[WN] Western duur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Honeys

Western duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 08:17

Hoi mensen ;)

Western vind ik al jaren leuk om te zien, en de sfeer zoals vaker gezegd schijnt veel leuker te zijn dan op dressuur wedstrijden. Ik ben zelf namelijk nog een dressuur prikkie, maar dus wel in andere paarden sporten geinteresseerd.

Op een en of andere manier is het er nooit van gekomen om de overstap te maken, maar als ik het zie begint het toch iedere keer weer te kriebelen. Vooral reining en halter lijkt me leuk.

Afgelopen Zondag zag ik dan weer een stukje op RTL7 over de ranch van de vrouw van Schumacher. K werd er weer helemaal enthousiast van, en had een plannetje. Ik koop een jong quartertje of paint, ga op les in de jaren dat deze opgroeit en ga na het inrijden verder op de quarter.
Maar toen ging ik kijken wat zo'n beestje nou kost... Duur :wow: ! Wat een prijzen.. Ik weet dat het ook met een arabier oid kan, maar daar pas ik gewoon niet op en ik vind het niet "echt" . Volgens mij hebben zij ook niet dezelfde kwaliteiten. Een veulen zit al gauw rond de 2500..

Moet ik de droom maar laten varen dan? Ik zou het graag willen leren en bijv. halter en reining wedstrijden gaan doen als ik daar aan toe ben. Is western ook een dure sport?

Themba

Re: Western duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:21

Zo keek ik ook toen ik opzoek was naar Quarter.. heb maar snel me eisen bijgesteld en heb nu een schat van een NRPS die western gereden is zitten heel wat knopjes op. Zelf heb ik niet de ambitie om wedstrijden te gaan rijden dus had niet hele hoge eisen..

en verder zadels enz zijn relatief denk ik wat duurder.. Pads zijn dan vaak wel duurder dan een gewone dressuur pad als je de echt goeie neemt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:23

Ja voor niks gaat de zon op... als je dat zo graag wilt spaar je er toch voor?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:23

je kunt misschien ook een kruising nemen van een paint of quarter die zijn vaak goedkoper
ikzelf wil ook beginnen met western maar als ik de prijzen weer eens zie valt mij dat tegen voor een zadel hooftstel en les
maar je kunt natuurlijk ook met een ander ras proberen te rijden

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:27

sja het bedrag dat jij noemt is nog geen eens een bijzondere quarter of paint hoor. wat bekende naampjes in de pedigree en je kan er nog wel wat bovenop doen qua prijs...

de zadels en tack in het algemeen is vaak ook wat duurder, maar wel duizend keer beter van kwaliteit vind ik persoonlijk. je hebt ook wel hoofdstelletjes ala gemaakt in verweggistan van geperst karton voor een euro of 30, maar minder dan bij het engels materiaal. de zadels en pads is ook ergens logisch dat ze duurder zijn... zadel is veel groter en dus veel meer leder nodig plus vaak meer werk aan en een pad is niet zomaar een katoenen doekje zoals je onder een engels zadel gooit...
lessen dat weet ik eigenlijk niet zo, ben nooit op een echte westernmanège ofzo geweest eerlijk gezegd...
wat ik dan weer voordeliger vind, is de kleding... elke jeans die niet goed genoeg meer is om te dragen voor werk/school, kan je nog dragen om te rijden (en een goeie rijbroek kost toch ook wel rond de 100€ soms)

sommige dingen zijn duurder, maar als je voor goeie basiskwaliteit gaat, dan heb je al wat je nodig hebt eens je dat hebt aangeschaft en verder maak je het zo duur als je wilt. wil je setjes? ja zo maak je het natuurlijk duurder. koop je hoofdstelletjes met swarovski-steentjes uit de VS (en heb je er voor elke dag van de week eentje), sja das duur...
een eenvoudig, goed trainingshoofstelletje gaat daarentegen vaak jaaaaaren mee...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:28

Die paarden zijn duur ja. En bij een veulen weet je nog niet of hij of zij later ook je verwachtingen gaat waar maken. Maar anders ga je toch gewoon lekker lessen en ondertussen sparen? Dan heb je over een tijd genoeg geld en je hebt zelf dan al meer ervaring met western.

