Kort op het harde, uitsluiting ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Kort op het harde, uitsluiting ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 22:47

Fjordlief heeft het een beetje gehad met het springen en sgwsport. Hij geniet wel van buitenritten, en daarom ga ik dit jaar beginnen met de Endurance ! :D

Fjordy loopt zonder ijzers, omdat we toch geen stiften meer hoeven te draaien. Hij heeft alleen wel slechte hoefgroei, waardoor hij erg kort is nu. Zeker met deze droogte is het een ramp :(:) . Op het harde loopt hij dan ook kort, vooral in het begin. Naar mate hij lekker los is gelopen en zachte ondergrond, heeft meneer geen last meer.

Ik zet hem liever nu niet op ijzers, om zijn hoeven juist even rust te geven.

Nu hebben we ons opgegeven voor 22 augustus ! Super leuk !
Alleen nu ben ik wel bang dat we niet mochten starten, vanwege zijn korte passen.
Hoe 'streng' word daar naar gekeken ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 06:11

Kans is groot dat je ná die 35 km zoveel slijtage hebt dat je paard niet alleen kort maar ook echt gevoelig loopt, en dan word je idd uitgesloten. Kan je geen hoefschoenen proberen?

Wil je het je paard uberhaupt wel aandoen, zonder ijzers/hoefschoenen terwijl je nu al weet dat-ie kort staat en kort loopt?

Anoniem

Re: Kort op het harde, uitsluiting ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:31

Grote kans dat je daar een B voor krijgt. Dan mag je dus wel starten. Maar je moet je dan wel af vragen of je daarmee wil starten.

Persoonlijk zou ik er toch weer ijzers onder laten slaan. Hoefschoenen geloof ik persoonlijk niet heel erg in. Maar ik heb er ook geen ervaring mee dus daar kan ik je niet mee helpen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 09:23

Ibbel schreef:
Kans is groot dat je ná die 35 km zoveel slijtage hebt dat je paard niet alleen kort maar ook echt gevoelig loopt, en dan word je idd uitgesloten. Kan je geen hoefschoenen proberen?

Wil je het je paard uberhaupt wel aandoen, zonder ijzers/hoefschoenen terwijl je nu al weet dat-ie kort staat en kort loopt?

Dat is wel een goeie, hoefschoenen !

Anoniem schreef:
Grote kans dat je daar een B voor krijgt. Dan mag je dus wel starten. Maar je moet je dan wel af vragen of je daarmee wil starten.

Persoonlijk zou ik er toch weer ijzers onder laten slaan. Hoefschoenen geloof ik persoonlijk niet heel erg in. Maar ik heb er ook geen ervaring mee dus daar kan ik je niet mee helpen

Ik wil er nu geen ijzers onder laten slaan, Hoefsmid raadt het mij ook af..
Hij zegt dat door te blijven rijden (op zachte ondergrond), het de hoefgroei weer stimuleert.
Fjordy loopt idd nu ook gewoon zijn buitenritten en SGW's..

Ik ga toch nog is overleggen met mijn Hoefsmid, desnoods met een andere :j

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:39

het is echt geen pretje voor jullie beiden als je paardje zoveel slijt dat hij pijn heeft.
want dat is zo, als hij gevoelig loopt. als je er geen ijzers onder wilt zijn hoefschoenen een goede oplossing.
moet je wel de juiste maat aanmeten en ze goed aandoen, anders is het effect alsnog het tegenovergestelde van wat je wilt ;)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 09:57

anyw1 schreef:
het is echt geen pretje voor jullie beiden als je paardje zoveel slijt dat hij pijn heeft.
want dat is zo, als hij gevoelig loopt. als je er geen ijzers onder wilt zijn hoefschoenen een goede oplossing.
moet je wel de juiste maat aanmeten en ze goed aandoen, anders is het effect alsnog het tegenovergestelde van wat je wilt ;)

Dat geloof ik :j.
Het is niet dat ik geen ijzers wilt, maar mijn hoefsmid raad het af vanwege zijn hoeven...
Ik ga mezelf vanmiddag is inlezen op hoefschoenen. Misschien is het wel een oplossing !

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:12

Of wedstrijd uitstellen!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 12:16

griebels schreef:
Of wedstrijd uitstellen!

Ja dat snap ik.
Maar bekijk nu gewoon alle mogelijkheden.
Ik heb het beste met Fjordy voor (mag hopen dat dat wel bewezen is). Dus wat niet gaat, gaat niet :).

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:03

Wij hadden bij onze fjord hoefschoenen op maat laten meten en nog presteerde ze het om die (on)dingen eraf te krijgen tijdens het rijden.

