hoelang (en vaak) rijden op vierjarig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

hoelang (en vaak) rijden op vierjarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 13:15

Mijn noordzweedse paard is 13 juni vier geworden en ik rij hem twee keer in de week twee uur buiten (bos, duinen) en 1 a 2 keer in de week ongeveer een uur (in de bak). Nu vroeg ik me af of dit teveel is? Aangezien je ook klasse I mag starten als je paard 4 is....
Laatst bijgewerkt door EliseLukas op 04-10-10 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Re: hoelang (en vaak) rijden op vierjarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:17

Ben ook benieuwd. die van mij is ook vier, ik rijd hem twee-drie keer per week een halfuur tot een uur.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:02

ik zou niet zo snel een uur in de bak gaan rijden met een jong paard

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 15:29

Meestal red ik een uur ook niet hoor omdat ik een hekel heb aan de bak.... Meestal is het eigenlijk een half uur tot drie kwartier. Maar laatst hadden we galop geoefend en toen heb ik wel een uur gereden (ik wil hem wel eerst goed warmrijden).

Maar waarom zou je dat niet doen?

Lolali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 15:33

Mijn instructrice raadt mij altijd aan met een driejarige 3 x per week te rijden (half uur tot driekwartier) en met een vierjarige 4x per week (half uur tot driekwartier). Bijgezet of met dubbele longe longeren telt ook voor een keer rijden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:59

Ik vind het zelf wel wat veel wat je doet. Ik heb mijn jonge draver pas met 4-4,5 ingereden en toen heel rustig opgebouwd, zeg 1-3 keer per week een half uur tot een uur veel stappen en steeds langere stukken draven. Eerst als handpaard naar buiten, later steeds vaker met iemand op zijn rug. De bak hebben we daarbij het eerste jaar niet gezien, behalve voor grondwerk, maar niet onder het zadel (longeren doe ik sowieso nauwelijks, ook niet met volwassen paarden). Zachte ondergrond is heel belastend voor het beenwerk, en korte bochten ook.
Mijne is nu 6 en is nu verschillende keren in klasse 1 uitgebracht. In de loop van volgend jaar wil ik rustig richting de klasse 2. Hij is wel echt een laatrijp paard, zowel lichamelijk als geestelijk. Maar als ik dan 5-jarigen zie die lange klasse 2 lopen, vind ik dat zelf toch echt te vroeg. Dus wat mag is niet altijd wat ook goed is, je moet je eigen gevoel daarin volgen.

Ik ben daar misschien een zei*erd in O:) , maar ik ben liever voorzichtig en wacht een jaar langer met dingen, dan iets te forceren. Ik ben ervan overtuigd dat je de tijd die je in het begin neemt later dubbeldwars terug krijgt (toeval of niet, ik heb wel een superfitte 27-jarige die nog endurance loopt, vorig jaar zelfs nog klasse 2 :) ).
Ook als ze niet meer piepjong zijn rijd ik trouwens bewust niet iedere dag, bijna altijd een rustdag ertussen voor tussentijds herstel vermindert de kans op blessures.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:45

Jonge paarden kunnen maar 20 min hun aandacht erbij houden.
Dus bakwerk met jonge paarden zou ik beperken tot 1-3 x p/w en buitenrijden kan wel langer. Dat zijn lange rechte lijnen en is ook een leuke bezigheid voor je paard.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:51

Mijn 4 jarige reed ik niet vaker dan 2 tot 3 keer per week een kleine drie kwartier. Hij is net 5 en nu rijd ik ook niet vaker dan 3 keer per week. Ik wil hem graag nog een hele tijd mee kunnen hebben, zonder blessures. Daarbij rijd ik amper in de bak maar eigenlijk altijd buiten, en pak ik de bak zo nu en dan eens mee, en rijd dan ook alleen lang en laag.
Is mij aangeraden door de chiropractor die eens per half jaar bij mijn pony komt. Ik zie zeer zeker wel verschil met hem en bijvoorbeeld een wedstrijdpony die met zijn 5 jaar al zware dressuur loopt. Hij is in ieder geval altijd fris in zn kop :) Ik vind zulk niveau gewoon te veel op zo'n jonge leeftijd, of ze er nu klaar voor lijken of niet. De tijd haalt ze wel in dan.
Succes ermee :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:58

Ja, je mag met een 4-jarige klasse I starten. Er zijn er ook een handjevol die het doen. Ik ben die volgens mij nog niet tegengekomen in de klasse 2 of 3, een paar jaar later. Oftewel: easy come, easy go...

