geen lichte spijker broek?
mmmm...... ik heb al voor dat ik flower kocht , chaps liggen in de bordeau rode kleur is dat een dont?en dan een slinky , help me eens.
ha , ik ben niet zo slank als jij shouf,maar ben het met je eens.
ik heb trouwens toe gezegt voor de L4 jij?
anders hoef ik je er voorlopig niet meer uit te rijden.

Als het mooie chaps zijn en in je slinky en showblanket ook bordeau rood terug komt (dus niet volledig bordeau rood zijn) dan kan dat zeker.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:31

Filmpje ook even bekeken :D Lief paardje hoor :j

Wat puntjes waar je misschien iets aan hebt: Probeer de hoefslag aan te houden, je slingert regelmatig. Als je moet inhalen, eerst over je schouder kijken ( laat zien dat je dit doet! ) dan ruim om je voorganger heen, dan wéér over je schouder kijken en meteen weer terug naar de hoefslag.
Goed de hoeken inrijden, dat is al gezegd, als je paard wat snellergaat zal hij gaan leren af te remmen in de hoeken, zo kan je het tempo beter gaan beheersen en, als het een volle class is, creeer je voor je zelf zo maar twee meter extra ruimte ;) .

Leer jezelf aan om in bochten, ook als je een circel maakt, naar het buitenoor van je paard te kijken, dan blijf je veel beter rechtop zitten en ga je niet naar binnen hangen ;)

Handen veel rustiger en op één plek houden, je zit gelukkig niet de hele tijd te rukken en plukken, maar bent wel erg onrustig met je hand :o

Kleding: tja, de blouse uit de broek :n :oo , niet meer doen.
Natuurlijk hebben we niet allemaal maatje 36-38, maar een eenvoudige slinky met daarover heen bv een giletje kleed erg mooi af en dan voel je je ook veel zekerder. :9
Bij het binnenkomen, wacht tot de jury naar je kijkt, lach, knik even naar de jury en kom dan netjes binnen, als het druk is kan je dit in één handeling doen, oefening baart kunst! :D

Als je bordeau-rode chaps hebt, zal het moeilijk zijn om zo'n kleur spijkerbroek te vinden. Wat je dan heel goed kan doen is een gewone rijbroek kopen, die zijn vaak heel gunstig geprijst en je hebt ze in heel veel kleuren. Vindt je dat niet prettig zitten, koop dan een donkere spijkerbroek, geen lichte in ieder geval. Probeer de kleur van de broek onder de chaps zo dicht mogelijk bij de kleur van de chaps te laten komen.
En een bijpassende blanket is natuurlijk helemaal mooi! :9

Nette, verzorgde manen "smoelen" beter, of dat nu korte maantjes zijn, netjes gestiekt of een hengstenvlecht, wat jij handig vindt en wat te doen is.

Als laatste: Lekker veel showtjes rijden zoveel je portemonnee toelaat, dan zul je echt zien dat een aantal dingen steeds meer routine worden en je steeds makkelijker afgaan!
En vooral: Heel veel plezier maken met je paard en je niet blindstaren op trainen-trainen-trainen, het is geen machientje! Heel veel succes verder en we hopen je nog vaak te zien! +:)+

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 10:18

dropje, wat mooi omschreven.

dat is nu echt iets waar ik wat aan heb.

ik wou er volgend jaar zeker wel meer rijden. ik vond het leuk, breeze ook.
over mijn schouder kijken had ik nooit geleerd. maar is een goeie.
het leek leeg bij binnenkomst, maar toen bleek er een file te staan. beetje jammer vond ik dat. maar ik stond er al in, kon niet meer achteruit. vooral ook omdat breeze echt zoiets had van: wat gaan we doen? wat gaan we doen?? hahahaah

ik zal zeker iets met je tips doen. ik ga de volgende keer ook voor slinky met giletje.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:45

Even een aanvulling,de broek mag geen "verwassen"(stonewash) vrije tijds broek zijn.Vandaar het advies donkerblauw of zwart.
Heb je b.v een beige out-fit dan is dit natuurlijk ook heel mooi.
Smaakvol schoon gestreken met klasse , zoals al eerder vermeld dat hoeft niet duur te zijn.
Een maatje meer kan heel goed,maar dan zul je nog iets kritischer en smaakvoller je out-fit moeten samenstellen.
Ben zelf wat jaartjes ouder en inmiddels wat zwaarder en probeer daar met mijn out-fit ook rekening mee te houden.
De tijd van de houthakkersblouse met franje hebben we gelukkig al een tijdje achter ons,het wordt steeds smaakvoller.

succes en dropje goede aanvulling!.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 11:01

ook al ziek ik nog redelijk wat geruite bloezen voorbij komen. :\
sorry hoor, maar dat vind ik gewoon echt niet mooi. :n

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 15:42

Graag gedaan hoor Paintless, we hebben het allemaal moeten leren en waarom niet een ander helpen?
Tja, dat over de schouder kijken hoor ik vaker dat dat niet gedaan wordt, zeker in de wat lagere klasse's, maar wat nu als jij net in wil halen en een ruiter achter jou wil je net passeren? := |o
Verwarring bij je paardje, onnodige manouvres maken, misschien wat lichte paniek... helemaal niet nodig.
Net als bij autorijden ( of fiets of bromfiets, alleen heb je geen binnenspiegel _O- ) eerst over je schouder, dan richting aangeven ( op je paard dus met je gewicht en been) dan inhalen en weer terug, zelfde verhaaltje. Fijn dat je er wat aan hebt en veel plezier verder! :9