[WN] Wat is western in jullie ogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Wat is western in jullie ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:44

Rare vraag misschien maar wat vinden jullie dat valt onder western rijden?

Het valt me op dat als ik op een zoekertjeswebsite veeeeeel paarden western geleerd zijn en veel ook dressuur en western geleerd zijn. Op zich geen probleem mee maaar als je het paard dan nader gaat bekijken is het eigenlijk een gewoon paardje dat stap, draf en galop kan, kan sturen maar waar gewoon een westernzadel op ligt...

Als je dan pleasure western intikt (ik rij zelf pleasure dus...) kom je er maar een paar tegen. Vinden jullie het correct dat men zegt dat je paard western geleerd is terwijl het een paard is waar enkel een westernzadel op ligt? Ik vind het soms best wel vervelend... want als je op zoek bent naar een goed paardje kom je soms erg bedrogen uit...

Wat vinden jullie ervan?

ik heb niks tegen die mensen die met westernzadel gaan uitrijden ofzo zo ben ik er ook aan verslaafd geraakt :) maar vind het soms echt irritant als je op zoek bent

XoNo

Re: Wat is western in jullie ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:21

Basiswerk is in veel gevallen hetzelfde, dus eigenlijk is een paard gewoon 'beleerd' of 'gereden'.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:36

imo (mijn definitie dus) beschrijf je daar een heel groot deel van 'westernrijdend nederland'.

ik zie het zo:
je hebt recreatie, en dan kun je er verschillende zadels opgooien, dat wat je net fijn vind. verder is het basis.
je hebt wedstrijd/sportgericht en dan ga je meer echte specifiek een kant uit. bv dressuur, springen of western.
ik vind dus iemand die thuis gewoon recreatief rijd met engels zadel ook geen dressuur rijden.

als je echt de wedstrijd/sport kant op gaat wordt het al wat speficieker.

wat ik bv jammer vind is dat paadjes niet niet echt uitblinken in iets dan worden aangeprezen in advertenties als 'all around'. meestal betekend dit dan 'kan eigenlijk niks speficiek' ipv wat het zou moeten betekeken 'is goed uit te brengen in meerdere diciplines en beheerst de verschillende oefeningen/manouvres ed van die verschillende diciplines'.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 18:45

ja snap wat je bedoeld... maar een recreatie paard waar een westernzadel op ligt kan niet een sliding stop om de reining aan te halen... en waarschijnlijk ook niet zo verzameld lopen als in de pleasure of op 1 hand voor het zo te stellen... en dat vind ik wel jammer

ik heb wel respect voor de recreatie ruiters! niks op tegen hoor heb zo ook jaren gehobbeld omdat ik het effe moe was om constant te trainen... maar vindt het wel spijtig dat western door sommige mensen precies onderschat wordt...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:47

dat ben ik helemaal met je eens kim en dat is precies mijn frustratie altijd! daarom haal ik steeds weer grote shows aan om te laten zien dat er meer is western niet 'op een westernzadel rijden met los teugeltje' is.
alleen wordt dat hier niet altijd gewaardeerd :P

dat is imo dus recreatie, geen western.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:50

Kay_Kim schreef:
ja snap wat je bedoeld... maar een recreatie paard waar een westernzadel op ligt kan niet een sliding stop om de reining aan te halen... en waarschijnlijk ook niet zo verzameld lopen als in de pleasure of op 1 hand voor het zo te stellen... en dat vind ik wel jammer

Daarom is het ook een recreatie paard. :+ ;)

Ook al heb je een gewezen wedstrijd paard dan moet je de verzameling er wel "in"blijven rijden.
Laatst bijgewerkt door sliding op 05-08-10 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 18:51

ja dat is zo maar wordt dan wel aangeboden op de koopjessite als westernpaard

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:52

sliding schreef:
Kay_Kim schreef:

Daarom is het ook een recreatie paard. :+ ;)

