opleiding instructeur paardrijden gehandicapten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

opleiding instructeur paardrijden gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:04

Hoi, Ik was benieuwd wie deze opleiding heeft gedaan en wel of niet in combinatie met de Commandantencursus? Wat zijn je ervaringen met deze opleiding ? Veel geleerd ? Makkelijk of moeilijk stageplaats te vinden ? Was er Na afronden van de opleiding moeilijk een baan te vinden ? :)

StableEnable

Re: opleiding instructeur paardrijden gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:07

Als je zelf een paard hebt dat je in wedstrijden start kun je ipv de commandantencursus eigenlijk beter de eerste fase ORUN doen, dan kun je daar altijd mee verder als je dat zou willen.
De stageopdrachten zijn best intensief en vragen veel tijd. een stageplek is volgens mij niet zo heel moeilijk te vinden.
Banen zijn er wel, maar voornamelijk parttime. De opleiding is beslist leuk en leerzaam!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:12

Ik heb genoeg paarden maar allemaal western (L proefje kunnen ze nog wel maar ORUN gaat denk ik te ver voor mijn Western Horses :) Wat ik zo van de opleiding heb gelezen lijkt me super leuk en leerzaam. Ik heb veel ervaring met werken met paarden en al eens vrijwilligerswerk gedaan op een FPG manege, vandaar dat ik deze richting op wil :) bedankt voor je input :)

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:14

Voor de eerste fase is L genoeg hoor! Maar commandanten kan ook. Succes!

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:26

ik wil deze opleiding volgend jaar heel graag doen: ik lees dus even mee en hoop dat er meer mensen komen met tips en ervaringen!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:45

Ik vond zelf de commandanten cursus leuk om te doen, maar het verschil met 1e fase is niet heel groot. Theorie is hetzelfde, en kwa rijden is het verschil in nivo ook niet heel verschillend omdat je een toelatingsexamen moet doen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 08:43

Hi Liezzie, ben je nu bezig met de IPG cursus ? of heb je die ook al afgerond ? Was het moeilijk een stageplaats te vinden ? Thanks :)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:46

nee IPG heb ik ook al gedaan. Stage plek vinden was heel makkelijk. Er was een lijst met maneges waar je uit kon kiezen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 15:56

En na de opleiding om werk te vinden ?

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:47

ik werk nu wel op een manege maar geen instructeur speciaal voor gehandicapten. Volgens mij is er wel voldoende werk in te vinden, maar dat weet ik verder niet.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:51

Ben ook erg benieuwd Naar ervaringen

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:53

vond wel dat de cursus nogal droog was. Veel stof om door te nemen. Het vraagt echt de nodige disipline van je.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:44

De stageplekken zijn niet zo moeilijk te regelen, dat had ik zo voor elkaar. Het is mij alleen niet gelukt om ook daadwerkelijk de opleiding te volgen, ik kwam er twee jaar achter elkaar niet tussen :n Misschien later nog eens, maar ik ben inmiddels verhuisd en weet nog niet goed of er hier in de omgeving ook weer behoefte is aan mensen en of ik het volgend jaar met mijn werk nog in kan plannen.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:50

Lees ook even mee.
Als ik het goed begrijp heb je aan fase 1 van orun ook genoeg om mensen met een beperking les te geven?
Ik werk nu bij een instelling waar ik mensen begeleid bij het paardrijden, maar als het mee zit begint van de winter het echte les geven ook.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:59

Nee fase 1 van de Orun (net als de commandantencursus) is alleen genoeg om met de IPG (instructeur paardrijden gehandicapten) cursus te beginnen !

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:00

ok thanks ga me even verder verdiepen!

tessa_dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:44

wil even zeggen dat ik het top vind dat je dit doet!

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:31

Ik heb morgen toelatingsexamen voor deze opleiding.

Wie nog meer ???

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:32

Hoi Xan, ik had gister ook examen in Ermelo.
Deed jij examen voor de commendanten cursus?
Was je geslaagd?
Ik was als enige geslaagd voor de cursus IPG.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:47

Hoi Ieris,
dan ben jij diegene die met de map onder de arm wegliep.
Jij reed in de laatste groep ??
Van harte gefeliciteerd dat je het hebt gehaald, en veel succes met de opleiding.