En of het echt is of niet op een ander paard dan een quarter daar zijn de meningen over verdeelt. Ik denk dat het maar net aan je ambities ligt. Wil je serieus de wedstrijdsport in dan heb je met een quarter wellicht een voordeel. Die zijn toch voor gebouwd (al heb je ook in de western paarden die gefokt worden voor een discipline). Ligt je drempel wat lager dan kan het ook prima met een ander ras.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:31

Ik rijd ook lekker western op een NRPS-merrie, geen wedstrijden maar wel blijven lessen, ik wil wel zo goed mogelijk worden met mijn beessie.
Ik had het geluk een goed, goed passend 2e hands zadel te kunnen kopen, koste me toen rond de €1400,00,
nog veel geld maar dat zadel overleeft waarschijnlijk mij en mijn paard als er geen gekke dingen gebeuren. Ik ben niet van de bling-bling, dus heb een eenvoudig hoofdstel.
Voordeel is ook dat je eigelijk maar 1 goede pad nodig hebt, dat scheelt ook weer.
Laatst bijgewerkt door kattekind op 13-07-10 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:32

ik rij trouwens western met een draver en een NF. bij de NF ondervind ik wel degelijk wat nadeel... loopt heel makkelijk op de voorhand en vraagt dus veel training om een los handgalopje met losse teugel eruit te krijgen... neem je een paard dat hiervoor gebouwd is, dan gaat dat al heel wat makkelijker!
de draver rijdt daarentegen prima en dat is nochtans ook totaal geen westernpaard :+ , maar wedstrijdniveau zou ik met hem nooit halen hoor!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:41

Ik rijd western met mijn welshje. Helaas ligt ze nu uit de running, dus ik heb al een tijd niet meer gelest. Maar tijdens de lessen gaat ze echt enorm vooruit, mijn instructrice zegt dat ze het niet gek zal doen op wedstrijd. Maar zo ver zijn we nog niet. Een echte wedstrijdruiter zal ik ook nooit worden, maar af en toe een keer starten lijkt me wel wat.

Ik ben overigens begonnen met een simcozadel van 150 euro. Daarna kwam een ander simcozadel van 200 euro. Dat heb ik laten passen door Eurohorse en de pasvorm was goed. De kwaliteit van het leer was ook erg degelijk, zeker geen zadelmarkt. Nu heb ik een handgemaakt zadel dat met de kale boom is gepast. Mijn pony is erg rond en kort gebouwd. Een hele klus om daar een goed zadel voor te vinden. Maar goed, dit zadel viel qua prijs ook mee, omdat het 2e hands was. Trainingshoofdstel heb ik een van de divosa en een billy cook, ook 2e hands, dus die prijzen vallen ook wel mee. Wranglerbroek heb ik voor 20 euro gekocht bij de Makro. Dus vaak kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Ik vind het belangrijker dat het goed past en fijn is voor het paard. Uiterlijk komt daarna wel.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:49

Wat dacht je van een alpenquarter?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:23

Ja alpenquarters zijn ook erg leuk natuurlijk!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:34

Paardensport in het algemeen kost veel geld... je kunt het zelf net zo duur maken als je wilt ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:01

Hartstikke leuk dat je je in western wilt verdiepen!

Quarters zijn inderdaad gemiddeld duurder. Maar ook op een ander ras kun je (afhankelijk van je eigen kwaliteiten) leuk western rijden hoor en wat wedstrijden doen!