Scherp :D

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:59

Ik vind dat er toch wel een wezenlijk verschil zit tussen een paard western of dressuurmatig beleren, al is het maar de basis. Mensen moeten alleen aangeven wat het niveau is. Maar ik vind dus dat een paard wat western beleerd is op een serieuze manier, ook als zodanig aangeduid kan worden. En niet opeens 'niet western' is omdat hij niet in de wereldtop mee draait. Maar er begint me iets te dagen over een ander topic waar deze discussie al plaats vindt...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:27

Ik vind het pas irritant wanneer mensen zeggen dat ze westernrijden (met westernzadel uiteraard) maar in feite gewoon 'meeliften' op een paard dat nooit eens in de bak getraind wordt. En met een weggedrukte rug door het bos sjokt. Wanneer mensen de moeite nemen om te lessen en in de bak te oefenen mogen ze zich van mij noemen wat ze willen. Of ze daarnaast wedstrijden starten zegt me niet zoveel, ook iemand die alleen thuis rijd kan erg serieus zijn ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:37

Miryamk schreef:
Ik vind het pas irritant wanneer mensen zeggen dat ze westernrijden (met westernzadel uiteraard) maar in feite gewoon 'meeliften' op een paard dat nooit eens in de bak getraind wordt. En met een weggedrukte rug door het bos sjokt. Wanneer mensen de moeite nemen om te lessen en in de bak te oefenen mogen ze zich van mij noemen wat ze willen. Of ze daarnaast wedstrijden starten zegt me niet zoveel, ook iemand die alleen thuis rijd kan erg serieus zijn ;)

PRECIES! Hehe :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:44

Kay_Kim schreef:
ik heb wel respect voor de recreatie ruiters! niks op tegen hoor heb zo ook jaren gehobbeld omdat ik het effe moe was om constant te trainen... maar vindt het wel spijtig dat western door sommige mensen precies onderschat wordt...

Maar dat geldt precies hetzelfde voor 'engels' gereden paarden. Er worden net zo goed paarden aangeboden als 'dressuurpaard' die gewoon alleen als boscrosspony worden gebruikt. Een paard is al een dressuurpaard als het B+1 is. Dat wordt net zo hard onderschat, of liever, misbruikt.
Er worden ook 1-jarige Arabieren aangeboden die 'endurancetoppers' zijn. Hoe zo? Kan je dat met 1 jaar al zien dan?

Je kunt als potentiele koper alleen maar heel kritisch vragen stellen over het werkelijke niveau, en als dat op papier redelijk klinkt, kom je er met proefrijden wel achter wat er werkelijk aan Westernafrichting in zit.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 02:50

Dressuur is het meeste vanuit de achterhand (60 % of meer)
Bij western is het gewicht over alle vier de benen gelijk verdeeld.
Zowel bij dressuur als bij western hoort een gevorderd / senior paard niet op de voorhand te lopen, tenzij de ruiter dat vraagt (Bijvoorbeeld wending om de voorhand)

Dressuur is met aanleuning / aan de teugel.
Western is bij jonge paarden met aanleuning, bij senioren met losse teugel (neckreining).

Bij dressuur wil men een opgerichte houding en sprong / "schwung"
Bij western wil men de hals en rug in een C-vorm en een vlakke gang.

Zo kan ik nog wel ff door gaan.

Verder ben ik van mening dat alle rassen zowel dressuur als western kunnen, maar sommige rassen hebben voor het een meer aanleg dan voor het ander.
Met "... dat alle rassen zowel dressuur als western kunnen ..." bedoel ik het ras, dus niet het individuele paard van een bepaald ras. Het is wel goed om je te richten op één discipline, omdat je anders later (als je hogerop komt) het lastiger krijgt als je beide doet. (lastiger is niet hetzelfde als onmogelijk)

Er staat een leuk filmpje op http://www.swra.nl/western_riding.htm met overeenkomsten en verschillen tussen western en dressuur.
Have fun!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:37