Mijn eigen ervaring met een vroegrijpe 4-jarige was dat ik haar niet langer dan 1 uur kon trainen, en kwam geen minuutje meer conditie bij, hoe hard ik ook probeerde. Ze had er gewoon de spieren nog niet voor en die reed ik er ook niet aan.
Een jaar later (na 3 maanden volledige winterrust) bouwde ik zonder problemen conditie op, en kon haar starten, met ruim 5 jaar, in haar eerste klasse I.

Kortom: het lijkt mij dat je al meer dan genoeg doet met jouw 4-jarige. Buitenritten van 2 uur (niet op tempo mag ik aannemen) zijn best inspannend, ook geestelijk. Een Zweeds Koudbloed is ook een laatrijp ras, ik zou 'm lekker hooguit 1x per week rijden, komende winter, of zelfs helemaal vakantie geven, en dan volgend jaar verder uitbouwen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:23

Mijn jonge paard was 5 toen hij beleerd werd en met 5,5 ging hij pas een beetje aan het werk. Ongeveer 2 keer per week een uurtje rustig rijden in het bos.

Ik zou het lekker rustig aan doen. Ik zie ook binnen de endurance genoeg paarden die al jong veel wedstrijden lopen en zo doods zijn. Ik doe er alles aan om het vooral ook leuk te houden voor hem, juist door te doseren.
Mijn 'oude' paard is nooit van huis weg te branden, dat wil ik met mijn jonge paard kost wat kost voorkomen.

En onthoud altijd: It's not de distance that kills the horse, it's the speed.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:33

Superbadankt voor de antwoorden! Ik maakte me er al ongerust over. Ik laat hem nog even jong zijn en ga hem 1 à 2 x per week max een uur (buiten) rijden. Ik wil ook dat hij nog lang bij me blijft. Hij is alleen heel snel dik en wist niet hoe dit eraf te krijgen, maar nu het zomerseizoen over is is dat geen probleem meer ;). Nogmaals bedankt!

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:36

Die van mij is 3,5 en wordt nu zadelmak gemaakt. Ik ga haar de eerste paar maanden toch echt 6x per week rijden (15/20 min) om haar braaf te krijgen (met name met op en afstijgen.) Doet ze het braaf dan rij ik haar 3 a 4 x per week.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:49

Helaas was mijne pas net drie toen hij zadelmak werd gemaakt... Maar toen had ik hem nog niet en daar kan ik niks meer aan doen, maar aan het teveel rijden nu wel.

Ik voel me ontzettend schuldig, gelukkig rij ik hem nog maar twee weken zo intensief.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:01

ligt ook een beetje aan het paardje zelf. Sera ben ik met bijna 3 gaan beleren, ze was er echt aan toe. de 3 musketiers zijn nu 3,5 en er nog niet klaar voor. daarnaast ligt er ook aan wat je doet in die buitenrit, km-ers maken in stap is super goed. zou nog niet teveel draven en/of galoperen, in de bak ook nog niet te lang ze zijn nog puppy :(:)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:04

ik rij mijn 3,5 jarige nu ongeveer 3 x per week, kga over een maand een keer naar onbekend terein en dan ga ik hem starten als hij 4 jaar is :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:12

Geen enkel paard, welk ras dan ook, is volwassen voor het 6 jaar oud is. Ruinen zelfs nog later.

http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm

Citaat:
De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Een KWPN-er is pas volwassen als hij acht jaar oud is. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.

Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?

Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.

Wat gebeurt er als ik wel eerder op mijn paard stap?

De grootste schade die je waarschijnlijk zult aanrichten is schade aan de rug.

Moet je dan al die tijd je paard maar in het land laten staan?

Nee, er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt. Tegen de tijd dat je toe bent aan rijden, is je paard al aan alles gewend, is hij al te sturen en te wenden op de kleinste commando’s. Steppen of wandelen met je paard is ook heel leuk voor degenen die geen zin hebben om een natural horsemanship programma te doorlopen

Citaat:
Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.

Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.

Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:12

Wow ik vind het wel veel wat jij rijd TS! maar ik zie dat je het al gaat veranderen?

Mijn 4 jarige rij ik 2x per week een half uur in de bak, en 2x p/w een half uur buiten.
Zo iets deed ik ook met mijn andere paard toen hij 4 was.
Wel ga ik nu ook wat grondwerk met hem doen ong. 1x per week, maar dat is helemaal niet intensief.

Ik heb altijd geleerd: met 3 jarige 3x per week, 4 jarige 4x per week, 5 jarige 5x per week, enz. maar dat hangt ook van je paard en je training af natuurlijk.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:37

wendietjuhhh schreef:
Ik ga haar de eerste paar maanden toch echt 6x per week rijden (15/20 min) om haar braaf te krijgen (met name met op en afstijgen.)

Mijn mening en ervaring is dat als je het inrijden goed voorbereid hebt en alles stap voor stap rustig opbouwt, dus het paard niet overdondert met nieuwe dingen, het vanzelf 'braaf' is. Bokken e.d. is helemaal niet nodig. Op- en afstijgen leer je ze ook met en met in stapjes aan, en dan is het geen probleem. :)
En ik wil het ook vooral leuk houden zoals Lenneke zegt, dus ik zou nooit iedere dag erop stappen. :n

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 06:30

Zelfs toen ik klasse III startte, trainde ik maximaal 3x per week. Altijd een dag er tussen voor het herstel.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:06

Onze 4,5-jarige wordt nu langzaamaan ingereden. We proberen er elke week een half uurtje mee naar buiten te gaan (vooral stap en een beetje draf), maar dat lukt lang niet altijd. Ik rij ook, net als Ibbel, mijn paard (klasse 3) maximaal 3 keer per week, maar meestal maar 1 of 2 keer. Voor mijn gevoel is het ook een beetje veel wat TS met haar paard doet.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:59

Ik vind dat je best wel veel doet met je jonge paardje.

Mijn 4 jarige gaat 1x per week naar buiten tussen de 5 en maximaal 30km doen we dan en doordeweeks max 3x aan het werk in de bak ongeveer een half uur.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:23

ik ga met mijn 4-jarige arabier volgende week starten met een half uur per week in de bak

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:45

Hangt helemaal van het paard af, die van ons (ook 4, van 21 mei) rijden we 3x in de week 1/2 uur tot 3/4 in de bak dressuurmatig, in het weekend gaat hij voor de wagen voor een lange bosrit. Overige dagen mag hij lekker spelen of we maken aan de hand een boswandeling.

Afgelopen seizoen heeft hij al wat wedstrijden gelopen:
KWB I 16km (even als opstapje om te kijken hoe hij reageert op wedstrijdsituatie).
Zelhem 29.5km mendurance
Holten 33km endurance
en volgende week Etten leur 28.5km mendurance.

Dan krijgt hij vandewinter weer lekker "rust" of iig geen wedstrijden of lange trainingsritten en pakken we hem vant voorjaar weer op. Rijden paar wedstrijden, daarna lekker de wei op en na de zomer weer wat wedstrijden in het naseizoen.

Ibbel: dat je sommige paarden niet terugziet heeft vaak niks met training te maken op "jonge" leeftijd. Sommige mensen hebben geen ambities voor klasse 2 of hoger en blijven lekker rondrijden in KL1 of gaan zich daarna/daarnaast meer op een andere tak van sport focussen.

MarietteRV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:18

Ene paard kun je met 4 jaar gerust 4x per week al wat serieuzer rijden, de andere is er dan nog lang niet klaar voor, daar is bijv 3x per week 20 minuten al lang zat voor. Kijk naar je paard, zie of hij het wel of niet leuk vind, rijd hem goed maar overdrijf je dressuurwerk niet en buiten met lange rechte lijnen kun je idd best wat meer doen in tijd, maar wel rustig aan. Veel stappen dus.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 09:43

MarietteRV: van dressuur hou ik helemaal niet, dus dat zal geen probleem zijn ;).

In mijn 'nieuwe schema' rij ik hem ongeveer 2 a 3 keer per week buiten een uurtje per keer, lekker stappen. Misschien dat ik tussendoor weer de bak in ga, maar die kans is klein.