Helaas ik heb het niet gehaald, maar ben er eigenlijk nog wel een beetje "boos" over. In de brochure praten ze over het feit dat je niet aan een rij-nivo hoeft te voldoen, en vervolgens wordt je op je rijden afgerekend.
Ik snap dat niet helemaal.
Ik snap wel waar zij naar toe willen met het feit dat je de paarden van de FPG manege goed moet bijrijden, maar dat kun je ook leren.
Bij iedere andere ORUN cursus doe je dit rij-examen aan het eind van de cursus, als je al een paar keer op de andere paarden hebt gereden, en als je daar instructie bij gekregen hebt. Wij moeten daar mee beginnen zonder (dat ik wist) dat dat zo zwaar mee ging tellen.
Ik vind het erg jammer want ik was super gemotiveerd om deze cursus te doen. Had ook al een stage-plaats cq werkplek.

Eigenlijk was iedereen in mijn omgeving hevig verbaasd dat ik niet door was.
Nu was ik zelf ook niet super tevreden over mijn rijden, maar dat zij het zo beroerd vonden, verbaasde mij toch wel.

Ik vind het ook tekenend dat van de 11 mensen er 5 gezakt zijn.
En dat terwijl ze vinden dat ze zo hard mensen nodig hebben.

Misschien ben ik (en de anderen) wel heel goed in het contact met de gehandicapte ruiter, en kan
ik het rijden en de instructie erg goed overbrengen. Dat het rijden dan wat minder is, dat kan dan weer een
andere collega overnemen.

Nou ja, ik vind het erg jammer, maar ga het daar niet meer proberen.
Wellicht dat ik de gewone ORUN cursus nog ga volgen en daarna een cursus bij de FNRS
ga volgen. (voor kinderen met ADHD enzo, geloof ik)

Nogmaals, jij hééééél veel succes.
Laat je mij nog even weten als je geslaagd bent (of niet) (doe maar via PB)

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 13:26

Xan, ben het helemaal met je eens.
Heb vorig jaar toelating gedaan. En moest eerst op m'n eigen paard rijden en daarna een heeeeeeeeeeeeel groot paard en daarna een kleine fjord, behoorlijk wat verschil dus. Denk dat gemotiveerd zijn veel belangrijker is dan rijtechnisch, dit kun je tijdens de opleiding bijsleutelen.

Ben nog steeds aan het bekijken hoe ik de opleiding wel zou kunnen doen. Heb ORUN basis instructeur, en zou dus eerst 2e fase moeten behalen, maar heb geen geschikt paard. Dus behoorlijk moeilijk allemaal, is er iemand die weet hoe het ook anders kan?

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:40

Heey, ik ben dus heel hard aan het uitzoeken opwelke manieren iemand bevoegd kan worden om gehandicapten les te geven. nu staat er op internt zo veel verschillende informatie. dat ik er helemaal niet uit kom!

Ik wil graag les gaan geven aan mensen met een stoornis, dan wel lichamelijk als geestelijk. (equitherapie) weet er misschien iemand hoe ik hier verder mee bekent kan worden? In amerika heb ik al wel een jaar gewerkt bij zo een bedrijf maar hier in nederland lijkt dat allemaal wat ingewikkelder te zijn! dus iemand?

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:14

Bestaan er in Nederland eigenlijk wel "speciale" opleidingen om gehandicapten te begeleiden bij het paardrijden ??
Want deze cursus van de FPG is dat je in ieder geval bij een FPG manege aan het werk kunt. Ik kan namelijk ook bij mijn eigen manege, of een andere stal/manege, les gaan geven aan mensen met een beperking. (met een ORUN 1 opleiding)
Wij hebben welliswaar geen tillift en andere voorzieningen, dus ruiters die niet zelfstandig kunnen opstappen,
kan ik dan niet helpen. Maar kan wel andere mensen met andere beperkingen begeleiden.
Vooral als deze mensen een PGB hebben. Want als je een PGB hebt voor "begeleiding" kan je dat ook inzetten
voor paardrijlessen met extra begeleiding. Die extra begeleiding ben ik dan, omdat het dan één op één wordt, of bijv.
met max 4 kinderen met ADHD of ASS.
Ik ben geen therapeut, dus kan niet op therapeutische basis les geven.
Maar als instructrice met een FPG aantekening ben je ook geen therapeut.

Ik weet niet precies aan wat voor soort lessen jij denkt om te geven/begeleiden ??

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:42

Bij sharadise kregen wij 1 client per keer. afhangend van de mogelijkheden liepen wij met ze 3 mee ( een aan elke kant, eentje met het paard aan de hand) deze mensen/ kinderen deden verschillende spellen op de rug van het paard waardoor hun motoriek verbeterd werdt en er meerdere dingen binne hun bereik kwam. dat is een voorbeeld. ik zal het even verder opzoeken!

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:49

Dit lijkt mij echt ontzettend leuk om te doen.

Zijn er mensen met meer info hierover?
Zoals waar je het kunt doen, of je al andere opleidingen gedaan moet hebben en op welk niveau enz enz.