Western rijden bestaat uit allerlei verschillende disciplines, zoals bijvoorbeeld reining, trail, horsemanship, pleasure.
Mijn tip zou zijn: probeer het eerst eens uit en onderzoek dan welke kant je op wilt.
Dat helpt je uiteindelijk bij het kiezen van een geschikt paard.
Als je echt voor een Quarter wilt gaan, zijn er namelijk verschillende 'typen', gefokt voor deze verschillende disciplines of juist allround.

Dus ik zou het eerst eens echt gaan doen. Je weet dan wat meer over je eigen wensen en kunnen.
En je leert mensen kennen die je straks kunnen helpen of adviseren.
Veel plezier in deze tak van sport!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:23

Misschien eerst eens beginnen met wat lessen. Dan kan je idd kijken welke disciplines je leuk vindt en van daaruit gaan zoeken naar een paardje wat daarbij past. En als je een stal hebt waar ze met verschillende rassen de lessen geven, kun je nog wat rassen 'uitproberen'.

Waarom geen kruising, zoals al is geopperd. En ga dan eens kijken bij mensen die een kruising al onder het zadel hebben (Quarabs: Quarter x Arabier). Of idd Paint x Quarter. Of een Quarter gekruisd met een ander ras. Tenzij je persé een volle Quarter wil, maar dan zal je inderdaad wel je portemonnee moeten open trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:32

Kwestie van slimmer inkopen.

Stel dat je nu 1500 euro voor een veulen neer had willen leggen (voor je erachter kwam dat QPA's wat duurder zijn). Die had dan 3 jaar de opfok in gemoeten, a 1500 euro per jaar (100 per maand en zo'n 300 hoefsmid/veearts/wormkuren en benzine om eens op bezoek te gaan)
Die had je dus over 3 jaar 6000 Euro gekost.

Als je nou eens lekker gaat lessen, en het 'aankoopbedrag veulen' en 1500 euro per jaar apart zet. Dan heb je nog 3 jaar de tijd om zelf netjes western te leren rijden en te ontdekken of je dit ECHT wilt.
Zo ja, dan heb je over 3 jaar 6000 euro klaarstaan om DAN een goede drie- of vierjarige te kopen. Dan volstaat je budget, je weet zéker dat je in die sport verder wilt, EN je kunt veel beter inkopen want van een drie- of vierjarige kun je zien wat erin zit en je kunt proefrijden om te zien of de klik er is qua beweging/karakter/werklust etc.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:33

Duke schreef:
Waarom geen kruising, zoals al is geopperd. En ga dan eens kijken bij mensen die een kruising al onder het zadel hebben (Quarabs: Quarter x Arabier). Of idd Paint x Quarter. Of een Quarter gekruisd met een ander ras. Tenzij je persé een volle Quarter wil, maar dan zal je inderdaad wel je portemonnee moeten open trekken.

Paint x Quarter = Paint ;) (en is doorgaans niet goedkoper dan Paint x Paint) :P

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:52

Wranglerbutt schreef:
Duke schreef:

Paint x Quarter = Paint ;) (en is doorgaans niet goedkoper dan Paint x Paint) :P

Oh, precies. Ik zat ook even verkeer te denken en te tikken. Ik bedoelde een Paint of Quarter gekruisd. Niet samen. :o

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 11:56

2500 voor een veulen is niet veel.er zijn er met een nulletje erachter, dat is pas duur.
maar als je struikelt over dat bedrag, zou ik beginnen met een gewoon paardje, en als je het echt leuk vind/ fanatiek word, kan je altijd nog een QH aanschaffen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:03

Een quarter is niet goedkoop maar in jouw situatie kun je wellicht eerst een lessen en kijken of je het wel echt zo leuk is als het lijkt?
Dressuurpaarden kun je ook zo duur maken als je zelf wil ;-)
En ja, een quarter is in de basis in vergelijking met een KWPN-er vaak wel een stuk duurder (dan heb je niets speciaals).
Lessen kun je in verschillende prijsklasses volgen, ligt aan de instructeur. Dus dat hoeft niet perse duurder te zijn.
Denk dat je het in alles zo duur kan maken als je wil...
Heb er twee staan en de quarter is duurder in aanschaf van de spullen bijvoorbeeld. Ook het lesgeld is duurder maar zoals ik al zei, hier heb je zelf de keus in.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:41