Ik heb 2 keer het risico genomen om met blote voeten heen te rijden. De eerste keer een B omdat ze wat gevoelig liep door de steentjes op het pad en bij een andere wedstrijd bij de voorkeuring afgekeurd. |(
Nou, dat is echt flink balen hoor dus ik zou altijd beslag aanraden.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:11

Het is eigenlijk heel simpel....
Als je weet dat je Fjord gevoelige hoeven heeft en je wilt activiteiten met hem ontplooien dan is de keuze natuurlijk niet moeilijk, het probleem is dat als de hoeven te veel zijn afgesleten je helemaal niets kunt de 1e tijd omdat de hoeven moeten aangroeien en ja dan ben je een x aantal weken verder en kun je weer opnieuw beginnen om te trainen...
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk weer ijzers onder je Fjord zetten als het nog kan vanwege de korte hoeven als je Endurance met hem wilt gaan doen.De hoeven kunnen dan beter groeien en je paard heeft geen pijn tijdens het lopen.
Als je paard kort loopt hoef je niet te gaan rijden want het paard heeft dan pijn en dat wil je toch niet???

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:54

Als je paard kort loopt krijg je niet altijd een b hoor. Ik krijg al-tijd te horen dat mijn paardje kortig loopt, maar wel gewoon rad. In het zand en berm gaat hij als een trein, maar verharde vindt hij gewoon niet fijn. Ondanks dat ik hem al jaren zonder ijzers heb.

Bij jou is het alleen net even anders. Ik zou ook of hoefschoenen proberen of uitstellen. Je hebt er niets aan als je paard geen lol heeft toch ?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:58

Zo'n paard zou ik gewoon op beslag zetten en laten staan... Hoe krijgen de hoeven nu rust als ze constant (te kort) afgesleten worden? Je bedoelt natuurlijk de nagelgaten, maar dat probleem vind ik ondergeschikt aan het gevoelig lopen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:44

Nina_rex schreef:
Zo'n paard zou ik gewoon op beslag zetten en laten staan... Hoe krijgen de hoeven nu rust als ze constant (te kort) afgesleten worden? Je bedoelt natuurlijk de nagelgaten, maar dat probleem vind ik ondergeschikt aan het gevoelig lopen.

Nu toch harstikke sneu om beslag eronder te doen ? De nagels erin laten slaan bedoel ik.

Fjordy staat overigens sinds een maandje op rust in de wei :j. Woensdag komt de Hoefsmid, en gaan we overleggen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:48

van die nagels voelt ie nix, als je smid een beetje kundig is.
dat hij nu gevoelig loopt komt voornamelijk door een gevoelige zool.
succes woensdag met het overleg.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:51

Gevoeligheid heeft helemaal niks met de nagels te maken, die worden in de witte lijn geslagen, daar zit geen gevoel. Anders zou beslaan wel iets heel raars zijn. :D Als er beslag onder komt hebben de hoeven tenminste kans om een beetje aan te groeien, zonder dat ze steeds weer afgesleten worden.

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:18

Nina_rex schreef:
Gevoeligheid heeft helemaal niks met de nagels te maken, die worden in de witte lijn geslagen, daar zit geen gevoel. Anders zou beslaan wel iets heel raars zijn. :D Als er beslag onder komt hebben de hoeven tenminste kans om een beetje aan te groeien, zonder dat ze steeds weer afgesleten worden.

Klopt helemaal!

Amber_ schreef:
Nina_rex schreef:

Nu toch harstikke sneu om beslag eronder te doen ? De nagels erin laten slaan bedoel ik.

Fjordy staat overigens sinds een maandje op rust in de wei :j. Woensdag komt de Hoefsmid, en gaan we overleggen.

Hij staat al een maand op rust in de wei en je wil 22 -8 op wedstrijd??? Dat gaat natuurlijk niet lukken.
Plus het feit dat je een maand geleden al de hoefsmit had moeten bellen omdat het land wanneer het lang droog is ook keihard wordt en de hoeven alsnog slijten,je schiet daar dus weinig mee op.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 29-07-10 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee berichten samengevoegd.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:21

comikasa schreef:
Hij staat al een maand op rust in de wei en je wil 22 -8 op wedstrijd??? Dat gaat natuurlijk niet lukken.
Plus het feit dat je een maand geleden al de hoefsmit had moeten bellen omdat het land wanneer het lang droog is ook keihard wordt en de hoeven alsnog slijten,je schiet daar dus weinig mee op.

Dit vind ik een vijandig bericht?
Fjordy heeft een super conditie, vanwege al de SGW's. We maken alleen maar buitenritten, vanwege gebrek aan een bak. Ik ken mijn Fjord natuurlijk het beste. Daarnaast heeft mijn hoefsmid de ijzers er zelf een maand geleden afgehaald, en AFgeraden er nieuwe onder te doen. Ik mag hopen, dat je snapt dat ik dat advies op volg ?!