Hier in mijn omgeving lopen er ook aardig wat die met hun western tack beweren western te rijden. Paarden hobbelen dan wat rond aan een lang teugeltje want dat is western volgens hen. (zo lekker relaxt zég!)
En die denken dat jij met je dure getrainde quarter ook zo rijd!!(reining?? wat is dat?)
Enyway, echte dressuur prikkers doen niet ook nog eens western met hun (dure) KWPN, het zijn merendeel de recreanten die van alles en nog wat doen met hun knol en er dan een naam aan geven.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:09

rapido schreef:
het zijn merendeel de recreanten die van alles en nog wat doen met hun knol en er dan een naam aan geven.
Och hemel...zo ken ik er nog een. 'Wij doen aan Natuurlijk Paardrijden'. Ik benieuwd wat Men daaronder verstond, aangezien imo paardrijden op zich al niet natuurlijk is, bleek het bakhobbelen te zijn, paard sjokkend aan een los engels teugeltje en op een westernzadel. Tja...
Vind ik op zich prima hoor, iedereen moet doen waar ie zin in heeft, maar breng het dan niet zo nuffig uit de hoogte. Mensen die hun paard een western zadel aanmeten en er vervolgens lekker mee boscrossen kan ik an sich alleen maar snappen. Een western zadel zit ook gewoon verdraaid lekker. :D
Overigens, als je er serieus mee bezig bent, gewoon omdat je het leuk vindt om een paard te verbeteren maar wedstrijdambities mist (ook een héél leuk woord voor plankenkoorts ;) ) ben je imo nog wel een western/dressuur/spring/endurance/overigeopties ruiter, alleen geen wedstrijdruiter.
Ik rij ook erg recreatief, maar ben wel degelijk western opgeleid, evenals de paarden. Kan heel goed aan een lang teugeltje door het bos sjokken maar probeer wel de dames een klein beetje op nivo te houden, voor zover ik daar toe in staat ben. Jack kan iig zo een pleasure show rijden en als ik er bij Prair nou nog eens in krijg dat ze d'r wissels aan allebei de kanten kan kan die zo een reining proefje in.
Wat aankopen betreft ga ik met Ibbel mee, je moet gewoon bij welke discipline dan ook altijd kritisch blijven en niet domweg uitgaan van wat er in een advertentie staat. Bij licht aangereden krijg ik toch nog steeds het beeld van een paard waar heel voorzichtig een auto tegenaan gezet is op mijn netvlies en zadelmak moet ik ook eerst zien voordat ik het geloof, om maar wat te noemen.

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:55

haha dit komt allemaal zo bekent voor! ik zei laats tegen iemand dat ik western reed en die zei gelijk "dat is zeker veel makelijker dan dressuur". aangezien ik dit zo vaak aan moet horen heb ik er maar niet meer op gereageerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:00

vaughane schreef:
Dressuur is het meeste vanuit de achterhand (60 % of meer)
Bij western is het gewicht over alle vier de benen gelijk verdeeld.
Zowel bij dressuur als bij western hoort een gevorderd / senior paard niet op de voorhand te lopen, tenzij de ruiter dat vraagt (Bijvoorbeeld wending om de voorhand)

Dressuur is met aanleuning / aan de teugel.
Western is bij jonge paarden met aanleuning, bij senioren met losse teugel (neckreining).

Bij dressuur wil men een opgerichte houding en sprong / "schwung"
Bij western wil men de hals en rug in een C-vorm en een vlakke gang.

Zo kan ik nog wel ff door gaan.