Ik vind western over het algemeen ook duurder dan engels. Maar als je er meer lol aan beleefd zou ik het daarom niet laten ;) Lekker gaan lessen en je eens goed informeren over het hoe en wat.
Ik heb zelf ook een kruising Quarter (nrpspapiertje erbij := ) en dat is een heerlijk veelzijdig paardje!
Erg goedkoop was hij trouwens niet, had net zo goed een Quarter kunnen kopen :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:19

ja, western is duur. zeker als je het goed wilt doen.
je hebt het voer reining en halter, tja dan zit je inderdaad in de quarters (of paints) te kijken. met een mixje of ander ras ga je er dan niet komen.

maar vergeet niet dat de spullen, lessen en wedstrijden ook een stuk duurder zijn.
zadel: 2000
pad: 100
hoodstel training compleet: 150-200
goede beenbescherming (splintboots, bellboots, skidboots) 200

en dan heb je alleen de absolute basis. wil je wedstrijden rijden komen daar extra pads, hoofdstel (showhoofdstel kost al snel 300-400 euro) enz enz enz enz enz bij.

dus: goed leren/werken zorgen dat je een goede baan krijgt die goed betaald en dan is het geen probleem (of de loterij winnen maar die heb ik al gereserveerd)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:25

Ik ga volledig met Sonja haar mening mee.

Erg nutteloos om nu al een veulen te kopen namelijk! Verdiep je er eerst maar eens goed in. En dan nog de Tack, die is ook rete duur zoals QuarterH al zegt.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:17

IS DAT ZO ?

rapido schreef:
Ik ga volledig met Sonja haar mening mee.

Erg nutteloos om nu al een veulen te kopen namelijk! Verdiep je er eerst maar eens goed in. En dan nog de Tack, die is ook rete duur zoals QuarterH al zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:37

Wat? Dat die tack reteduur is, of dat het nutteloos is om een veulen te kopen?

Tack reteduur vind ik persoonlijk meevallen. Een GOED dressuurzadel is ook niet goedkoop en duur hoeft niet per sé goed te zijn, ook niet in Westernland.

Maar dat een veulen kopen OP DIT MOMENT nutteloos is voor TS daar ben ik het wel met Rapido eens. Ze moet nog BEGINNEN met westernrijden. Hoe weet je dan in welke discipline je straks het meest geïnteresseerd bent? Ze heeft het nu over halter en reining. Hhhmmmmmzzzzz zijn nogal verschillende paarden, halterpaarden of reiners. Moet je zoiemand dan meteen maar een allrounder aansmeren? Laat 'r eerst maar eens lekker kennis gaan maken met al die mooie disciplines, kan ze later een gefundeerde keuze maken.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 14:50

Precies ...........................en dan hoeft western helemaal niet zo reteduur te zijn en kan ze dus best besluiten die overstap te maken.

Sonja schreef:
Wat? Dat die tack reteduur is, of dat het nutteloos is om een veulen te kopen?

Tack reteduur vind ik persoonlijk meevallen. Een GOED dressuurzadel is ook niet goedkoop en duur hoeft niet per sé goed te zijn, ook niet in Westernland.

Maar dat een veulen kopen OP DIT MOMENT nutteloos is voor TS daar ben ik het wel met Rapido eens. Ze moet nog BEGINNEN met westernrijden. Hoe weet je dan in welke discipline je straks het meest geïnteresseerd bent? Ze heeft het nu over halter en reining. Hhhmmmmmzzzzz zijn nogal verschillende paarden, halterpaarden of reiners. Moet je zoiemand dan meteen maar een allrounder aansmeren? Laat 'r eerst maar eens lekker kennis gaan maken met al die mooie disciplines, kan ze later een gefundeerde keuze maken.