Nina_rex schreef:

Ja dat is ook zo ! Hij vind het alleen vreselijk, dat beslaan.. Je hebt gelijk, hopelijk komt er woensdag meer uit !

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:18

Amber_ schreef:
Ik mag hopen, dat je snapt dat ik dat advies op volg ?!

Advies is maar advies, je bent altijd zelf verantwoordelijk voor het nemen van de goede beslissing. :) Zoveel mensen, zoveel meningen, ook al zijn ze soms hoefsmid, dierenarts of whatever.
Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt kom je al snel tot de conclusie dat hoeven die in de afgelopen maand al zodanig kort zijn geworden dat het paard gevoelig loopt, echt niet vanzelf ongevoeliger zullen worden. En een wedstrijd is dan inderdaad helemaal niet realistisch.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:03

Er is toch ook kunsstofbeslag, wat gelijmd wordt? Is dat geen optie?

(Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor, ik roep maar wat, maar dan kan het niet gaan brokkelen vanaf de nagelgaten.)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:11

Amber_ schreef:
Dit vind ik een vijandig bericht?

Ik denk niet dat het vijandig bedoeld is, maar eerder bezorgd. Waarschijnlijk bedoelen jullie allebei iets anders met de maand weiderust.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:14

Ja, dat is het denk ik :), maar ik heb natuurlijk het beste met mijn Pony's voor.
Fjordy ken ik onderhand wel door en door, dus weet heel goed als hij wat aangeeft.

Jasmijn schreef:
Er is toch ook kunsstofbeslag, wat gelijmd wordt? Is dat geen optie?

(Ik heb er totaal geen ervaring mee hoor, ik roep maar wat, maar dan kan het niet gaan brokkelen vanaf de nagelgaten.)

Daar heb ik toevallig ook van gehoord :j, dat ga ik woensdag bespreken met mijn hoefsmid !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:10

Lijmen heb ik persoonlijk geen goede dingen over gehoort. Vaak valt dat er af op een moment dat je het écht niet kan gebruiken.

Wat vind je paard vervelend aan beslaan? het branden? of juist de nagels er in slaan?
Want als branden het probleem is zou je misschien toch naar kunstof kunnen kijken.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:34

Helaas heeft mijn fjord hetzelfde probleem ik ga ook weer terug op ijzers liever niet maar het kan even niet anders en misschien van de winter eraf en dan op hoefschoenen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:17

Mijn fjord loopt erg kort als ze op het harde met grindjes/ steentjes moet voordraven. Het ligt natuurlijk aan de vet die het beoordeelt, maar ik heb meerdere keren een A gekregen omdat ze weliswaar kort liep, maar wel regelmatig. Ook na de wedstrijden A's. Dus kort lopen is niet automatisch een B.
(Gewoon hard zonder steentjes en zand loopt ze wel normaal, maar ja, iedereen moet op hetzelfde stuk voordraven, dat is ook wel zo eerlijk.)
Als je denkt dat Fjordy na een 30-km rit hetzelfde zal lopen als ervoor, zou ik er gewoon voor gaan en op blote voeten. In Kootwijkerbroek is dat goed te doen, er is vrijwel geen verharding waar je over moet. Een stukje met wat grind in het zand, maar daar dan wat rustiger aan doen.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:24

Bij mijn paard heb ik ruim 2 jaar de natuurlijk bekap methode gedaan. Vanaf dat hij 2,5 was tot zijn 5e.
Iedere week stond ik trouw te vijlen in de hoop dat zijn hoeven harder zouden worden. Ik heb hem altijd op het harde gereden en zo natuurlijk mogelijk gehouden. Dit jaar wilde ik toch voor het eerst Klasse 1 starten, en heb ik eens kritisch naar zijn hoeven gekeken.
Hij liep altijd gevoelig op grind en dan deed ik even rustig aan. Maar dat gaat nu eenmaal niet zo makkelijk in een wedstrijd.
Dus geheel tegen mijn wens in toch ijzers eronder laten zetten.

Zo blij heb ik mijn paard niet eerder gezien. Als herboren walst hij over gind stenen etc. Zijn hoeven zijn een stuk langer nu, en mijn paard loopt echt veel prettiger. Dat merk ik heel duidelijk aan hem, misschien had ik het veel eerder moeten doen.

Ik kan het je niet aanraden om als je paard gevoelig loopt een klasse 1 te gaan rijden, je denkt dan zelf ook constant; o jee zal hij niet te veel pijn hebben? Je rijdt dan niet lekker denk ik?