Verder ben ik van mening dat alle rassen zowel dressuur als western kunnen, maar sommige rassen hebben voor het een meer aanleg dan voor het ander.
Met "... dat alle rassen zowel dressuur als western kunnen ..." bedoel ik het ras, dus niet het individuele paard van een bepaald ras. Het is wel goed om je te richten op één discipline, omdat je anders later (als je hogerop komt) het lastiger krijgt als je beide doet. (lastiger is niet hetzelfde als onmogelijk)

Er staat een leuk filmpje op http://www.swra.nl/western_riding.htm met overeenkomsten en verschillen tussen western en dressuur.
Have fun!

wat een geweldig filmpje!! geeft de verschillen ook precies aan!!
ik ben overigens overgestapt van echte dressuurmuts naar western......met een haflinger.......... :D
Nu sinds anderhalf jaar, en voor mijn gevoel zijn we weer op en top beginner. Wat is dat moeilijk zeg... om je paard te laten verzamelen op een andere manier, een nette stop te maken en de oefeningen die ik uit les mee heb gekregen vallen ook niet al te erg mee.. Maar vind het echt super (juist omdat we er aan kunnen werken!!)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:09

Mensen willen hun paard verkopen natuurlijk en western is nu eenmaal een opkomende discipline. Je zal ook zien dat ieder paard dat te koop is, het topppaard is ;) .
Ik heb mezelf daar ook schuldig aan gemaakt. De merrie die ik verkocht was basis western geleerd, zette ik in mijn advertentie. De meesten die belde waren overigens recreatieruiters die niet eens wisten wat basis western betekende. Een enkele keer belde dan iemand die dan vroeg "rijdt ze op 1 hand, stopt ze, begin van spin erin?" en dan moest ik toegeven neen, neen en neen. :o
Nu ik echt intensief aan het western rijden ben, snap ik dus wel dat mijn merrie niet basis western gereden was :D . Ja basis vanalles maar niets iets specifieks.
Mijn paardje nu begint goed te stoppen, begin op 1 hand rijden, begin galopwissels, begin etc etc. Moets ik hem verkopen zou ik begin basis western zetten terwijl hij nu al mijlen verder staat dan mijn merrie toen. Je moet het kaf van de koren scheiden, mensen zetten toch in hun advertentie wat ze willen.
Naar hoeveel paints dat wij zijn gaan kijken, die blijkbaar gewoon een pinto was met een paspoort (dat waren dan de papieren van de "paint").

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:44

Spinnen en stoppen is niet basis western. Maar basis reining. Dan moet een paard al aardig beleerd zijn vind ik zelf. Ik denk niet dat wat basis is veranderd is, maar wel wat jij bedoelt met basis. Daarom blijft het dus moeilijk om te zeggen.

Een pinto een paint noemen is gewoon liegen. Of onwetendheid. Blue was ook een paint, al stond er niks in haar paspoort. En ze was al heel goed op één hand te rijden. Dat ik haar niet de bak rond kreeg lag aan mij. Totdat ik haar paspoort in handen kreeg, ze was iets jonger dan 3,5 wat de handelaar zei. Namelijk 2,5 :( En was (gelukkig) dus alleen maar zadelmak. Ik had al gezien dat ze geen paint was en nader onderzoek wees uit dat ze een KWPNer is. Ik ben niet in de mooie verhalen van de handelaar getrapt, maar was toch verliefd en heb haar wel gekocht. Al was ze niet wat ik zocht. Nu heb ik er een geweldig paardje aan, en ben blij dat de handelaar mijn aandacht op haar vestigde, al was er niets waar van wat hij zei. Behalve dat het een merrie was :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:55

Nou, ik denk dat je ze de kost moet geven hoor, die mensen die het verschil tussen een Paint en een Pinto niet weten. Zodra er wat voor een vlekken ook aan te pas komen kun je mensen héél makkelijk in de vlekken laten schieten. ;) Als je dan ook nog verteld dat er ook nog zoiets bestaat als een Paint 'metzonder' vlekken en Quarters met vlekken. De wonderlijke wereld die Appaloosa heet, daar beginnen we dan maar niet eens aan...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:00

Ach, het is ook wel ingewikkeld soms als je het over bepaalde lijnen gaat hebben. Maar sommige dingen moet je toch weten als je een paard verkoopt. Zou je denken dan :P

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:03

Je moet ook gewoon altijd om het registratienummer vragen :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:06

@ Roosje: dan heb je geluk dat het een leuk paardje is geworden! Mensen zijn soms echt niet beschaamd. Zo zijn wij eens naar een paard gaan kijken en het was gewoon een ander paard dan op de foto. En die advertentie heeft men dus niet veranderd!

Ja, dan heb je natuurlijk weer de vraag, wat is een basis western? Mijn gedacht over basis is idd hard veranderd ;) . Voor een wedstrijdruiter is mijn paard een beginner met een beetje basis. Voor andere mensen (zoals ik :D ) kan hij al heel wat ;). Eigenlijk noem ik hem western-recreatiepaard maar veel mensen denken dan idd aan een westernzadel en crossen door de bossen (al doen we dat ook veel hoor). Het woord "recreatie" linken veel mensen toch echt nog aan mensen die meeliften met hun paard en linker van rechter galop niet kennen. Dat beeld wil ik dus wel veranderen (ja, ik heb een doel in mijn leven :D ;) ).
Dus eigenlijk zou ik in een advertentie moeten zetten: basis western, allround recreatiepaard. Oh jee, daar zou ik helemaal geen reactie op krijgen :D .

@ Puizebolpum: ze zijn dan wel zo slim om voor hun "paint" gelijk een pak meer te vragen dan de gemiddelde pinto ;) . Als je dan gaat zeggen dat een paint die geen quarter is (of zonder papieren) dus wel een gewone pinto is, staan ze "ineens" met hun mond open van verbazing.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:12

Dana82 schreef:
Ja, dan heb je natuurlijk weer de vraag, wat is een basis western? Mijn gedacht over basis is idd hard veranderd ;) . Voor een wedstrijdruiter is mijn paard een beginner met een beetje basis. Voor andere mensen (zoals ik :D ) kan hij al heel wat ;). Eigenlijk noem ik hem western-recreatiepaard maar veel mensen denken dan idd aan een westernzadel en crossen door de bossen (al doen we dat ook veel hoor). Het woord "recreatie" linken veel mensen toch echt nog aan mensen die meeliften met hun paard en linker van rechter galop niet kennen. Dat beeld wil ik dus wel veranderen (ja, ik heb een doel in mijn leven :D ;) ).

Dat is dus een beetje waar ik ook tegenaan loop (vooral op bokt dan eigenlijk :D). Recreatie is net zo een ruim begrip als sport. Dus wat doe je dan eigenlijk? Serieus recreëren? Blue en ik trainen zeer regelmatig in de bak maar houden ook van buitenritten. Toch blijf ik altijd bewust van dat ik een paard aan het trainen ben. Ook buiten. En het is ook de bedoeling om wat te gaan doen op wedstrijden. Al is het maar op basis niveau. Ben je toch anders bezig dan wanneer je puur wilt recreëren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:21

Sja... Ik ben er ook zo ene die zegt ik rijdt western O:)

Maar als ik naar mezelf kijk, naar hoe ik mijn paard rijd. En waar mijn paard het beste op reageert. Dan noem ik dat western en geen dressuur.
Ik rijdt haar op een lange teugel, met wat stemhulpen en beenhulpen. Maar totaal niet zoals de dressuur dat zal doen.
Mijn pony kan een lichte stop. Hierbij hoef ik mijn teugels alleen op te heffen, niet eens contact te vragen.
Ik rijd haar op neckreining.

Nee, ik rijd geen western. Maar ook geen dressuur. Als ik mijn eigen een plaatsje zou MOETEN geven. Dan zou ik zeggen western.

Maar.... We hebben nog geen westernzadel :') Dus ik ben weer een ander typetje :+

Westernzadel komt ooit nog :j

Verder ben ik gewoon een buitenrijmuts :D